Pavlović, Jovana

Link to this page

Authority KeyName Variants
5872728a-1ef6-4754-8d5a-e621e5ab15e6
  • Pavlović, Jovana (6)
Projects

Author's Bibliography

Aktivni i pasivni model u tumačenju kognitivne rezerve

Pavlović, Jovana; Ivanović, Kristina; Sretenović, Ivana

(Resursni centar za specijalnu edukaciju, Beograd, 2023)

TY  - CONF
AU  - Pavlović, Jovana
AU  - Ivanović, Kristina
AU  - Sretenović, Ivana
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5320
AB  - Koncept kognitivne rezerve relevantan je pojam u svakoj situaciji u kojoj mozak pretrpi neku povredu, a kao ideja počinje da se javlja usled ponovljenog zapažanja da ne postoji direktna veza između moždane patologije, odnosno oštećenja mozga i kliničke manifestacije tog oštećenja. Cilj ovog rada bio je da se pregledom dostupne literature analizira koncept kognitivne rezerve i prikaže distinkcija između pasivnih i aktivnih modela u tumačenju kognitivne rezerve. Istraživanja pokazuju da kognitivnu rezervu možemo razumeti kao faktor koji modifikuje odnos između patologije mozga i njene kliničke manifestacije, pri čemu viši stepen kognitivne rezerve deluje kao protektivni faktor u razvoju različitih neuroloških simptoma. Pasivni model rezerve usko je vezan sa pojmom kapaciteta rezerve mozga i pretpostavlja da će se klinički deficit pojaviti onda kada se kapacitet rezerve iscrpi preko određenog kritičnog praga. U osnovi aktivnog modela stoje kognitivna rezerva i kompenzatorni mehanizmi mozga. Koncept kognitivne rezerve primenljiv je na skoro svaku situaciju u kojoj je funkcionisanje mozga na neki način poremećeno, te se u literaturi navode stanja poput Alchajmerove demencije, Parkinsonove bolesti, multiple skleroze, traumatske povrede mozga, psihijatrijskih poremećaja, itd. Merenje koginitivne rezerve zavisi od uvažavanja aktivnog ili pasivnog modela pri operacionalizaciji rezerve. Opravdanost izučavanja koncepta kognitivne rezerve može se ogledati u mogućnosti istraživanja varijabilnosti u individualnim performansama, kao i u razumevanju funkcionisanja mozga pod različitim vrstama patologije.
PB  - Resursni centar za specijalnu edukaciju, Beograd
C3  - 8. stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem „AKTUELNOSTI U EDUKACIJI I REHABILITACIJI OSOBA SA SMETNJAMA U RAZVOJU”
T1  - Aktivni i pasivni model u tumačenju kognitivne rezerve
EP  - 27
SP  - 27
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5320
ER  - 
@conference{
author = "Pavlović, Jovana and Ivanović, Kristina and Sretenović, Ivana",
year = "2023",
abstract = "Koncept kognitivne rezerve relevantan je pojam u svakoj situaciji u kojoj mozak pretrpi neku povredu, a kao ideja počinje da se javlja usled ponovljenog zapažanja da ne postoji direktna veza između moždane patologije, odnosno oštećenja mozga i kliničke manifestacije tog oštećenja. Cilj ovog rada bio je da se pregledom dostupne literature analizira koncept kognitivne rezerve i prikaže distinkcija između pasivnih i aktivnih modela u tumačenju kognitivne rezerve. Istraživanja pokazuju da kognitivnu rezervu možemo razumeti kao faktor koji modifikuje odnos između patologije mozga i njene kliničke manifestacije, pri čemu viši stepen kognitivne rezerve deluje kao protektivni faktor u razvoju različitih neuroloških simptoma. Pasivni model rezerve usko je vezan sa pojmom kapaciteta rezerve mozga i pretpostavlja da će se klinički deficit pojaviti onda kada se kapacitet rezerve iscrpi preko određenog kritičnog praga. U osnovi aktivnog modela stoje kognitivna rezerva i kompenzatorni mehanizmi mozga. Koncept kognitivne rezerve primenljiv je na skoro svaku situaciju u kojoj je funkcionisanje mozga na neki način poremećeno, te se u literaturi navode stanja poput Alchajmerove demencije, Parkinsonove bolesti, multiple skleroze, traumatske povrede mozga, psihijatrijskih poremećaja, itd. Merenje koginitivne rezerve zavisi od uvažavanja aktivnog ili pasivnog modela pri operacionalizaciji rezerve. Opravdanost izučavanja koncepta kognitivne rezerve može se ogledati u mogućnosti istraživanja varijabilnosti u individualnim performansama, kao i u razumevanju funkcionisanja mozga pod različitim vrstama patologije.",
publisher = "Resursni centar za specijalnu edukaciju, Beograd",
journal = "8. stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem „AKTUELNOSTI U EDUKACIJI I REHABILITACIJI OSOBA SA SMETNJAMA U RAZVOJU”",
title = "Aktivni i pasivni model u tumačenju kognitivne rezerve",
pages = "27-27",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5320"
}
Pavlović, J., Ivanović, K.,& Sretenović, I.. (2023). Aktivni i pasivni model u tumačenju kognitivne rezerve. in 8. stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem „AKTUELNOSTI U EDUKACIJI I REHABILITACIJI OSOBA SA SMETNJAMA U RAZVOJU”
Resursni centar za specijalnu edukaciju, Beograd., 27-27.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5320
Pavlović J, Ivanović K, Sretenović I. Aktivni i pasivni model u tumačenju kognitivne rezerve. in 8. stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem „AKTUELNOSTI U EDUKACIJI I REHABILITACIJI OSOBA SA SMETNJAMA U RAZVOJU”. 2023;:27-27.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5320 .
Pavlović, Jovana, Ivanović, Kristina, Sretenović, Ivana, "Aktivni i pasivni model u tumačenju kognitivne rezerve" in 8. stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem „AKTUELNOSTI U EDUKACIJI I REHABILITACIJI OSOBA SA SMETNJAMA U RAZVOJU” (2023):27-27,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5320 .

