Jeličić, Ljiljana

Link to this page

Authority KeyName Variants
orcid::0000-0002-0391-1366
  • Jeličić, Ljiljana (7)
Projects

Author's Bibliography

Stres kao prenatalni riziko faktor kod dece sa neurorazvojnim poremećajima

Jeličić, Ljiljana

(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, 2020)

TY  - CONF
AU  - Jeličić, Ljiljana
PY  - 2020
UR  - http://www.icf.fasper.bg.ac.rs/zbornici/20200914_1-Tematski-zbornik-Surdo-2020.pdf
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3470
AB  - During the embryonic and fetal periods, the most important
neurodevelopmental processes occur, such as proliferation, differentiation,
synaptogenesis, myelination, and migration of neurons. The psychophysical
condition of a pregnant woman may be considered as a possible determining
factor for the further typical or atypical child development. An important
factor with potentially negative consequences for fetal development during
pregnancy is the emotional state of the mother. Prenatal fetal exposure to
maternal stress increases the risk of early developmental disorders as well
as disorders in adulthood. In addition to presenting the neurophysiological
mechanism of stress, the paper discusses the possible impact of prenatal stress
on the occurrence of neurodevelopmental disorder. Particular consideration
is given to prenatal stress as a risk factor in children with autism spectrum
disorder and children with ADHD syndrome. Based on the presented
indicators, a conclusion is drawn about the necessity of implementing
preventive measures regarding environmental factors such as maternal stress,
which may be determining factors for further offspring development
AB  - Tokom embrionalnog i fetalnog perioda dešavaju se najvažniji ne- urorazvojni procesi kao što su: proliferacija, diferencijacija, si- naptogeneza, mijelinizacija i migracija neurona. Psihofizičko stanje trudnice se može smatrati mogućim opredeljujućim činiocem za dalji tipični ili atipični razvoj deteta. Važan činioc sa potencijalno negativnim posledicama po razvoj ploda tokom trudnoće jeste emocio- nalno stanje majke. Prenatalna izloženost ploda stresu majke poveća- va rizik za rane razvojne poremećaje, ali i poremećaje u odraslom dobu. Pored prikaza neurofiziološkog mehanizma delovanja stresa, u radu se razmatra mogući uticaj prenatalnog stresa na pojavu neurorazvojnih poremećaja. Posebno se razmatra prenatalni stres kao riziko faktor kod dece sa poremećajem iz spektra autizma i dece sa ADHD sindromom. Na osnovu predočenih pokazatelja, nameće se zaključak o neophodnosti sprovođenja mera prevencije kada su u pitanju faktori delovanja iz spoljašne sredine poput stresa majke, a koji mogu biti opredeljujući činioci za dalji razvoj potomstva.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
C3  - Specifičnost oštećenja sluha – nove tendencije tematski zbornik radova
T1  - Stres kao prenatalni riziko faktor kod dece sa neurorazvojnim poremećajima
T1  - Stress as a prenatal risk factor in children with Neurodevelopmental disorders
SP  - 15
VL  - 29
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3470
ER  - 
@conference{
author = "Jeličić, Ljiljana",
year = "2020",
abstract = "During the embryonic and fetal periods, the most important
neurodevelopmental processes occur, such as proliferation, differentiation,
synaptogenesis, myelination, and migration of neurons. The psychophysical
condition of a pregnant woman may be considered as a possible determining
factor for the further typical or atypical child development. An important
factor with potentially negative consequences for fetal development during
pregnancy is the emotional state of the mother. Prenatal fetal exposure to
maternal stress increases the risk of early developmental disorders as well
as disorders in adulthood. In addition to presenting the neurophysiological
mechanism of stress, the paper discusses the possible impact of prenatal stress
on the occurrence of neurodevelopmental disorder. Particular consideration
is given to prenatal stress as a risk factor in children with autism spectrum
disorder and children with ADHD syndrome. Based on the presented
indicators, a conclusion is drawn about the necessity of implementing
preventive measures regarding environmental factors such as maternal stress,
which may be determining factors for further offspring development, Tokom embrionalnog i fetalnog perioda dešavaju se najvažniji ne- urorazvojni procesi kao što su: proliferacija, diferencijacija, si- naptogeneza, mijelinizacija i migracija neurona. Psihofizičko stanje trudnice se može smatrati mogućim opredeljujućim činiocem za dalji tipični ili atipični razvoj deteta. Važan činioc sa potencijalno negativnim posledicama po razvoj ploda tokom trudnoće jeste emocio- nalno stanje majke. Prenatalna izloženost ploda stresu majke poveća- va rizik za rane razvojne poremećaje, ali i poremećaje u odraslom dobu. Pored prikaza neurofiziološkog mehanizma delovanja stresa, u radu se razmatra mogući uticaj prenatalnog stresa na pojavu neurorazvojnih poremećaja. Posebno se razmatra prenatalni stres kao riziko faktor kod dece sa poremećajem iz spektra autizma i dece sa ADHD sindromom. Na osnovu predočenih pokazatelja, nameće se zaključak o neophodnosti sprovođenja mera prevencije kada su u pitanju faktori delovanja iz spoljašne sredine poput stresa majke, a koji mogu biti opredeljujući činioci za dalji razvoj potomstva.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
journal = "Specifičnost oštećenja sluha – nove tendencije tematski zbornik radova",
title = "Stres kao prenatalni riziko faktor kod dece sa neurorazvojnim poremećajima, Stress as a prenatal risk factor in children with Neurodevelopmental disorders",
pages = "15",
volume = "29",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3470"
}
Jeličić, L.. (2020). Stres kao prenatalni riziko faktor kod dece sa neurorazvojnim poremećajima. in Specifičnost oštećenja sluha – nove tendencije tematski zbornik radova
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju., 29, 15.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3470
Jeličić L. Stres kao prenatalni riziko faktor kod dece sa neurorazvojnim poremećajima. in Specifičnost oštećenja sluha – nove tendencije tematski zbornik radova. 2020;29:15.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3470 .
Jeličić, Ljiljana, "Stres kao prenatalni riziko faktor kod dece sa neurorazvojnim poremećajima" in Specifičnost oštećenja sluha – nove tendencije tematski zbornik radova, 29 (2020):15,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3470 .

