Stekić, Dunja

Link to this page

Authority KeyName Variants
orcid::0009-0007-2839-6296
  • Stekić, Dunja (8)
  • Stekić, Dunja D. (1)
Projects

Author's Bibliography

Verbalna i neverbalna komunikacija srednjoškolaca sa oštećenjem vida

Veselinović, Marijana; Stekić, Dunja; Zec, Milja; Marjanović, Milkica

(Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih, 2022)

TY  - CONF
AU  - Veselinović, Marijana
AU  - Stekić, Dunja
AU  - Zec, Milja
AU  - Marjanović, Milkica
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5267
AB  - Komunikacija predstavlja osnovni oblik ljudskog ponašanja tokom kog se vrši proces prenošenja
informacija, ideja, misli i stavova i u odnosu na cilj komunikacije može biti verbalna ili
neverbalna. Cilj rada je utvrđivanje uspešnosti srednjoškolaca sa oštećenjem vida u verbalnoj i
neverbalnoj komunikaciji i utvđivanje razlika u odnosu na sociodemografske kategorije. U
istraživanju je učestvovalo 30 srednjoškolaca sa oštećenjem vida (46.7% slepih, 53.3%
slabovidih), oba pola (56.7% ženskog pola), uzrasta od 15 do 19 godina (AS = 16.70, SD = 1.18).
Korišćena je prilagođena Skala za ispitivanje socijalnih veština za srednjoškolce (Social Skills:
A check list of important skills for those gratuading from high school). Rezultati su pokazali da
se srednjoškolci sa oštećenjem vida u odnosu na pol ne razlikuju u komunikaciji, ali se razlikuju
u odnosu na kategoriju oštećenja vida u neverbalnoj komunikaciji (F = 2.27, p < 0.05). Takođe
se ne razlikuju u odnosu na obrazovni smer, ali su se razlike pojavile u odnosu na uspeh u školi
tj. učenici sa odličnim uspehom su se pokazali bolji u verbalnoj komunikaciji (F = 5.06, df1 = 3,
df2 = 26, p < 0.05). Nalazi impliciraju da na razvoj oba vida komunikacije treba intenzivnije raditi
sa slepim srrednjoškolcima, ali i sa onima sa nižim školskim uspehom.
AB  - Communication is a basic form of human behavior during which the process takes place of transmitting information, ideas, thoughts and attitudes and in relation to the goal of communication can be verbal or non-verbal. The aim of this paper is to determine the success of high school students with visual impairment in verbal and non-verbal communication. The study involved 30 high school students with visual impairment (46.7% blind, 53.3% visually impaired), both sexes (56.7% female), aged 15 to 19 years (AS = 16.70, SD = 1.18). For this study was used an adapted Social Skills Scale (Social Skills: A checklist of important skills for those gratuading from high school). The results showed that high school students with visual impairment do not differ in gender in communication, but differ in the category of visual impairment in nonverbal communication (t = 2.27, p < 0.05). They also do not differ in relation to the educational direction, but the differences appeared in relation to the success in school, actually students with excellent results proved to be better in verbal communication (F = 5.06, df1 = 3, df2 = 26, p < 0.05). The findings imply that the development of both types of communication should be done more intensively with blind high school students, but also with those with lower school success.
PB  - Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih
PB  - Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Univerzitet u Tuzli
C3  - Unapređenje kvalitete života djece i mladih,Tematski zbornik
T1  - Verbalna i neverbalna komunikacija srednjoškolaca sa oštećenjem vida
T1  - Verbal and nonverbal communication of high school students with visual impairment
EP  - 609
SP  - 599
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5267
ER  - 
@conference{
author = "Veselinović, Marijana and Stekić, Dunja and Zec, Milja and Marjanović, Milkica",
year = "2022",
abstract = "Komunikacija predstavlja osnovni oblik ljudskog ponašanja tokom kog se vrši proces prenošenja
informacija, ideja, misli i stavova i u odnosu na cilj komunikacije može biti verbalna ili
neverbalna. Cilj rada je utvrđivanje uspešnosti srednjoškolaca sa oštećenjem vida u verbalnoj i
neverbalnoj komunikaciji i utvđivanje razlika u odnosu na sociodemografske kategorije. U
istraživanju je učestvovalo 30 srednjoškolaca sa oštećenjem vida (46.7% slepih, 53.3%
slabovidih), oba pola (56.7% ženskog pola), uzrasta od 15 do 19 godina (AS = 16.70, SD = 1.18).
Korišćena je prilagođena Skala za ispitivanje socijalnih veština za srednjoškolce (Social Skills:
A check list of important skills for those gratuading from high school). Rezultati su pokazali da
se srednjoškolci sa oštećenjem vida u odnosu na pol ne razlikuju u komunikaciji, ali se razlikuju
u odnosu na kategoriju oštećenja vida u neverbalnoj komunikaciji (F = 2.27, p < 0.05). Takođe
se ne razlikuju u odnosu na obrazovni smer, ali su se razlike pojavile u odnosu na uspeh u školi
tj. učenici sa odličnim uspehom su se pokazali bolji u verbalnoj komunikaciji (F = 5.06, df1 = 3,
df2 = 26, p < 0.05). Nalazi impliciraju da na razvoj oba vida komunikacije treba intenzivnije raditi
sa slepim srrednjoškolcima, ali i sa onima sa nižim školskim uspehom., Communication is a basic form of human behavior during which the process takes place of transmitting information, ideas, thoughts and attitudes and in relation to the goal of communication can be verbal or non-verbal. The aim of this paper is to determine the success of high school students with visual impairment in verbal and non-verbal communication. The study involved 30 high school students with visual impairment (46.7% blind, 53.3% visually impaired), both sexes (56.7% female), aged 15 to 19 years (AS = 16.70, SD = 1.18). For this study was used an adapted Social Skills Scale (Social Skills: A checklist of important skills for those gratuading from high school). The results showed that high school students with visual impairment do not differ in gender in communication, but differ in the category of visual impairment in nonverbal communication (t = 2.27, p < 0.05). They also do not differ in relation to the educational direction, but the differences appeared in relation to the success in school, actually students with excellent results proved to be better in verbal communication (F = 5.06, df1 = 3, df2 = 26, p < 0.05). The findings imply that the development of both types of communication should be done more intensively with blind high school students, but also with those with lower school success.",
publisher = "Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Univerzitet u Tuzli",
journal = "Unapređenje kvalitete života djece i mladih,Tematski zbornik",
title = "Verbalna i neverbalna komunikacija srednjoškolaca sa oštećenjem vida, Verbal and nonverbal communication of high school students with visual impairment",
pages = "609-599",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5267"
}
Veselinović, M., Stekić, D., Zec, M.,& Marjanović, M.. (2022). Verbalna i neverbalna komunikacija srednjoškolaca sa oštećenjem vida. in Unapređenje kvalitete života djece i mladih,Tematski zbornik
Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih., 599-609.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5267
Veselinović M, Stekić D, Zec M, Marjanović M. Verbalna i neverbalna komunikacija srednjoškolaca sa oštećenjem vida. in Unapređenje kvalitete života djece i mladih,Tematski zbornik. 2022;:599-609.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5267 .
Veselinović, Marijana, Stekić, Dunja, Zec, Milja, Marjanović, Milkica, "Verbalna i neverbalna komunikacija srednjoškolaca sa oštećenjem vida" in Unapređenje kvalitete života djece i mladih,Tematski zbornik (2022):599-609,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5267 .

Znanje osoba sa oštećenjem vida i osoba tipične populacije o polno prenosivim bolestima

Stekić, Dunja D.

