dc.description.abstract | Istorija tiflopedagogije, kao posebna edukološka disciplina, prouča-
va istorijski razvoj vaspitanja i obrazovanja osoba sa oštećenim vidom i
kao takva pripada porodici srodnih naučnih disciplina, koje proučavaju
istorijski razvoj vaspitanja i obrazovanja osoba sa posebnim potrebama.
Po prirodi predmeta, istorija tiflopedagogije pripada posebnom
ogranku opšte istorije prosvetnog i naučnog rada. Zasnovana na metodo-
loškim načelima interdisciplinarnosti i multidisciplinarnosti,
savremena istraživanja u oblasti istorije vaspitanja i obrazovanja osoba
sa posebnim potrebama okupljaju stručnjake raznih naučnih usmerenja, te
stoga ne zaostaju za srodnim istraživanjima u ostalim oblastima pro-
svetnog i naučnog rada.
Proučavanje postanka i razvoja prosvetnih i naučnih delatnosti po-
čiva na sagledavanju opštih okolnosti društvenog i istorijskog razvoja.
Stoga predmetni istraživači polaze od savremenih dostignuća istorij-
ske nauke i oslanjaju se na radove istoričara, prvenstveno onih koji nepo-
srednom obradom i objavljivanjem istorijskih izvora stvaraju preduslove
za razvoj predmetnih istraživanja u oblasti prosvetne istorije. Na isto-
rijskoj osnovi počivaju istraživački napori pedagoga, koji proučavanju
prosvetne istorije pristupaju u sklopu predmetnog sagledavanja isto-
rijskog razvoja pedagoških pojava. Na istoj osnovi počivaju i istraži-
vački napori sociologa, usmereni ka proučavanju mesta i uloge prosvet-
nih i naučnih delatnosti u sklopu opšteg društvenog razvoja.
O visokim naučnim dometima savremenih istraživanja u oblasti
opšte istorije prosvetnih i naučnih delatnosti svedoči i pojava zna-
čajnih monografskih radova i predmetnih zbornika, posvećenih isto-
rijskom razvoju raznih oblasti vaspitanja i obrazovanja osoba sa poseb-
nim potrebama. Mnogi od takvih radova posvećeni su upravo istoriji
tiflopedagogije.
Iz potrebe za upoznavanjem domaće stručne i ostale javnosti sa savre-
menim dostignućima na polju opšte tiflopedagoške istorije proističe
i potreba za novim osvrtom na istorijski razvoj srpske tiflopedagogije,
iako proučavanje mnogih složenih pitanja na tom polju još uvek nije za-
okruženo čak ni u oblasti osnovnih istraživanja. Stoga je, radi budućeg
dovršavanja zostalih poslova, bilo potrebno pristupiti pisanju jednog
ovakvog preglednog rada, koji je nastao uz oslonac na dostignuća domaćih
i stranih istraživanja u oblasti istorije vaspitanja i obrazovanja oso-
ba sa oštećenim vidom i istorijskog razvoja tiflopedagogije kao posebne
naučne discipline. | sr |