dc.description.abstract | Deca predškolskog i osnovnoškolskog uzrasta pretežno su
zatvorena u skučene prostore obrazovnih i/ili ustanova socijalne
zaštite koje nude malo mogućnosti za razvoj fizičkix potencijala, u
kojima deca nemaju mogućnosti da neposredno dožive prirodu i prirodne
procese, da iz prirode uče, stiču iskustva i tako grade odgovarajući odnos
prema prirodnom okruženju. U svojim programima imaju malo aktivnosti
kojima je cilj boravak u prirodi uz predhodno osmišljene programe koji
pospešuju opšte zdravstveno stanje, razvijaju logičko i apstraktno
mišljenje kao i vremensko-prostorne odnose.
Program “Šumska tajna” namenjen je svoj deci, sa i bez teškoća u
razvoju i počiva na principu doživljajne pedagogije a zamišljen je kao
aktivnost koja ima za cilj da deca dok borave u prirodi, neposredno uče o
svetu koji ih okružuje, da se dok se kreću uz pomoć predhodno napravljene
mape terena u sredini koja je puna podsticaja, nalaze u misaono aktivnom
položaju: da posmatraju, uviđaju, upoređuju, slušaju, zaključuju..
„Šumska tajna“ je kao pilot istraživanje sproveden u predškolskoj
ustanovi „Š.B“ u Beogradu. Programu „Šumska tajna“ u trajanju od dva
meseca, bila su izložena - deca mešovite vrtićke grupe (neslučajni
prigodni uzorak).
Koristili smo test jezičkog zapamćivanja, samostalnog i slobodnog
prepričavanja S.Vladisavljević.Testirana su deca pre i nakon
izloženosti Programu “Šumska tajna”. Prikupljeni podaci su obrađeni
t-testom značajnosti za zavisne uzorke. Rezultati istraživanja su
potvrdili početnu hipotezu da postoji statistički značajna razlika u
stepenu postignuća na testu pre i posle primene Programa.
Boravak dece u prirodi omogućava sticanje neposrednih, senzornih
iskustava i saznanja. U znalački osmišljenim aktivnostima koje se
odvijaju u prirodi a počivaju na interakciji, deca dok su u misaono-
aktivnom položaju mogu da zadovolje svoje potrebe za kretanjem, za
društvom, za boravkom na svežem vazduhu kao i da aktivno iskažu
sopstvene potencijale. | sr |