Socijalne kompetencije gluve i nagluve dece u inkluzivnim predškolskim ustanovama
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Socijalne kompetencije gluve i nagluve dece postale su zanimljiva tema
istraživačima od perioda kada su u mnogim zemljama započete reforme
specijalnog školstva i uključivanje gluvih i nagluvih u redovni sistem
obrazovanja, zato smo kao cilj istrživanja postavili utvrđivanje socijalnih
kompetencija gluve i nagluve dece u inkluzivnom okruženju. Uzorak za
istraživanje činilo je četrdesetpetoro gluve i nagluve dece uzrasta od pet do
osam godina koja pohađaju predškolske ustanove inkluzivnog tipa. Instrument
korišćen u istraživanju je Skala za evaluaciju socijalne kompetencije dece,
namenjena vaspitačima ili učiteljima, sastavljena od 23 tvrdnje, grupisane u tri
kategorije koje se odnose na individualna obeležja deteta, socijalna umeća i
odnose u grupi. Najmanje slaganja u opažanju vaspitača u domenu individualnih
obeležja deteta pronađena su na tvrdnjama o raspoloženju deteta u vrtiću
(AS=2,31; SD=1,14), zadovoljstvu dolaskom u vrtić (AS=2,53; SD=1,06),
sposobnostima empatije ...deteta (AS=2,96; SD=1,46), dok je najviše slaganja bilo
na tvrdnji da je dete usamljeno i povučeno (AS=3,87; SD=1,39). Interesantno je
zapažanje vaspitača da od njih samih zavisi raspoloženje deteta (AS=3,49;
SD=1,37). U domenu socijalnih umeća dece, vaspitači se u velikoj meri slažu sa
tvrdnjom da gluva i nagluva deca privlače pažnju na sebe i prekidaju tuđu igru ili
rad (AS=3,62; SD=1,37), dok su najmanje slaganja pokazali u mišljenju oko
priključivanja grupi u igri i radu (AS=2,89; SD=1,38). Tvrdnja oko koje se većina
vaspitača slaže, a koja izaziva pažnju je, da su gluva i nagluva deca zastrašena od
strane nasilne dece (AS=3,91; SD=1,29). Rezultati pokazuju da se nastavnici ne
slažu sa tvrdnjama da druga deca rado prihvataju gluvu i nagluvu decu (AS=2,20;
SD=1,24), kao i da ih druga deca pozivaju u igru (AS=2,67; SD=1,43).
Rezultati našeg istraživanja pokazuju da vaspitači opažaju socijalne
kompetencije dece nižim od prosečnih vrednosti, što zahteva dalja istraživanja
usmerena na otkrivanje faktora koji mogu biti od uticaja na opažene vrednosti,
kako individualnih obeležja, tako i širih društvenih okolnosti
Кључне речи:
gluva i nagluva deca / predškolski uzrast / socijalne kompetencijeИзвор:
Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije, 2019, 221-221Издавач:
- Drustvo defektologa Srbije
Финансирање / пројекти:
- Креирање Протокола за процену едукативних потенцијала деце са сметњама у развоју као критеријума за израду индивидуалних образовних програма (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179025)
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Radovanović, Vesna AU - Kovačević, Jasmina AU - Karić, Jasmina AU - Mijatović, Svetlana PY - 2019 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3056 AB - Socijalne kompetencije gluve i nagluve dece postale su zanimljiva tema istraživačima od perioda kada su u mnogim zemljama započete reforme specijalnog školstva i uključivanje gluvih i nagluvih u redovni sistem obrazovanja, zato smo kao cilj istrživanja postavili utvrđivanje socijalnih kompetencija gluve i nagluve dece u inkluzivnom okruženju. Uzorak za istraživanje činilo je četrdesetpetoro gluve i nagluve dece uzrasta od pet do osam godina koja pohađaju predškolske ustanove inkluzivnog tipa. Instrument korišćen u istraživanju je Skala za evaluaciju socijalne kompetencije dece, namenjena vaspitačima ili učiteljima, sastavljena od 23 tvrdnje, grupisane u tri kategorije koje se odnose na individualna obeležja deteta, socijalna umeća i odnose u grupi. Najmanje slaganja u opažanju vaspitača u domenu individualnih obeležja deteta pronađena su na tvrdnjama o raspoloženju deteta u vrtiću (AS=2,31; SD=1,14), zadovoljstvu dolaskom u vrtić (AS=2,53; SD=1,06), sposobnostima empatije deteta (AS=2,96; SD=1,46), dok je najviše slaganja bilo na tvrdnji da je dete usamljeno i povučeno (AS=3,87; SD=1,39). Interesantno je zapažanje vaspitača da od njih samih zavisi raspoloženje deteta (AS=3,49; SD=1,37). U domenu socijalnih umeća dece, vaspitači se u velikoj meri slažu sa tvrdnjom da gluva i nagluva deca privlače pažnju na sebe i prekidaju tuđu igru ili rad (AS=3,62; SD=1,37), dok su najmanje slaganja pokazali u mišljenju oko priključivanja grupi