dc.description.abstract | Empatija, kao kompleksan afektivno-kognitivni fenomen, predstavlja sposobnost
razumevanja i deljenja tuđih emocionalnih stanja i konteksta, odnosno sposobnost da
se identifikuju misli i osećanja druge osobe, te da se na opažene misli i osećanja
odgovori adekvatnim emocionalnim reakcijama. Brojna naučna istraživanja
nedvosmisleno ukazuju na pozitivne efekte empatičnosti u razvijanju prosocijalnih
oblika ponašanja, unapređivanju kvaliteta interpersonalnih odnosa i jačanju
osećanja ličnog zadovoljstva, ali i na činjenicu da snižen nivo empatije, posebno u
domenu njene kognitivne komponente, stoji u vezi sa nastajanjem, razvijanjem i
održavanjem agresivnog, antisocijalnog i delinkventnog ponašanja. Otuda se
aktivnostima usmerenim na razvijanje empatskog kapaciteta pridaje značajan
potencijal u oblasti prevencije i tretmana različitih oblika problema ponašanja.
Podsticanje razvoja kognitivne i afektivne komponeĆitićnte empatije posredovano
je nizom sredinskih uticaja, među kojima se, posebno u ranim razvojnim fazama
deteta, izdvajaju uticaji porodičnog okruženja u vidu adekvatnog roditeljskog
angažovanja. Na osnovu pregleda niza empirijski zasnovanih smernica i analize
potvrđeno efektivnih porodičnih programa, moguće je izdvojiti nekoliko
roditeljskih intervencija koje se pokazuju uspešnim u podsticanju empatije kod dece.
To su: roditeljska indukcija kao poseban vid disciplinovanja, kognitivno-verbalna
analiza situacije, mehanizmi moralnog odupiranja, postupci razvijanja emocionalne
pismenosti, upotreba odgovarajućih medijskih sadržaja, angažovanje u situacijama
koje „provociraju“ empatsko reagovanje, kao i modelovanje ponašanja po uzoru na
roditeljski model empatičnosti.
Uvažavajući značaj koji empatija može imati na pozitivan razvoj i prevenciju
problema ponašanja, te važnu ulogu roditelja u procesu razvijanja empatičnosti
dece, u radu će, nakon deskripcije ključnih istraživačkih nalaza o efektivnosti
roditeljskih intervencija, biti izvedene konkretne smernice za pozitivno
angažovanje roditelja na planu jačanja empatskog kapaciteta i razvijanja empatije
dece. | |