Verbalna i neverbalna komunikacija srednjoškolaca sa oštećenjem vida
Verbal and nonverbal communication of high school students with visual impairment
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Komunikacija predstavlja osnovni oblik ljudskog ponašanja tokom kog se vrši proces prenošenja
informacija, ideja, misli i stavova i u odnosu na cilj komunikacije može biti verbalna ili
neverbalna. Cilj rada je utvrđivanje uspešnosti srednjoškolaca sa oštećenjem vida u verbalnoj i
neverbalnoj komunikaciji i utvđivanje razlika u odnosu na sociodemografske kategorije. U
istraživanju je učestvovalo 30 srednjoškolaca sa oštećenjem vida (46.7% slepih, 53.3%
slabovidih), oba pola (56.7% ženskog pola), uzrasta od 15 do 19 godina (AS = 16.70, SD = 1.18).
Korišćena je prilagođena Skala za ispitivanje socijalnih veština za srednjoškolce (Social Skills:
A check list of important skills for those gratuading from high school). Rezultati su pokazali da
se srednjoškolci sa oštećenjem vida u odnosu na pol ne razlikuju u komunikaciji, ali se razlikuju
u odnosu na kategoriju oštećenja vida u neverbalnoj komunikaciji (F = 2.27, p < 0.05). Takođe
se ne razlikuju u odnosu na obrazovni smer, ali su... se razlike pojavile u odnosu na uspeh u školi
tj. učenici sa odličnim uspehom su se pokazali bolji u verbalnoj komunikaciji (F = 5.06, df1 = 3,
df2 = 26, p < 0.05). Nalazi impliciraju da na razvoj oba vida komunikacije treba intenzivnije raditi
sa slepim srrednjoškolcima, ali i sa onima sa nižim školskim uspehom.
Communication is a basic form of human behavior during which the process takes place of transmitting information, ideas, thoughts and attitudes and in relation to the goal of communication can be verbal or non-verbal. The aim of this paper is to determine the success of high school students with visual impairment in verbal and non-verbal communication. The study involved 30 high school students with visual impairment (46.7% blind, 53.3% visually impaired), both sexes (56.7% female), aged 15 to 19 years (AS = 16.70, SD = 1.18). For this study was used an adapted Social Skills Scale (Social Skills: A checklist of important skills for those gratuading from high school). The results showed that high school students with visual impairment do not differ in gender in communication, but differ in the category of visual impairment in nonverbal communication (t = 2.27, p < 0.05). They also do not differ in relation to the educational direction, but the differences appeared in relation to the suc...cess in school, actually students with excellent results proved to be better in verbal communication (F = 5.06, df1 = 3, df2 = 26, p < 0.05). The findings imply that the development of both types of communication should be done more intensively with blind high school students, but also with those with lower school success.
Кључне речи:
srednjoškolci / oštećenje vida / verbalna i neverbalna komunikacija / high school students / visual impairment / verbal and nonverbal communicationИзвор:
Unapređenje kvalitete života djece i mladih,Tematski zbornik, 2022, 599-609Издавач:
- Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih
- Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Univerzitet u Tuzli
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Veselinović, Marijana AU - Stekić, Dunja AU - Zec, Milja AU - Marjanović, Milkica PY - 2022 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5267 AB - Komunikacija predstavlja osnovni oblik ljudskog ponašanja tokom kog se vrši proces prenošenja informacija, ideja, misli i stavova i u odnosu na cilj komunikacije može biti verbalna ili neverbalna. Cilj rada je utvrđivanje uspešnosti srednjoškolaca sa oštećenjem vida u verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji i utvđivanje razlika u odnosu na sociodemografske kategorije. U istraživanju je učestvovalo 30 srednjoškolaca sa oštećenjem vida (46.7% slepih, 53.3% slabovidih), oba pola (56.7% ženskog pola), uzrasta od 15 do 19 godina (AS = 16.70, SD = 1.18). Korišćena je prilagođena Skala za ispitivanje socijalnih veština za srednjoškolce (Social Skills: A check list of important skills for those gratuading from high school). Rezultati su pokazali da se srednjoškolci sa oštećenjem vida u odnosu na pol ne razlikuju u komunikaciji, ali se razlikuju u odnosu na kategoriju oštećenja vida u neverbalnoj komunikaciji (F = 2.27, p < 0.05). Takođe se ne razlikuju u odnosu na obrazovni smer, ali su se razlike pojavile u odnosu na uspeh u školi tj. učenici sa odličnim uspehom su se pokazali bolji u verbalnoj komunikaciji (F = 5.06, df1 = 3, df2 = 26, p < 0.05). Nalazi impliciraju da na razvoj oba vida komunikacije treba intenzivnije raditi sa slepim srrednjoškolcima, ali i sa onima sa nižim školskim uspehom. AB - Communication is a basic form of human behavior during which the process takes place of transmitting information, ideas, thoughts and attitudes and in relation to the goal of communication can be verbal or non-verbal. The aim of this paper is to determine the success of high school students with visual impairment in verbal and non-verbal communication. The study involved 30 high school students with visual impairment (46.7% blind, 53.3% visually impaired), both sexes (56.7% female), aged 15 to 19 years (AS = 