Upotreba pravih prideva kod gluve i nagluve dece

Veselinović, Ivana; Slavnić, Svetlana; Jeličić, Ljiljana

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2019)

TY  - CONF
AU  - Veselinović, Ivana
AU  - Slavnić, Svetlana
AU  - Jeličić, Ljiljana
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4102
AB  - U verbalnom izražavanju gluve i nagluve dece pravi pridevi se nedovoljno upotrebljavaju, a i koriste se u drugačijoj funkciji u rečenici, u odnosu na rečenične konstrukcije dece tipičnog jezičkog razvoja. Cilj rada bio je da se utvrdi,
uporedi i razjasni upotreba i funkcije pravih prideva u formiranju iskaza kod
gluve i nagluve dece i dece tipičnog razvoja. Istraživanjem je obuhvaćeno 130
učenika starijih razreda osnovne škole, oba pola, prosečnih intelektualnih sposobnosti, bez dodatnih oštećenja. Eksperimentalnu grupu je činilo 50 učenika
čije je oštećenje sluha preko 70 dB. Ovi učenici pohađali su škole za gluvu i
nagluvu decu u Srbiji (40 učenika) i škole za decu tipičnog razvoja (10 učenika).
Kontrolna grupa obuhvatila je 80 učenika tipičnog razvoja. Za potrebe istraživanja koristili smo i unapred definisane teme za pisanje četiri sastava različitih žanrova: narativ, deskripcija, ekspozicija i argumentativ, kao i poseban
protokol za prikupljanje podataka koji je konstruisan za potrebe ovog istraživanja. Prikupljeni podaci obrađivani su pomoću statističkog paketa SAS 9.3.
Pored kvantitativne analize, prikupljeni materijal analizirali smo i kvalitativno.
Rezultate istraživanja prikazali smo tabelarno, a najznačajnije rezultate smo
i posebno diskutovali. Rezultati istraživanja govore da su deca koja pohađaju
škole za gluve i nagluve prilikom formiranja iskaza upotrebila značajno manje
pravih prideva od dece tipičnog jezičkog razvoja. Upotreba i funkcije pravih
prideva kod dece tipičnog razvoja zavise od pola i razreda koji dete pohađa,
a kod gluve i nagluve dece od razreda koji dete pohađa, dominantnog načina komunikacije i dužine primenjenog re/habilitacionog tretmana. Na osnovu
rezultata istraživanja zaključili smo da se upotreba pravih prideva u formiranju iskaza povećava sa sazrevanjem i bogaćenjem govorno-jezičkog i vaspitno-obrazovnog iskustva kod gluve i nagluve dece, kao i povećanjem dužine
trajanja njihove re/habilitacije na predškolskom uzrastu.
AB  - During verbal expression, partially and completely deaf children do not use descriptive
adjectives sufficiently compared to sentence constructions in children with typical language
development. The research aim was to estimate, compare and explain the use and function
of descriptive adjectives during statement formation in partially and completely deaf
children and typically developing children. The study included 130 children of both sexes,
with average intellectual abilities and without additional impairments. All children attended
higher classes of elementary school. The sample was divided into three groups: the first
experimental group (E) consisted of 40 children whose hearing loss was more than 70 dB
and who attended schools for hearing impaired children; the second experimental group (E1)
consisted of 10 children whose hearing loss was more than 70 dB and who attended schools
for typically developing children. The control group (K) consisted of 80 typically developing
children. A special protocol for data collection was constructed. In addition to this protocol,
predefined topics for writing four compositions of different genres were used: narrative,
descriptive, exposition and argumentative. The research results suggest that partially and
completely deaf children who attend schools for hearing impaired children used significantly
fewer descriptive adjectives in sentence constructions compared to typically developing
children. The use and functions of descriptive adjectives in typical children depend on the sex
and the class while in the group of partially and completely deaf children they depend on sex,
dominant mode of communication and the length of applied re/habilitation treatment. Based
on the obtained results, it may be concluded that, in the group of partially and completely
deaf children, the use of descriptive adjectives during statement formation increases with
maturation and richness of speech and language and educational experience
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija,
T1  - Upotreba pravih prideva kod gluve i nagluve dece
T1  - The use of descriptive adjectives in partially and completely deaf children
EP  - 423
SP  - 417
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4102
ER  - 
@conference{
author = "Veselinović, Ivana and Slavnić, Svetlana and Jeličić, Ljiljana",
year = "2019",
abstract = "U verbalnom izražavanju gluve i nagluve dece pravi pridevi se nedovoljno upotrebljavaju, a i koriste se u drugačijoj funkciji u rečenici, u odnosu na rečenične konstrukcije dece tipičnog jezičkog razvoja. Cilj rada bio je da se utvrdi,
uporedi i razjasni upotreba i funkcije pravih prideva u formiranju iskaza kod
gluve i nagluve dece i dece tipičnog razvoja. Istraživanjem je obuhvaćeno 130
učenika starijih razreda osnovne škole, oba pola, prosečnih intelektualnih sposobnosti, bez dodatnih oštećenja. Eksperimentalnu grupu je činilo 50 učenika
čije je oštećenje sluha preko 70 dB. Ovi učenici pohađali su škole za gluvu i
nagluvu decu u Srbiji (40 učenika) i škole za decu tipičnog razvoja (10 učenika).
Kontrolna grupa obuhvatila je 80 učenika tipičnog razvoja. Za potrebe istraživanja koristili smo i unapred definisane teme za pisanje četiri sastava različitih žanrova: narativ, deskripcija, ekspozicija i argumentativ, kao i poseban
protokol za prikupljanje podataka koji je konstruisan za potrebe ovog istraživanja. Prikupljeni podaci obrađivani su pomoću statističkog paketa SAS 9.3.
Pored kvantitativne analize, prikupljeni materijal analizirali smo i kvalitativno.
Rezultate istraživanja prikazali smo tabelarno, a najznačajnije rezultate smo
i posebno diskutovali. Rezultati istraživanja govore da su deca koja pohađaju
škole za gluve i nagluve prilikom formiranja iskaza upotrebila značajno manje
pravih prideva od dece tipičnog jezičkog razvoja. Upotreba i funkcije pravih
prideva kod dece tipičnog razvoja zavise od pola i razreda koji dete pohađa,
a kod gluve i nagluve dece od razreda koji dete pohađa, dominantnog načina komunikacije i dužine primenjenog re/habilitacionog tretmana. Na osnovu
rezultata istraživanja zaključili smo da se upotreba pravih prideva u formiranju iskaza povećava sa sazrevanjem i bogaćenjem govorno-jezičkog i vaspitno-obrazovnog iskustva kod gluve i nagluve dece, kao i povećanjem dužine
trajanja njihove re/habilitacije na predškolskom uzrastu., During verbal expression, partially and completely deaf children do not use descriptive
adjectives sufficiently compared to sentence constructions in children with typical language
development. The research aim was to estimate, compare and explain the use and function
of descriptive adjectives during statement formation in partially and completely deaf
children and typically developing children. The study included 130 children of both sexes,
with average intellectual abilities and without additional impairments. All children attended
higher classes of elementary school. The sample was divided into three groups: the first
experimental group (E) consisted of 40 children whose hearing loss was more than 70 dB
and who attended schools for hearing impaired children; the second experimental group (E1)
consisted of 10 children whose hearing loss was more than 70 dB and who attended schools
for typically developing children. The control group (K) consisted of 80 typically developing
children. A special protocol for data collection was constructed. In addition to this protocol,
predefined topics for writing four compositions of different genres were used: narrative,
descriptive, exposition and argumentative. The research results suggest that partially and
completely deaf children who attend schools for hearing impaired children used significantly
fewer descriptive adjectives in sentence constructions compared to typically developing
children. The use and functions of descriptive adjectives in typical children depend on the sex
and the class while in the group of partially and completely deaf children they depend on sex,
dominant mode of communication and the length of applied re/habilitation treatment. Based
on the obtained results, it may be concluded that, in the group of partially and completely
deaf children, the use of descriptive adjectives during statement formation increases with
maturation and richness of speech and language and educational experience",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija,",
title = "Upotreba pravih prideva kod gluve i nagluve dece, The use of descriptive adjectives in partially and completely deaf children",
pages = "423-417",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4102"
}
Veselinović, I., Slavnić, S.,& Jeličić, L.. (2019). Upotreba pravih prideva kod gluve i nagluve dece. in Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija,
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 417-423.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4102
Veselinović I, Slavnić S, Jeličić L. Upotreba pravih prideva kod gluve i nagluve dece. in Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija,. 2019;:417-423.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4102 .
Veselinović, Ivana, Slavnić, Svetlana, Jeličić, Ljiljana, "Upotreba pravih prideva kod gluve i nagluve dece" in Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, (2019):417-423,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4102 .