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Stekić, Dunja D.
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4788
AB  - Uvod: Polno prenosive bolesti predstavljaju javno-zdravstveni, medicinski i socijalni problem. Nalaze se među pet najčešćih bolesti u svetu. Znanje o polno prenosivim bolestima, kao i zaštiti od njih predstavlja jednu od najznačajnijih metoda prevencije i zaštite seksualno-reproduktivnog zdravlja. Ciljevi: Glavni cilj rada bio je utvrđivanje znanja osoba sa oštećenjem vida o polno prenosivim bolestima. Ostali ciljevi su utvrđivanje razlika u znanju o polno prenosivim bolestima između osoba sa oštećenjem i bez oštećenja vida, kao i između ispitanika različitog pola, uzrasta i stepena obrazovanja. Metode: Istraživanjem je obuhvaćeno 50 ispitanika sa oštećenjem vida i 50 ispitanika bez oštećenja, ujednačenih prema polu, uzrastu i stepenu obrazovanja. Podaci su prikupljeni onlajn putem tokom maja 2020. godine i za te potrebe korišćen je Ilustrativni upitnik za ispitanike – anketa za mlade. Rezultati: Dobijeni rezultati pokazali su da postoji statistički značajna razlika između osoba sa oštećenjem i bez oštećenja vida u znanju o vrstama polno prenosivih bolesti. U poduzorku ispitanika sa oštećenjem vida postoje statistički značajne razlike u zavisnosti od pola ispitanika, ali ne postoje razlike u zavisnosti od uzrasta i stepena obrazovanja. Zaključak: Potrebno je posvetiti više pažnje osobama sa oštećenjem vida u području seksualno-reproduktivnog zdravlja kroz organizovanje edukacija i radionica radi povećanja znanja o ovoj temi.
AB  - Introduction. Sexually transmitted diseases are a public health, medical and social problem. They are among the five most common diseases in the world. Knowledge about sexually transmitted infections and protection from them is one of the most important methods of prevention and protection of sexual and reproductive health. Objectives. The main aim of this paper was to determine the knowledge of persons with visual impairments about sexually transmitted diseases. Other objectives included determining the differences between knowledge of persons with and without visual impairments about sexually transmitted diseases and determining gender, age, and educational differences. Methods. The study included 50 participants with visual impairment and 50 participants without visual impairment, equal in gender, age, and level of education. Data were collected online in May 2020. The Illustrative Questionnaire for InterviewSurveys with Young People was used for this purpose. Results. The main results showed a statistically significant difference between persons with and those without visual impairment in terms of knowledge about the types of sexually transmitted diseases. In the subsample of participants with visual impairment, there were statistically significant differences related to gender, but no age and educational differences. Conclusion. It is necessary to pay more attention to people with visual impairment with regard to sexual and reproductive health through the organization of training and workshops in order to increase knowledge on this topic.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
T2  - Specijalna edukacija i rehabilitacija
T1  - Znanje osoba sa oštećenjem vida i osoba tipične populacije o polno prenosivim bolestima
T1  - Knowledge of persons with visual impairment and typically developing persons about sexually transmitted diseases
EP  - 209
IS  - 3
SP  - 195
VL  - 21
DO  - 10.5937/specedreh21-36240
ER  - 
@article{
author = "Stekić, Dunja D.",
year = "2022",
abstract = "Uvod: Polno prenosive bolesti predstavljaju javno-zdravstveni, medicinski i socijalni problem. Nalaze se među pet najčešćih bolesti u svetu. Znanje o polno prenosivim bolestima, kao i zaštiti od njih predstavlja jednu od najznačajnijih metoda prevencije i zaštite seksualno-reproduktivnog zdravlja. Ciljevi: Glavni cilj rada bio je utvrđivanje znanja osoba sa oštećenjem vida o polno prenosivim bolestima. Ostali ciljevi su utvrđivanje razlika u znanju o polno prenosivim bolestima između osoba sa oštećenjem i bez oštećenja vida, kao i između ispitanika različitog pola, uzrasta i stepena obrazovanja. Metode: Istraživanjem je obuhvaćeno 50 ispitanika sa oštećenjem vida i 50 ispitanika bez oštećenja, ujednačenih prema polu, uzrastu i stepenu obrazovanja. Podaci su prikupljeni onlajn putem tokom maja 2020. godine i za te potrebe korišćen je Ilustrativni upitnik za ispitanike – anketa za mlade. Rezultati: Dobijeni rezultati pokazali su da postoji statistički značajna razlika između osoba sa oštećenjem i bez oštećenja vida u znanju o vrstama polno prenosivih bolesti. U poduzorku ispitanika sa oštećenjem vida postoje statistički značajne razlike u zavisnosti od pola ispitanika, ali ne postoje razlike u zavisnosti od uzrasta i stepena obrazovanja. Zaključak: Potrebno je posvetiti više pažnje osobama sa oštećenjem vida u području seksualno-reproduktivnog zdravlja kroz organizovanje edukacija i radionica radi povećanja znanja o ovoj temi., Introduction. Sexually transmitted diseases are a public health, medical and social problem. They are among the five most common diseases in the world. Knowledge about sexually transmitted infections and protection from them is one of the most important methods of prevention and protection of sexual and reproductive health. Objectives. The main aim of this paper was to determine the knowledge of persons with visual impairments about sexually transmitted diseases. Other objectives included determining the differences between knowledge of persons with and without visual impairments about sexually transmitted diseases and determining gender, age, and educational differences. Methods. The study included 50 participants with visual impairment and 50 participants without visual impairment, equal in gender, age, and level of education. Data were collected online in May 2020. The Illustrative Questionnaire for InterviewSurveys with Young People was used for this purpose. Results. The main results showed a statistically significant difference between persons with and those without visual impairment in terms of knowledge about the types of sexually transmitted diseases. In the subsample of participants with visual impairment, there were statistically significant differences related to gender, but no age and educational differences. Conclusion. It is necessary to pay more attention to people with visual impairment with regard to sexual and reproductive health through the organization of training and workshops in order to increase knowledge on this topic.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija",
title = "Znanje osoba sa oštećenjem vida i osoba tipične populacije o polno prenosivim bolestima, Knowledge of persons with visual impairment and typically developing persons about sexually transmitted diseases",
pages = "209-195",
number = "3",
volume = "21",
doi = "10.5937/specedreh21-36240"
}
Stekić, D. D.. (2022). Znanje osoba sa oštećenjem vida i osoba tipične populacije o polno prenosivim bolestima. in Specijalna edukacija i rehabilitacija
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 21(3), 195-209.
https://doi.org/10.5937/specedreh21-36240
Stekić DD. Znanje osoba sa oštećenjem vida i osoba tipične populacije o polno prenosivim bolestima. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2022;21(3):195-209.
doi:10.5937/specedreh21-36240 .
Stekić, Dunja D., "Znanje osoba sa oštećenjem vida i osoba tipične populacije o polno prenosivim bolestima" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 21, no. 3 (2022):195-209,
https://doi.org/10.5937/specedreh21-36240 . .

