Програм „шумска тајна“ као облик амбијенталне наставе
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Deca predškolskog i osnovnoškolskog uzrasta pretežno su
zatvorena u skučene prostore obrazovnih i/ili ustanova socijalne
zaštite koje nude malo mogućnosti za razvoj fizičkix potencijala, u
kojima deca nemaju mogućnosti da neposredno dožive prirodu i prirodne
procese, da iz prirode uče, stiču iskustva i tako grade odgovarajući odnos
prema prirodnom okruženju. U svojim programima imaju malo aktivnosti
kojima je cilj boravak u prirodi uz predhodno osmišljene programe koji
pospešuju opšte zdravstveno stanje, razvijaju logičko i apstraktno
mišljenje kao i vremensko-prostorne odnose.
Program “Šumska tajna” namenjen je svoj deci, sa i bez teškoća u
razvoju i počiva na principu doživljajne pedagogije a zamišljen je kao
aktivnost koja ima za cilj da deca dok borave u prirodi, neposredno uče o
svetu koji ih okružuje, da se dok se kreću uz pomoć predhodno napravljene
mape terena u sredini koja je puna podsticaja, nalaze u misaono aktivnom
položaju: da posmatraju, uviđaju, upoređuju,... slušaju, zaključuju..
„Šumska tajna“ je kao pilot istraživanje sproveden u predškolskoj
ustanovi „Š.B“ u Beogradu. Programu „Šumska tajna“ u trajanju od dva
meseca, bila su izložena - deca mešovite vrtićke grupe (neslučajni
prigodni uzorak).
Koristili smo test jezičkog zapamćivanja, samostalnog i slobodnog
prepričavanja S.Vladisavljević.Testirana su deca pre i nakon
izloženosti Programu “Šumska tajna”. Prikupljeni podaci su obrađeni
t-testom značajnosti za zavisne uzorke. Rezultati istraživanja su
potvrdili početnu hipotezu da postoji statistički značajna razlika u
stepenu postignuća na testu pre i posle primene Programa.
Boravak dece u prirodi omogućava sticanje neposrednih, senzornih
iskustava i saznanja. U znalački osmišljenim aktivnostima koje se
odvijaju u prirodi a počivaju na interakciji, deca dok su u misaono-
aktivnom položaju mogu da zadovolje svoje potrebe za kretanjem, za
društvom, za boravkom na svežem vazduhu kao i da aktivno iskažu
sopstvene potencijale.
Кључне речи:
Deca / priroda / ambijentalni oblici učenja / Šumska tajnaИзвор:
Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije, 2018, 199-199Издавач:
- Drustvo defektologa Srbije
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Karić, Jasmina AU - Radonjić, Isidora AU - Jovanović, Vesna PY - 2018 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4165 AB - Deca predškolskog i osnovnoškolskog uzrasta pretežno su zatvorena u skučene prostore obrazovnih i/ili ustanova socijalne zaštite koje nude malo mogućnosti za razvoj fizičkix potencijala, u kojima deca nemaju mogućnosti da neposredno dožive prirodu i prirodne procese, da iz prirode uče, stiču iskustva i tako grade odgovarajući odnos prema prirodnom okruženju. U svojim programima imaju malo aktivnosti kojima je cilj boravak u prirodi uz predhodno osmišljene programe koji pospešuju opšte zdravstveno stanje, razvijaju logičko i apstraktno mišljenje kao i vremensko-prostorne odnose. Program “Šumska tajna” namenjen je svoj deci, sa i bez teškoća u razvoju i počiva na principu doživljajne pedagogije a zamišljen je kao aktivnost koja ima za cilj da deca dok borave u prirodi, neposredno uče o svetu koji ih okružuje, da se dok se kreću uz pomoć predhodno napravljene mape terena u sredini koja je puna podsticaja, nalaze u misaono aktivnom položaju: da posmatraju, uviđaju, upoređuju, slušaju, zaključuju.. „Šumska tajna“ je kao pilot istraživanje sproveden u predškolskoj ustanovi „Š.B“ u Beogradu. Programu „Šumska tajna“ u trajanju od dva meseca, bila su izložena - deca mešovite vrtićke grupe (neslučajni prigodni uzorak). Koristili smo test jezičkog zapamćivanja, samostalnog i slobodnog prepričavanja S.Vladisavljević.Testirana su deca pre i nakon izloženosti Programu “Šumska tajna”. Prikupljeni