Odlike srpske verzije upitnika za procenu uticaja artritisa 2 kod osoba sa reumatoidnim artritisom

Ivanović, Kristina; Lero, Milica; Pavlović, Jovana

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2022)

TY  - CONF
AU  - Ivanović, Kristina
AU  - Lero, Milica
AU  - Pavlović, Jovana
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4949
AB  - Reumatoidni artritis (RA) je bolest koja u velikoj meri određuje funkcionisanje
osobe zbog čega je važno ustanoviti kvalitet života ovih individua. Cilj
ovog istraživanja je prevod Upitnika za procenu uticaja artritisa 2 (Arthritis
Impact Measurement Scales 2) na srpski jezik, i procena njegovih mernih svojstava
kod osoba sa RA u Srbiji. Istraživanje je sprovedeno onlajn krajem 2021. godine,
a uzorak su činile 106 ispitanica sa RA koje su anonimno popunile online formu
upitnika koji je postavljen na društvene mreže.
Rezultati istraživanja pokazali su visoku pouzdanost celokupne skale, dok
je objektivnost instrumenta postignuta standardizacijom načina na koji se
instrument zadaje, ocenjuje i tumači. Istraživanje je pokazalo i da ne postoji
statistički značajna razlika među ispitanicima iz Srbije, Hrvatske i Bosne
i Hercegovine ni na jednom od subtestova upitnika, a to je ispitivano zbog
eventualnih jezičkih i kulturnih razlika koje postoje. Preporuka za buduća
istraživanja je ispitivanje upitnika u test-retest situaciji, uvođenje kom-
plementarnog upitnika, kao i da u nekom narednom korišćenju ovog instrumen-
ta na srpskom jeziku u njegovom prevodu učestvuju reumatolozi, kao i osobe koje
boluju od RA.__
AB  - Rheumatoid arthritis (RA) is a chronic
and heterogeneous disease that largely
determines a person’s physical and
social functioning, which is why it is very
important to establish the quality of life of
these individuals. The aim of this research
is the translation of the Arthritis impact
measurement scales 2 (AIMS 2) into Serbian,
and the assessment of its measurement
properties in people with RA in Serbia. The
research was conducted online at the end
of 2021, and the sample consisted of 106
respondents with RA who anonymously filled
out an online form of the questionnaire that
was posted on social networks.
The results of the research showed high
reliability of the entire scale, while the
objectivity of the instrument was achieved
by standardizing the way the instrument
is assigned, evaluated and interpreted.
The research also showed that there is no
statistically significant difference between respondents from Serbia, Croatia and Bosnia
and Herzegovina on any of the subtests of the
questionnaire, and this was investigated due
to possible linguistic and cultural differences
that exist. The recommendation for future
research is to examine the questionnaire
in a test-retest situation, to introduce a
complementary questionnaire, as well as to
involve rheumatologists and people suffering
from RA in translation of the questionnaire
into Serbian language in any future use of it.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine
T1  - Odlike srpske verzije upitnika za procenu uticaja artritisa 2  kod osoba sa reumatoidnim artritisom
T1  - Characteristics of the serbian version of the aims2 for people with rheumatoid arthritis
EP  - 49
SP  - 43
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4949
ER  - 
@conference{
author = "Ivanović, Kristina and Lero, Milica and Pavlović, Jovana",
year = "2022",
abstract = "Reumatoidni artritis (RA) je bolest koja u velikoj meri određuje funkcionisanje
osobe zbog čega je važno ustanoviti kvalitet života ovih individua. Cilj
ovog istraživanja je prevod Upitnika za procenu uticaja artritisa 2 (Arthritis