Samoprocena zamora glasa kod nastavnika

Zec, Milja; Stekić, Dunja; Marjanović, Milkica; Veselinović, Marijana

(Društvo za primenjenu lingvistiku Srbije, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Zec, Milja
AU  - Stekić, Dunja
AU  - Marjanović, Milkica
AU  - Veselinović, Marijana
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5268
AB  - Glas je “alat” kojim određene grupe zaposlenih osobaobavljajusvoj posao. Postoje razni faktori koji mogu izazvati poremećaj glasa, ali se ističe da je zamor
glasa, usled njegovog aktivnog korišćenja zbog zahteva posla, jedan od najčešćih.Cilj
ovog istraživanja bio je ispitati samoprocenu vrsta vokalnog zamora predavačau odnosu
na godine radnog staža i radne sate u nedelji.U istraživanju su dobrovoljno učestvovala
203 ispitanika, životne dobi od 25 do 68 godina (AS =45.39, SD = 8.26), uglavnom ženskog pola (n = 200). Ispitanici su učitelji i nastavnici, u najvećem procentu zaposleni od
20 do 30 godina u nastavničkom poslu (35.96%) i najšće rade od 20 do 25 sati nedeljno
(48.28%). Rezultati su pokazali da ispitanici u podjedankoj meri osećajuzamor glasa bez
obzira koliki im je radni staž i koliko sati nedeljno predaju. Najučestalije vrste vokalnog
zamora, koje se javljaju među predavačima, su promuklost, kratak dah, pucanje glasa i
šuman glas. Statistički značajne razlike su se pojavile u vezi gubitka glasa (χ2= 12.43, df
= 3, p = .006) gde je pokazano da zaposleni od 20 do 30 godina radnog staža učestalije
osećaju ovu vrtsu vokalnog zamora. Takođe se razlika pojavila i u vezi dubljeg glasa
nego inače (χ2=9.12, df = 2 , p =.028) tj. ispitanici koji su zaposleni od 10 do 20 godina
osećaju ovu tegobu u većoj meri nego ostale tegobe. S obzirom da predavači spadaju u
grupu osoba kod kojih se često javlja zamor glasa, neophodno je organizovati edukaciju
o načinu očuvanja i prevenciji nastanka ovih zdravstvenih problema.
AB  - Voice is a “tool of trade” used by a certain group of employees to do their job. There are various factors that can cause voice disorder, but it is pointed out that voice fatigue caused by to its active use due to job requirements is one of the most common. The aim of this research was to examine the self-assessment of the type of vocal fatigue of the teachers in relation to the years of work experience and working hours per week. The questionnaire wasanswered by 203 respondents, aged 25 to 68 (AS = 45.39, SD = 8.26), mostly female (n = 200), who participated in the research voluntarily. The respondents were in the highest percentage employed from 20 to 30 years in teaching (35.96%) and most often work from 20 to 25 hours per week (48.28%). The results showed that the respondents equally felt the fatigue of the voice, regardless of their length of service and how many hours per week they teach. The most common types of vocal fatigue that occur among lecturers are hoarseness, shortness of breath, voice cracking, and noisy voice. Statistically significant differences appeared in relation to voice loss (χ2 = 12.43, df = 3, p = .006) where it was shown that employees from 20 to 30 years of service experience this type of vocal fatigue more often. There was also a difference regarding a deeper voice than usual (χ2 = 9.12, df = 2, p = .028), ie. respondents who have been employed for 10 to 20 years experience this problem to a greater extent than other problems. Conclusion: Since lecturers belong to the group of people who often experience voice fatigue, it is necessary to organize education on how to preserve and prevent these health problems.
PB  - Društvo za primenjenu lingvistiku Srbije
PB  - Filološki fakultet u Beogradu
PB  - Filozofski fakultet u Novom Sadu
T2  - Primenjena lingvistika
T1  - Samoprocena zamora glasa kod nastavnika
T1  - Self-assessment of teachers’ voice fatigue
IS  - 3
SP  - 35
VL  - 22
VL  - 46
DO  - https://doi.org/10.18485/primling.2021.22.3
ER  - 
@article{
author = "Zec, Milja and Stekić, Dunja and Marjanović, Milkica and Veselinović, Marijana",
year = "2021",
abstract = "Glas je “alat” kojim određene grupe zaposlenih osobaobavljajusvoj posao. Postoje razni faktori koji mogu izazvati poremećaj glasa, ali se ističe da je zamor
glasa, usled njegovog aktivnog korišćenja zbog zahteva posla, jedan od najčešćih.Cilj
ovog istraživanja bio je ispitati samoprocenu vrsta vokalnog zamora predavačau odnosu
na godine radnog staža i radne sate u nedelji.U istraživanju su dobrovoljno učestvovala
203 ispitanika, životne dobi od 25 do 68 godina (AS =45.39, SD = 8.26), uglavnom ženskog pola (n = 200). Ispitanici su učitelji i nastavnici, u najvećem procentu zaposleni od
20 do 30 godina u nastavničkom poslu (35.96%) i najšće rade od 20 do 25 sati nedeljno
(48.28%). Rezultati su pokazali da ispitanici u podjedankoj meri osećajuzamor glasa bez
obzira koliki im je radni staž i koliko sati nedeljno predaju. Najučestalije vrste vokalnog
zamora, koje se javljaju među predavačima, su promuklost, kratak dah, pucanje glasa i
šuman glas. Statistički značajne razlike su se pojavile u vezi gubitka glasa (χ2= 12.43, df
= 3, p = .006) gde je pokazano da zaposleni od 20 do 30 godina radnog staža učestalije
osećaju ovu vrtsu vokalnog zamora. Takođe se razlika pojavila i u vezi dubljeg glasa
nego inače (χ2=9.12, df = 2 , p =.028) tj. ispitanici koji su zaposleni od 10 do 20 godina
osećaju ovu tegobu u većoj meri nego ostale tegobe. S obzirom da predavači spadaju u
grupu osoba kod kojih se često javlja zamor glasa, neophodno je organizovati edukaciju
o načinu očuvanja i prevenciji nastanka ovih zdravstvenih problema., Voice is a “tool of trade” used by a certain group of employees to do their job. There are various factors that can cause voice disorder, but it is pointed out that voice fatigue caused by to its active use due to job requirements is one of the most common. The aim of this research was to examine the self-assessment of the type of vocal fatigue of the teachers in relation to the years of work experience and working hours per week. The questionnaire wasanswered by 203 respondents, aged 25 to 68 (AS = 45.39, SD = 8.26), mostly female (n = 200), who participated in the research voluntarily. The respondents were in the highest percentage employed from 20 to 30 years in teaching (35.96%) and most often work from 20 to 25 hours per week (48.28%). The results showed that the respondents equally felt the fatigue of the voice, regardless of their length of service and how many hours per week they teach. The most common types of vocal fatigue that occur among lecturers are hoarseness, shortness of breath, voice cracking, and noisy voice. Statistically significant differences appeared in relation to voice loss (χ2 = 12.43, df = 3, p = .006) where it was shown that employees from 20 to 30 years of service experience this type of vocal fatigue more often. There was also a difference regarding a deeper voice than usual (χ2 = 9.12, df = 2, p = .028), ie. respondents who have been employed for 10 to 20 years experience this problem to a greater extent than other problems. Conclusion: Since lecturers belong to the group of people who often experience voice fatigue, it is necessary to organize education on how to preserve and prevent these health problems.",
publisher = "Društvo za primenjenu lingvistiku Srbije, Filološki fakultet u Beogradu, Filozofski fakultet u Novom Sadu",
journal = "Primenjena lingvistika",
title = "Samoprocena zamora glasa kod nastavnika, Self-assessment of teachers’ voice fatigue",
number = "3",
pages = "35",
volume = "22, 46",
doi = "https://doi.org/10.18485/primling.2021.22.3"
}
Zec, M., Stekić, D., Marjanović, M.,& Veselinović, M.. (2021). Samoprocena zamora glasa kod nastavnika. in Primenjena lingvistika
Društvo za primenjenu lingvistiku Srbije., 22(3), 35.
https://doi.org/https://doi.org/10.18485/primling.2021.22.3
Zec M, Stekić D, Marjanović M, Veselinović M. Samoprocena zamora glasa kod nastavnika. in Primenjena lingvistika. 2021;22(3):35.
doi:https://doi.org/10.18485/primling.2021.22.3 .
Zec, Milja, Stekić, Dunja, Marjanović, Milkica, Veselinović, Marijana, "Samoprocena zamora glasa kod nastavnika" in Primenjena lingvistika, 22, no. 3 (2021):35,
https://doi.org/https://doi.org/10.18485/primling.2021.22.3 . .

