Kohlearna implantacija ishod i perspektiva
Abstract
Kohlearni implant (KI) predstavlja jednu, od mnogih, inovacija
u tehnologiji koja je omogućila brz transfer obrađene informacije.
On je reprezent kombinacije različitih strategija koje upotreblja-
vaju prirodni i konstruisani nervni put za obradu i transfer in-
formacije. KI predstavlja najuspešniju kombinaciju implantabil-
nog pomagala i humanog nervnog sistema. On nudi pouzdanu alterna-
tivu za osobe sa najtežim auditivnim smetnjama.
Populacija potpuno i praktično gluvih osoba, do 70-tih godina
dvadesetog veka imala je mogućnost usvajanja vizuelnih, znakovnih i
taktilnih informacija u ovladavanju komunikacijom. Za većinu tih
osoba KI postaje rešenje izbora. U 90-tim godinama dvadesetog veka,
porast broja KI je oko 25% godišnje, tako da su 1999. godine više od
25000 osoba postali korisnici KI (Niparko, 2000). Danas ih je više
od 300000 u svetu i oko 350 u Srbiji. Razumevanje procesa kohlear-
ne implantacije podrazumeva pokušaj razumevanja zamršenosti sen-
zorne funkcije... čoveka. Aristotel (384-322. g.p.n.e) kaže da je „ljudska
percepcija ukorenjena u osećaju dodira, sluha, vida, ukusa i mirisa, a
sposobnost da se oseća pozitura tela, ravnoteža, osećanja, glad, žeđ,
vrućina i bol su posebna osećanja“.
Svaka od ovih funkcija oslanja se na receptorne ćelije koje su akti-
virane nekim stimulansom, a posebnim putevima povezane sa mozgom.
Stimulans pod čijim smo dejstvom, može podrazumevati više različi-
tih oblika ali da bi bio prepoznat, određeni receptori su specijali-
zovani da percipiraju samo određene stimulanse. Tako je, na primer,
auditorni put sasatavljen od receptora i nervnih puteva koji mogu da
osete i prepoznaju zvuke iz okoline i govorne zvuke. Senzorne ćelije
u kohlei su bez premca u sposobnosti da prikupe i prenesu najmanje informacije koje sadrže vibracije zvučnog talasa. Osim toga, proces
prenosa zvučnog talasa se dešava u ekstremno kratkom vremenskom
intervalu a signal je sproveden kroz bogatu mrežu puteva do central-
nog nervnog sistema. Ovaj stepen specijalizovanosti desio se zah-
valjujući evoluciji ljudskog roda. Sa druge strane, slušanje se oslanja
na vrlo aktivno strujno kolo koje se nalazi između receptora i nerv-
nih puteva. Rezultat svih ovih procesa je sposobnost spoznaje zvukova
i govora iz okoline. U formiranju i sazrevanju svesnog, aktivnog bića,
važan je redosled. Sluh prethodi mislima i govoru. Saopštavanje je
naše eksponiranje u odnosu na druge osobe. Formiranju sardžaja koji
saopštavamo prethodi dug period učenja i formiranja sopstvenih is-
kaza. Učenje slušanja počinje intrauterino, a individualne razlike
u komunikacijskim sposobnostima formiraju se od ranog detinjstva
tokom celog života. Gluve i veoma teško nagluve osobe nemaju dile-
mu ŠTA će reći već i KAKO će reći. KI je napravio do sada najveći
pomak u oslobađanju gluvih i nagluvih osoba ovog tereta. KI na ranom
uzrastu, uz primenu rehabilitacije kod dece prosečnih intelektual-
nih sposobnosti i bez udruženih smetnji u razvoju, dovodi do govor-
no-jezičkih sposobnosti istih kao kod vršnjaka koji čuju, posle tri
godine od implantacije. Individualne razlike među KI decom su ve-
like i zavise od brojnih faktora.
Sadržaj ovog rukopisa sastoji se iz tri dela: Istorijski razvoj koh-
learne implantacije, Ishod kohlearne implantacije i Perspektiva koh-
learne implantacije. Preoperativna priprema za KI obrađena je u šest
poglavlja koja se bave teorijskim i istorijskim polazištima programa
KI, karakteristikama uređaja KI, procenom stanja sluha, selekcijom
kandidata i procesom KI. U drugom delu kroz poglavlja o rehabilita-
ciji, evaluaciji rezultata, stavovima i očekivanjima roditelja KI dece,
promenama u kvalitetu života posle KI i uputstvima za edukatore KI
dece razrađuju se elementi koji utiču na ishod ovog programa. Rukopis
je namenjen studentima svih nivoa studija, stručnoj javnosti koja se bavi
ovom oblašću, kao i vaspitačima i nastavnicima u redovnom procesu
vaspitanja i obrazovanja koji rade sa gluvom i nagluvom decom.
