Stavovi nastavnika prema zastupljenosti oblika vršnjačkog nasilja i specifičnim karakteristikama žrtava
Teachers’ attitudes towards the prevalence of bullying and the specific characteristics of victims
Чланак у часопису (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Uvod: Vršnjačko nasilje je fenomen koji podrazumeva neravnotežu moći između vršnjaka.
Odnosi se na situacije kada dolazi do ponovljenih verbalnih i fizičkih napada, socijalnog
isključivanja i emocionalnog, psihičkog i seksualnog zlostavljanja jednog učenika od
drugog/drugih učenika, pri čemu žrtva ničim nije izazvala takvo ponašanje nasilnika.
Cilj: Cilj ovog istraživanja bio je da se utvrde stavovi nastavnika prema zastupljenosti
pojedinih oblika vršnjačkog nasilja i specifičnim karakteristikama žrtava. Metode:
Uzorak je činilo 109 nastavnika iz šest osnovnih i srednjih škola sa teritorije grada
Pirota. Kao instrument za prikupljanje podataka korišćena je petostepena skala procene
Likertovog tipa, konstruisana za potrebe istraživanja. Rezultati: Rezultati istraživanja
pokazuju da je verbalno nasilje najčešće primećen oblik nasilja među učenicima osnovnih
i srednjih škola u Pirotu. Takođe, na osnovu stavova nastavnika može se zaključiti da
određena specifičnost učenika nije ...nužan razlog da on postane žrtva vršnjačkog nasilja.
Zaključak: Verbalno nasilje identifikovano je kao najizraženiji oblik vršnjačkog nasilja,
dok se specifičnosti učenika nisu izdvojile kao rizičan faktor individualnog nivoa za
vršnjačko nasilje. Zbog težeg otkrivanja pojedinih oblika vršnjačkog nasilja od strane
odraslih, kao i zbog mogućnosti da žrtva vršnjačkog nasilja postane bilo koji učenik, u
predupređivanju ove pojave veliki značaj ima preventivno delovanje škole, porodice i
drugih podsistema značajnih za vaspitanje i obrazovanje dece.
Introduction. Bullying is a phenomenon that implies an imbalance of power between
peers. It refers to situations where there are repeated verbal and physical attacks, social
exclusion, and emotional, psychological, and sexual abuse of one student by another/
other students, where the victim did not cause such behavior of the bully. Objective. The
objective of this research was to determine teachers’ attitudes towards the representation
of certain forms of bullying and the specific characteristics of the victims. Methods.
The sample consisted of 109 teachers from six primary and secondary schools in Pirot.
A five-point Likert-type evaluation scale, designed for the purpose of the research, was
used for data collection. Results. The research results show that verbal bullying is the
most frequently observed form of bullying among students. Also, based on the teacher’s
views, it can be concluded that any student can become a victim of bullying, regardless
of their specific chara...cteristics. Conclusion. Verbal bullying was identified as the most
pronounced form of bullying, while the specifics of students were not singled out as
a risk factor at the individual level. Due to the fact that certain forms of bullying are
more difficult to be noticed by adults, as well as the possibility that any student can
become a victim of peer violence, the preventive action of the school, family, and other
subsystems important for the upbringing and education of children is of great importance
in preventing this phenomenon
Кључне речи:
vršnjačko nasilje / oblici vršnjačkog nasilja / karakeristike žrtava / škola / stavovi nastavnika / bullying / forms of bullying / characteristics of victims / school, teacher’s attitudesИзвор:
Specijalna edukacija i rehabilitacija, 2022, 21, 4, 269-282Издавач:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Финансирање / пројекти:
- Rad je nastao kao rezultat istraživanja na projektu koji finansira Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije (br. ugovora 451-03-9/2021-14/200165).
Колекције
Институција/група
rFASPERTY - JOUR AU - Manić, Iva AU - Marković, Marija PY - 2022 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4930 AB - Uvod: Vršnjačko nasilje je fenomen koji podrazumeva neravnotežu moći između vršnjaka. Odnosi se na situacije kada dolazi do ponovljenih verbalnih i fizičkih napada, socijalnog isključivanja i emocionalnog, psihičkog i seksualnog zlostavljanja jednog učenika od drugog/drugih učenika, pri čemu žrtva ničim nije izazvala takvo ponašanje nasilnika. Cilj: Cilj ovog istraživanja bio je da se utvrde stavovi nastavnika prema zastupljenosti pojedinih oblika vršnjačkog nasilja i specifičnim karakteristikama žrtava. Metode: Uzorak je činilo 109 nastavnika iz šest osnovnih i srednjih škola sa teritorije grada Pirota. Kao instrument za prikupljanje podataka korišćena je petostepena skala procene Likertovog tipa, konstruisana za potrebe istraživanja. Rezultati: Rezultati istraživanja pokazuju da je verbalno nasilje najčešće primećen oblik nasilja među učenicima osnovnih i srednjih škola u Pirotu. Takođe, na osnovu stavova nastavnika može se zaključiti da određena specifičnost učenika nije nužan razlog da on postane žrtva vršnjačkog nasilja. Zaključak: Verbalno nasilje identifikovano je kao najizraženiji oblik vršnjačkog nasilja, dok se specifičnosti učenika nisu izdvojile kao rizičan faktor individualnog nivoa za vršnjačko nasilje. Zbog težeg otkrivanja pojedinih oblika vršnjačkog nasilja od strane odraslih, kao i zbog mogućnosti da žrtva vršnjačkog nasilja postane bilo koji učenik, u predupređivanju ove pojave veliki značaj ima preventivno delovanje škole, porodice i drugih podsistema značajnih za vaspitanje i obrazovanje dece. AB - Introduction. Bullying is a phenomenon that implies an imbalance of power between peers. It refers to situations where there are repeated verbal and physical attacks, social exclusion, and emotional, psychological, and sexual abuse of one student by another/ other students, where the victim did not cause such behavior