u igri i radu (AS=2,89; SD=1,38). Tvrdnja oko koje se većina vaspitača slaže, a koja izaziva pažnju je, da su gluva i nagluva deca zastrašena od strane nasilne dece (AS=3,91; SD=1,29). Rezultati pokazuju da se nastavnici ne slažu sa tvrdnjama da druga deca rado prihvataju gluvu i nagluvu decu (AS=2,20; SD=1,24), kao i da ih druga deca pozivaju u igru (AS=2,67; SD=1,43). Rezultati našeg istraživanja pokazuju da vaspitači opažaju socijalne kompetencije dece nižim od prosečnih vrednosti, što zahteva dalja istraživanja usmerena na otkrivanje faktora koji mogu biti od uticaja na opažene vrednosti, kako individualnih obeležja, tako i širih društvenih okolnosti PB - Drustvo defektologa Srbije C3 - Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije T1 - Socijalne kompetencije gluve i nagluve dece u inkluzivnim predškolskim ustanovama EP - 221 SP - 221 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3056 ER -
@conference{ author = "Radovanović, Vesna and Kovačević, Jasmina and Karić, Jasmina and Mijatović, Svetlana", year = "2019", abstract = "Socijalne kompetencije gluve i nagluve dece postale su zanimljiva tema istraživačima od perioda kada su u mnogim zemljama započete reforme specijalnog školstva i uključivanje gluvih i nagluvih u redovni sistem obrazovanja, zato smo kao cilj istrživanja postavili utvrđivanje socijalnih kompetencija gluve i nagluve dece u inkluzivnom okruženju. Uzorak za istraživanje činilo je četrdesetpetoro gluve i nagluve dece uzrasta od pet do osam godina koja pohađaju predškolske ustanove inkluzivnog tipa. Instrument korišćen u istraživanju je Skala za evaluaciju socijalne kompetencije dece, namenjena vaspitačima ili učiteljima, sastavljena od 23 tvrdnje, grupisane u tri kategorije koje se odnose na individualna obeležja deteta, socijalna umeća i odnose u grupi. Najmanje slaganja u opažanju vaspitača u domenu individualnih obeležja deteta pronađena su na tvrdnjama o raspoloženju deteta u vrtiću (AS=2,31; SD=1,14), zadovoljstvu dolaskom u vrtić (AS=2,53; SD=1,06), sposobnostima empatije deteta (AS=2,96; SD=1,46), dok je najviše slaganja bilo na tvrdnji da je dete usamljeno i povučeno (AS=3,87; SD=1,39). Interesantno je zapažanje vaspitača da od njih samih zavisi raspoloženje deteta (AS=3,49; SD=1,37). U domenu socijalnih umeća dece, vaspitači se u velikoj meri slažu sa tvrdnjom da gluva i nagluva deca privlače pažnju na sebe i prekidaju tuđu igru ili rad (AS=3,62; SD=1,37), dok su najmanje slaganja pokazali u mišljenju oko priključivanja grupi u igri i radu (AS=2,89; SD=1,38). Tvrdnja oko koje se većina vaspitača slaže, a koja izaziva pažnju je, da su gluva i nagluva deca zastrašena od strane nasilne dece (AS=3,91; SD=1,29). Rezultati pokazuju da se nastavnici ne slažu sa tvrdnjama da druga deca rado prihvataju gluvu i nagluvu decu (AS=2,20; SD=1,24), kao i da ih druga deca pozivaju u igru (AS=2,67; SD=1,43). Rezultati našeg istraživanja pokazuju da vaspitači opažaju socijalne kompetencije dece nižim od prosečnih vrednosti, što zahteva dalja istraživanja usmerena na otkrivanje faktora koji mogu biti od uticaja na opažene vrednosti, kako individualnih obeležja, tako i širih društvenih okolnosti", publisher = "Drustvo defektologa Srbije", journal = "Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije", title = "Socijalne kompetencije gluve i nagluve dece u inkluzivnim predškolskim ustanovama", pages = "221-221", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3056" }
Radovanović, V., Kovačević, J., Karić, J.,& Mijatović, S.. (2019). Socijalne kompetencije gluve i nagluve dece u inkluzivnim predškolskim ustanovama. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije Drustvo defektologa Srbije., 221-221. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3056
Radovanović V, Kovačević J, Karić J, Mijatović S. Socijalne kompetencije gluve i nagluve dece u inkluzivnim predškolskim ustanovama. in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije. 2019;:221-221. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3056 .
Radovanović, Vesna, Kovačević, Jasmina, Karić, Jasmina, Mijatović, Svetlana, "Socijalne kompetencije gluve i nagluve dece u inkluzivnim predškolskim ustanovama" in Zbornik rezimea sa stručno-naučne konferencije Dani defektologa Srbije (2019):221-221, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3056 .