Source:
2015Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Funding / projects:
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - BOOK AU - Ostojić-Zeljković, Sanja AU - Đoković, Sanja PY - 2015 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2685 AB - Kohlearni implant (KI) predstavlja jednu, od mnogih, inovacija u tehnologiji koja je omogućila brz transfer obrađene informacije. On je reprezent kombinacije različitih strategija koje upotreblja- vaju prirodni i konstruisani nervni put za obradu i transfer in- formacije. KI predstavlja najuspešniju kombinaciju implantabil- nog pomagala i humanog nervnog sistema. On nudi pouzdanu alterna- tivu za osobe sa najtežim auditivnim smetnjama. Populacija potpuno i praktično gluvih osoba, do 70-tih godina dvadesetog veka imala je mogućnost usvajanja vizuelnih, znakovnih i taktilnih informacija u ovladavanju komunikacijom. Za većinu tih osoba KI postaje rešenje izbora. U 90-tim godinama dvadesetog veka, porast broja KI je oko 25% godišnje, tako da su 1999. godine više od 25000 osoba postali korisnici KI (Niparko, 2000). Danas ih je više od 300000 u svetu i oko 350 u Srbiji. Razumevanje procesa kohlear- ne implantacije podrazumeva pokušaj razumevanja zamršenosti sen- zorne funkcije čoveka. Aristotel (384-322. g.p.n.e) kaže da je „ljudska percepcija ukorenjena u osećaju dodira, sluha, vida, ukusa i mirisa, a sposobnost da se oseća pozitura tela, ravnoteža, osećanja, glad, žeđ, vrućina i bol su posebna osećanja“. Svaka od ovih funkcija oslanja se na receptorne ćelije koje su akti- virane nekim stimulansom, a posebnim putevima povezane sa mozgom. Stimulans pod čijim smo dejstvom, može podrazumevati više različi- tih oblika ali da bi bio prepoznat, određeni receptori su specijali- zovani da percipiraju samo određene stimulanse. Tako je, na primer, auditorni put sasatavljen od receptora i nervnih puteva koji mogu da osete i prepoznaju zvuke iz okoline i govorne zvuke. Senzorne ćelije u kohlei su bez premca u sposobnosti da prikupe i prenesu najmanje informacije koje sadrže vibracije zvučnog talasa. Osim toga, proces prenosa zvučnog talasa se dešava u ekstremno kratkom vremenskom intervalu a signal je sproveden kroz bogatu mrežu puteva do central- nog nervnog sistema. Ovaj stepen specijalizovanosti desio se zah- valjujući evoluciji ljudskog roda. Sa druge strane, slušanje se oslanja na vrlo aktivno strujno kolo koje se nalazi između receptora i nerv- nih puteva. Rezultat svih ovih procesa je sposobnost spoznaje zvukova i govora iz okoline. U formiranju i sazrevanju svesnog, aktivnog bića, važan je redosled. Sluh prethodi mislima i govoru. Saopštavanje je naše eksponiranje u odnosu na druge osobe. Formiranju sardžaja koji saopštavamo prethodi dug period učenja i formiranja sopstvenih is- kaza. Učenje slušanja počinje intrauterino, a individualne razlike u komunikacijskim sposobnostima formiraju se od ranog detinjstva tokom celog života. Gluve i veoma teško nagluve osobe nemaju dile- mu ŠTA će reći već i KAKO će reći. KI je napravio do sada najveći pomak u oslobađanju gluvih i nagluvih osoba ovog tereta. KI na ranom uzrastu, uz primenu rehabilitacije kod dece prosečnih intelektual- nih sposobnosti i bez udruženih smetnji u razvoju, dovodi do govor- no-jezičkih sposobnosti istih kao kod vršnjaka koji čuju, posle tri godine od implantacije. Individualne razlike među KI decom su ve- like i zavise od brojnih faktora. Sadržaj ovog rukopisa sastoji se iz tri dela: Istorijski razvoj koh- learne implantacije, Ishod kohlearne implantacije i Perspektiva koh- learne implantacije. Preoperativna priprema za KI obrađena je u šest poglavlja koja se bave teorijskim i istorijskim polazištima programa KI, karakteristikama uređaja KI, procenom stanja sluha, selekcijom kandidata i procesom KI. U drugom delu kroz poglavlja o rehabilita- ciji, evaluaciji rezultata, stavovima i očekivanjima roditelja KI dece, promenama u kvalitetu života posle KI i uputstvima za edukatore KI dece razrađuju se elementi koji utiču na ishod ovog programa. Rukopis je namenjen studentima svih nivoa studija, stručnoj javnosti koja se bavi ovom oblašću, kao i vaspitačima i nastavnicima u redovnom procesu vaspitanja i obrazovanja koji rade sa gluvom i nagluvom decom. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation T1 - Kohlearna implantacija ishod i perspektiva UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2685 ER -
