dc.description.abstract | Bihevioralne intervencije su u velikoj meri zasnovane na pretpostavci da
se veći deo ljudskog ponašanja uči kroz interakciju pojedinca i okoline. U specijalnoj
edukaciji bihevioralne intervencije imaju široku primenu i mogu se
koristiti za razvoj komunikacije i socijalnih veština, usvajanje akademskih
znanja, kao i za regulisanje ponašanja. Budući da ove intervencije spadaju u
najbolje proučene i naučno verifikovane pristupe u tretmanu osoba sa smetnjama
u razvoju, ne iznenađuje što ova monografija predstavlja treću po redu
knjigu u seriji publikacija kojima je zajednička usmerenost na dokaze i bihevioralni
karakter intervencije.
Knjiga koja je pred vama predstavlja zbirku u praksi isprobanih strategija
i tehnika, namenjenu studentima, praktičarima iz obrazovnog, zdravstvenog
i sistema socijalne zaštite, ali i roditeljima dece sa teškoćama i smetnjama u
razvoju.
Uvodni deo ove monografije posvećen je Primenjenoj bihevioralnoj analizi,
na čijim su principima nastale i razvile se mnoge druge strategije i tehnike,
koje se u specijalnoj edukaciji mogu koristiti izolovano ili udruženo. Nakon
toga su opisane dve intervencije koje su primarno bazirane na vizuelnim
podsticajima i namenjene su unapređenju komunikacionih veština (PECS) i
tranzicije i samostalnosti pojedinaca (vizuelni rasporedi). Slede tehnike pozitivnog
potkrepljenja, poput ekonomisanja tokenima i ugovora o ponašanju,
koje se koriste radi ojačavanja poželjnih oblika ponašanja koji se retko javljaju.
Imajući u vidu da ponašanje pojedinca ne mora biti nužno oblikovano
od nastavnika, roditelja ili specijalnog edukatora, u knjizi je predstavljena i
tehnika upravljanja sobom. Poseban deo ove monografije posvećen je strategijama
koje unapređuju socijalno razumevanje i rešavanje problema, kao što
su socijalna autopsija, SOPISS, SODA, strategija jake karte i socijalne priče. U
završnom poglavlju knjige fokus je na posredovanim intervencijama koje se
realizuju upotrebom asistivnih tehnologija.
Nastojali smo da svaku predstavljenu intervenciju verno prikažemo i
podrobno opišemo, kako bi stručnjaci iz prakse bez većih teškoća mogli da
ih primenjuju u svakodnevnom radu. Pored toga, čitaocima smo ukazali i
na empirijske studije u kojima su vršene verifikacije efektivnosti prikazanih
strategija.I na kraju, ostaje nam prijatna dužnost da zahvalimo našim recenzentima
koji su svojim iskustvom i stručnošću doprineli ovoj monografiji – prof.
dr Aleksandru Ćordiću, redovnom profesoru Fakulteta za specijalnu edukaciju
i rehabilitaciju u penziji, prof. dr Vesni Žunić Pavlović, redovnom profesoru
Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, kao i prof. dr Viviani
Langher, vanrednom profesoru Univerziteta Sapienza u Rimu. | |