Supstitucija glasova pri auditivnoj Percepciji dece sa poremećajima Verbalne komunikacije
Substitution of phonemes in the process Of auditory perception in children With verbal communication disorders
Article (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Auditivna percepcija se sastoji od niza procesa koji se događaju u re- alnom vremenu, od transformacije akustičkih informacija koje slušalac prima posredstvom slušnog meghanizma do psihološke obrade određenih lingvističkih pojmova. Auditivna percepcija je preduslov pravilnog razvo- ja svih govorno-jezičkih struktura i formiranja pravilne povratne veze sa sopstvenim govorom i sa govorom okoline. Minimalni deficiti auditivne percepcije kod dece uslovljavaju teškoće u percepciji fonema, percepciji brzih verbalnih signala, percepciji vremenskog redosleda govornih delova i uzrokuju kratak opseg verbalne memorije.
Cilj istraživanja je bio da se ispita supstitucija glasova pri audi- tivnoj percepciji kod dece sa poremećajem verbalne komunikacije.
Uzorak ispitanika je činilo 65 dece uzrasta 5-8 godina sa poremećajem verbalne komunikacije (dislalija, razvojna disfazija) i deca sa tipičnim govorno-jezičkim razvojem. Kod sve dece je urađena govorna audiometrija.
Rezultati istraživanja ukazuju ...da deca sa poremećajima verbalne ko- munikacije prave veći broj grešaka pri slušanju od dece iz K grupe i da su najčešće supstituisani glasovi ali i glasovi supstituenti glasovi iz grupe ploziva.
Auditory perception is a complex process, which consists of a series
of processes that take place in real time, from the conversion of acoustic
information that the listener receives through auditory mechanism to the
psychological processing of certain linguistic concepts. Auditory perception
is a prerequisite for proper development of speech and language structures
and the formation of regular feedback to their own speech and the speech
of the environment. Minimal auditory perception deficits in children cause
the difficulties in phoneme perception, the perception of quick verbal signals,
the perception of time sequence of parts of speech, and causing a
short range of verbal memory.
The purpose of this research was to investigate substitution of phonemes
in the process of auditory perception in children with verbal communication
disorders.
The sample comprised 65 children aged 5-8 years with verbal communication
disorders (articulation disorder, developmental dysphasia) ...and
children with typical speech and language development. All of the children
underwent speech audiometry.
Research results indicate that children with verbal communication disorders
made more errors in the process of listening compared to children
from the control group, as well as the most substituted phonemes and phoneme
substituents were from the group of plosives.
Keywords:
percepcija govora / poremećaji verbalne komunikacije / di- slalija / razvojna disfazija / tipičan govorno jezički razvoj / govorna audio- metrija / broj grešaka / vrste grešaka / supstitucija / speech perception / impaired verbal communication / articulation disorder / developmental dysphasia / typical speech and language development / speech audiometry / number of errors / types of errors / substitutionSource:
Beogradska defektološka škola, 2013, 19, 3, 421-432Publisher:
- Drustvo defektologa Srbije
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - JOUR AU - Maksimović, Slavica PY - 2013 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3707 AB - Auditivna percepcija se sastoji od niza procesa koji se događaju u re- alnom vremenu, od transformacije akustičkih informacija koje slušalac prima posredstvom slušnog meghanizma do psihološke obrade određenih lingvističkih pojmova. Auditivna percepcija je preduslov pravilnog razvo- ja svih govorno-jezičkih struktura i formiranja pravilne povratne veze sa sopstvenim govorom i sa govorom okoline. Minimalni deficiti auditivne percepcije kod dece uslovljavaju teškoće u percepciji fonema, percepciji brzih verbalnih signala, percepciji vremenskog redosleda govornih delova i uzrokuju kratak opseg verbalne memorije. Cilj istraživanja je bio da se ispita supstitucija glasova pri audi- tivnoj percepciji kod dece sa poremećajem verbalne komunikacije. Uzorak ispitanika je činilo 65 dece uzrasta 5-8 godina sa poremećajem verbalne komunikacije (dislalija, razvojna disfazija) i deca sa tipičnim govorno-jezičkim razvojem. Kod sve dece je urađena govorna audiometrija. Rezultati istraživanja ukazuju da deca sa poremećajima verbalne ko- munikacije prave veći broj grešaka pri slušanju od dece iz K grupe i da su najčešće supstituisani glasovi ali i glasovi supstituenti glasovi iz grupe ploziva. AB - Auditory perception is a complex process, which consists of a series of processes that take place in real time, from the conversion of acoustic information that the listener receives through auditory mechanism to the psychological processing of certain linguistic concepts. Auditory perception is a prerequisite for proper development of speech and language structures and the formation of regular feedback to their own speech and the