dc.description.abstract | Сврха рада била је испитати перцепцију школске климе глувих и наглувих ученика у инклузивном окружењу. Примена инклузивног васпитања и образовања у школи претпоставља развој свести код деце о њиховом прихватању, као и уважавању различитости. Развијање свести о прихватању различитости, као и мењање ставова према деци с посебним потребама чини темељ и предуслов за успешно спровођење инклузије.
Инклузивно образовање не може у потпуности задовољити потребе глувих и наглувих ученика у редовним школама без прилагођавања наставе према њиховим индивидуалним способностима и треба испитати да ли је наставни план и програм школе доступан овим ученицима (Knoors & Marschark, 2015; Sari, 2005). Циљ инклузивног окружења није само да помогне глувим и наглувим ученицима да се интегришу на академски начин, већ и да побољшају свој говор и друштвену интеракцију што и те како утиче на школску климу.
У раду је примењен метод теоријске анализе. Прегледом ранијих истраживања утврђено је да ученици са оштећењем слуха суочени су са бројним изазовима у редовној школи, у интеракцији са наставницима и вршњацима главни проблем представља комуникација. Развој социјалних вештина и позитивног понашања је најважније у инклузивном окружењу и довољан је разлог за промене у педагошком раду унапређењем сарадње дефектолога, наставника, стручних сарадника и породице. Планирање квалитетне индивидуалне подршке у подстицајном и позитивном школском окружењу ствара услове за свеукупни развој глувих и наглувих ученика, као и њихове успешне социјалне интеграције. | sr |