Search
Now showing items 1-10 of 28
Teorija uma i problemi u ponašanju kod osoba s intelektualnom ometenošću / Theory of mind and problem behavior in people with intellectual disability
(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Beograd, 2020)
Introduction. Behavioral problems are more common in people with intellectual disability than in typical population and present an obstacle to their adaptive functioning and social inclusion. Since adjusted social behavior ...
Uticaj roditeljstva na socijalnu kompetentnost adolescenata sa intelektualnom ometenošću i adolescenata tipičnog razvoja / Parenting influence on social competence in adolescents with and without intellectual disability
(Institut za pedagoška istraživanja, Beograd, 2020)
Belsky's theory of differential susceptibility to environmental influences assumes that the very individuals who seem most susceptible to environmental adversity may also benefit most from developmentally supportive rearing. ...
Problematic mobile phone use among adolescents with mild intellectual disability / Problematična upotreba mobilnih telefona kod adolescentata sa lakom intelektualnom ometenošću
(Društvo psihologa Srbije, Beograd, 2020)
This study was conducted with the aim to determine the frequency and predictors of problematic mobile phone use in adolescents with mild intellectual disability (MID) and typically developing adolescents (TDA). The sample ...
Irony, deception and theory of mind in people with intellectual disabilities and dual diagnoses / Ironija, prevara i teorija uma kod osoba sa intelektualnom ometenošću i dualnim dijagnozama
(Vojnomedicinska akademija - Institut za naučne informacije, Beograd, 2020)
Background/Aim. The ability to comprehend and produce irony and deception is rarely explored in people with intellectual disability (ID) or dual diagnoses (DD). The ability to understand irony and deception appears to be ...
Procena socijalnih veština dece s intelektualnom ometenošću – primena rejting skala / Аssessment of social skills of children with intellectual disabilities – application of rating scales
(Društvo defektologa Srbije i Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, 2020)
Deca s intelektualnom ometenoš"u ispoljavaju širok spektar problema u
socijalnom ponašanju koji se mogu manifestovati u vidu de#cita socijalnih
veština i bihevioralnih ekscesa. Rejting skale predstavljaju jednu od ...
Pružanje podrške u okviru prevencije seksualnog nasilja nad osobama s intelektualnom ometenošću / Support needs in domain of sexual violence prevention programs against persons with intellectual disability
(Drustvo defektologa SrbijeUniverzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, 2021)
Iako se poslednjih godina o seksualnom zlostavljanju i visokoj prevalenciji ove vrste nasilja nad osobama s intelektualnom ometenošcu sve više govori, ipak postoji mali broj konkretnih programa intervencije koji bi doprineli ...
Family support and resources of families of children with intellectual disability and autism
(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2021)
Introduction: Families with a child with intellectual developmental disabilities face fear, inappropriate information, ignorance, shame and exclusion. These circumstances lead to social exclusion of these families which ...
Apertov sindrom i asistivne tehnologije u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Apert syndrome and the use of assistive technology in special education and rehabilitation
(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2021)
Uvod: Postoji stalna potreba da se upoznaju i razumeju razlike i potrebe dece sa specifičnim razvojnim problemima kako bi se obezbedio odgovarajući tretman i mogućnost za prilagođeno i svima dostupno obrazovanje. Asistivne ...
Prozodijska obeležja pragmatskih sposobnosti kod odraslih osoba sa intelektualnom ometenošću / Prosodic features of pragmatic abilities in adults with intellectual disabilities
(Drustvo defektologa SrbijeUniverzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2021)
Osobe sa intelektualnom ometenošću imaju snižene socio-komunikacione
kompetencije. U odnosu na ostale pragmatske sposobnosti, oblast prozodije,
kao segmenta paralingvistike, kod osoba sa intelektualnom ometenošću manje ...
People with intellectual disabilities in higher education environment
(University of Niš, Faculty of Philosophy
Department of Psychology, 2020)
The literature on university education for people with disabilities
almost exclusively refers to students with sensory impairments, motor
difficulties or high-functioning autism. However, some universities, mostly
in ...