Taktilne slikovnice za slepu decu - osvrt na značaj za ranu pismenost

Stekić, Dunja; Veselinović, Marijana; Zec, Milja; Marjanović, Milkica

(Društvo za primenjenu lingvistiku Srbije, 2021)

TY  - JOUR
AU  - Stekić, Dunja
AU  - Veselinović, Marijana
AU  - Zec, Milja
AU  - Marjanović, Milkica
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5269
AB  - Rana pismenost predstavlja veštine i znanja povezane sa opismenjavanjem koje dete usvaja od ranog uzrasta, pre formalnog obrazovanja. Aktivnosti koje
podsticajno utiču na njihov razvoj su, pretežno, vezane sa upotrebu slikovnica koje predstavljaju prvu knjigu sa kojom se dete sreće, bez obzira da li je u pitanju dete tipične
populacije ili slepo dete. Sadžaji taktilne slikovnice su redukovani i prikazani reljefno,
u skladu sa detetovim načinom funkcionisanja. Cilj ovoga rada je da upoznamo javnost
sa pojmom i značajem taktilne slikovnice za ranu pismenost, da istaknemo preporuke za
njeno pravljenje, ali i da se osvrnemo na razloge njihove nedostupnosti slepoj ili slabovidoj deci i njihovim roditeljima.
AB  - Early literacy refers to the skills and knowledge related to literacy that a child acquires from an early age, before formal education. Activities that stimulate their development are mostly related to the use of picture-books that generally represent the first type of books that a child encounters, regardless of whether it is a child of a typical population or a blind child. The contents of the tactile picture book are reduced and displayed in relief, in accordance with the child’s way of functioning. The aim of this paper is to raise the awareness about the concept and significance of tactile picturebooks, to highlight some of the recommendations for their creation, as well as to look at the reasons for their high unavailability to blind children and their parents.
PB  - Društvo za primenjenu lingvistiku Srbije
PB  - Filološki fakultet u Beogradu
PB  - Filozofski fakultet u Novom Sadu
T2  - Primenjena lingvistika
T1  - Taktilne slikovnice za slepu decu - osvrt na značaj za ranu pismenost
T1  - Tactile picture-books for blind children – the importance for their early literacy development
EP  - 75
IS  - 5
SP  - 63
VL  - 22
DO  - https://doi.org/10.18485/primling.2021.22.5
ER  - 
@article{
author = "Stekić, Dunja and Veselinović, Marijana and Zec, Milja and Marjanović, Milkica",
year = "2021",
abstract = "Rana pismenost predstavlja veštine i znanja povezane sa opismenjavanjem koje dete usvaja od ranog uzrasta, pre formalnog obrazovanja. Aktivnosti koje
podsticajno utiču na njihov razvoj su, pretežno, vezane sa upotrebu slikovnica koje predstavljaju prvu knjigu sa kojom se dete sreće, bez obzira da li je u pitanju dete tipične
populacije ili slepo dete. Sadžaji taktilne slikovnice su redukovani i prikazani reljefno,
u skladu sa detetovim načinom funkcionisanja. Cilj ovoga rada je da upoznamo javnost
sa pojmom i značajem taktilne slikovnice za ranu pismenost, da istaknemo preporuke za
njeno pravljenje, ali i da se osvrnemo na razloge njihove nedostupnosti slepoj ili slabovidoj deci i njihovim roditeljima., Early literacy refers to the skills and knowledge related to literacy that a child acquires from an early age, before formal education. Activities that stimulate their development are mostly related to the use of picture-books that generally represent the first type of books that a child encounters, regardless of whether it is a child of a typical population or a blind child. The contents of the tactile picture book are reduced and displayed in relief, in accordance with the child’s way of functioning. The aim of this paper is to raise the awareness about the concept and significance of tactile picturebooks, to highlight some of the recommendations for their creation, as well as to look at the reasons for their high unavailability to blind children and their parents.",
publisher = "Društvo za primenjenu lingvistiku Srbije, Filološki fakultet u Beogradu, Filozofski fakultet u Novom Sadu",
journal = "Primenjena lingvistika",
title = "Taktilne slikovnice za slepu decu - osvrt na značaj za ranu pismenost, Tactile picture-books for blind children – the importance for their early literacy development",
pages = "75-63",
number = "5",
volume = "22",
doi = "https://doi.org/10.18485/primling.2021.22.5"
}
Stekić, D., Veselinović, M., Zec, M.,& Marjanović, M.. (2021). Taktilne slikovnice za slepu decu - osvrt na značaj za ranu pismenost. in Primenjena lingvistika
Društvo za primenjenu lingvistiku Srbije., 22(5), 63-75.
https://doi.org/https://doi.org/10.18485/primling.2021.22.5
Stekić D, Veselinović M, Zec M, Marjanović M. Taktilne slikovnice za slepu decu - osvrt na značaj za ranu pismenost. in Primenjena lingvistika. 2021;22(5):63-75.
doi:https://doi.org/10.18485/primling.2021.22.5 .
Stekić, Dunja, Veselinović, Marijana, Zec, Milja, Marjanović, Milkica, "Taktilne slikovnice za slepu decu - osvrt na značaj za ranu pismenost" in Primenjena lingvistika, 22, no. 5 (2021):63-75,
https://doi.org/https://doi.org/10.18485/primling.2021.22.5 . .

Uticaj pandemije covid-19 na svakodnevno funkcionisanje osoba sa oštećenjem vida

Jablan, Branka; Stekić, Dunja; Stanimirov, Ksenija

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2021)

