Fonološka svesnost kod dece prvog razreda
2019
Preuzimanje 🢃
Konferencijski prilog (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Cilj ovog istraživanja bio je da se utvrdi fonološka svesnost kod dece
prvog razreda. Istraživanje je realizovano tokom aprila meseca 2018. godine u
OŠ „Isidora Sekulić“ u Beogradu. U istraživanje je uključeno 60 dece, od čega
32 dečaka (53%) i 28 devojčica (47%), uzrasta između sedam godina i osam godina i
tri meseca, koji su prema uzrastu podeljeni u tri grupe: sedam godina (N=18), sedam
i po godina (N=20) i osam godina (N=22 dece). Za procenu fonološke svesnosti
korišćen je Test fonološke svesnosti-FONT test (Subotić, 2011).
Rezultati pokazuju da deca najviše prosečne vrednosti ostvaruju na
sledećim tipovima zadataka: spajanje slogova (100% uspešnosti),
identifikovanje početnog fonema (93.6% uspešnosti) i fonemska segmentacija
(92.8% uspešnosti). Zadaci prepoznavanja rime (89.6% uspešnosti),
identifikovanja završnog fonema (86.1% uspešnosti) i slogovne segmentacije
(83.8% uspešnosti) su za decu iz uzorka takođe predstavljali „lakši“ tip
zadataka, čemu govori u prilog pr...osečan broj ostvarenih poena, koji je blizu
maksimuma. Najteži tipovi zadataka za decu iz našeg uzorka bili su: fonemska
supstitucija (početnog fonema) (82.8% uspešnosti) i eliminacija početnog
fonema (80% uspešnosti). Uspešnost dece na „lakšem“ tipu zadataka:
identifikovanje početnog fonema i prepoznavanje rime je statistički značajno
povezan sa uspehom dece na „težim“ tipovima zadataka koji uključuju fonemsku
segmentaciju, eliminaciju i manipulaciju fonemama, čemu govore u prilog visoke
vrednosti korelacijske analize.
Poredeći uspešnost dečaka i devojčica na zadacima fonološke
svesnosti, utvrđeno je da su dečaci i devojčice bili najuspešniji na zadacima
spajanja slogova i identifikovanja početnog fonema. Dečaci su bili najmanje
uspešni na zadacima eliminacije početnog fonema i slogovne segmentacije, dok
su devojčice ostvarile najmanji uspeh na zadacima eliminacije početnog fonema
i fonemske supstitucije (početni fonem). Analizom rezultata utvrđeno je da ne
postoje statistički značajne razlike u postignuću između dečaka i devojčica na
zadacima fonološke svesnosti (p>.05).
Ispitivanjem je utvrđeno da nema statistički značajnih razlika u
uspešnosti na zadacima fonološke svesnosti u odnosu na uzrast dece (p>.05).
Razlike u uspešnosti između dece svih uzrasta najuočljivije su na zadatku
fonemske supstitucije (početnog fonema), gde su osmogodišnjaci imali 86.3%
uspešnosti, za razliku od dece uzrasta od sedam i po (85% uspešnosti) i sedam
godina (70%), bez utvrđivanja statistički značajnih razlika (χ2=16.73; df=10;
p>.05). Deci prvog razreda treba više davati zadatke koji podstiču razvoj
fonološke svesnosti, koja predstavlja značajan preduslov za uspeh u razvoju
sposobnosti čitanja i pisanja.
Ključne reči:
jezički razvoj / fonološke sposobnosti / fonološka svesnostIzvor:
Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije, 2019, 82-82Izdavač:
- Društvo defektologa Srbije
Institucija/grupa
rFASPERTY - CONF AU - Golubović, Slavica AU - Ječmenica, Nevena PY - 2019 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3057 AB - Cilj ovog istraživanja bio je da se utvrdi fonološka svesnost kod dece prvog razreda. Istraživanje je realizovano tokom aprila meseca 2018. godine u OŠ „Isidora Sekulić“ u Beogradu. U istraživanje je uključeno 60 dece, od čega 32 dečaka (53%) i 28 devojčica (47%), uzrasta između sedam godina i osam godina i tri meseca, koji su prema uzrastu podeljeni u tri grupe: sedam godina (N=18), sedam i po godina (N=20) i osam godina (N=22 dece). Za procenu fonološke svesnosti korišćen je Test fonološke svesnosti-FONT test (Subotić, 2011). Rezultati pokazuju da deca najviše prosečne vrednosti ostvaruju na sledećim tipovima zadataka: spajanje slogova (100% uspešnosti), identifikovanje početnog fonema (93.6% uspešnosti) i fonemska segmentacija (92.8% uspešnosti). Zadaci prepoznavanja rime (89.6% uspešnosti), identifikovanja završnog fonema (86.1% uspešnosti) i slogovne segmentacije (83.8% uspešnosti) su za decu iz uzorka takođe predstavljali „lakši“ tip zadataka, čemu govori u prilog prosečan broj ostvarenih poena, koji je blizu maksimuma. Najteži tipovi zadataka za decu iz našeg uzorka bili su: fonemska supstitucija (početnog fonema) (82.8% uspešnosti) i eliminacija početnog fonema (80% uspešnosti). Uspešnost dece na „lakšem“ tipu zadataka: identifikovanje početnog fonema i prepoznavanje rime je statistički značajno povezan sa uspehom dece na „težim“ tipovima zadataka koji uključuju fonemsku segmentaciju, eliminaciju i manipulaciju fonemama, čemu govore u prilog visoke vrednosti korelacijske analize. Poredeći uspešnost dečaka i devojčica na zadacima fonološke svesnosti, utvrđeno je da su dečaci i devojčice bili najuspešniji na zadacima spajanja slogova i identifikovanja početnog fonema. Dečaci