The effects of auditory amplification on subjective assessments of hearing impairment and anxiety in people with presbycusis

Maletić-Sekulić, Ivana; Petković, Staša; Dragutinović, Ninoslava; Veselinović, Ivana; Jeličić, Ljiljana

(Srpsko lekarsko društvo, Beograd, 2019)

TY  - JOUR
AU  - Maletić-Sekulić, Ivana
AU  - Petković, Staša
AU  - Dragutinović, Ninoslava
AU  - Veselinović, Ivana
AU  - Jeličić, Ljiljana
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1239
AB  - Introduction/Objective Presbycusis, elderly hearing loss, is a progressive, bilateral sensoryneural hearing loss characterized by reduced sensitivity of hearing and understanding speech in a noisy environment, thereby impairing communication and inducing anxiety. The objective was to examine the impact of hearing amplification on subjective hearing disability assessment and anxiety in people with presbycusis. Method Sample consisted of 120 respondents aged 47-85 with presbycusis, 60 subjects with and 60 subjects with no auditory amplification. The standardized Hearing Handicap Inventory for the Elderly and the Spielberger State Trait Anxiety Inventory were used in the study. Results In subjects with hearing amplification, test/retest has no statistical significance in the STAI and HHIE scales and subscales, except the HHIE-S (p = 0.004) with a lower score on the retest. Respondents in whom hearing amplification was performed during the year was statistically significant in HHIE (p = 0.016), HHIE-S (p = 0.004) and STAI-S (p = 0.029) which speaks of favorable effect of hearing amplification. In the group with no hearing amplification, statistical significance was observed in relation to the HHIE scores (p = 0.002), HHIE-E (p = 0.000), STAI (p = 0.000), STAI-S (p = 0.001) and STAI-T (p = 0.001) and it was noticed that anxiety, loss of emotional contacts, and more pronounced degree of hearing impairment were the result of unassisted hearing rehabilitation. Conclusion Audiological practice should include tests for assessment of hearing disability and anxiety in order to preserve health in later life.
AB  - Uvod/Cilj Presbiakuzija, staračka nagluvost, jeste progresivni, bilateralni senzorineuralni gubitak sluha koji karakteriše smanjena osetljivost sluha i razumevanja govora u bučnoj sredini, čime narušava komunikaciju i značajno utiče na ispoljavanje anksioznosti. Cilj rada je bio ispitati uticaj slušne amplifikacije na ispoljavanje slušne onesposobljenosti i anksioznosti kod osoba sa presbiakuzijom. Metode Uzorak su činila 120 ispitanika oba pola, starosti 47-85 godina sa presbiakuzijom, 60 ispitanika sa slušnom amplifikacijom i 60 bez sprovedene amplifikacije. U istraživanju su korišćene standardizovane skale Hearing Handicap Inventory for the Elderly i Spielberger State Trait Anxiety Inventory za procenu prisustva anksioznosti. Rezultati Kod ispitanika sa slušnom amplifikacijom test/retest nema statističke značajnosti u rezultatima skala i podskala STAI i HHIE, sem HHIE-S (p = 0,004) sa manjim rezultatom na retestu. Kod ispitanika kod kojih je tokom godine sprovedena slušna amplifikacija zapažena je statistički značajna razlika u HHIE (p = 0,016), HHIE-S (p = 0,004) i STAI-S (p = 0,029), što govori o povoljnom uticaju slušne amplifikacije. U grupi bez slušne amplifikacije zapažena je statistička značajnost u odnosu na rezultate HHIE (p = 0,002), HHIE-E (p = 0,000), STAI (p = 0,000), STAI-S (p = 0,001) i STAI-T (p = 0,001) i zapaženo je da su anksioznost, gubitak emocionalnih kontakata i izraženiji stepen slušne onesposobljenosti posledica nesprovedene slušne rehabilitacije. Zaključak U audiološku praksu bi trebalo uvesti testove za procenu slušne onesposobljenosti i anksioznosti u cilju očuvanja zdravlja u kasnijem životnom dobu.
PB  - Srpsko lekarsko društvo, Beograd
T2  - Srpski arhiv za celokupno lekarstvo
T1  - The effects of auditory amplification on subjective assessments of hearing impairment and anxiety in people with presbycusis
T1  - Efekti slušne amplifikacije na subjektivnu procenu slušne onesposobljenosti i anksioznost kod osoba sa presbiakuzijom
EP  - 467
IS  - 7-8
SP  - 461
VL  - 147
DO  - 10.2298/SARH190123067M
ER  - 
@article{
author = "Maletić-Sekulić, Ivana and Petković, Staša and Dragutinović, Ninoslava and Veselinović, Ivana and Jeličić, Ljiljana",
year = "2019",