of the bully. Objective. The objective of this research was to determine teachers’ attitudes towards the representation of certain forms of bullying and the specific characteristics of the victims. Methods. The sample consisted of 109 teachers from six primary and secondary schools in Pirot. A five-point Likert-type evaluation scale, designed for the purpose of the research, was used for data collection. Results. The research results show that verbal bullying is the most frequently observed form of bullying among students. Also, based on the teacher’s views, it can be concluded that any student can become a victim of bullying, regardless of their specific characteristics. Conclusion. Verbal bullying was identified as the most pronounced form of bullying, while the specifics of students were not singled out as a risk factor at the individual level. Due to the fact that certain forms of bullying are more difficult to be noticed by adults, as well as the possibility that any student can become a victim of peer violence, the preventive action of the school, family, and other subsystems important for the upbringing and education of children is of great importance in preventing this phenomenon PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation T2 - Specijalna edukacija i rehabilitacija T1 - Stavovi nastavnika prema zastupljenosti oblika vršnjačkog nasilja i specifičnim karakteristikama žrtava T1 - Teachers’ attitudes towards the prevalence of bullying and the specific characteristics of victims EP - 282 IS - 4 SP - 269 VL - 21 DO - 10.5937/specedreh21-36276 ER -
@article{ author = "Manić, Iva and Marković, Marija", year = "2022", abstract = "Uvod: Vršnjačko nasilje je fenomen koji podrazumeva neravnotežu moći između vršnjaka. Odnosi se na situacije kada dolazi do ponovljenih verbalnih i fizičkih napada, socijalnog isključivanja i emocionalnog, psihičkog i seksualnog zlostavljanja jednog učenika od drugog/drugih učenika, pri čemu žrtva ničim nije izazvala takvo ponašanje nasilnika. Cilj: Cilj ovog istraživanja bio je da se utvrde stavovi nastavnika prema zastupljenosti pojedinih oblika vršnjačkog nasilja i specifičnim karakteristikama žrtava. Metode: Uzorak je činilo 109 nastavnika iz šest osnovnih i srednjih škola sa teritorije grada Pirota. Kao instrument za prikupljanje podataka korišćena je petostepena skala procene Likertovog tipa, konstruisana za potrebe istraživanja. Rezultati: Rezultati istraživanja pokazuju da je verbalno nasilje najčešće primećen oblik nasilja među učenicima osnovnih i srednjih škola u Pirotu. Takođe, na osnovu stavova nastavnika može se zaključiti da određena specifičnost učenika nije nužan razlog da on postane žrtva vršnjačkog nasilja. Zaključak: Verbalno nasilje identifikovano je kao najizraženiji oblik vršnjačkog nasilja, dok se specifičnosti učenika nisu izdvojile kao rizičan faktor individualnog nivoa za vršnjačko nasilje. Zbog težeg otkrivanja pojedinih oblika vršnjačkog nasilja od strane odraslih, kao i zbog mogućnosti da žrtva vršnjačkog nasilja postane bilo koji učenik, u predupređivanju ove pojave veliki značaj ima preventivno delovanje škole, porodice i drugih podsistema značajnih za vaspitanje i obrazovanje dece., Introduction. Bullying is a phenomenon that implies an imbalance of power between peers. It refers to situations where there are repeated verbal and physical attacks, social exclusion, and emotional, psychological, and sexual abuse of one student by another/ other students, where the victim did not cause such behavior of the bully. Objective. The objective of this research was to determine teachers’ attitudes towards the representation of certain forms of bullying and the specific characteristics of the victims. Methods. The sample consisted of 109 teachers from six primary and secondary schools in Pirot. A five-point Likert-type evaluation scale, designed for the purpose of the research, was used for data collection. Results. The research results show that verbal bullying is the most frequently observed form of bullying among students. Also, based on the teacher’s views, it can be concluded that any student can become a victim of bullying, regardless of their specific characteristics. Conclusion. Verbal bullying was identified as the most pronounced form of bullying, while the specifics of students were not singled out as a risk factor at the individual level. Due to the fact that certain forms of bullying are more difficult to be noticed by adults, as well as the possibility that any student can become a victim of peer violence, the preventive action of the school, family, and other subsystems important for the upbringing and education of children is of great importance in preventing this phenomenon", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija", title = "Stavovi nastavnika prema zastupljenosti oblika vršnjačkog nasilja i specifičnim karakteristikama žrtava, Teachers’ attitudes towards the prevalence of bullying and the specific characteristics of victims", pages = "282-269", number = "4", volume = "21", doi = "10.5937/specedreh21-36276" }
Manić, I.,& Marković, M.. (2022). Stavovi nastavnika prema zastupljenosti oblika vršnjačkog nasilja i specifičnim karakteristikama žrtava. in Specijalna edukacija i rehabilitacija Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 21(4), 269-282. https://doi.org/10.5937/specedreh21-36276
Manić I, Marković M. Stavovi nastavnika prema zastupljenosti oblika vršnjačkog nasilja i specifičnim karakteristikama žrtava. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2022;21(4):269-282. doi:10.5937/specedreh21-36276 .
Manić, Iva, Marković, Marija, "Stavovi nastavnika prema zastupljenosti oblika vršnjačkog nasilja i specifičnim karakteristikama žrtava" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 21, no. 4 (2022):269-282, https://doi.org/10.5937/specedreh21-36276 . .