Impact Measurement Scales 2) na srpski jezik, i procena njegovih mernih svojstava
kod osoba sa RA u Srbiji. Istraživanje je sprovedeno onlajn krajem 2021. godine,
a uzorak su činile 106 ispitanica sa RA koje su anonimno popunile online formu
upitnika koji je postavljen na društvene mreže.
Rezultati istraživanja pokazali su visoku pouzdanost celokupne skale, dok
je objektivnost instrumenta postignuta standardizacijom načina na koji se
instrument zadaje, ocenjuje i tumači. Istraživanje je pokazalo i da ne postoji
statistički značajna razlika među ispitanicima iz Srbije, Hrvatske i Bosne
i Hercegovine ni na jednom od subtestova upitnika, a to je ispitivano zbog
eventualnih jezičkih i kulturnih razlika koje postoje. Preporuka za buduća
istraživanja je ispitivanje upitnika u test-retest situaciji, uvođenje kom-
plementarnog upitnika, kao i da u nekom narednom korišćenju ovog instrumen-
ta na srpskom jeziku u njegovom prevodu učestvuju reumatolozi, kao i osobe koje
boluju od RA.__, Rheumatoid arthritis (RA) is a chronic
and heterogeneous disease that largely
determines a person’s physical and
social functioning, which is why it is very
important to establish the quality of life of
these individuals. The aim of this research
is the translation of the Arthritis impact
measurement scales 2 (AIMS 2) into Serbian,
and the assessment of its measurement
properties in people with RA in Serbia. The
research was conducted online at the end
of 2021, and the sample consisted of 106
respondents with RA who anonymously filled
out an online form of the questionnaire that
was posted on social networks.
The results of the research showed high
reliability of the entire scale, while the
objectivity of the instrument was achieved
by standardizing the way the instrument
is assigned, evaluated and interpreted.
The research also showed that there is no
statistically significant difference between respondents from Serbia, Croatia and Bosnia
and Herzegovina on any of the subtests of the
questionnaire, and this was investigated due
to possible linguistic and cultural differences
that exist. The recommendation for future
research is to examine the questionnaire
in a test-retest situation, to introduce a
complementary questionnaire, as well as to
involve rheumatologists and people suffering
from RA in translation of the questionnaire
into Serbian language in any future use of it.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine",
title = "Odlike srpske verzije upitnika za procenu uticaja artritisa 2  kod osoba sa reumatoidnim artritisom, Characteristics of the serbian version of the aims2 for people with rheumatoid arthritis",
pages = "49-43",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4949"
}
Ivanović, K., Lero, M.,& Pavlović, J.. (2022). Odlike srpske verzije upitnika za procenu uticaja artritisa 2  kod osoba sa reumatoidnim artritisom. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 43-49.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4949
Ivanović K, Lero M, Pavlović J. Odlike srpske verzije upitnika za procenu uticaja artritisa 2  kod osoba sa reumatoidnim artritisom. in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine. 2022;:43-49.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4949 .
Ivanović, Kristina, Lero, Milica, Pavlović, Jovana, "Odlike srpske verzije upitnika za procenu uticaja artritisa 2  kod osoba sa reumatoidnim artritisom" in Zbornik radova - Nacionalni naučni skup " obrazovanje i rehabilitacija odraslih osoba sa smetnjama u razvoju i problemima u ponašanju ", Beograd, Srbija, 21. decembar 2022. godine (2022):43-49,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4949 .