abstract = "Introduction/Objective Presbycusis, elderly hearing loss, is a progressive, bilateral sensoryneural hearing loss characterized by reduced sensitivity of hearing and understanding speech in a noisy environment, thereby impairing communication and inducing anxiety. The objective was to examine the impact of hearing amplification on subjective hearing disability assessment and anxiety in people with presbycusis. Method Sample consisted of 120 respondents aged 47-85 with presbycusis, 60 subjects with and 60 subjects with no auditory amplification. The standardized Hearing Handicap Inventory for the Elderly and the Spielberger State Trait Anxiety Inventory were used in the study. Results In subjects with hearing amplification, test/retest has no statistical significance in the STAI and HHIE scales and subscales, except the HHIE-S (p = 0.004) with a lower score on the retest. Respondents in whom hearing amplification was performed during the year was statistically significant in HHIE (p = 0.016), HHIE-S (p = 0.004) and STAI-S (p = 0.029) which speaks of favorable effect of hearing amplification. In the group with no hearing amplification, statistical significance was observed in relation to the HHIE scores (p = 0.002), HHIE-E (p = 0.000), STAI (p = 0.000), STAI-S (p = 0.001) and STAI-T (p = 0.001) and it was noticed that anxiety, loss of emotional contacts, and more pronounced degree of hearing impairment were the result of unassisted hearing rehabilitation. Conclusion Audiological practice should include tests for assessment of hearing disability and anxiety in order to preserve health in later life., Uvod/Cilj Presbiakuzija, staračka nagluvost, jeste progresivni, bilateralni senzorineuralni gubitak sluha koji karakteriše smanjena osetljivost sluha i razumevanja govora u bučnoj sredini, čime narušava komunikaciju i značajno utiče na ispoljavanje anksioznosti. Cilj rada je bio ispitati uticaj slušne amplifikacije na ispoljavanje slušne onesposobljenosti i anksioznosti kod osoba sa presbiakuzijom. Metode Uzorak su činila 120 ispitanika oba pola, starosti 47-85 godina sa presbiakuzijom, 60 ispitanika sa slušnom amplifikacijom i 60 bez sprovedene amplifikacije. U istraživanju su korišćene standardizovane skale Hearing Handicap Inventory for the Elderly i Spielberger State Trait Anxiety Inventory za procenu prisustva anksioznosti. Rezultati Kod ispitanika sa slušnom amplifikacijom test/retest nema statističke značajnosti u rezultatima skala i podskala STAI i HHIE, sem HHIE-S (p = 0,004) sa manjim rezultatom na retestu. Kod ispitanika kod kojih je tokom godine sprovedena slušna amplifikacija zapažena je statistički značajna razlika u HHIE (p = 0,016), HHIE-S (p = 0,004) i STAI-S (p = 0,029), što govori o povoljnom uticaju slušne amplifikacije. U grupi bez slušne amplifikacije zapažena je statistička značajnost u odnosu na rezultate HHIE (p = 0,002), HHIE-E (p = 0,000), STAI (p = 0,000), STAI-S (p = 0,001) i STAI-T (p = 0,001) i zapaženo je da su anksioznost, gubitak emocionalnih kontakata i izraženiji stepen slušne onesposobljenosti posledica nesprovedene slušne rehabilitacije. Zaključak U audiološku praksu bi trebalo uvesti testove za procenu slušne onesposobljenosti i anksioznosti u cilju očuvanja zdravlja u kasnijem životnom dobu.",
publisher = "Srpsko lekarsko društvo, Beograd",
journal = "Srpski arhiv za celokupno lekarstvo",
title = "The effects of auditory amplification on subjective assessments of hearing impairment and anxiety in people with presbycusis, Efekti slušne amplifikacije na subjektivnu procenu slušne onesposobljenosti i anksioznost kod osoba sa presbiakuzijom",
pages = "467-461",
number = "7-8",
volume = "147",
doi = "10.2298/SARH190123067M"
}
Maletić-Sekulić, I., Petković, S., Dragutinović, N., Veselinović, I.,& Jeličić, L.. (2019). The effects of auditory amplification on subjective assessments of hearing impairment and anxiety in people with presbycusis. in Srpski arhiv za celokupno lekarstvo
Srpsko lekarsko društvo, Beograd., 147(7-8), 461-467.
https://doi.org/10.2298/SARH190123067M
Maletić-Sekulić I, Petković S, Dragutinović N, Veselinović I, Jeličić L. The effects of auditory amplification on subjective assessments of hearing impairment and anxiety in people with presbycusis. in Srpski arhiv za celokupno lekarstvo. 2019;147(7-8):461-467.
doi:10.2298/SARH190123067M .
Maletić-Sekulić, Ivana, Petković, Staša, Dragutinović, Ninoslava, Veselinović, Ivana, Jeličić, Ljiljana, "The effects of auditory amplification on subjective assessments of hearing impairment and anxiety in people with presbycusis" in Srpski arhiv za celokupno lekarstvo, 147, no. 7-8 (2019):461-467,
https://doi.org/10.2298/SARH190123067M . .
1
1