speech of the environment. Minimal auditory perception deficits in children cause the difficulties in phoneme perception, the perception of quick verbal signals, the perception of time sequence of parts of speech, and causing a short range of verbal memory. The purpose of this research was to investigate substitution of phonemes in the process of auditory perception in children with verbal communication disorders. The sample comprised 65 children aged 5-8 years with verbal communication disorders (articulation disorder, developmental dysphasia) and children with typical speech and language development. All of the children underwent speech audiometry. Research results indicate that children with verbal communication disorders made more errors in the process of listening compared to children from the control group, as well as the most substituted phonemes and phoneme substituents were from the group of plosives. PB - Drustvo defektologa Srbije PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF) T2 - Beogradska defektološka škola T1 - Supstitucija glasova pri auditivnoj Percepciji dece sa poremećajima Verbalne komunikacije T1 - Substitution of phonemes in the process Of auditory perception in children With verbal communication disorders EP - 432 IS - 3 SP - 421 VL - 19 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3707 ER -
@article{ author = "Maksimović, Slavica", year = "2013", abstract = "Auditivna percepcija se sastoji od niza procesa koji se događaju u re- alnom vremenu, od transformacije akustičkih informacija koje slušalac prima posredstvom slušnog meghanizma do psihološke obrade određenih lingvističkih pojmova. Auditivna percepcija je preduslov pravilnog razvo- ja svih govorno-jezičkih struktura i formiranja pravilne povratne veze sa sopstvenim govorom i sa govorom okoline. Minimalni deficiti auditivne percepcije kod dece uslovljavaju teškoće u percepciji fonema, percepciji brzih verbalnih signala, percepciji vremenskog redosleda govornih delova i uzrokuju kratak opseg verbalne memorije. Cilj istraživanja je bio da se ispita supstitucija glasova pri audi- tivnoj percepciji kod dece sa poremećajem verbalne komunikacije. Uzorak ispitanika je činilo 65 dece uzrasta 5-8 godina sa poremećajem verbalne komunikacije (dislalija, razvojna disfazija) i deca sa tipičnim govorno-jezičkim razvojem. Kod sve dece je urađena govorna audiometrija. Rezultati istraživanja ukazuju da deca sa poremećajima verbalne ko- munikacije prave veći broj grešaka pri slušanju od dece iz K grupe i da su najčešće supstituisani glasovi ali i glasovi supstituenti glasovi iz grupe ploziva., Auditory perception is a complex process, which consists of a series of processes that take place in real time, from the conversion of acoustic information that the listener receives through auditory mechanism to the psychological processing of certain linguistic concepts. Auditory perception is a prerequisite for proper development of speech and language structures and the formation of regular feedback to their own speech and the speech of the environment. Minimal auditory perception deficits in children cause the difficulties in phoneme perception, the perception of quick verbal signals, the perception of time sequence of parts of speech, and causing a short range of verbal memory. The purpose of this research was to investigate substitution of phonemes in the process of auditory perception in children with verbal communication disorders. The sample comprised 65 children aged 5-8 years with verbal communication disorders (articulation disorder, developmental dysphasia) and children with typical speech and language development. All of the children underwent speech audiometry. Research results indicate that children with verbal communication disorders made more errors in the process of listening compared to children from the control group, as well as the most substituted phonemes and phoneme substituents were from the group of plosives.", publisher = "Drustvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju (ICF)", journal = "Beogradska defektološka škola", title = "Supstitucija glasova pri auditivnoj Percepciji dece sa poremećajima Verbalne komunikacije, Substitution of phonemes in the process Of auditory perception in children With verbal communication disorders", pages = "432-421", number = "3", volume = "19", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3707" }
Maksimović, S.. (2013). Supstitucija glasova pri auditivnoj Percepciji dece sa poremećajima Verbalne komunikacije. in Beogradska defektološka škola Drustvo defektologa Srbije., 19(3), 421-432. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3707
Maksimović S. Supstitucija glasova pri auditivnoj Percepciji dece sa poremećajima Verbalne komunikacije. in Beogradska defektološka škola. 2013;19(3):421-432. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3707 .
Maksimović, Slavica, "Supstitucija glasova pri auditivnoj Percepciji dece sa poremećajima Verbalne komunikacije" in Beogradska defektološka škola, 19, no. 3 (2013):421-432, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3707 .