Struktura porodica osoba sa cerebralnom paralizom

Nedović, Goran; Ivanović, Kristina; Pavlović, Jovana

(Resursni centar za specijalnu edukaciju, 2021)

TY  - CONF
AU  - Nedović, Goran
AU  - Ivanović, Kristina
AU  - Pavlović, Jovana
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3925
AB  - Tradicionalna definicija porodicu definiše kao osnovnu društvenu ćeliju, i smatra se da je svrha njenog postojanja da se tokom različitih životnih faza obezbede uslovi za rast i razvoj njenih članova.
U ovom radu prikazana je struktura porodica osoba sa cerebralnom paralizom koje žive na teritoriji grada Beograda. Analizirana je baza podataka Saveza za cerebralnu i dečiju paralizu Srbije, pri čemu su podaci pojedinačnih varijabli dobijeni izborom odgovarajućih filtera u okviru same baze podataka. U bazi podataka, na nivou grada Beograda, evidentirano je 888 članova (480 muškaraca i 408 žena).
Rezultati istraživanja pokazuju da najveći procenat osoba sa cerebralnom paralizom sa teritorije Beograda živi sa svojim roditeljima/starateljima (77.5%), dok daleko manji procenat živi sam (5.2%), u zajednici sa bračnim/vanbračnim partnerom živi 10.2%, dok u kategoriju drugo spada 6.5%. 
Značaj poznavanja ovih procenata ogleda se u činjenici da, i kao odrasli ljudi, osobe sa cerebralnom paralizom i dalje žive sa svojim roditeljima koji su stari i verovatno nisu u radnom odnosu, što utiče na materijalno funkcionisanje čitave porodice, ograničava novčana izdvajanja i posledično određuje i sam kvalitet života. Ističe se potreba za pružanjem adekvatnih mera podrške i resursa koji bi doprineli smanjenju porodičnih poteškoća.
PB  - Resursni centar za specijalnu edukaciju
C3  - Zbornik rezimea VII stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju"
T1  - Struktura porodica osoba sa cerebralnom paralizom
SP  - 67
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3925
ER  - 
@conference{
author = "Nedović, Goran and Ivanović, Kristina and Pavlović, Jovana",
year = "2021",
abstract = "Tradicionalna definicija porodicu definiše kao osnovnu društvenu ćeliju, i smatra se da je svrha njenog postojanja da se tokom različitih životnih faza obezbede uslovi za rast i razvoj njenih članova.
U ovom radu prikazana je struktura porodica osoba sa cerebralnom paralizom koje žive na teritoriji grada Beograda. Analizirana je baza podataka Saveza za cerebralnu i dečiju paralizu Srbije, pri čemu su podaci pojedinačnih varijabli dobijeni izborom odgovarajućih filtera u okviru same baze podataka. U bazi podataka, na nivou grada Beograda, evidentirano je 888 članova (480 muškaraca i 408 žena).
Rezultati istraživanja pokazuju da najveći procenat osoba sa cerebralnom paralizom sa teritorije Beograda živi sa svojim roditeljima/starateljima (77.5%), dok daleko manji procenat živi sam (5.2%), u zajednici sa bračnim/vanbračnim partnerom živi 10.2%, dok u kategoriju drugo spada 6.5%. 
Značaj poznavanja ovih procenata ogleda se u činjenici da, i kao odrasli ljudi, osobe sa cerebralnom paralizom i dalje žive sa svojim roditeljima koji su stari i verovatno nisu u radnom odnosu, što utiče na materijalno funkcionisanje čitave porodice, ograničava novčana izdvajanja i posledično određuje i sam kvalitet života. Ističe se potreba za pružanjem adekvatnih mera podrške i resursa koji bi doprineli smanjenju porodičnih poteškoća.",
publisher = "Resursni centar za specijalnu edukaciju",
journal = "Zbornik rezimea VII stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju"",
title = "Struktura porodica osoba sa cerebralnom paralizom",
pages = "67",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3925"
}
Nedović, G., Ivanović, K.,& Pavlović, J.. (2021). Struktura porodica osoba sa cerebralnom paralizom. in Zbornik rezimea VII stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju"
Resursni centar za specijalnu edukaciju., 67.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3925
Nedović G, Ivanović K, Pavlović J. Struktura porodica osoba sa cerebralnom paralizom. in Zbornik rezimea VII stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju". 2021;:67.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3925 .
Nedović, Goran, Ivanović, Kristina, Pavlović, Jovana, "Struktura porodica osoba sa cerebralnom paralizom" in Zbornik rezimea VII stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju" (2021):67,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3925 .

Analiza pokretljivosti kod osoba sa multiplom sklerozom na teritoriji grada Beograda

Sretenović, Ivana; Pavlović, Jovana; Ivanović, Kristina

(Resursni centar za specijalnu edukaciju, 2021)