Stres roditelja dece oštećenog sluha

Veselinović, Ivana; Slavnić, Svetlana; Jeličić, Ljiljana; Ostojić Zeljković, Sanja

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2018)

TY  - CONF
AU  - Veselinović, Ivana
AU  - Slavnić, Svetlana
AU  - Jeličić, Ljiljana
AU  - Ostojić Zeljković, Sanja
PY  - 2018
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4547
AB  - Dijagnostikovanje oštećenja sluha kod deteta predstavlja
ogroman šok za roditelje. Pred roditeljima se odjednom nalaze ozbiljni
problemi i potreba za pronalaženjem drugačijih načina za ostvarivanje
kvalitetne komunikacije sa detetom. Ovo zahteva ogromno vreme,
strpljenje i trud, To fizički i emocionalno iscrpljuje kapacitete
roditelja i utiče na povećanje nivoa stresa.
Cilj našeg istraživanja bio je da se ispita i objasni uticaj prisustva
oštećenja sluha kod dece na podizanje nivoa stresa kod roditelja.
Uzorak je obuhvatio 160 ispitanika starosti 23-53 godine. Svi
ispitanici su roditelji dece predškolskog uzrasta (0-7 godina).
Eksperimentalnu grupu sačinjavalo je 80 roditelja dece oštećenog
sluha. Kao kontrolna grupa ispitano je 80 roditelja dece tipičnog
razvoja. Ispitanici ženskog i muškog pola (očevi i majke) bili su za-
stupljeni u istom broju.
U istraživanju je korišćena Roditeljska stres skala (Parental
Stress Scale; PSS; Berry & Jones, 1995) i Upitnik za procenu kvaliteta
komunikacije roditelj-dete, osmišljen za potrebe našeg istraživanja.
Statistička analiza dobijenih rezultata istraživanja rađena je
programom SPSS v. 23zaWIDOWS.
Rezultati istraživanja prikazani su tabelarno, a zatim su i
diskutovani
AB  - It is a huge stress for parents when child’s hearing impairment is diagnosed.
Suddenly there are serious problems and need for parents to find different
ways to achieve quality communication with the child. This requires a lot of
time, patience and effort, physically and emotionally exhausting the parents
capacities and increases the level of parenting stress.
Research aim was to examine and explain the effects of hearing loss in
children on raising the level of parenting stress in parents who have hearing
impaireџцd children.
The sample included N=160 subjects aged 23–53 years. All subjects are
parents of pre-school children (0-7 years). The experimental group consisted
of N=80 parents who have hearing impaired children, while Control group
consisted of N=80 parents whose children have typical development. Female
and male respondents (fathers and mothers) were represented in the same
number.
Methodological procedures included the application of Parental Stress
Scale (PSS, Berry, Jones, 1995), and the questionnaire for parents – child
comuunication assessment which was designed for the needs of our research.
The statistical analysis of the obtained results was done by SPSS v. 23 for
WINDOWS.
Research results are presented in tables and discussed in paper
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Tematski zbornik radova -  „Specifičnost oštećenja sluha – koraci i iskoraci,” Beograd, 2018.
T1  - Stres roditelja dece oštećenog sluha
T1  - Parenting stress in hearing impaired children
EP  - 297
SP  - 283
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4547
ER  - 
@conference{
author = "Veselinović, Ivana and Slavnić, Svetlana and Jeličić, Ljiljana and Ostojić Zeljković, Sanja",
year = "2018",
abstract = "Dijagnostikovanje oštećenja sluha kod deteta predstavlja
ogroman šok za roditelje. Pred roditeljima se odjednom nalaze ozbiljni
problemi i potreba za pronalaženjem drugačijih načina za ostvarivanje
kvalitetne komunikacije sa detetom. Ovo zahteva ogromno vreme,
strpljenje i trud, To fizički i emocionalno iscrpljuje kapacitete
roditelja i utiče na povećanje nivoa stresa.
Cilj našeg istraživanja bio je da se ispita i objasni uticaj prisustva
oštećenja sluha kod dece na podizanje nivoa stresa kod roditelja.
Uzorak je obuhvatio 160 ispitanika starosti 23-53 godine. Svi
ispitanici su roditelji dece predškolskog uzrasta (0-7 godina).
Eksperimentalnu grupu sačinjavalo je 80 roditelja dece oštećenog
sluha. Kao kontrolna grupa ispitano je 80 roditelja dece tipičnog
razvoja. Ispitanici ženskog i muškog pola (očevi i majke) bili su za-
stupljeni u istom broju.
U istraživanju je korišćena Roditeljska stres skala (Parental
Stress Scale; PSS; Berry & Jones, 1995) i Upitnik za procenu kvaliteta
komunikacije roditelj-dete, osmišljen za potrebe našeg istraživanja.
Statistička analiza dobijenih rezultata istraživanja rađena je
programom SPSS v. 23zaWIDOWS.
Rezultati istraživanja prikazani su tabelarno, a zatim su i
diskutovani, It is a huge stress for parents when child’s hearing impairment is diagnosed.
Suddenly there are serious problems and need for parents to find different
ways to achieve quality communication with the child. This requires a lot of
time, patience and effort, physically and emotionally exhausting the parents
capacities and increases the level of parenting stress.
Research aim was to examine and explain the effects of hearing loss in
children on raising the level of parenting stress in parents who have hearing
impaireџцd children.
The sample included N=160 subjects aged 23–53 years. All subjects are
parents of pre-school children (0-7 years). The experimental group consisted
of N=80 parents who have hearing impaired children, while Control group
consisted of N=80 parents whose children have typical development. Female
and male respondents (fathers and mothers) were represented in the same
number.
Methodological procedures included the application of Parental Stress
Scale (PSS, Berry, Jones, 1995), and the questionnaire for parents – child
comuunication assessment which was designed for the needs of our research.
The statistical analysis of the obtained results was done by SPSS v. 23 for
WINDOWS.
Research results are presented in tables and discussed in paper",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Tematski zbornik radova -  „Specifičnost oštećenja sluha – koraci i iskoraci,” Beograd, 2018.",
title = "Stres roditelja dece oštećenog sluha, Parenting stress in hearing impaired children",
pages = "297-283",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4547"
}
Veselinović, I., Slavnić, S., Jeličić, L.,& Ostojić Zeljković, S.. (2018). Stres roditelja dece oštećenog sluha. in Tematski zbornik radova -  „Specifičnost oštećenja sluha – koraci i iskoraci,” Beograd, 2018.
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 283-297.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4547
Veselinović I, Slavnić S, Jeličić L, Ostojić Zeljković S. Stres roditelja dece oštećenog sluha. in Tematski zbornik radova -  „Specifičnost oštećenja sluha – koraci i iskoraci,” Beograd, 2018.. 2018;:283-297.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4547 .
Veselinović, Ivana, Slavnić, Svetlana, Jeličić, Ljiljana, Ostojić Zeljković, Sanja, "Stres roditelja dece oštećenog sluha" in Tematski zbornik radova -  „Specifičnost oštećenja sluha – koraci i iskoraci,” Beograd, 2018. (2018):283-297,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4547 .

