Multikomponentne bihevioralne intervencije u specijalnoj edukaciji
Abstract
Bihevioralne intervencije su u velikoj meri zasnovane na pretpostavci da
se veći deo ljudskog ponašanja uči kroz interakciju pojedinca i okoline. U specijalnoj
edukaciji bihevioralne intervencije imaju široku primenu i mogu se
koristiti za razvoj komunikacije i socijalnih veština, usvajanje akademskih
znanja, kao i za regulisanje ponašanja. Budući da ove intervencije spadaju u
najbolje proučene i naučno verifikovane pristupe u tretmanu osoba sa smetnjama
u razvoju, ne iznenađuje što ova monografija predstavlja treću po redu
knjigu u seriji publikacija kojima je zajednička usmerenost na dokaze i bihevioralni
karakter intervencije.
Knjiga koja je pred vama predstavlja zbirku u praksi isprobanih strategija
i tehnika, namenjenu studentima, praktičarima iz obrazovnog, zdravstvenog
i sistema socijalne zaštite, ali i roditeljima dece sa teškoćama i smetnjama u
razvoju.
Uvodni deo ove monografije posvećen je Primenjenoj bihevioralnoj analizi,
na čijim su principima nastale i razv...ile se mnoge druge strategije i tehnike,
koje se u specijalnoj edukaciji mogu koristiti izolovano ili udruženo. Nakon
toga su opisane dve intervencije koje su primarno bazirane na vizuelnim
podsticajima i namenjene su unapređenju komunikacionih veština (PECS) i
tranzicije i samostalnosti pojedinaca (vizuelni rasporedi). Slede tehnike pozitivnog
potkrepljenja, poput ekonomisanja tokenima i ugovora o ponašanju,
koje se koriste radi ojačavanja poželjnih oblika ponašanja koji se retko javljaju.
Imajući u vidu da ponašanje pojedinca ne mora biti nužno oblikovano
od nastavnika, roditelja ili specijalnog edukatora, u knjizi je predstavljena i
tehnika upravljanja sobom. Poseban deo ove monografije posvećen je strategijama
koje unapređuju socijalno razumevanje i rešavanje problema, kao što
su socijalna autopsija, SOPISS, SODA, strategija jake karte i socijalne priče. U
završnom poglavlju knjige fokus je na posredovanim intervencijama koje se
realizuju upotrebom asistivnih tehnologija.
Nastojali smo da svaku predstavljenu intervenciju verno prikažemo i
podrobno opišemo, kako bi stručnjaci iz prakse bez većih teškoća mogli da
ih primenjuju u svakodnevnom radu. Pored toga, čitaocima smo ukazali i
na empirijske studije u kojima su vršene verifikacije efektivnosti prikazanih
strategija.I na kraju, ostaje nam prijatna dužnost da zahvalimo našim recenzentima
koji su svojim iskustvom i stručnošću doprineli ovoj monografiji – prof.
dr Aleksandru Ćordiću, redovnom profesoru Fakulteta za specijalnu edukaciju
i rehabilitaciju u penziji, prof. dr Vesni Žunić Pavlović, redovnom profesoru
Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, kao i prof. dr Viviani
Langher, vanrednom profesoru Univerziteta Sapienza u Rimu.
Source:
2019, 267-Publisher:
- Univerzitet, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Izdavački centar (ICF)
Funding / projects:
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - BOOK AU - Đorđević, Mirjana AU - Brojčin, Branislav AU - Glumbić, Nenad PY - 2019 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3088 AB - Bihevioralne intervencije su u velikoj meri zasnovane na pretpostavci da se veći deo ljudskog ponašanja uči kroz interakciju pojedinca i okoline. U specijalnoj edukaciji bihevioralne intervencije imaju široku primenu i mogu se koristiti za razvoj komunikacije i socijalnih veština, usvajanje akademskih znanja, kao i za regulisanje ponašanja. Budući da ove intervencije spadaju u najbolje proučene i naučno verifikovane pristupe u tretmanu osoba sa smetnjama u razvoju, ne iznenađuje što ova monografija predstavlja treću po redu knjigu u seriji publikacija kojima je zajednička usmerenost na dokaze i bihevioralni karakter intervencije. Knjiga koja je pred vama predstavlja zbirku u praksi isprobanih strategija i tehnika, namenjenu studentima, praktičarima iz obrazovnog, zdravstvenog i sistema socijalne zaštite, ali i roditeljima dece sa teškoćama i smetnjama u razvoju. Uvodni deo ove monografije posvećen je Primenjenoj bihevioralnoj analizi, na čijim su principima nastale i razvile se mnoge druge strategije i tehnike, koje se u specijalnoj edukaciji mogu koristiti izolovano ili udruženo. Nakon toga su opisane dve intervencije koje su primarno bazirane na vizuelnim podsticajima i namenjene su unapređenju komunikacionih veština (PECS) i tranzicije i samostalnosti pojedinaca (vizuelni rasporedi). Slede tehnike pozitivnog potkrepljenja, poput ekonomisanja tokenima i ugovora o ponašanju, koje se koriste radi ojačavanja poželjnih oblika ponašanja koji se retko javljaju. Imajući u vidu da ponašanje pojedinca ne mora biti nužno oblikovano od nastavnika, roditelja ili specijalnog edukatora, u knjizi je predstavljena i tehnika upravljanja sobom. Poseban deo ove monografije posvećen je strategijama koje unapređuju socijalno razumevanje i rešavanje problema, kao