TY  - CONF
AU  - Jablan, Branka
AU  - Stekić, Dunja
AU  - Stanimirov, Ksenija
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4081
AB  - Pandemija izazvana novim koronavirusom (SARS-CoV-2) dovela je do značajnih pro- mena u mnogim aspektima i oblastima funkcionisanja. Ovaj virus se veoma lako širi i ugrožava sve osobe, bez obzira na uzrast i opšte zdravstveno stanje.
Cilj rada bio je utvrditi kako je pandemija COVID-19 uticala na svakodnevno funkcionisanje osoba sa oštećenjem vida. Istraživanjem je obuhvaćeno 29 is- pitanika sa oštećenjem vida, uzrasta od 20 do 50 godina, oba pola, različitih nivoa obrazovanja i radnog statusa.
Većina ispitanika u uzorku (93,1%) nije imala problema sa dobijanjem informacija o COVID-19. U najvećem procentu ispitanici su naveli da nemaju problem sa obavljanjem svakodnevnih aktivnosti (86,7%) i da im je osećaj izolacije isti kao i pre pandemije (44,8%). Utvrđeno je da je najveći broj ispi- tanika sa oštećenjem vida osetio srednji uticaj pandemije COVID-19 na sva- kodnevno funkcionisanje i da ne postoji statistički značajna razlika među kategorijama vezano za doživljavanje ograničenja tokom pandemije.
AB  - The coronavirus induced pandemic (COVID-19) has led to significant changes in many aspects and areas of functioning. This virus spreads easily and threatens all people regardless of age and general health.
The aim of this study was to determine how COVID-19 affected the daily functioning of persons with visual impairment. The study included 29 respondents with visual impairment, aged 20 to 50, both genders, different levels of education and employment status.
The majority of respondents in the sample (93,1%) had no problems obtaining information about COVID-19. The largest percentage of respondents declared that they haven’t had problem with performing daily activities (86,7%) and that their sense of isolation is the same as before the pandemic (44,8%). It was determined that the largest number of subjects with visual impairment felt the medium impact of COVID-19 on daily functioning and that there is no statistically significant difference between the categories related to experiencing limitations during a pandemic.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - Nacionalni naučni skup "Specijalna edukacija i rehabilitacija u uslovima pandemije Covid 19", Beograd, Srbija, 23. decembar 2021. godine
T1  - Uticaj pandemije covid-19 na svakodnevno funkcionisanje osoba sa oštećenjem vida
T1  - The impact of Covid-19 pandemic on daily functioning of people with visual impairment
EP  - 86
SP  - 77
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4081
ER  - 
@conference{
author = "Jablan, Branka and Stekić, Dunja and Stanimirov, Ksenija",
year = "2021",
abstract = "Pandemija izazvana novim koronavirusom (SARS-CoV-2) dovela je do značajnih pro- mena u mnogim aspektima i oblastima funkcionisanja. Ovaj virus se veoma lako širi i ugrožava sve osobe, bez obzira na uzrast i opšte zdravstveno stanje.
Cilj rada bio je utvrditi kako je pandemija COVID-19 uticala na svakodnevno funkcionisanje osoba sa oštećenjem vida. Istraživanjem je obuhvaćeno 29 is- pitanika sa oštećenjem vida, uzrasta od 20 do 50 godina, oba pola, različitih nivoa obrazovanja i radnog statusa.
Većina ispitanika u uzorku (93,1%) nije imala problema sa dobijanjem informacija o COVID-19. U najvećem procentu ispitanici su naveli da nemaju problem sa obavljanjem svakodnevnih aktivnosti (86,7%) i da im je osećaj izolacije isti kao i pre pandemije (44,8%). Utvrđeno je da je najveći broj ispi- tanika sa oštećenjem vida osetio srednji uticaj pandemije COVID-19 na sva- kodnevno funkcionisanje i da ne postoji statistički značajna razlika među kategorijama vezano za doživljavanje ograničenja tokom pandemije., The coronavirus induced pandemic (COVID-19) has led to significant changes in many aspects and areas of functioning. This virus spreads easily and threatens all people regardless of age and general health.
The aim of this study was to determine how COVID-19 affected the daily functioning of persons with visual impairment. The study included 29 respondents with visual impairment, aged 20 to 50, both genders, different levels of education and employment status.
The majority of respondents in the sample (93,1%) had no problems obtaining information about COVID-19. The largest percentage of respondents declared that they haven’t had problem with performing daily activities (86,7%) and that their sense of isolation is the same as before the pandemic (44,8%). It was determined that the largest number of subjects with visual impairment felt the medium impact of COVID-19 on daily functioning and that there is no statistically significant difference between the categories related to experiencing limitations during a pandemic.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - Nacionalni naučni skup "Specijalna edukacija i rehabilitacija u uslovima pandemije Covid 19", Beograd, Srbija, 23. decembar 2021. godine",
title = "Uticaj pandemije covid-19 na svakodnevno funkcionisanje osoba sa oštećenjem vida, The impact of Covid-19 pandemic on daily functioning of people with visual impairment",
pages = "86-77",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4081"
}
Jablan, B., Stekić, D.,& Stanimirov, K.. (2021). Uticaj pandemije covid-19 na svakodnevno funkcionisanje osoba sa oštećenjem vida. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup "Specijalna edukacija i rehabilitacija u uslovima pandemije Covid 19", Beograd, Srbija, 23. decembar 2021. godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju / University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 77-86.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4081
Jablan B, Stekić D, Stanimirov K. Uticaj pandemije covid-19 na svakodnevno funkcionisanje osoba sa oštećenjem vida. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup "Specijalna edukacija i rehabilitacija u uslovima pandemije Covid 19", Beograd, Srbija, 23. decembar 2021. godine. 2021;:77-86.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4081 .
Jablan, Branka, Stekić, Dunja, Stanimirov, Ksenija, "Uticaj pandemije covid-19 na svakodnevno funkcionisanje osoba sa oštećenjem vida" in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup "Specijalna edukacija i rehabilitacija u uslovima pandemije Covid 19", Beograd, Srbija, 23. decembar 2021. godine (2021):77-86,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4081 .

Problemi u vezi sa reproduktivnim i seksualnim zdravljem mladih sa oštećenjem vida

Jablan, Branka; Stanimirov, Ksenija; Stekić, Dunja

(Društvo defektologa Srbije, 2021)

TY  - CONF
AU  - Jablan, Branka
AU  - Stanimirov, Ksenija
AU  - Stekić, Dunja
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3340
AB  - Znanje o reproduktivnom i seksualnom zdravlju, kontracepciji, polno
prenosivim bolestima i rizicima važni su za korišćenje zdravstvenih usluga i drugih oblika
podrške koji su posebno potrebni mladima kako bi se zaštitili od polno prenosivih bolesti
i sačuvali zdravlje. Rezultati brojnih studija ukazuju da se osobe sa oštećenjem vida
susreću sa mnogobrojnim barijerama i često komplikovanim pristupom zdravstvenoj
zaštiti i akcijama usmerenim na očuvanje reproduktivnog i seksualnog zdravlja.
Kako bi se celovito i sistematski razvijala svest o potrebi čuvanja i unapređenja
reproduktivnog i seksualnog zdravlja, potrebno je obezbediti kontinuirane zdravstveno
obrazovne programe i informacije iz tačnih izvora. Multisektorski pristup je izuzetno
važan za korišćenje usluga reproduktivnog i seksualnog zdravlja i moguće ga je postići
edukacijama svih pružalaca usluga u sistemu: zdravstvenih radnika, stručnih radnika u
socijalnoj zaštiti, prosvetnih radnika, organizacija saveza slepih i slabovidih.
Cilj rada je opisati probleme u vezi sa reproduktivnim i seksualnim zdravljem
mladih osoba sa oštećenjem vida.
PB  - Društvo defektologa Srbije
C3  - Zbornik rezimea – „Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem Dani defektologa Srbije”, Zlatibor, Srbija, 18–21.02.2021.
T1  - Problemi u vezi sa reproduktivnim i seksualnim zdravljem mladih sa oštećenjem vida
EP  - 83
SP  - 83
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3340
ER  - 
@conference{
author = "Jablan, Branka and Stanimirov, Ksenija and Stekić, Dunja",
year = "2021",
abstract = "Znanje o reproduktivnom i seksualnom zdravlju, kontracepciji, polno
prenosivim bolestima i rizicima važni su za korišćenje zdravstvenih usluga i drugih oblika
podrške koji su posebno potrebni mladima kako bi se zaštitili od polno prenosivih bolesti
i sačuvali zdravlje. Rezultati brojnih studija ukazuju da se osobe sa oštećenjem vida
susreću sa mnogobrojnim barijerama i često komplikovanim pristupom zdravstvenoj
zaštiti i akcijama usmerenim na očuvanje reproduktivnog i seksualnog zdravlja.
Kako bi se celovito i sistematski razvijala svest o potrebi čuvanja i unapređenja
reproduktivnog i seksualnog zdravlja, potrebno je obezbediti kontinuirane zdravstveno
obrazovne programe i informacije iz tačnih izvora. Multisektorski pristup je izuzetno
važan za korišćenje usluga reproduktivnog i seksualnog zdravlja i moguće ga je postići
edukacijama svih pružalaca usluga u sistemu: zdravstvenih radnika, stručnih radnika u
socijalnoj zaštiti, prosvetnih radnika, organizacija saveza slepih i slabovidih.
Cilj rada je opisati probleme u vezi sa reproduktivnim i seksualnim zdravljem
mladih osoba sa oštećenjem vida.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije",
journal = "Zbornik rezimea – „Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem Dani defektologa Srbije”, Zlatibor, Srbija, 18–21.02.2021.",
title = "Problemi u vezi sa reproduktivnim i seksualnim zdravljem mladih sa oštećenjem vida",
pages = "83-83",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3340"
}
Jablan, B., Stanimirov, K.,& Stekić, D.. (2021). Problemi u vezi sa reproduktivnim i seksualnim zdravljem mladih sa oštećenjem vida. in Zbornik rezimea – „Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem Dani defektologa Srbije”, Zlatibor, Srbija, 18–21.02.2021.
Društvo defektologa Srbije., 83-83.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3340
Jablan B, Stanimirov K, Stekić D. Problemi u vezi sa reproduktivnim i seksualnim zdravljem mladih sa oštećenjem vida. in Zbornik rezimea – „Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem Dani defektologa Srbije”, Zlatibor, Srbija, 18–21.02.2021.. 2021;:83-83.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3340 .
Jablan, Branka, Stanimirov, Ksenija, Stekić, Dunja, "Problemi u vezi sa reproduktivnim i seksualnim zdravljem mladih sa oštećenjem vida" in Zbornik rezimea – „Stručno-naučna konferencija sa međunarodnim učešćem Dani defektologa Srbije”, Zlatibor, Srbija, 18–21.02.2021. (2021):83-83,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3340 .