Positive effects of hearing and speech rehabilitation on lexical range quality in hearing impaired children

Maletić-Sekulić, Ivana; Veselinović, Ivana; Jeličić, Ljiljana; Šijan-Gobeljić, Mirjana; Dragutinović, Ninoslava

(Vojnomedicinska akademija - Institut za naučne informacije, Beograd, 2018)

TY  - JOUR
AU  - Maletić-Sekulić, Ivana
AU  - Veselinović, Ivana
AU  - Jeličić, Ljiljana
AU  - Šijan-Gobeljić, Mirjana
AU  - Dragutinović, Ninoslava
PY  - 2018
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1176
AB  - Background/Aim. Initial experiences in rehabilitation of children with cochlear implants and frequent debates regarding the effects of their application have imposed the necessity to compare the effects of speech rehabilitation in children with hearing aids with those having cochlear implants. The aim of this study was to evaluate and compare the level of lexical development in hearing impaired children who are involved in the process of hearing and speech-language rehabilitation and who were amplified by hearing aids or cochlear implants. Methods. The sample consisted of 55 children aged 3-6 years, diagnosed with prelingual bilateral hearing impairment with a hearing threshold above 90 dB. All examined children had average intellectual abilities and no additonal impairments. The sample was divided into 2 groups: E1 group consisted of 30 children with cochlear implants and E2 group consisted of 25 children who were amplified by individual hearing aids. Research methodology included a Test of Vocabulary. The testing was performed individually. A year after the testing, a retest was done. Statistical analysis was performed using the SPSS v. 17 for Windows. Results. The largest number of children had average achievements on a Test of Vocabulary during initial testing. After a year (retest) significant improvements were noticed. A large number of children had above average achievements (46.7% in the E1 and 36% in the E2 group) while the number of children with below average achievements was significantly reduced (3.3% in the E1 and 8% in the E2). A comparative analysis of the test and those with gearing aids achievements showed that there was no statistically significant difference between children with cochlear implants and retest. Conclusion. Significant improvement of the achievements on retest in both groups can be explained by positive effects of systematic, planned, intensive and continuous rehabilitation of hearing impaired children, and not by application of certain type of hearing amplification.
AB  - Uvod/Cilj. Početna iskustva sa rehabilitacijom dece sa kohlearnim implantima i česte debate u vezi efekata njihove primene nameću neophodnost poređenja efekata rehabilitacije govora dece sa slušnim pomagalima sa decom koja imaju kohlearne implante. Cilj ovog rada bio je da se proceni i uporedi nivo razvijenosti leksičkog fonda dece oštećenog sluha koja su uključena u proces rehabilitacije slušanja i govora, a koja su amplifikovana slušnim aparatima ili kohlearnim implantom. Metode. Uzorak je obuhvatio 55-oro dece uzrasta 3-6 godina kod kojih je dijagnostifikovano prelingvalno obostrano oštećenje sluha sa pragom čujnosti od preko 90 dB. Sva deca, su imala prosečne intelektualne sposobnosti i bila su bez dodatnih oštećenja. Uzorak je podeljen na grupu dece koja su kohlearno implantirana (E1 grupa = 30) i grupu dece koja su amplifikovana individualnim slušnim aparatima (E2 grupa = 25). U istraživanju je korišćen Test rečnik. Testiranje je obavljano individualno. Nakon godinu dana od testiranja, rađen je retest. Statistička obrada rezultata izvršena je pomoću je programom SPSS v. 17 for WIDOWS. Rezultati. Najveći broj ispitanika pokazao je prosečna postignuća na Test rečniku, na prvom testiranju. Nakon godinu dana (na retestu) uočena su značajna poboljšanja. Veliki broj ispitanika imao je iznadprosečna postignuća (46,7% u grupi E1 i 36% u grupi E2), a smanjen je i broj ispitanika koji su imali ispodprosečna postignuća (3.3% u grupi E1 i 8% u grupi E2). Komparativnom analizom postignuća dece (na testu i retestu) sa kohlearnim implantom i dece sa individualnim slušnim aparatima primećeno je da između pomenutih grupa ispitanika nije bilo statistički značajne razlike. Zaključak. Na osnovu dobijenih rezultata istraživanja možemo zaključiti da je značajno poboljšanje postignuća ispitanika na retestu u obe ispitivane grupe moguće objasniti pozitivnim efektima sistematski planirane, intenzivne i kontinuirane rehabilitacije dece oštećenog sluha, a ne primenom određenog tipa slušne amplifikacije.
PB  - Vojnomedicinska akademija - Institut za naučne informacije, Beograd
T2  - Vojnosanitetski pregled
T1  - Positive effects of hearing and speech rehabilitation on lexical range quality in hearing impaired children
T1  - Pozitivni efekti rehabilitacije sluha i govora na kvalitet leksičkog fonda dece sa oštećenim sluhom
EP  - 581
IS  - 6
SP  - 576
VL  - 75
DO  - 10.2298/VSP160815375M
ER  - 
@article{
author = "Maletić-Sekulić, Ivana and Veselinović, Ivana and Jeličić, Ljiljana and Šijan-Gobeljić, Mirjana and Dragutinović, Ninoslava",
year = "2018",
