Fonološka svesnost kod dece prvog razreda
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Cilj ovog istraživanja bio je da se utvrdi fonološka svesnost kod dece
prvog razreda. Istraživanje je realizovano tokom aprila meseca 2018. godine u
OŠ „Isidora Sekulić“ u Beogradu. U istraživanje je uključeno 60 dece, od čega
32 dečaka (53%) i 28 devojčica (47%), uzrasta između sedam godina i osam godina i
tri meseca, koji su prema uzrastu podeljeni u tri grupe: sedam godina (N=18), sedam
i po godina (N=20) i osam godina (N=22 dece). Za procenu fonološke svesnosti
korišćen je Test fonološke svesnosti-FONT test (Subotić, 2011).
Rezultati pokazuju da deca najviše prosečne vrednosti ostvaruju na
sledećim tipovima zadataka: spajanje slogova (100% uspešnosti),
identifikovanje početnog fonema (93.6% uspešnosti) i fonemska segmentacija
(92.8% uspešnosti). Zadaci prepoznavanja rime (89.6% uspešnosti),
identifikovanja završnog fonema (86.1% uspešnosti) i slogovne segmentacije
(83.8% uspešnosti) su za decu iz uzorka takođe predstavljali „lakši“ tip
zadataka, čemu govori u prilog pr...osečan broj ostvarenih poena, koji je blizu
maksimuma. Najteži tipovi zadataka za decu iz našeg uzorka bili su: fonemska
supstitucija (početnog fonema) (82.8% uspešnosti) i eliminacija početnog
fonema (80% uspešnosti). Uspešnost dece na „lakšem“ tipu zadataka:
identifikovanje početnog fonema i prepoznavanje rime je statistički značajno
povezan sa uspehom dece na „težim“ tipovima zadataka koji uključuju fonemsku
segmentaciju, eliminaciju i manipulaciju fonemama, čemu govore u prilog visoke
vrednosti korelacijske analize.
Poredeći uspešnost dečaka i devojčica na zadacima fonološke
svesnosti, utvrđeno je da su dečaci i devojčice bili najuspešniji na zadacima
spajanja slogova i identifikovanja početnog fonema. Dečaci su bili najmanje
uspešni na zadacima eliminacije početnog fonema i slogovne segmentacije, dok
su devojčice ostvarile najmanji uspeh na zadacima eliminacije početnog fonema
i fonemske supstitucije (početni fonem). Analizom rezultata utvrđeno je da ne
postoje statistički značajne razlike u postignuću između dečaka i devojčica na
zadacima fonološke svesnosti (p>.05).
Ispitivanjem je utvrđeno da nema statistički značajnih razlika u
uspešnosti na zadacima fonološke svesnosti u odnosu na uzrast dece (p>.05).
Razlike u uspešnosti između dece svih uzrasta najuočljivije su na zadatku
fonemske supstitucije (početnog fonema), gde su osmogodišnjaci imali 86.3%
uspešnosti, za razliku od dece uzrasta od sedam i po (85% uspešnosti) i sedam
godina (70%), bez utvrđivanja statistički značajnih razlika (χ2=16.73; df=10;
p>.05). Deci prvog razreda treba više davati zadatke koji podstiču razvoj
fonološke svesnosti, koja predstavlja značajan preduslov za uspeh u razvoju
sposobnosti čitanja i pisanja.
Keywords:
jezički razvoj / fonološke sposobnosti / fonološka svesnostSource:
Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije, 2019, 82-82Publisher:
- Društvo defektologa Srbije
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Golubović, Slavica AU - Ječmenica, Nevena PY - 2019 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3057 AB - Cilj ovog istraživanja bio je da se utvrdi fonološka svesnost kod dece prvog razreda. Istraživanje je realizovano tokom aprila meseca 2018. godine u OŠ „Isidora Sekulić“ u Beogradu. U istraživanje je uključeno 60 dece, od čega 32 dečaka (53%) i 28 devojčica (47%), uzrasta između sedam godina i osam godina i tri meseca, koji su prema uzrastu podeljeni u tri grupe: sedam godina (N=18), sedam i po godina (N=20) i osam godina (N=22 dece). Za procenu fonološke svesnosti korišćen je Test fonološke svesnosti-FONT test (Subotić, 2011). Rezultati pokazuju da deca najviše prosečne vrednosti ostvaruju na sledećim tipovima zadataka: spajanje slogova (100% uspešnosti), identifikovanje početnog fonema (93.6% uspešnosti) i fonemska segmentacija (92.8% uspešnosti). Zadaci prepoznavanja rime (89.6% uspešnosti), identifikovanja završnog fonema (86.1% uspešnosti) i slogovne segmentacije (83.8% uspešnosti) su za decu iz uzorka takođe predstavljali „lakši“ tip zadataka, čemu govori u prilog prosečan broj ostvarenih poena, koji je blizu maksimuma. Najteži tipovi zadataka za decu iz našeg uzorka bili su: fonemska supstitucija (početnog fonema) (82.8% uspešnosti) i eliminacija početnog fonema (80% uspešnosti). Uspešnost dece na „lakšem“ tipu zadataka: identifikovanje početnog fonema i prepoznavanje rime je statistički značajno povezan sa uspehom dece na „težim“ tipovima zadataka koji uključuju fonemsku segmentaciju, eliminaciju i manipulaciju fonemama, čemu govore u prilog visoke vrednosti korelacijske analize. Poredeći uspešnost dečaka i devojčica na zadacima fonološke svesnosti, utvrđeno je da su dečaci i devojčice bili najuspešniji na zadacima spajanja slogova i identifikovanja početnog fonema. Dečaci su bili najmanje