dc.description.abstract | Prilikom izbora sadržaja, odmeravanja obima i određivanja osnovne
forme prikaza i tumačenja, ovaj tekst je planski pisan kao udžbenik na-
menjen studentima Fakulteteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju.
Na stranicama Uvoda u razvojnu psihologiju otvoreni su samo neki od
osnovnih problema vezanih za predmetno i metodološko određenja ove psi-
hološke discipline. Izvršen je kratak epistemološki presek razvojne
psihologije u istorijskoj i savremenoj perspektivi. Praćenje ideje razvoja
u skraćenom istorijskom okviru vršeno je s obzirom na bolje razumevanje
korpusa razvojno-psiholoških problema koji se danas proučavaju.
Opšti deo razvojne psihologije uključuje i uvod u osnovne proble-
me metodologije razvojne psihologije. Posebne metode, kao deo zajedničkog
naučnog instrumentarija, prikazane su veoma kratko, dok je znatno ozbilj-
nija pažnja posvećena osnovnim metodološkim strategijama za istraži-
vanje razvoja (longitudinalni, horizontalni i kombinovani postupak).
Pored formalno-logičke analize statusa pojma razvoja, temeljnije su
prikazana dva osnovna modela u objašnjenju psihičkog razvoja čoveka: or-
ganizmički (biološki, evolucioni) i mehanistički (empiristički) mo-
del, a zatim i vodeće razvojne teorije (Pijažea, Eriksona i Vigotskog) koje
predstavljaju neposredne ili daleke derivate ovih konceptualnih okvira.
Po prirodi stvari, pisanje udžbenika podrazumeva otvorenost za raz-
ličite teorijske orijentacije, korišćenje raznovrsnih empirijskih iz-
vora i uravnoteženi odnos između uvođenja fundamentalnih (bazičnih) i
aplikativnih tema razvojne psihologije. To su bili početni uslovi koji
su poštovani i u ovom tekstu. Dodatni „vodič”, kadagod je to bilo moguće,
usmeravao je pisanje ka uključivanju zanimljivih i zaobilaženju manje at-
raktivnih sadržaja.
Od procesa „gomilanja znanja” uvek je važnije razumevanje sadržaja i
razvijanje unutrašnje motivacije i interesovanja studenata. Zbog toga su
neki problemi samo naznačeni, neki otvoreni za dalja proučavanja uz upući-
vanje na referentnu literaturu, dok su brojna pitanja planski izostavljena.
Ovaj udžbenik je ispunio svoju osnovnu svrhu objavljivanja ukoliko je
studentima pružio relativno celovitu preglednu sliku savremene raz-
vojne psihologije, i otvorio prostor za nastavak samostalnih istraži-
vanja u ovoj oblasti.
Tekst je pisan u formi udžbenika i prevashodno je namenjen studenti-
ma koji koji slušaju kurs Uvoda u razvojnu psihologiju. | sr |