što su socijalna autopsija, SOPISS, SODA, strategija jake karte i socijalne priče. U završnom poglavlju knjige fokus je na posredovanim intervencijama koje se realizuju upotrebom asistivnih tehnologija. Nastojali smo da svaku predstavljenu intervenciju verno prikažemo i podrobno opišemo, kako bi stručnjaci iz prakse bez većih teškoća mogli da ih primenjuju u svakodnevnom radu. Pored toga, čitaocima smo ukazali i na empirijske studije u kojima su vršene verifikacije efektivnosti prikazanih strategija.I na kraju, ostaje nam prijatna dužnost da zahvalimo našim recenzentima koji su svojim iskustvom i stručnošću doprineli ovoj monografiji – prof. dr Aleksandru Ćordiću, redovnom profesoru Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju u penziji, prof. dr Vesni Žunić Pavlović, redovnom profesoru Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, kao i prof. dr Viviani Langher, vanrednom profesoru Univerziteta Sapienza u Rimu. PB - Univerzitet, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Izdavački centar (ICF) T1 - Multikomponentne bihevioralne intervencije u specijalnoj edukaciji SP - 267 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3088 ER -
@book{ author = "Đorđević, Mirjana and Brojčin, Branislav and Glumbić, Nenad", year = "2019", abstract = "Bihevioralne intervencije su u velikoj meri zasnovane na pretpostavci da se veći deo ljudskog ponašanja uči kroz interakciju pojedinca i okoline. U specijalnoj edukaciji bihevioralne intervencije imaju široku primenu i mogu se koristiti za razvoj komunikacije i socijalnih veština, usvajanje akademskih znanja, kao i za regulisanje ponašanja. Budući da ove intervencije spadaju u najbolje proučene i naučno verifikovane pristupe u tretmanu osoba sa smetnjama u razvoju, ne iznenađuje što ova monografija predstavlja treću po redu knjigu u seriji publikacija kojima je zajednička usmerenost na dokaze i bihevioralni karakter intervencije. Knjiga koja je pred vama predstavlja zbirku u praksi isprobanih strategija i tehnika, namenjenu studentima, praktičarima iz obrazovnog, zdravstvenog i sistema socijalne zaštite, ali i roditeljima dece sa teškoćama i smetnjama u razvoju. Uvodni deo ove monografije posvećen je Primenjenoj bihevioralnoj analizi, na čijim su principima nastale i razvile se mnoge druge strategije i tehnike, koje se u specijalnoj edukaciji mogu koristiti izolovano ili udruženo. Nakon toga su opisane dve intervencije koje su primarno bazirane na vizuelnim podsticajima i namenjene su unapređenju komunikacionih veština (PECS) i tranzicije i samostalnosti pojedinaca (vizuelni rasporedi). Slede tehnike pozitivnog potkrepljenja, poput ekonomisanja tokenima i ugovora o ponašanju, koje se koriste radi ojačavanja poželjnih oblika ponašanja koji se retko javljaju. Imajući u vidu da ponašanje pojedinca ne mora biti nužno oblikovano od nastavnika, roditelja ili specijalnog edukatora, u knjizi je predstavljena i tehnika upravljanja sobom. Poseban deo ove monografije posvećen je strategijama koje unapređuju socijalno razumevanje i rešavanje problema, kao što su socijalna autopsija, SOPISS, SODA, strategija jake karte i socijalne priče. U završnom poglavlju knjige fokus je na posredovanim intervencijama koje se realizuju upotrebom asistivnih tehnologija. Nastojali smo da svaku predstavljenu intervenciju verno prikažemo i podrobno opišemo, kako bi stručnjaci iz prakse bez većih teškoća mogli da ih primenjuju u svakodnevnom radu. Pored toga, čitaocima smo ukazali i na empirijske studije u kojima su vršene verifikacije efektivnosti prikazanih strategija.I na kraju, ostaje nam prijatna dužnost da zahvalimo našim recenzentima koji su svojim iskustvom i stručnošću doprineli ovoj monografiji – prof. dr Aleksandru Ćordiću, redovnom profesoru Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju u penziji, prof. dr Vesni Žunić Pavlović, redovnom profesoru Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, kao i prof. dr Viviani Langher, vanrednom profesoru Univerziteta Sapienza u Rimu.", publisher = "Univerzitet, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Izdavački centar (ICF)", title = "Multikomponentne bihevioralne intervencije u specijalnoj edukaciji", pages = "267", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3088" }
Đorđević, M., Brojčin, B.,& Glumbić, N.. (2019). Multikomponentne bihevioralne intervencije u specijalnoj edukaciji. Univerzitet, Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, Izdavački centar (ICF)., 267. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3088
Đorđević M, Brojčin B, Glumbić N. Multikomponentne bihevioralne intervencije u specijalnoj edukaciji. 2019;:267. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3088 .
Đorđević, Mirjana, Brojčin, Branislav, Glumbić, Nenad, "Multikomponentne bihevioralne intervencije u specijalnoj edukaciji" (2019):267, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3088 .