dc.description.abstract | Приликом избора садржаја, одмеравања обима и одређивања основне
форме приказа и тумачења, овај текст је плански писан као уџбеник на-
мењен студентима Факултетета за специјалну едукацију и рехабилитацију.
На страницама Увода у развојну психологију отворени су само неки од
основних проблема везаних за предметно и методолошко одређења ове пси-
холошке дисциплине. Извршен је кратак епистемолошки пресек развојне
психологије у историјској и савременој перспективи. Праћење идеје развоја
у скраћеном историјском оквиру вршено је с обзиром на боље разумевање
корпуса развојно-психолошких проблема који се данас проучавају.
Општи део развојне психологије укључује и увод у основне пробле-
ме методологије развојне психологије. Посебне методе, као део заједничког
научног инструментарија, приказане су веома кратко, док је знатно озбиљ-
нија пажња посвећена основним методолошким стратегијама за истражи-
вање развоја (лонгитудинални, хоризонтални и комбиновани поступак).
Поред формално-логичке анализе статуса појма развоја, темељније су
приказана два основна модела у објашњењу психичког развоја човека: ор-
ганизмички (биолошки, еволуциони) и механистички (емпиристички) мо-
дел, а затим и водеће развојне теорије (Пијажеа, Ериксона и Виготског) које
представљају непосредне или далеке деривате ових концептуалних оквира.
По природи ствари, писање уџбеника подразумева отвореност за раз-
личите теоријске оријентације, коришћење разноврсних емпиријских из-
вора и уравнотежени однос између увођења фундаменталних (базичних) и
апликативних тема развојне психологије. То су били почетни услови који
су поштовани и у овом тексту. Додатни „водич”, кадагод је то било могуће,
усмеравао је писање ка укључивању занимљивих и заобилажењу мање ат-
рактивних садржаја.
Од процеса „гомилања знања” увек је важније разумевање садржаја и
развијање унутрашње мотивације и интересовања студената. Због тога су
неки проблеми само назначени, неки отворени за даља проучавања уз упући-
вање на референтну литературу, док су бројна питања плански изостављена.
Овај уџбеник је испунио своју основну сврху објављивања уколико је
студентима пружио релативно целовиту прегледну слику савремене раз-
војне психологије, и отворио простор за наставак самосталних истражи-
вања у овој области.
Текст је писан у форми уџбеника и превасходно је намењен студенти-
ма који који слушају курс Увода у развојну психологију. Ипак, може се очекивати да ће поједини делови и теме послужити као корисно штиво и студен-
тима не-дефектолошких профила, стручњацима којима су проблеми раз-
воја и васпитања професионални „избор или судбина” и психолозима који
не пристају на доктринални приступ развојној психологији, јер проблеме
психичког развоја човека разумевају увек као део властитих промишљања
о сталним променама у себи и око себе. | sr |