dc.creator | Urošević, Jovana | |
dc.creator | Žunić-Pavlović, Vesna | |
dc.date.accessioned | 2022-02-23T13:27:17Z | |
dc.date.available | 2022-02-23T13:27:17Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-84765-58-3 | |
dc.identifier.uri | http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4160 | |
dc.description.abstract | Porodica, kao primarna sredina odrastanja i razvoja, može predstavljati zdravo i
podsticajno, ali i rizično i ugrožavajuće okruženje za dete. Rezultati brojnih istraživanja
dovode u vezu probleme ponašanja sa narušenim porodičnim funkcionisanjem i drugim
rizičnim faktorima u porodici. Shodno navedenim nalazima, autori velikog broja
programa prevencije i tretmana problema ponašanja prepoznali su bitnu ulogu
porodičnog sistema i opredelili se za tehnike i intervencije koje doprinose unapređenju
sveukupnog porodičnog funkcionisanja.
Cilj ovog rada je identifikovanje i analiza efektivnih programa prevencije i
tretmana problema ponašanja usmerenih na porodičnu sredinu. Efektivni programi su
identifikovani na osnovu pregleda dve najpoznatije elektronske baze programa,
„Programi za zdrav razvoj mladih“ (Blueprints for Healthy Youth Development) i
„Vodič za model programe“ (Model Programs Guide). Prilikom pretraživanja baza
obeležena su dva relevantna kriterijuma – rizični faktori u porodici i najviša kategorija
efektivnosti programa. Na taj način izdvojeno je pet delotvornih, na dokazima
zasnovanih programa koji su usmereni na porodičnu sredinu: Funkcionalna porodična
terapija kojom se podstiču bolja komunikacija i međusobna podrška članova porodice;
Multisistemska terapija kao intenzivan oblik tretmana namenjen adolescentima sa
izraženim problemima ponašanja i njihovim porodicama; Program pozitivne podrške
porodici koji je usmeren na podsticanje pozitivnog ponašanja, postavljanje granica i
usvajanje veština komunikacije i rešavanja problema u porodici; Multidimenzionalna
porodična terapija koja obuhvata višestruke procene i intervencije na četiri osnovna nivoa
(adolescent, roditelji, porodica i zajednica); Oregonski model treninga za roditelje koji
ima za cilj prevenciju problema ponašanja deteta putem učenja roditelja osnovnim
veštinama pozitivnog roditeljstva.
Na osnovu analize izdvojenih programa možemo zaključiti da dokazano
delotvorni programi orijentisani na porodicu dele sledeće zajedničke karakteristike:
zasnovanost na postavkama porodične terapije, usmerenost na razvijanje roditeljskih
veština i socijalnih veština kod dece, podsticanje pozitivnog angažovanja roditelja i
pružanje raznih vidova socijalne i emocionalne podrške. | sr |
dc.language.iso | sr | sr |
dc.publisher | Drustvo defektologa Srbije | sr |
dc.rights | openAccess | sr |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | |
dc.source | Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022. | sr |
dc.subject | efektivni programi | sr |
dc.subject | problemi ponašanja | sr |
dc.subject | porodična sredina | sr |
dc.subject | elektronske baze | sr |
dc.title | Efektivni programi prevencije i tretmana problema ponašanja Usmereni na porodičnu sredinu | sr |
dc.type | conferenceObject | sr |
dc.rights.license | BY-SA | sr |
dc.citation.epage | 219 | |
dc.citation.spage | 219 | |
dc.identifier.fulltext | http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/5996/bitstream_5996.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4160 | |
dc.type.version | publishedVersion | sr |