TY  - CONF
AU  - Sretenović, Ivana
AU  - Pavlović, Jovana
AU  - Ivanović, Kristina
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3928
AB  - U okviru kvaliteta života osoba obolelih od multiple skleroze pokretljivost se ističe kao jedan od značajnih parametara koji određuju nivo tog kvaliteta jer utiče na sposobnost suočavanja sa bolešću, učešće u aktivnostima svakodnevnog života i na produktivnost. Takođe, ovaj uticaj znatno je više prisutan kod osoba sa težim motoričkim oštećenjem u odnosu na osobe bez ovakvog oštećenja. 
Cilj rada je bio da se ispita nivo motoričkog funkcionisanja, kroz analizu pokretljivosti osoba sa multiplom sklerozom koje žive na teritoriji grada Beograda. Analizirana je baza podataka Društva multiple skleroze Srbije, a uzorak obuhvata oko 1500 ispitanika.
Rezultati su pokazali da je kod najvećeg broja osoba sa multiplom sklerozom prisutan samostalan ali otežan hod (36.30%), dok samostalano bez teškoća hoda 26.70%. Treću najbrojniju kategoriju čine osobe koje hodaju uz pomoć pomagala (16.54%), dok su kod ostalih kategorija prisutni daleko manji procenti, pa tako 11.08% hoda uz pomoć druge osobe, 4.34% osoba se ne kreće, 4.28% se kreće uz pomoć kolica koja vozi sam i 0.79% uz pomoć kolica koja vozi druga osoba. U svrhu  boljeg razumevanja načina kretanja ovih osoba, pregledana je i kategorija ortopedska pomogala koja je pokazala da najveći procenat članova ne koristi nikakva pomagala (63.66%), da 8.02% koristi invalidska kolica (mehanička/električna), da pomagala (štap i štake) koristi 21.74%, dok 5.85% spada pod podkategoriju drugo. Analiza potreba članova pokazala je da 11.11% zahteva pomoć u kući, dok 1.87% članova ima potrebu za angažovanjem personalnog asistenta.
Značaj dobijenih rezultata može se prepoznati u kreiranju odgovarajućih i organizovanih mera podrške, koje bi mogle da doprinesu poboljšanju kvaliteta života u vezi sa zdravljem kod osoba sa multiplom sklerozom.
PB  - Resursni centar za specijalnu edukaciju
C3  - Zbornik rezimea -VII stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju",Beograd,27-28.Novembar,2021
T1  - Analiza pokretljivosti kod osoba sa multiplom sklerozom na teritoriji grada Beograda
SP  - 50
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3928
ER  - 
@conference{
author = "Sretenović, Ivana and Pavlović, Jovana and Ivanović, Kristina",
year = "2021",
abstract = "U okviru kvaliteta života osoba obolelih od multiple skleroze pokretljivost se ističe kao jedan od značajnih parametara koji određuju nivo tog kvaliteta jer utiče na sposobnost suočavanja sa bolešću, učešće u aktivnostima svakodnevnog života i na produktivnost. Takođe, ovaj uticaj znatno je više prisutan kod osoba sa težim motoričkim oštećenjem u odnosu na osobe bez ovakvog oštećenja. 
Cilj rada je bio da se ispita nivo motoričkog funkcionisanja, kroz analizu pokretljivosti osoba sa multiplom sklerozom koje žive na teritoriji grada Beograda. Analizirana je baza podataka Društva multiple skleroze Srbije, a uzorak obuhvata oko 1500 ispitanika.
Rezultati su pokazali da je kod najvećeg broja osoba sa multiplom sklerozom prisutan samostalan ali otežan hod (36.30%), dok samostalano bez teškoća hoda 26.70%. Treću najbrojniju kategoriju čine osobe koje hodaju uz pomoć pomagala (16.54%), dok su kod ostalih kategorija prisutni daleko manji procenti, pa tako 11.08% hoda uz pomoć druge osobe, 4.34% osoba se ne kreće, 4.28% se kreće uz pomoć kolica koja vozi sam i 0.79% uz pomoć kolica koja vozi druga osoba. U svrhu  boljeg razumevanja načina kretanja ovih osoba, pregledana je i kategorija ortopedska pomogala koja je pokazala da najveći procenat članova ne koristi nikakva pomagala (63.66%), da 8.02% koristi invalidska kolica (mehanička/električna), da pomagala (štap i štake) koristi 21.74%, dok 5.85% spada pod podkategoriju drugo. Analiza potreba članova pokazala je da 11.11% zahteva pomoć u kući, dok 1.87% članova ima potrebu za angažovanjem personalnog asistenta.
Značaj dobijenih rezultata može se prepoznati u kreiranju odgovarajućih i organizovanih mera podrške, koje bi mogle da doprinesu poboljšanju kvaliteta života u vezi sa zdravljem kod osoba sa multiplom sklerozom.",
publisher = "Resursni centar za specijalnu edukaciju",
journal = "Zbornik rezimea -VII stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju",Beograd,27-28.Novembar,2021",
title = "Analiza pokretljivosti kod osoba sa multiplom sklerozom na teritoriji grada Beograda",
pages = "50",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3928"
}
Sretenović, I., Pavlović, J.,& Ivanović, K.. (2021). Analiza pokretljivosti kod osoba sa multiplom sklerozom na teritoriji grada Beograda. in Zbornik rezimea -VII stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju",Beograd,27-28.Novembar,2021
Resursni centar za specijalnu edukaciju., 50.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3928
Sretenović I, Pavlović J, Ivanović K. Analiza pokretljivosti kod osoba sa multiplom sklerozom na teritoriji grada Beograda. in Zbornik rezimea -VII stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju",Beograd,27-28.Novembar,2021. 2021;:50.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3928 .
Sretenović, Ivana, Pavlović, Jovana, Ivanović, Kristina, "Analiza pokretljivosti kod osoba sa multiplom sklerozom na teritoriji grada Beograda" in Zbornik rezimea -VII stručno-naučnog skupa sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju",Beograd,27-28.Novembar,2021 (2021):50,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3928 .