su bili najmanje uspešni na zadacima eliminacije početnog fonema i slogovne segmentacije, dok su devojčice ostvarile najmanji uspeh na zadacima eliminacije početnog fonema i fonemske supstitucije (početni fonem). Analizom rezultata utvrđeno je da ne postoje statistički značajne razlike u postignuću između dečaka i devojčica na zadacima fonološke svesnosti (p>.05). Ispitivanjem je utvrđeno da nema statistički značajnih razlika u uspešnosti na zadacima fonološke svesnosti u odnosu na uzrast dece (p>.05). Razlike u uspešnosti između dece svih uzrasta najuočljivije su na zadatku fonemske supstitucije (početnog fonema), gde su osmogodišnjaci imali 86.3% uspešnosti, za razliku od dece uzrasta od sedam i po (85% uspešnosti) i sedam godina (70%), bez utvrđivanja statistički značajnih razlika (χ2=16.73; df=10; p>.05). Deci prvog razreda treba više davati zadatke koji podstiču razvoj fonološke svesnosti, koja predstavlja značajan preduslov za uspeh u razvoju sposobnosti čitanja i pisanja. PB - Društvo defektologa Srbije C3 - Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije T1 - Fonološka svesnost kod dece prvog razreda EP - 82 SP - 82 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3057 ER -
@conference{ author = "Golubović, Slavica and Ječmenica, Nevena", year = "2019", abstract = "Cilj ovog istraživanja bio je da se utvrdi fonološka svesnost kod dece prvog razreda. Istraživanje je realizovano tokom aprila meseca 2018. godine u OŠ „Isidora Sekulić“ u Beogradu. U istraživanje je uključeno 60 dece, od čega 32 dečaka (53%) i 28 devojčica (47%), uzrasta između sedam godina i osam godina i tri meseca, koji su prema uzrastu podeljeni u tri grupe: sedam godina (N=18), sedam i po godina (N=20) i osam godina (N=22 dece). Za procenu fonološke svesnosti korišćen je Test fonološke svesnosti-FONT test (Subotić, 2011). Rezultati pokazuju da deca najviše prosečne vrednosti ostvaruju na sledećim tipovima zadataka: spajanje slogova (100% uspešnosti), identifikovanje početnog fonema (93.6% uspešnosti) i fonemska segmentacija (92.8% uspešnosti). Zadaci prepoznavanja rime (89.6% uspešnosti), identifikovanja završnog fonema (86.1% uspešnosti) i slogovne segmentacije (83.8% uspešnosti) su za decu iz uzorka takođe predstavljali „lakši“ tip zadataka, čemu govori u prilog prosečan broj ostvarenih poena, koji je blizu maksimuma. Najteži tipovi zadataka za decu iz našeg uzorka bili su: fonemska supstitucija (početnog fonema) (82.8% uspešnosti) i eliminacija početnog fonema (80% uspešnosti). Uspešnost dece na „lakšem“ tipu zadataka: identifikovanje početnog fonema i prepoznavanje rime je statistički značajno povezan sa uspehom dece na „težim“ tipovima zadataka koji uključuju fonemsku segmentaciju, eliminaciju i manipulaciju fonemama, čemu govore u prilog visoke vrednosti korelacijske analize. Poredeći uspešnost dečaka i devojčica na zadacima fonološke svesnosti, utvrđeno je da su dečaci i devojčice bili najuspešniji na zadacima spajanja slogova i identifikovanja početnog fonema. Dečaci su bili najmanje uspešni na zadacima eliminacije početnog fonema i slogovne segmentacije, dok su devojčice ostvarile najmanji uspeh na zadacima eliminacije početnog fonema i fonemske supstitucije (početni fonem). Analizom rezultata utvrđeno je da ne postoje statistički značajne razlike u postignuću između dečaka i devojčica na zadacima fonološke svesnosti (p>.05). Ispitivanjem je utvrđeno da nema statistički značajnih razlika u uspešnosti na zadacima fonološke svesnosti u odnosu na uzrast dece (p>.05). Razlike u uspešnosti između dece svih uzrasta najuočljivije su na zadatku fonemske supstitucije (početnog fonema), gde su osmogodišnjaci imali 86.3% uspešnosti, za razliku od dece uzrasta od sedam i po (85% uspešnosti) i sedam godina (70%), bez utvrđivanja statistički značajnih razlika (χ2=16.73; df=10; p>.05). Deci prvog razreda treba više davati zadatke koji podstiču razvoj fonološke svesnosti, koja predstavlja značajan preduslov za uspeh u razvoju sposobnosti čitanja i pisanja.", publisher = "Društvo defektologa Srbije", journal = "Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije", title = "Fonološka svesnost kod dece prvog razreda", pages = "82-82", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3057" }
Golubović, S.,& Ječmenica, N.. (2019). Fonološka svesnost kod dece prvog razreda. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije Društvo defektologa Srbije., 82-82. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3057
Golubović S, Ječmenica N. Fonološka svesnost kod dece prvog razreda. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije. 2019;:82-82. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3057 .
Golubović, Slavica, Ječmenica, Nevena, "Fonološka svesnost kod dece prvog razreda" in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije (2019):82-82, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3057 .