dc.description.abstract | Може се претпоставити да је когнитивна флексибилност, као базична егзекутивна функција, која подразумева стварање и флексибилну измену концепта, веома важна за услове професионалног оспособљавања и извршавања радних обавеза на практичној настави особа са интелектуалном ометеношћу. Она омогућава ефикаснији прелазак са задатка на задатак, као и бољу продуктивност у оквиру сложенијих задатака и прилагођавање на нерутинске услове извршавања задатка. Когнитивна флексибилност омогућава да се флексибилно и на различите начине решавају проблеми, да се увиде грешке у раду и да се оне исправе, као и да се настави даље са радним активностима.
Уколико принцип решавања није одговарајући, омогућава смањење отпора према примени нове и другачије стратегије, смањује се персеверативност у раду. Циљ овог истраживања јесте утврђивање односа између успешности на практичној настави и когнитивне флексибилности код адолесцената са лаком интелектуалном ометеношћу (ЛИО).
Истраживањем је обухваћено 30–оро адолесцената са ЛИО, који похађају Средњу занатску школу у Београду. Узорак обухвата испитанике узраста 16–19 година. У овом
истраживању користили смо: Скалу процене успешности и понашања ученика на практичној настави, Тест поништавања слова, тест категоријалног именовања, Тест контролисаних усмених асоцијација, Наизменично продуковање речи и Тест маркирања трага.
Резултати су показали да на Скали процене успешности и понашања ученика на практичној настави испитаници овог узорка остварују од 21 до 67 поена (AS=50,47; SD=10,65) на укупном скору. Високе стандардне девијације указују на велике разлике у укупном скору међу испитаницима овог узорка. Највећи просечни скор остварују на ајтему однос према инструктору, док је најнижи на ајтему квалитет рада. Укупан скор на практичној настави статистички значајно умерено и негативно корелира са бројем секунди на Тесту поништавања слова (задатак Б), што указује да је испитаницима који остварују виши укупан скор потребно мање времена да реше овај задатак. | sr |