Komparativna analiza vaspitanja i obrazovanja dece sa smetnjama u razvoju - primer Republike Srbije i Republike Slovenije

Pavlović, Jovana

(2021)

TY  - THES
AU  - Pavlović, Jovana
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4913
AB  - Циљ рада је да се прегледом законских и подзаконских аката изведе анализа школовања деце са сметњама у развоју у Републици Србији и Републици Словенији, а да се потом добијени резултати упореде у форми компаративне анализе. Такође, у циљу подробнијег разумевања образовних система обе земље, прегледана су и научна и стручна истраживања која се баве образовањем деце са сметњама у развоју у Србији и Словенији, као и образовањем уопште, а била су доступна у целости у HTML или PDF формату на српском, словеначком или енглеском језику.
Квалитативном анализом законодавних оквира Србије и Словеније уочене су бројне сличности, али и бројне разлике у законском третману особа са сметњама у развоју. Уочено је да постоји интеракција, размена идеја, ставова, па чак и норми између законских система ове две земље, као и да се кроз постојећу, доступну литературу уочава да постоји дијалог између две земље на различитим нивоима. Распадом Југославије, идеја интеграције деце са сметњама у развоју у редован школски систем имплементирана је у Словенији скоро читаву деценију пре него што се то догодило у Србији. Ова разлика у времену приметна је, како у законодавству, тако и у самој пракси. У Словенији конкретно је препознат домен где држава има интерес да интервенише и правно регулише орјентацију деце, адолсцената и пунолетних особа са посебним васпитно-образовним потребама и да одреди облике и начин на који ће се то и реализовати, и то је учињено у форми читавог једног закона. У Србији, норме о деци са сметњама у развоју су придружене општијим нормама о образовању и васпитању деце. С друге стране, постоји доста подзаконских аката и прописа, као и литературе о препрекама са којима се деца са сметњама у развоју суочавају. Упркос разликама, евидентно је да се на европском плану тежи неком виду унификације односа према овој категорији деце, што је наметнуто географском блискошћу ове две земље и прихватањем великог броја истих међународних конвенција, препорука и регулатива Европске Уније.
AB  - The aim of this paper is to review the laws and bylaws to perform an analysis of the education of children with disabilities in the Republic of Serbia and the Republic of Slovenia, and then to compare the results in the form of a comparative analysis. Also, in order to better understand the educational systems of both countries, we reviewed scientific and professional researches dealing with the education of children with disabilities in the Republic of Serbia and the Republic of Slovenia, as well as education in general, in its entirety in HTML or PDF format in Serbian, Slovenian or English language.
Qualitative analysis of the legislative frameworks of Serbia and Slovenia revealed numerous similarities, but also numerous differences in the legal treatment of persons with disabilities. It was noticed that there is interaction, exchange of ideas, attitudes, and even norms between the legal systems of these two countries, as well as that through the existing, available literature it is noticed that there is a dialogue between the two countries at different levels. With the disintegration of Yugoslavia, the idea of integrating children with disabilities into the regular school system was implemented in Slovenia almost a decade before it happened in Serbia. This difference in time is noticeable, both in the legislation and in the practice itself. In Slovenia, a domain has been specifically recognized where the state has an interest in intervening and legally regulating the orientation of children, adolescents and adults with special educational needs and to determine the forms and manner in which this will be realized, and it is done in the form of a whole law. In Serbia, norms on children with disabilities are associated with more general norms on education and upbringing of children. On the other hand, there are a lot of bylaws and regulations, as well as literature on the obstacles that children with disabilities face. Despite the differences, it is evident that at the European level there is a tendency to unify relations with this category of children, which is imposed by the geographical proximity of these two countries and the acceptance of a large number of the same international conventions, recommendations and regulations of the European Union.
T1  - Komparativna analiza vaspitanja i obrazovanja dece sa smetnjama u razvoju - primer Republike Srbije i Republike Slovenije
EP  - 46
SP  - 4
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4913
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Pavlović, Jovana",
year = "2021",