@book{ author = "Ostojić-Zeljković, Sanja and Đoković, Sanja", year = "2015", abstract = "Kohlearni implant (KI) predstavlja jednu, od mnogih, inovacija u tehnologiji koja je omogućila brz transfer obrađene informacije. On je reprezent kombinacije različitih strategija koje upotreblja- vaju prirodni i konstruisani nervni put za obradu i transfer in- formacije. KI predstavlja najuspešniju kombinaciju implantabil- nog pomagala i humanog nervnog sistema. On nudi pouzdanu alterna- tivu za osobe sa najtežim auditivnim smetnjama. Populacija potpuno i praktično gluvih osoba, do 70-tih godina dvadesetog veka imala je mogućnost usvajanja vizuelnih, znakovnih i taktilnih informacija u ovladavanju komunikacijom. Za većinu tih osoba KI postaje rešenje izbora. U 90-tim godinama dvadesetog veka, porast broja KI je oko 25% godišnje, tako da su 1999. godine više od 25000 osoba postali korisnici KI (Niparko, 2000). Danas ih je više od 300000 u svetu i oko 350 u Srbiji. Razumevanje procesa kohlear- ne implantacije podrazumeva pokušaj razumevanja zamršenosti sen- zorne funkcije čoveka. Aristotel (384-322. g.p.n.e) kaže da je „ljudska percepcija ukorenjena u osećaju dodira, sluha, vida, ukusa i mirisa, a sposobnost da se oseća pozitura tela, ravnoteža, osećanja, glad, žeđ, vrućina i bol su posebna osećanja“. Svaka od ovih funkcija oslanja se na receptorne ćelije koje su akti- virane nekim stimulansom, a posebnim putevima povezane sa mozgom. Stimulans pod čijim smo dejstvom, može podrazumevati više različi- tih oblika ali da bi bio prepoznat, određeni receptori su specijali- zovani da percipiraju samo određene stimulanse. Tako je, na primer, auditorni put sasatavljen od receptora i nervnih puteva koji mogu da osete i prepoznaju zvuke iz okoline i govorne zvuke. Senzorne ćelije u kohlei su bez premca u sposobnosti da prikupe i prenesu najmanje informacije koje sadrže vibracije zvučnog talasa. Osim toga, proces prenosa zvučnog talasa se dešava u ekstremno kratkom vremenskom intervalu a signal je sproveden kroz bogatu mrežu puteva do central- nog nervnog sistema. Ovaj stepen specijalizovanosti desio se zah- valjujući evoluciji ljudskog roda. Sa druge strane, slušanje se oslanja na vrlo aktivno strujno kolo koje se nalazi između receptora i nerv- nih puteva. Rezultat svih ovih procesa je sposobnost spoznaje zvukova i govora iz okoline. U formiranju i sazrevanju svesnog, aktivnog bića, važan je redosled. Sluh prethodi mislima i govoru. Saopštavanje je naše eksponiranje u odnosu na druge osobe. Formiranju sardžaja koji saopštavamo prethodi dug period učenja i formiranja sopstvenih is- kaza. Učenje slušanja počinje intrauterino, a individualne razlike u komunikacijskim sposobnostima formiraju se od ranog detinjstva tokom celog života. Gluve i veoma teško nagluve osobe nemaju dile- mu ŠTA će reći već i KAKO će reći. KI je napravio do sada najveći pomak u oslobađanju gluvih i nagluvih osoba ovog tereta. KI na ranom uzrastu, uz primenu rehabilitacije kod dece prosečnih intelektual- nih sposobnosti i bez udruženih smetnji u razvoju, dovodi do govor- no-jezičkih sposobnosti istih kao kod vršnjaka koji čuju, posle tri godine od implantacije. Individualne razlike među KI decom su ve- like i zavise od brojnih faktora. Sadržaj ovog rukopisa sastoji se iz tri dela: Istorijski razvoj koh- learne implantacije, Ishod kohlearne implantacije i Perspektiva koh- learne implantacije. Preoperativna priprema za KI obrađena je u šest poglavlja koja se bave teorijskim i istorijskim polazištima programa KI, karakteristikama uređaja KI, procenom stanja sluha, selekcijom kandidata i procesom KI. U drugom delu kroz poglavlja o rehabilita- ciji, evaluaciji rezultata, stavovima i očekivanjima roditelja KI dece, promenama u kvalitetu života posle KI i uputstvima za edukatore KI dece razrađuju se elementi koji utiču na ishod ovog programa. Rukopis je namenjen studentima svih nivoa studija, stručnoj javnosti koja se bavi ovom oblašću, kao i vaspitačima i nastavnicima u redovnom procesu vaspitanja i obrazovanja koji rade sa gluvom i nagluvom decom.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", title = "Kohlearna implantacija ishod i perspektiva", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2685" }
Ostojić-Zeljković, S.,& Đoković, S.. (2015). Kohlearna implantacija ishod i perspektiva. Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation.. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2685
Ostojić-Zeljković S, Đoković S. Kohlearna implantacija ishod i perspektiva. 2015;. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2685 .
Ostojić-Zeljković, Sanja, Đoković, Sanja, "Kohlearna implantacija ishod i perspektiva" (2015), https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2685 .