Znanje osoba sa oštećenjem vida o reproduktivnom zdravlju i mišljenje o pristupačnosti zdravstvenih usluga

Stekić, Dunja

(2020)

TY  - THES
AU  - Stekić, Dunja
PY  - 2020
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4009
AB  - Репродуктивно здравље представља део општег феномена здравља које је стање потпуног физичког, менталног и социјалног благостања, а не само одсуство болести, усмерено ка репродуктивном тракту. У овом раду биће говора о особама са оштећењем вида и овом домену свеопштег здравља.
Циљ рада је стећи увид у знање о репродуктивном здрављу које поседују особе са оштећењем вида и у мишљење о приступачности здравствених установа и услуга које се баве репродуктивним здрављем. Такође, поента рада је видети да ли постоје разлике између знања о њему између испитаника са оштећењем вида и испитаника без оштећења вида, као и да ли постоје разлике у мишљењу о приступачности установа и услуга између ова два подузорка.
Узорком је обухваћено 50 испитаника са оштећењем вида и 50 испитаника без оштећења вида. У оба подузорка је било 21 испитаник мушког пола и 29 испитаника женског пола. Они су подељени узрасно на две категорије - групу млађих одраслих, старости од 20 до 29 година којих је било 30 и групу старијих одраслих старости од 30 до 40 година којих је у оба подузорка било по 20. Подаци су прикупљени помоћу три упитника. Први је социодемографски упитник креиран за потребе овог истраживања, док су преостала два (Illustrative Questionnaire for
Interview-Surveys with Young People и Knowledge, Attitude and Practice Questionnaire about Contraception and Reproductive Health of University) преведени с енглеског и прилагођени нашем
подручју.
Резултати показују следеће: - особама са оштећењем вида највећи извор информација о репродуктивном здрављу представљају мајка, наставник и интернет извори; - особе са оштећењем вида мање знају о репродуктивном здрављу од особа без оштећења вида; - не постоје статистички значајне полне разлике у подузорку са оштећењем вида; - не постоје статистички значајне узрасне разлике између испитаника са оштећењем вида; - испитаници типичне популације чешће посећују установе које се баве репродуктивним здрављем у односу на испитанике са оштећењем вида; 
- жене са оштећењем вида чешће посећују здравствене установе које се баве репродуктивним здрављем од мушкараца са оштећењем вида;
- испитаници са оштећењем вида се сусрећу с тешкоћама при приступу здравственим услугама везано за репродуктивно здравље у односу на испитанике без оштећења вида.
AB  - Reproductive health is the part of general health phenomenon which is the state of complete physical, mental and social well-being and not just absence of illness, directed towards the reproductive tract. In this paper we will talk about people with visual impairment and this domain of universal health.
This paper's aim is to gain insight into knowledge that people with visual impairment have about reproductive health and into opinions about accessibility of reproductive health institutions and reproductive health care services. Also the aim of this paper is to compare and see if there are differences in opinions and knowledge about this matter between two subsample groups: one group are people with visual impairment, and another are people without any visual impairment.
The sample includes 50 respondents with visual impairment and 50 respondents without visual impairment. In both subsamples there were 21 male respondents and 29 female respondents. They are divided into two age categories - group of young adults age 20 to 29 and there were 30 of them in each subsample, and the group of older adults age 30 to 40 and there were 20 of them in both subsamples.
The data were collected from three questionnaires. The first one is sociodemographic questionnairy created specially for this research, while the other two (Illustrative Questionnaire for Interview-Surveys
with Young People and Knowledge, Attitude and Practice Questionnaire about Contraception and
Reproductive Health of University) are translated from English and ajusted to our region.
Results are showing the following: - for the people with visual impairment the biggest source of information about reproductive health are mother, teacher and internet sources; - people with visual impairment know less about reproductive health then people without visual impairment; - there are no statistically important gender differences in subsample with visual impairment; - there are no statistically significant age differences between respondents with visual impairment; - respondents who belong to typical population more often visit reproductive institutions than respondents with visual impairment; - women with visual impairment more often visit reproductive institutions then men with visual impairment;
- respondents with visual impairment experience more difficulties with accessibility of reproductive health institutions then respondents without visual impairment.
T1  - Znanje osoba sa oštećenjem vida o reproduktivnom zdravlju i mišljenje o pristupačnosti zdravstvenih usluga
EP  - 87
SP  - 1
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4009
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Stekić, Dunja",
year = "2020",
abstract = "Репродуктивно здравље представља део општег феномена здравља које је стање потпуног физичког, менталног и социјалног благостања, а не само одсуство болести, усмерено ка репродуктивном тракту. У овом раду биће говора о особама са оштећењем вида и овом домену свеопштег здравља.
Циљ рада је стећи увид у знање о репродуктивном здрављу које поседују особе са оштећењем вида и у мишљење о приступачности здравствених установа и услуга које се баве репродуктивним здрављем. Такође, поента рада је видети да ли постоје разлике између знања о њему између испитаника са оштећењем вида и испитаника без оштећења вида, као и да ли постоје разлике у мишљењу о приступачности установа и услуга између ова два подузорка.
Узорком је обухваћено 50 испитаника са оштећењем вида и 50 испитаника без оштећења вида. У оба подузорка је било 21 испитаник мушког пола и 29 испитаника женског пола. Они су подељени узрасно на две категорије - групу млађих одраслих, старости од 20 до 29 година којих је било 30 и групу старијих одраслих старости од 30 до 40 година којих је у оба подузорка било по 20. Подаци су прикупљени помоћу три упитника. Први је социодемографски упитник креиран за потребе овог истраживања, док су преостала два (Illustrative Questionnaire for
Interview-Surveys with Young People и Knowledge, Attitude and Practice Questionnaire about Contraception and Reproductive Health of University) преведени с енглеског и прилагођени нашем
подручју.
Резултати показују следеће: - особама са оштећењем вида највећи извор информација о репродуктивном здрављу представљају мајка, наставник и интернет извори; - особе са оштећењем вида мање знају о репродуктивном здрављу од особа без оштећења вида; - не постоје статистички значајне полне разлике у подузорку са оштећењем вида; - не постоје статистички значајне узрасне разлике између испитаника са оштећењем вида; - испитаници типичне популације чешће посећују установе које се баве репродуктивним здрављем у односу на испитанике са оштећењем вида; 
- жене са оштећењем вида чешће посећују здравствене установе које се баве репродуктивним здрављем од мушкараца са оштећењем вида;
- испитаници са оштећењем вида се сусрећу с тешкоћама при приступу здравственим услугама везано за репродуктивно здравље у односу на испитанике без оштећења вида., Reproductive health is the part of general health phenomenon which is the state of complete physical, mental and social well-being and not just absence of illness, directed towards the reproductive tract. In this paper we will talk about people with visual impairment and this domain of universal health.
This paper's aim is to gain insight into knowledge that people with visual impairment have about reproductive health and into opinions about accessibility of reproductive health institutions and reproductive health care services. Also the aim of this paper is to compare and see if there are differences in opinions and knowledge about this matter between two subsample groups: one group are people with visual impairment, and another are people without any visual impairment.
The sample includes 50 respondents with visual impairment and 50 respondents without visual impairment. In both subsamples there were 21 male respondents and 29 female respondents. They are divided into two age categories - group of young adults age 20 to 29 and there were 30 of them in each subsample, and the group of older adults age 30 to 40 and there were 20 of them in both subsamples.
The data were collected from three questionnaires. The first one is sociodemographic questionnairy created specially for this research, while the other two (Illustrative Questionnaire for Interview-Surveys
with Young People and Knowledge, Attitude and Practice Questionnaire about Contraception and
Reproductive Health of University) are translated from English and ajusted to our region.
Results are showing the following: - for the people with visual impairment the biggest source of information about reproductive health are mother, teacher and internet sources; - people with visual impairment know less about reproductive health then people without visual impairment; - there are no statistically important gender differences in subsample with visual impairment; - there are no statistically significant age differences between respondents with visual impairment; - respondents who belong to typical population more often visit reproductive institutions than respondents with visual impairment; - women with visual impairment more often visit reproductive institutions then men with visual impairment;
- respondents with visual impairment experience more difficulties with accessibility of reproductive health institutions then respondents without visual impairment.",
title = "Znanje osoba sa oštećenjem vida o reproduktivnom zdravlju i mišljenje o pristupačnosti zdravstvenih usluga",
pages = "87-1",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4009"
}
Stekić, D.. (2020). Znanje osoba sa oštećenjem vida o reproduktivnom zdravlju i mišljenje o pristupačnosti zdravstvenih usluga. , 1-87.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4009
Stekić D. Znanje osoba sa oštećenjem vida o reproduktivnom zdravlju i mišljenje o pristupačnosti zdravstvenih usluga. 2020;:1-87.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4009 .
Stekić, Dunja, "Znanje osoba sa oštećenjem vida o reproduktivnom zdravlju i mišljenje o pristupačnosti zdravstvenih usluga" (2020):1-87,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4009 .