abstract = "Циљ рада је да се прегледом законских и подзаконских аката изведе анализа школовања деце са сметњама у развоју у Републици Србији и Републици Словенији, а да се потом добијени резултати упореде у форми компаративне анализе. Такође, у циљу подробнијег разумевања образовних система обе земље, прегледана су и научна и стручна истраживања која се баве образовањем деце са сметњама у развоју у Србији и Словенији, као и образовањем уопште, а била су доступна у целости у HTML или PDF формату на српском, словеначком или енглеском језику.
Квалитативном анализом законодавних оквира Србије и Словеније уочене су бројне сличности, али и бројне разлике у законском третману особа са сметњама у развоју. Уочено је да постоји интеракција, размена идеја, ставова, па чак и норми између законских система ове две земље, као и да се кроз постојећу, доступну литературу уочава да постоји дијалог између две земље на различитим нивоима. Распадом Југославије, идеја интеграције деце са сметњама у развоју у редован школски систем имплементирана је у Словенији скоро читаву деценију пре него што се то догодило у Србији. Ова разлика у времену приметна је, како у законодавству, тако и у самој пракси. У Словенији конкретно је препознат домен где држава има интерес да интервенише и правно регулише орјентацију деце, адолсцената и пунолетних особа са посебним васпитно-образовним потребама и да одреди облике и начин на који ће се то и реализовати, и то је учињено у форми читавог једног закона. У Србији, норме о деци са сметњама у развоју су придружене општијим нормама о образовању и васпитању деце. С друге стране, постоји доста подзаконских аката и прописа, као и литературе о препрекама са којима се деца са сметњама у развоју суочавају. Упркос разликама, евидентно је да се на европском плану тежи неком виду унификације односа према овој категорији деце, што је наметнуто географском блискошћу ове две земље и прихватањем великог броја истих међународних конвенција, препорука и регулатива Европске Уније., The aim of this paper is to review the laws and bylaws to perform an analysis of the education of children with disabilities in the Republic of Serbia and the Republic of Slovenia, and then to compare the results in the form of a comparative analysis. Also, in order to better understand the educational systems of both countries, we reviewed scientific and professional researches dealing with the education of children with disabilities in the Republic of Serbia and the Republic of Slovenia, as well as education in general, in its entirety in HTML or PDF format in Serbian, Slovenian or English language.
Qualitative analysis of the legislative frameworks of Serbia and Slovenia revealed numerous similarities, but also numerous differences in the legal treatment of persons with disabilities. It was noticed that there is interaction, exchange of ideas, attitudes, and even norms between the legal systems of these two countries, as well as that through the existing, available literature it is noticed that there is a dialogue between the two countries at different levels. With the disintegration of Yugoslavia, the idea of integrating children with disabilities into the regular school system was implemented in Slovenia almost a decade before it happened in Serbia. This difference in time is noticeable, both in the legislation and in the practice itself. In Slovenia, a domain has been specifically recognized where the state has an interest in intervening and legally regulating the orientation of children, adolescents and adults with special educational needs and to determine the forms and manner in which this will be realized, and it is done in the form of a whole law. In Serbia, norms on children with disabilities are associated with more general norms on education and upbringing of children. On the other hand, there are a lot of bylaws and regulations, as well as literature on the obstacles that children with disabilities face. Despite the differences, it is evident that at the European level there is a tendency to unify relations with this category of children, which is imposed by the geographical proximity of these two countries and the acceptance of a large number of the same international conventions, recommendations and regulations of the European Union.",
title = "Komparativna analiza vaspitanja i obrazovanja dece sa smetnjama u razvoju - primer Republike Srbije i Republike Slovenije",
pages = "46-4",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4913"
}
Pavlović, J.. (2021). Komparativna analiza vaspitanja i obrazovanja dece sa smetnjama u razvoju - primer Republike Srbije i Republike Slovenije. , 4-46.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4913
Pavlović J. Komparativna analiza vaspitanja i obrazovanja dece sa smetnjama u razvoju - primer Republike Srbije i Republike Slovenije. 2021;:4-46.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4913 .
Pavlović, Jovana, "Komparativna analiza vaspitanja i obrazovanja dece sa smetnjama u razvoju - primer Republike Srbije i Republike Slovenije" (2021):4-46,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4913 .