16.70, SD = 1.18). For this study was used an adapted Social Skills Scale (Social Skills: A checklist of important skills for those gratuading from high school). The results showed that high school students with visual impairment do not differ in gender in communication, but differ in the category of visual impairment in nonverbal communication (t = 2.27, p < 0.05). They also do not differ in relation to the educational direction, but the differences appeared in relation to the success in school, actually students with excellent results proved to be better in verbal communication (F = 5.06, df1 = 3, df2 = 26, p < 0.05). The findings imply that the development of both types of communication should be done more intensively with blind high school students, but also with those with lower school success. PB - Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih PB - Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Univerzitet u Tuzli C3 - Unapređenje kvalitete života djece i mladih,Tematski zbornik T1 - Verbalna i neverbalna komunikacija srednjoškolaca sa oštećenjem vida T1 - Verbal and nonverbal communication of high school students with visual impairment EP - 609 SP - 599 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5267 ER -
@conference{ author = "Veselinović, Marijana and Stekić, Dunja and Zec, Milja and Marjanović, Milkica", year = "2022", abstract = "Komunikacija predstavlja osnovni oblik ljudskog ponašanja tokom kog se vrši proces prenošenja informacija, ideja, misli i stavova i u odnosu na cilj komunikacije može biti verbalna ili neverbalna. Cilj rada je utvrđivanje uspešnosti srednjoškolaca sa oštećenjem vida u verbalnoj i neverbalnoj komunikaciji i utvđivanje razlika u odnosu na sociodemografske kategorije. U istraživanju je učestvovalo 30 srednjoškolaca sa oštećenjem vida (46.7% slepih, 53.3% slabovidih), oba pola (56.7% ženskog pola), uzrasta od 15 do 19 godina (AS = 16.70, SD = 1.18). Korišćena je prilagođena Skala za ispitivanje socijalnih veština za srednjoškolce (Social Skills: A check list of important skills for those gratuading from high school). Rezultati su pokazali da se srednjoškolci sa oštećenjem vida u odnosu na pol ne razlikuju u komunikaciji, ali se razlikuju u odnosu na kategoriju oštećenja vida u neverbalnoj komunikaciji (F = 2.27, p < 0.05). Takođe se ne razlikuju u odnosu na obrazovni smer, ali su se razlike pojavile u odnosu na uspeh u školi tj. učenici sa odličnim uspehom su se pokazali bolji u verbalnoj komunikaciji (F = 5.06, df1 = 3, df2 = 26, p < 0.05). Nalazi impliciraju da na razvoj oba vida komunikacije treba intenzivnije raditi sa slepim srrednjoškolcima, ali i sa onima sa nižim školskim uspehom., Communication is a basic form of human behavior during which the process takes place of transmitting information, ideas, thoughts and attitudes and in relation to the goal of communication can be verbal or non-verbal. The aim of this paper is to determine the success of high school students with visual impairment in verbal and non-verbal communication. The study involved 30 high school students with visual impairment (46.7% blind, 53.3% visually impaired), both sexes (56.7% female), aged 15 to 19 years (AS = 16.70, SD = 1.18). For this study was used an adapted Social Skills Scale (Social Skills: A checklist of important skills for those gratuading from high school). The results showed that high school students with visual impairment do not differ in gender in communication, but differ in the category of visual impairment in nonverbal communication (t = 2.27, p < 0.05). They also do not differ in relation to the educational direction, but the differences appeared in relation to the success in school, actually students with excellent results proved to be better in verbal communication (F = 5.06, df1 = 3, df2 = 26, p < 0.05). The findings imply that the development of both types of communication should be done more intensively with blind high school students, but also with those with lower school success.", publisher = "Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Univerzitet u Tuzli", journal = "Unapređenje kvalitete života djece i mladih,Tematski zbornik", title = "Verbalna i neverbalna komunikacija srednjoškolaca sa oštećenjem vida, Verbal and nonverbal communication of high school students with visual impairment", pages = "609-599", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5267" }
Veselinović, M., Stekić, D., Zec, M.,& Marjanović, M.. (2022). Verbalna i neverbalna komunikacija srednjoškolaca sa oštećenjem vida. in Unapređenje kvalitete života djece i mladih,Tematski zbornik Udruženje za podršku i kreativni razvoj djece i mladih., 599-609. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5267
Veselinović M, Stekić D, Zec M, Marjanović M. Verbalna i neverbalna komunikacija srednjoškolaca sa oštećenjem vida. in Unapređenje kvalitete života djece i mladih,Tematski zbornik. 2022;:599-609. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5267 .
Veselinović, Marijana, Stekić, Dunja, Zec, Milja, Marjanović, Milkica, "Verbalna i neverbalna komunikacija srednjoškolaca sa oštećenjem vida" in Unapređenje kvalitete života djece i mladih,Tematski zbornik (2022):599-609, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5267 .