dc.description.abstract | Мастер рад за тему има приказ и анализу научних радова и релевантних истраживања који су се бавили утицајем инклузивног окружења на развој просоцијалног понашања ученика са сметњама у развоју, са посебним нагласком на ученике са сензорним и моторичким сметњама и поремећајима, и ученика типичног развоја. Такође, посвећена је пажња и стратегијама за подстицање и унапређивање просоцијалног понашања ученика са сметњама и поремећајима у развоју у школском контексту, као и улози васпитача и наставника у том процесу.
У раду је примењен метод теоријске анализе. Теорија је проверено и уопштено искуство на одређеном степену развитка науке у одређеним материјалним и друштвеним условима. Метода теорије анализе је истраживачка метода која се примењује у оквиру фундаменталних или теоријских педагошких истраживања. Поступак примене ове методе одређен је логиком педагошких истраживања и има јасно дефинисане фазе (Knežević-Florić & Ninković, 2012).
Прегледом одређених истраживања из области инклузивног образовања долазимо до сазнања да клима у школи и одељењу добија сасвим нову димензију када су у редовну школу укључени ученици са сметњама у развоју. Развијене просоцијалне вештине чине важан услов за остваривање позитивних социјалних односа, прилагођавање и успех у школи. Поједина истраживања показују да клима у инклузивним школама доприноси развијању просоцијалног понашања код ученика и прихватању различитости, док резултати других истраживања указују на мању прихваћеност ученика са сметњама и нижи ниво емпатије ученика типичног развоја.
Када је просоцијално понашање ученика са сметњама у развоју у питању, значајну улогу имају врста и степен оштећења, ставови наставника и ученика типичне популације према ученицима са сметњама у развоју, као и учесталост и квалитет социјалних интеракција ученика.
Опште препоруке за развој просоцијалног понашања код ученика ослањају се на утицај васпитача и наставника, као и на примену стратегија за подстицање и унапређивање вршњачког односа (кооперативно учење, круг пријатеља). | sr |