dc.description.abstract | Savremeni pristupi u socijalnoj pedagogiji, psihologiji, kriminologiji i sociologiji,
sve više poklanjaju pažnju etiološkim razlikama u nekim ponašanjima ili odnosima,
između dečaka i devojčica tj. razlikama po polu.
U mnogim istraživanjima potvrđena je povezanost između pola učenika i
školskog postignuća, a rezultati pokazuju da devojčice ispoljavaju veći stepen
angažovanosti u školi, da su u proseku imale bolje ocene i ostvaruju bolje akademsko
postignuće u odnosu na dečake, a osim razlike u kognitivnim sposobnostima, objašnjenja
se nalaze i u boljoj adaptaciji devojčica na školske aktivnosti, zastupljenim stilovima
učenja, boljom koncentracijom i razvijenijim organizacionim veštinama. Sa druge strane,
neki autori smatraju da polne razlike u školskom uspehu leže u faktorima ličnosti i
motivacije, pre nego u kognitivnim sposobnostima učenika.
U Republici Srbiji je u toku 2019. godine sprovedeno istraživanje sa ciljem
utvrđivanja polnih razlika u uticaju školskog neuspeha na sukobe sa zakonom. Uzorak
istraživanja obuhvatio je 665 ispitanika (336 muškog i 329 ženskog pola), uzrasta od 14
do 22 godine, podeljena u dva poduzorka. Prvi poduzorak činilo je 217 mladih u skukobu
sa zakonom, a drugi poduzorak činilo je 448 srednjoškolaca.
U istraživanju su korišćene 24 varijable, a rezultati primene diskriminativne
analize pokazali su da četiri varijable nemaju uticaja ni kod dečaka, ni kod devojčica, tri
varijable su iste, a čak 17 imaju različit uticaj. To je izuzetno važan rezultat, jer pokazuje
da je etiologija sukoba sa zakonom, bar ona koja potiče iz školskog neuspeha, različita
kada je pol ispitanika u pitanju. Dakle, postoje očigledne etiološke razlike u faktorima
prestupništva mladih koje potiču iz školskog neuspeha, pa verovatno i školskog
okruženja uopšte, koje su temeljene na razlikama u polu. Te razlike se moraju poštovati
u kreiranju ukupne prosvetne politike, a naročito u onom delu prosvetne funkcije
zadužene za proces vaspitanja mladih. Dalje, na tim razlikama moraju se kreirati i
sprovoditi preventivne intervencije. Bez njihovog prilagođavanja polnim razlikama u
etiologiji prestupništva, njihova efektivnost biće dovedena u pitanje. | sr |