uspešni na zadacima eliminacije početnog fonema i slogovne segmentacije, dok su devojčice ostvarile najmanji uspeh na zadacima eliminacije početnog fonema i fonemske supstitucije (početni fonem). Analizom rezultata utvrđeno je da ne postoje statistički značajne razlike u postignuću između dečaka i devojčica na zadacima fonološke svesnosti (p>.05). Ispitivanjem je utvrđeno da nema statistički značajnih razlika u uspešnosti na zadacima fonološke svesnosti u odnosu na uzrast dece (p>.05). Razlike u uspešnosti između dece svih uzrasta najuočljivije su na zadatku fonemske supstitucije (početnog fonema), gde su osmogodišnjaci imali 86.3% uspešnosti, za razliku od dece uzrasta od sedam i po (85% uspešnosti) i sedam godina (70%), bez utvrđivanja statistički značajnih razlika (χ2=16.73; df=10; p>.05). Deci prvog razreda treba više davati zadatke koji podstiču razvoj fonološke svesnosti, koja predstavlja značajan preduslov za uspeh u razvoju sposobnosti čitanja i pisanja. PB - Društvo defektologa Srbije C3 - Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije T1 - Fonološka svesnost kod dece prvog razreda EP - 82 SP - 82 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3057 ER -
@conference{ author = "Golubović, Slavica and Ječmenica, Nevena", year = "2019", abstract = "Cilj ovog istraživanja bio je da se utvrdi fonološka svesnost kod dece prvog razreda. Istraživanje je realizovano tokom aprila meseca 2018. godine u OŠ „Isidora Sekulić“ u Beogradu. U istraživanje je uključeno 60 dece, od čega 32 dečaka (53%) i 28 devojčica (47%), uzrasta između sedam godina i osam godina i tri meseca, koji su prema uzrastu podeljeni u tri grupe: sedam godina (N=18), sedam i po godina (N=20) i osam godina (N=22 dece). Za procenu fonološke svesnosti korišćen je Test fonološke svesnosti-FONT test (Subotić, 2011). Rezultati pokazuju da deca najviše prosečne vrednosti ostvaruju na sledećim tipovima zadataka: spajanje slogova (100% uspešnosti), identifikovanje početnog fonema (93.6% uspešnosti) i fonemska segmentacija (92.8% uspešnosti). Zadaci prepoznavanja rime (89.6% uspešnosti), identifikovanja završnog fonema (86.1% uspešnosti) i slogovne segmentacije (83.8% uspešnosti) su za decu iz uzorka takođe predstavljali „lakši“ tip zadataka, čemu govori u prilog prosečan broj ostvarenih poena, koji je blizu maksimuma. Najteži tipovi zadataka za decu iz našeg uzorka bili su: fonemska supstitucija (početnog fonema) (82.8% uspešnosti) i eliminacija početnog fonema (80% uspešnosti). Uspešnost dece na „lakšem“ tipu zadataka: identifikovanje početnog fonema i prepoznavanje rime je statistički značajno povezan sa uspehom dece na „težim“ tipovima zadataka koji uključuju fonemsku segmentaciju, eliminaciju i manipulaciju fonemama, čemu govore u prilog visoke vrednosti korelacijske analize. Poredeći uspešnost dečaka i devojčica na zadacima fonološke svesnosti, utvrđeno je da su dečaci i devojčice bili najuspešniji na zadacima spajanja slogova i identifikovanja početnog fonema. Dečaci su bili najmanje uspešni na zadacima eliminacije početnog fonema i slogovne segmentacije, dok su devojčice ostvarile najmanji uspeh na zadacima eliminacije početnog fonema i fonemske supstitucije (početni fonem). Analizom rezultata utvrđeno je da ne postoje statistički značajne razlike u postignuću između dečaka i devojčica na zadacima fonološke svesnosti (p>.05). Ispitivanjem je utvrđeno da nema statistički značajnih razlika u uspešnosti na zadacima fonološke svesnosti u odnosu na uzrast dece (p>.05). Razlike u uspešnosti između dece svih uzrasta najuočljivije su na zadatku fonemske supstitucije (početnog fonema), gde su osmogodišnjaci imali 86.3% uspešnosti, za razliku od dece uzrasta od sedam i po (85% uspešnosti) i sedam godina (70%), bez utvrđivanja statistički značajnih razlika (χ2=16.73; df=10; p>.05). Deci prvog razreda treba više davati zadatke koji podstiču razvoj fonološke svesnosti, koja predstavlja značajan preduslov za uspeh u razvoju sposobnosti čitanja i pisanja.", publisher = "Društvo defektologa Srbije", journal = "Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije", title = "Fonološka svesnost kod dece prvog razreda", pages = "82-82", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3057" }
Golubović, S.,& Ječmenica, N.. (2019). Fonološka svesnost kod dece prvog razreda. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije Društvo defektologa Srbije., 82-82. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3057
Golubović S, Ječmenica N. Fonološka svesnost kod dece prvog razreda. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije. 2019;:82-82. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3057 .
Golubović, Slavica, Ječmenica, Nevena, "Fonološka svesnost kod dece prvog razreda" in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije (2019):82-82, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3057 .