Problemi primene inkluzivnog obrazovanja dece sa smetnjama u razvoju u republici Srbiji

Cukić, Živana; Pavlović, Jovana; Jakovljević, Nevena; Ivanović, Kristina

(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, 2020)

TY  - CONF
AU  - Cukić, Živana
AU  - Pavlović, Jovana
AU  - Jakovljević, Nevena
AU  - Ivanović, Kristina
PY  - 2020
UR  - http://www.icf.fasper.bg.ac.rs/zbornici/20201221_1-ZBORNIK-RADOVA-SKUP-NAC_2020.pdf
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3453
AB  - Earlier forms of education for children with developmental disabilities included education in special schools or specially formed classes within regular schools. These
models of education of children with motor impairments significantly exclude the most important item of rehabilitation of children with developmental disabilities, socialization. Understanding the importance of preparing children with motor impairments for functioning within the social community, there is a need to change the way children with disabilities are educated. As a comprehensive
solution to the problem, the application of inclusive education is approached. This modern model of education and upbringing of children with motor impairments, in practice, encounters many problems that hinder the implementation of the educational process. Starting from the legal regulations of inclusive education, through the goals of educational work of children with disabilities,
to the attitudes of regular school teachers and accessibility, applied inclusion in the Republic of Serbia does not meet the basic criteria for education of children with disabilities.
The aim of this paper is to present the
most common problems of practical
implementation of inclusive education of
children with motor impairments.
AB  - Raniji oblici školovanja dece ometene u razvoju podrazumevali su školovanje u specijalnim školama ili specijalno oformljenim razredima u okviru re- dovnih škola. Ovi modeli obrazovanja dece sa smetnjama u razvoju znatno isključuju najbitniju stavku rehabilitacije dece ometene u razvoju, odnosno socijalizaciju. Shvatanjem značaja pripreme dece sa smetnjama u razvoju za funkcionisanje u okviru društvene zajednice, pojavila se potreba za izmenom načina školovanja dece ometene u razvoju. Kao sveobuhvatno rešenje problema, pristupa se primeni inkluzivnog obrazovanja. Ovaj savremeni model obrazovanja i vaspitanja dece sa smetnjama u razvoju, u praksi nailazi na mnoge probleme koji otežavaju sprovođenje procesa. Počevši od zakonske regulative inkluziv- nog obrazovanja, preko ciljeva vaspitno-obrazovnog rada za decu sa smetnjama, do stavova nastavnika redovnih škola i same prisupačnosti, primenjena inkluzija u Republici Srbiji ne ispunjava osnovne kriterijume obrazovanja dece sa smetnjama u razvoju. Cilj rada je da se prikažu najučestaliji problemi praktične primene inkluziv- nog obrazovanja dece sa smetnjama u razvoju.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
C3  - Nacionalni naučni skup „Evaluacija efekata inkluzivnog obrazovanja u republici Srbiji” - Zbornik radova
T1  - Problemi primene inkluzivnog obrazovanja dece sa smetnjama u razvoju u republici Srbiji
T1  - Problems of implementation of inclusive education in children with developmental impairments
In the republic of Serbia
EP  - 99
SP  - 93
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3453
ER  - 
@conference{
author = "Cukić, Živana and Pavlović, Jovana and Jakovljević, Nevena and Ivanović, Kristina",
year = "2020",
abstract = "Earlier forms of education for children with developmental disabilities included education in special schools or specially formed classes within regular schools. These
models of education of children with motor impairments significantly exclude the most important item of rehabilitation of children with developmental disabilities, socialization. Understanding the importance of preparing children with motor impairments for functioning within the social community, there is a need to change the way children with disabilities are educated. As a comprehensive
solution to the problem, the application of inclusive education is approached. This modern model of education and upbringing of children with motor impairments, in practice, encounters many problems that hinder the implementation of the educational process. Starting from the legal regulations of inclusive education, through the goals of educational work of children with disabilities,
to the attitudes of regular school teachers and accessibility, applied inclusion in the Republic of Serbia does not meet the basic criteria for education of children with disabilities.
The aim of this paper is to present the
most common problems of practical
implementation of inclusive education of
children with motor impairments., Raniji oblici školovanja dece ometene u razvoju podrazumevali su školovanje u specijalnim školama ili specijalno oformljenim razredima u okviru re- dovnih škola. Ovi modeli obrazovanja dece sa smetnjama u razvoju znatno isključuju najbitniju stavku rehabilitacije dece ometene u razvoju, odnosno socijalizaciju. Shvatanjem značaja pripreme dece sa smetnjama u razvoju za funkcionisanje u okviru društvene zajednice, pojavila se potreba za izmenom načina školovanja dece ometene u razvoju. Kao sveobuhvatno rešenje problema, pristupa se primeni inkluzivnog obrazovanja. Ovaj savremeni model obrazovanja i vaspitanja dece sa smetnjama u razvoju, u praksi nailazi na mnoge probleme koji otežavaju sprovođenje procesa. Počevši od zakonske regulative inkluziv- nog obrazovanja, preko ciljeva vaspitno-obrazovnog rada za decu sa smetnjama, do stavova nastavnika redovnih škola i same prisupačnosti, primenjena inkluzija u Republici Srbiji ne ispunjava osnovne kriterijume obrazovanja dece sa smetnjama u razvoju. Cilj rada je da se prikažu najučestaliji problemi praktične primene inkluziv- nog obrazovanja dece sa smetnjama u razvoju.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
journal = "Nacionalni naučni skup „Evaluacija efekata inkluzivnog obrazovanja u republici Srbiji” - Zbornik radova",
title = "Problemi primene inkluzivnog obrazovanja dece sa smetnjama u razvoju u republici Srbiji, Problems of implementation of inclusive education in children with developmental impairments
In the republic of Serbia",
pages = "99-93",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3453"
}
Cukić, Ž., Pavlović, J., Jakovljević, N.,& Ivanović, K.. (2020). Problemi primene inkluzivnog obrazovanja dece sa smetnjama u razvoju u republici Srbiji. in Nacionalni naučni skup „Evaluacija efekata inkluzivnog obrazovanja u republici Srbiji” - Zbornik radova
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju., 93-99.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3453
Cukić Ž, Pavlović J, Jakovljević N, Ivanović K. Problemi primene inkluzivnog obrazovanja dece sa smetnjama u razvoju u republici Srbiji. in Nacionalni naučni skup „Evaluacija efekata inkluzivnog obrazovanja u republici Srbiji” - Zbornik radova. 2020;:93-99.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3453 .
Cukić, Živana, Pavlović, Jovana, Jakovljević, Nevena, Ivanović, Kristina, "Problemi primene inkluzivnog obrazovanja dece sa smetnjama u razvoju u republici Srbiji" in Nacionalni naučni skup „Evaluacija efekata inkluzivnog obrazovanja u republici Srbiji” - Zbornik radova (2020):93-99,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3453 .