Izvori informisanja o reproduktivnom zdravlju osoba sa oštećenjem vida i osoba bez oštećenja vida

Stekić, Dunja; Jablan, Branka; Stanimirov, Ksenija; Stojković, Irena

(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, 2020)

TY  - CONF
AU  - Stekić, Dunja
AU  - Jablan, Branka
AU  - Stanimirov, Ksenija
AU  - Stojković, Irena
PY  - 2020
UR  - http://www.icf.fasper.bg.ac.rs/zbornici/20201221_1-ZBORNIK-RADOVA-SKUP-NAC_2020.pdf
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3461
AB  - Reproductive health care enables the birth of healthy offspring, the prevention of diseases with a high mortality rate and is а part of personal responsibility for one’s own health. People with visual impairment may
have difficulty gaining knowledge about this health domain. The goal of this paper was to determine the information sources on the reproductive health of persons with visual impairment and without it, and to verify gender differences in relation to these sources. The research includes 50 respondents with visual impairment and
50 respondents without visual impairment, equal in gender and age.
It was found that is the most important source of information is the mother, and
according to the frequency, the answer teacher also stands out, while doctors are the least frequently mentioned. Statistically
significant differences (χ2(1) = 4.332, p = 0.037) between subsamples occur only if the answer is father, and there are due to differences in the answers of the respondents (χ2(1) = 5.472, p = 0.019). Women without visual impairment don’t mention the father as source of information, while 17.2% women with visual impairment was mentioned the father as source information. The answer mother is equally represented
information source in female respondents from both subsamples, while this answer is significantly less represented in the group of males with visual impairment in compare with men without visual impairment. Only
6.9% of women without visual impairment mentioned doctors, while at women and men with visual imapirment and men without visual impairment this answer was similarly
represented (about 14%).
AB  - Briga o reproduktivnom zdravlju omogućava rađanje zdravog potomstva, sprečavanje oboljenja s visokom stopom mortaliteta i deo je lične odgovor- nosti za sopstveno zdravlje. Osobe sa oštećenjem vida mogu imati teškoća sa sticanjem znanja o ovom domenu zdravlja. Cilj rada je bio utvrditi izvore informisanja o reproduktivnom zdravlju kod osoba sa oštećenjem vida i osoba bez oštećenja vida, i proveravanje polnih razlika u vezi s pomenutim izvorima. Istraživanjem je obuhvaćeno 50 ispitanika sa oštećenjem vida i 50 ispitani- ka bez oštećenja vida ujednačenih prema polu i uzrastu. Utvrđeno je da je majka najvažniji izvor informisanja, a prema učestalosti se izdvaja i odgovor nastavnik, dok su lekari najređe navođeni. Statistički značajne razlike (χ2(1) = 4,332, p = 0,037) između poduzoraka javljaju se samo kod odgovora otac, a uslovljene su razlikama u odgovorima ispitanica (χ2(1) = 5,472, p = 0,019). Žene bez oštećenja vida ne navode oca kao izvor informisanja, dok je 17,2% žena sa oštećenjem vida navelo da je otac izvor informisanja. Majka je jednako zastupljen izvor informisanja kod žena iz oba poduzorka, dok je ovaj odgovor kod muškaraca sa oštećenjem vida znatno manje zastupljen u odnosu na muškarce bez oštećenja vida. Lekare je navelo 6,9% žena tipičnog razvoja, dok je kod žena i muškaraca sa oštećenjem vida i muškaraca tipičnog razvoja ovaj odgovor slično zastupljen (oko 14%).
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
C3  - Nacionalni naučni skup „Evaluacija efekata inkluzivnog obrazovanja u republici Srbiji” - Zbornik radova
T1  - Izvori informisanja o reproduktivnom zdravlju osoba sa oštećenjem vida i osoba bez oštećenja vida
T1  - Sources of information on reproductive health of persons with visual impairment and persons without visual impairment
EP  - 168
SP  - 159
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3461
ER  - 
@conference{
author = "Stekić, Dunja and Jablan, Branka and Stanimirov, Ksenija and Stojković, Irena",
year = "2020",
abstract = "Reproductive health care enables the birth of healthy offspring, the prevention of diseases with a high mortality rate and is а part of personal responsibility for one’s own health. People with visual impairment may
have difficulty gaining knowledge about this health domain. The goal of this paper was to determine the information sources on the reproductive health of persons with visual impairment and without it, and to verify gender differences in relation to these sources. The research includes 50 respondents with visual impairment and
50 respondents without visual impairment, equal in gender and age.
It was found that is the most important source of information is the mother, and
according to the frequency, the answer teacher also stands out, while doctors are the least frequently mentioned. Statistically
significant differences (χ2(1) = 4.332, p = 0.037) between subsamples occur only if the answer is father, and there are due to differences in the answers of the respondents (χ2(1) = 5.472, p = 0.019). Women without visual impairment don’t mention the father as source of information, while 17.2% women with visual impairment was mentioned the father as source information. The answer mother is equally represented
information source in female respondents from both subsamples, while this answer is significantly less represented in the group of males with visual impairment in compare with men without visual impairment. Only
6.9% of women without visual impairment mentioned doctors, while at women and men with visual imapirment and men without visual impairment this answer was similarly