abstract = "Background/Aim. Initial experiences in rehabilitation of children with cochlear implants and frequent debates regarding the effects of their application have imposed the necessity to compare the effects of speech rehabilitation in children with hearing aids with those having cochlear implants. The aim of this study was to evaluate and compare the level of lexical development in hearing impaired children who are involved in the process of hearing and speech-language rehabilitation and who were amplified by hearing aids or cochlear implants. Methods. The sample consisted of 55 children aged 3-6 years, diagnosed with prelingual bilateral hearing impairment with a hearing threshold above 90 dB. All examined children had average intellectual abilities and no additonal impairments. The sample was divided into 2 groups: E1 group consisted of 30 children with cochlear implants and E2 group consisted of 25 children who were amplified by individual hearing aids. Research methodology included a Test of Vocabulary. The testing was performed individually. A year after the testing, a retest was done. Statistical analysis was performed using the SPSS v. 17 for Windows. Results. The largest number of children had average achievements on a Test of Vocabulary during initial testing. After a year (retest) significant improvements were noticed. A large number of children had above average achievements (46.7% in the E1 and 36% in the E2 group) while the number of children with below average achievements was significantly reduced (3.3% in the E1 and 8% in the E2). A comparative analysis of the test and those with gearing aids achievements showed that there was no statistically significant difference between children with cochlear implants and retest. Conclusion. Significant improvement of the achievements on retest in both groups can be explained by positive effects of systematic, planned, intensive and continuous rehabilitation of hearing impaired children, and not by application of certain type of hearing amplification., Uvod/Cilj. Početna iskustva sa rehabilitacijom dece sa kohlearnim implantima i česte debate u vezi efekata njihove primene nameću neophodnost poređenja efekata rehabilitacije govora dece sa slušnim pomagalima sa decom koja imaju kohlearne implante. Cilj ovog rada bio je da se proceni i uporedi nivo razvijenosti leksičkog fonda dece oštećenog sluha koja su uključena u proces rehabilitacije slušanja i govora, a koja su amplifikovana slušnim aparatima ili kohlearnim implantom. Metode. Uzorak je obuhvatio 55-oro dece uzrasta 3-6 godina kod kojih je dijagnostifikovano prelingvalno obostrano oštećenje sluha sa pragom čujnosti od preko 90 dB. Sva deca, su imala prosečne intelektualne sposobnosti i bila su bez dodatnih oštećenja. Uzorak je podeljen na grupu dece koja su kohlearno implantirana (E1 grupa = 30) i grupu dece koja su amplifikovana individualnim slušnim aparatima (E2 grupa = 25). U istraživanju je korišćen Test rečnik. Testiranje je obavljano individualno. Nakon godinu dana od testiranja, rađen je retest. Statistička obrada rezultata izvršena je pomoću je programom SPSS v. 17 for WIDOWS. Rezultati. Najveći broj ispitanika pokazao je prosečna postignuća na Test rečniku, na prvom testiranju. Nakon godinu dana (na retestu) uočena su značajna poboljšanja. Veliki broj ispitanika imao je iznadprosečna postignuća (46,7% u grupi E1 i 36% u grupi E2), a smanjen je i broj ispitanika koji su imali ispodprosečna postignuća (3.3% u grupi E1 i 8% u grupi E2). Komparativnom analizom postignuća dece (na testu i retestu) sa kohlearnim implantom i dece sa individualnim slušnim aparatima primećeno je da između pomenutih grupa ispitanika nije bilo statistički značajne razlike. Zaključak. Na osnovu dobijenih rezultata istraživanja možemo zaključiti da je značajno poboljšanje postignuća ispitanika na retestu u obe ispitivane grupe moguće objasniti pozitivnim efektima sistematski planirane, intenzivne i kontinuirane rehabilitacije dece oštećenog sluha, a ne primenom određenog tipa slušne amplifikacije.",
publisher = "Vojnomedicinska akademija - Institut za naučne informacije, Beograd",
journal = "Vojnosanitetski pregled",
title = "Positive effects of hearing and speech rehabilitation on lexical range quality in hearing impaired children, Pozitivni efekti rehabilitacije sluha i govora na kvalitet leksičkog fonda dece sa oštećenim sluhom",
pages = "581-576",
number = "6",
volume = "75",
doi = "10.2298/VSP160815375M"
}
Maletić-Sekulić, I., Veselinović, I., Jeličić, L., Šijan-Gobeljić, M.,& Dragutinović, N.. (2018). Positive effects of hearing and speech rehabilitation on lexical range quality in hearing impaired children. in Vojnosanitetski pregled
Vojnomedicinska akademija - Institut za naučne informacije, Beograd., 75(6), 576-581.
https://doi.org/10.2298/VSP160815375M
Maletić-Sekulić I, Veselinović I, Jeličić L, Šijan-Gobeljić M, Dragutinović N. Positive effects of hearing and speech rehabilitation on lexical range quality in hearing impaired children. in Vojnosanitetski pregled. 2018;75(6):576-581.
doi:10.2298/VSP160815375M .
Maletić-Sekulić, Ivana, Veselinović, Ivana, Jeličić, Ljiljana, Šijan-Gobeljić, Mirjana, Dragutinović, Ninoslava, "Positive effects of hearing and speech rehabilitation on lexical range quality in hearing impaired children" in Vojnosanitetski pregled, 75, no. 6 (2018):576-581,
https://doi.org/10.2298/VSP160815375M . .

