Prikaz osnovnih podataka o dokumentu
Uloga roditelja u podsticanju empatije kod dece
dc.creator | Popović-Ćitić, Branislava | |
dc.creator | Jovanović, Marija | |
dc.date.accessioned | 2021-06-17T13:33:34Z | |
dc.date.available | 2021-06-17T13:33:34Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-84765-51-4 | |
dc.identifier.uri | http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/2690 | |
dc.description.abstract | Empatija, kao kompleksan afektivno-kognitivni fenomen, predstavlja sposobnost razumevanja i deljenja tuđih emocionalnih stanja i konteksta, odnosno sposobnost da se identifikuju misli i osećanja druge osobe, te da se na opažene misli i osećanja odgovori adekvatnim emocionalnim reakcijama. Brojna naučna istraživanja nedvosmisleno ukazuju na pozitivne efekte empatičnosti u razvijanju prosocijalnih oblika ponašanja, unapređivanju kvaliteta interpersonalnih odnosa i jačanju osećanja ličnog zadovoljstva, ali i na činjenicu da snižen nivo empatije, posebno u domenu njene kognitivne komponente, stoji u vezi sa nastajanjem, razvijanjem i održavanjem agresivnog, antisocijalnog i delinkventnog ponašanja. Otuda se aktivnostima usmerenim na razvijanje empatskog kapaciteta pridaje značajan potencijal u oblasti prevencije i tretmana različitih oblika problema ponašanja. Podsticanje razvoja kognitivne i afektivne komponeĆitićnte empatije posredovano je nizom sredinskih uticaja, među kojima se, posebno u ranim razvojnim fazama deteta, izdvajaju uticaji porodičnog okruženja u vidu adekvatnog roditeljskog angažovanja. Na osnovu pregleda niza empirijski zasnovanih smernica i analize potvrđeno efektivnih porodičnih programa, moguće je izdvojiti nekoliko roditeljskih intervencija koje se pokazuju uspešnim u podsticanju empatije kod dece. To su: roditeljska indukcija kao poseban vid disciplinovanja, kognitivno-verbalna analiza situacije, mehanizmi moralnog odupiranja, postupci razvijanja emocionalne pismenosti, upotreba odgovarajućih medijskih sadržaja, angažovanje u situacijama koje „provociraju“ empatsko reagovanje, kao i modelovanje ponašanja po uzoru na roditeljski model empatičnosti. Uvažavajući značaj koji empatija može imati na pozitivan razvoj i prevenciju problema ponašanja, te važnu ulogu roditelja u procesu razvijanja empatičnosti dece, u radu će, nakon deskripcije ključnih istraživačkih nalaza o efektivnosti roditeljskih intervencija, biti izvedene konkretne smernice za pozitivno angažovanje roditelja na planu jačanja empatskog kapaciteta i razvijanja empatije dece. | |
dc.language | sr | |
dc.publisher | Društvo defektologa Srbije | |
dc.rights | openAccess | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | |
dc.source | Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Novi Sad, 09-12.februar 2017. | |
dc.subject | empatija | |
dc.subject | roditeljsko angažovanje | |
dc.subject | pozitivan razvoj | |
dc.subject | prevencija problema ponašanja | |
dc.title | Uloga roditelja u podsticanju empatije kod dece | sr |
dc.type | conferenceObject | |
dc.rights.license | BY-SA | |
dc.citation.epage | 93 | |
dc.citation.other | : 93-93 | |
dc.citation.spage | 93 | |
dc.identifier.fulltext | http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/6165/bitstream_6165.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_2690 | |
dc.type.version | publishedVersion |