represented (about 14%)., Briga o reproduktivnom zdravlju omogućava rađanje zdravog potomstva, sprečavanje oboljenja s visokom stopom mortaliteta i deo je lične odgovor- nosti za sopstveno zdravlje. Osobe sa oštećenjem vida mogu imati teškoća sa sticanjem znanja o ovom domenu zdravlja. Cilj rada je bio utvrditi izvore informisanja o reproduktivnom zdravlju kod osoba sa oštećenjem vida i osoba bez oštećenja vida, i proveravanje polnih razlika u vezi s pomenutim izvorima. Istraživanjem je obuhvaćeno 50 ispitanika sa oštećenjem vida i 50 ispitani- ka bez oštećenja vida ujednačenih prema polu i uzrastu. Utvrđeno je da je majka najvažniji izvor informisanja, a prema učestalosti se izdvaja i odgovor nastavnik, dok su lekari najređe navođeni. Statistički značajne razlike (χ2(1) = 4,332, p = 0,037) između poduzoraka javljaju se samo kod odgovora otac, a uslovljene su razlikama u odgovorima ispitanica (χ2(1) = 5,472, p = 0,019). Žene bez oštećenja vida ne navode oca kao izvor informisanja, dok je 17,2% žena sa oštećenjem vida navelo da je otac izvor informisanja. Majka je jednako zastupljen izvor informisanja kod žena iz oba poduzorka, dok je ovaj odgovor kod muškaraca sa oštećenjem vida znatno manje zastupljen u odnosu na muškarce bez oštećenja vida. Lekare je navelo 6,9% žena tipičnog razvoja, dok je kod žena i muškaraca sa oštećenjem vida i muškaraca tipičnog razvoja ovaj odgovor slično zastupljen (oko 14%).",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
journal = "Nacionalni naučni skup „Evaluacija efekata inkluzivnog obrazovanja u republici Srbiji” - Zbornik radova",
title = "Izvori informisanja o reproduktivnom zdravlju osoba sa oštećenjem vida i osoba bez oštećenja vida, Sources of information on reproductive health of persons with visual impairment and persons without visual impairment",
pages = "168-159",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3461"
}
Stekić, D., Jablan, B., Stanimirov, K.,& Stojković, I.. (2020). Izvori informisanja o reproduktivnom zdravlju osoba sa oštećenjem vida i osoba bez oštećenja vida. in Nacionalni naučni skup „Evaluacija efekata inkluzivnog obrazovanja u republici Srbiji” - Zbornik radova
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju., 159-168.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3461
Stekić D, Jablan B, Stanimirov K, Stojković I. Izvori informisanja o reproduktivnom zdravlju osoba sa oštećenjem vida i osoba bez oštećenja vida. in Nacionalni naučni skup „Evaluacija efekata inkluzivnog obrazovanja u republici Srbiji” - Zbornik radova. 2020;:159-168.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3461 .
Stekić, Dunja, Jablan, Branka, Stanimirov, Ksenija, Stojković, Irena, "Izvori informisanja o reproduktivnom zdravlju osoba sa oštećenjem vida i osoba bez oštećenja vida" in Nacionalni naučni skup „Evaluacija efekata inkluzivnog obrazovanja u republici Srbiji” - Zbornik radova (2020):159-168,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3461 .

Difficulties that people with visual impairment have in accessibility to web information by using the auditory access

Žigić, Vesna; Stekić, Dunja; Martać, Valentina

(Voronezh State University, Russia and Goce Delcev University, Macedonia, 2019)

TY  - CONF
AU  - Žigić, Vesna
AU  - Stekić, Dunja
AU  - Martać, Valentina
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5272
AB  - An increasing amount of information on Web, has given faster and better
opportunity for people with visual impairment to reach the new information and to
learn, but it has also created difficulties/problems in usual way of approaching the
content. The sample includes 46 respondents, 18 females and 28 males, of all visual
impairment categories, at the age range from 18 to 63 years old, various vocational
structure. The goal of this research is to define the problems which these respondents
have in web’s accessibility by using the auditory access to information, that is screen
reader. The results are showing the following: too many advertisements, a lot of graphs
on the web pages, very often incomprehensible audio challenge, as well as different
navigation strategies for solving these problems. In conclusion, we emphasize the need
for development of technology for better accessibility to information on the Web and
improved search engines, on the principles of universal design, as well as creating better
and practical solutions in design of interface for people with visual impairment.
PB  - Voronezh State University, Russia and Goce Delcev University, Macedonia
C3  - ФИЛКО
T1  - Difficulties that people with visual impairment have in accessibility to web information by using the auditory access
EP  - 121
SP  - 112
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5272
ER  - 
@conference{
author = "Žigić, Vesna and Stekić, Dunja and Martać, Valentina",
year = "2019",
abstract = "An increasing amount of information on Web, has given faster and better
opportunity for people with visual impairment to reach the new information and to
learn, but it has also created difficulties/problems in usual way of approaching the
content. The sample includes 46 respondents, 18 females and 28 males, of all visual
impairment categories, at the age range from 18 to 63 years old, various vocational
structure. The goal of this research is to define the problems which these respondents
have in web’s accessibility by using the auditory access to information, that is screen
reader. The results are showing the following: too many advertisements, a lot of graphs
on the web pages, very often incomprehensible audio challenge, as well as different
navigation strategies for solving these problems. In conclusion, we emphasize the need
for development of technology for better accessibility to information on the Web and
improved search engines, on the principles of universal design, as well as creating better
and practical solutions in design of interface for people with visual impairment.",
publisher = "Voronezh State University, Russia and Goce Delcev University, Macedonia",
journal = "ФИЛКО",
title = "Difficulties that people with visual impairment have in accessibility to web information by using the auditory access",
pages = "121-112",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5272"
}
Žigić, V., Stekić, D.,& Martać, V.. (2019). Difficulties that people with visual impairment have in accessibility to web information by using the auditory access. in ФИЛКО
Voronezh State University, Russia and Goce Delcev University, Macedonia., 112-121.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5272
Žigić V, Stekić D, Martać V. Difficulties that people with visual impairment have in accessibility to web information by using the auditory access. in ФИЛКО. 2019;:112-121.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5272 .
Žigić, Vesna, Stekić, Dunja, Martać, Valentina, "Difficulties that people with visual impairment have in accessibility to web information by using the auditory access" in ФИЛКО (2019):112-121,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5272 .