dc.description.abstract | Kohlearni implant (KI) predstavlja jednu, od mnogih, inovacija
u tehnologiji koja je omogućila brz transfer obrađene informacije.
On je reprezent kombinacije različitih strategija koje upotreblja-
vaju prirodni i konstruisani nervni put za obradu i transfer in-
formacije. KI predstavlja najuspešniju kombinaciju implantabil-
nog pomagala i humanog nervnog sistema. On nudi pouzdanu alterna-
tivu za osobe sa najtežim auditivnim smetnjama.
Populacija potpuno i praktično gluvih osoba, do 70-tih godina
dvadesetog veka imala je mogućnost usvajanja vizuelnih, znakovnih i
taktilnih informacija u ovladavanju komunikacijom. Za većinu tih
osoba KI postaje rešenje izbora. U 90-tim godinama dvadesetog veka,
porast broja KI je oko 25% godišnje, tako da su 1999. godine više od
25000 osoba postali korisnici KI (Niparko, 2000). Danas ih je više
od 300000 u svetu i oko 350 u Srbiji. Razumevanje procesa kohlear-
ne implantacije podrazumeva pokušaj razumevanja zamršenosti sen-
zorne funkcije čoveka. Aristotel (384-322. g.p.n.e) kaže da je „ljudska
percepcija ukorenjena u osećaju dodira, sluha, vida, ukusa i mirisa, a
sposobnost da se oseća pozitura tela, ravnoteža, osećanja, glad, žeđ,
vrućina i bol su posebna osećanja“.
Svaka od ovih funkcija oslanja se na receptorne ćelije koje su akti-
virane nekim stimulansom, a posebnim putevima povezane sa mozgom.
Stimulans pod čijim smo dejstvom, može podrazumevati više različi-
tih oblika ali da bi bio prepoznat, određeni receptori su specijali-
zovani da percipiraju samo određene stimulanse. Tako je, na primer,
auditorni put sasatavljen od receptora i nervnih puteva koji mogu da
osete i prepoznaju zvuke iz okoline i govorne zvuke. Senzorne ćelije
u kohlei su bez premca u sposobnosti da prikupe i prenesu najmanje informacije koje sadrže vibracije zvučnog talasa. Osim toga, proces
prenosa zvučnog talasa se dešava u ekstremno kratkom vremenskom
intervalu a signal je sproveden kroz bogatu mrežu puteva do central-
nog nervnog sistema. Ovaj stepen specijalizovanosti desio se zah-
valjujući evoluciji ljudskog roda. Sa druge strane, slušanje se oslanja
na vrlo aktivno strujno kolo koje se nalazi između receptora i nerv-
nih puteva. Rezultat svih ovih procesa je sposobnost spoznaje zvukova
i govora iz okoline. U formiranju i sazrevanju svesnog, aktivnog bića,
važan je redosled. Sluh prethodi mislima i govoru. Saopštavanje je
naše eksponiranje u odnosu na druge osobe. Formiranju sardžaja koji
saopštavamo prethodi dug period učenja i formiranja sopstvenih is-
kaza. Učenje slušanja počinje intrauterino, a individualne razlike
u komunikacijskim sposobnostima formiraju se od ranog detinjstva
tokom celog života. Gluve i veoma teško nagluve osobe nemaju dile-
mu ŠTA će reći već i KAKO će reći. KI je napravio do sada najveći
pomak u oslobađanju gluvih i nagluvih osoba ovog tereta. KI na ranom
uzrastu, uz primenu rehabilitacije kod dece prosečnih intelektual-
nih sposobnosti i bez udruženih smetnji u razvoju, dovodi do govor-
no-jezičkih sposobnosti istih kao kod vršnjaka koji čuju, posle tri
godine od implantacije. Individualne razlike među KI decom su ve-
like i zavise od brojnih faktora.
Sadržaj ovog rukopisa sastoji se iz tri dela: Istorijski razvoj koh-
learne implantacije, Ishod kohlearne implantacije i Perspektiva koh-
learne implantacije. Preoperativna priprema za KI obrađena je u šest
poglavlja koja se bave teorijskim i istorijskim polazištima programa
KI, karakteristikama uređaja KI, procenom stanja sluha, selekcijom
kandidata i procesom KI. U drugom delu kroz poglavlja o rehabilita-
ciji, evaluaciji rezultata, stavovima i očekivanjima roditelja KI dece,
promenama u kvalitetu života posle KI i uputstvima za edukatore KI
dece razrađuju se elementi koji utiču na ishod ovog programa. Rukopis
je namenjen studentima svih nivoa studija, stručnoj javnosti koja se bavi
ovom oblašću, kao i vaspitačima i nastavnicima u redovnom procesu
vaspitanja i obrazovanja koji rade sa gluvom i nagluvom decom. | |