podaci su obrađeni t-testom značajnosti za zavisne uzorke. Rezultati istraživanja su potvrdili početnu hipotezu da postoji statistički značajna razlika u stepenu postignuća na testu pre i posle primene Programa. Boravak dece u prirodi omogućava sticanje neposrednih, senzornih iskustava i saznanja. U znalački osmišljenim aktivnostima koje se odvijaju u prirodi a počivaju na interakciji, deca dok su u misaono- aktivnom položaju mogu da zadovolje svoje potrebe za kretanjem, za društvom, za boravkom na svežem vazduhu kao i da aktivno iskažu sopstvene potencijale. PB - Drustvo defektologa Srbije C3 - Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije T1 - Програм „шумска тајна“ као облик амбијенталне наставе EP - 199 SP - 199 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4165 ER -
@conference{ author = "Karić, Jasmina and Radonjić, Isidora and Jovanović, Vesna", year = "2018", abstract = "Deca predškolskog i osnovnoškolskog uzrasta pretežno su zatvorena u skučene prostore obrazovnih i/ili ustanova socijalne zaštite koje nude malo mogućnosti za razvoj fizičkix potencijala, u kojima deca nemaju mogućnosti da neposredno dožive prirodu i prirodne procese, da iz prirode uče, stiču iskustva i tako grade odgovarajući odnos prema prirodnom okruženju. U svojim programima imaju malo aktivnosti kojima je cilj boravak u prirodi uz predhodno osmišljene programe koji pospešuju opšte zdravstveno stanje, razvijaju logičko i apstraktno mišljenje kao i vremensko-prostorne odnose. Program “Šumska tajna” namenjen je svoj deci, sa i bez teškoća u razvoju i počiva na principu doživljajne pedagogije a zamišljen je kao aktivnost koja ima za cilj da deca dok borave u prirodi, neposredno uče o svetu koji ih okružuje, da se dok se kreću uz pomoć predhodno napravljene mape terena u sredini koja je puna podsticaja, nalaze u misaono aktivnom položaju: da posmatraju, uviđaju, upoređuju, slušaju, zaključuju.. „Šumska tajna“ je kao pilot istraživanje sproveden u predškolskoj ustanovi „Š.B“ u Beogradu. Programu „Šumska tajna“ u trajanju od dva meseca, bila su izložena - deca mešovite vrtićke grupe (neslučajni prigodni uzorak). Koristili smo test jezičkog zapamćivanja, samostalnog i slobodnog prepričavanja S.Vladisavljević.Testirana su deca pre i nakon izloženosti Programu “Šumska tajna”. Prikupljeni podaci su obrađeni t-testom značajnosti za zavisne uzorke. Rezultati istraživanja su potvrdili početnu hipotezu da postoji statistički značajna razlika u stepenu postignuća na testu pre i posle primene Programa. Boravak dece u prirodi omogućava sticanje neposrednih, senzornih iskustava i saznanja. U znalački osmišljenim aktivnostima koje se odvijaju u prirodi a počivaju na interakciji, deca dok su u misaono- aktivnom položaju mogu da zadovolje svoje potrebe za kretanjem, za društvom, za boravkom na svežem vazduhu kao i da aktivno iskažu sopstvene potencijale.", publisher = "Drustvo defektologa Srbije", journal = "Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije", title = "Програм „шумска тајна“ као облик амбијенталне наставе", pages = "199-199", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4165" }
Karić, J., Radonjić, I.,& Jovanović, V.. (2018). Програм „шумска тајна“ као облик амбијенталне наставе. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije Drustvo defektologa Srbije., 199-199. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4165
Karić J, Radonjić I, Jovanović V. Програм „шумска тајна“ као облик амбијенталне наставе. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije. 2018;:199-199. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4165 .
Karić, Jasmina, Radonjić, Isidora, Jovanović, Vesna, "Програм „шумска тајна“ као облик амбијенталне наставе" in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije (2018):199-199, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4165 .