The changes in relation of auditory and visual input acitivity between hemispheres analized in cartographic EEG in a child with hyperactivity syndrome

Radičević, Zoran; Jeličić, Ljiljana; Bogavac, Ivana; Stokić, Miodrag; Sovilj, Mirjana; Subotić, Miško

(Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, 2015)

TY  - JOUR
AU  - Radičević, Zoran
AU  - Jeličić, Ljiljana
AU  - Bogavac, Ivana
AU  - Stokić, Miodrag
AU  - Sovilj, Mirjana
AU  - Subotić, Miško
PY  - 2015
UR  - https://www.casopis.fasper.bg.ac.rs/
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3369
AB  - The paper discusses the changes in relations of visual and auditory inputs between the hemispheres in a child with hyperactive syndrome and its effects which may lead to better attention engagement in auditory and visual information analysis. The method included the use of cartographic EEG and clinical procedure in a 10-year-old boy with hyperactive syndrome and attention deficit disorder, who has theta dysfunction manifested in standard EEG. Cartographic EEG patterns was performed on NihonKohden Corporation, EEG – 1200K Neurofax apparatus in longitudinal bipolar electrode assembly schedule by utilizing10/20 International electrode positioning. Impedance was maintained below 5 kΩ, with not more than 1 kΩ differences between the electrodes. Lower filter was set at 0.53 Hz and higher filter at 35 Hz. Recording was performed in a quiet period and during stimulation procedures that include speech and language basis.Standard EEG and Neurofeedback (NFB) treatment indicated
higher theta load, alpha 2 and beta 1 activity measured in the
cartographic EEG which was done after the relative failure of NFB
treatment. After this, the NFB treatment was applied which lasted for
six months, in a way that when the boy was reading, the visual input
was enhanced to the left hemisphere and auditory input was reduced
to the right hemisphere. Repeated EEG mapping analysis showed that
there was a significant improvement, both in EEG findings as well as
in attention, behavioural and learning disorders. The paper discusses
some aspects of learning, attention and behaviour in relation to
changes in the standard EEG, especially in cartographic EEG and
NFB findings.
AB  - U radu se analiziraju promene pri preusmeravanju vizuelne i auditivne
informacije između hemisfera kod deteta sa sindromom hiperakrivnosti
i njihovi efekti koji mogu dovesti do boljeg angažovanja pažnje
pri analizi auditivne i vizuelne informacije. Metod je uključio upotrebu
kartografskog EEG-a u toku kliničke procedure kod desetogodišnjeg
dečaka sa poremećajem pažnje i sindromom hiperaktivnosti, koji je
imao theta disfunkciju manifestovanu na standardnom EEG-u. Kvantitativni
EEG profil je meren pomoću NihonKohden Corporation, EEG
– 1200K Neurofaxaparata, koji obezbeđuje 19 EEG kanala. Elektrode su
pozicionirane prema 10/20 Internacionalnom sistemu za pozicioniranje
elektroda. Impendanca je bila održavana ispod 5кΩ, sa ne više od 1кΩ
razlike između elektroda. Niži filter je bio postavljen na 0,53Hz i viši
filter na 35Hz. Snimanje je vršeno tokom mirnog perioda kao i tokom
stimulacije koja je uključivala osnove govora i jezika.
Standardni EEG i Neurofidbek (NFB) tretman su indikovali više
theta opterećenje, alpha 2 i beta 1 aktivnost, merene kartografskim
EEG-om, što je urađeno nakon relativnog neuspeha NFB tretmana.
Nakon ovoga, primenjen je NBF tretman u trajanju od šest meseci, na
način da kada dečak čita vizuelna informacija je prosleđivana levoj hemisferi,
a auditivna informacija ograničena na desnu hemisferu. Ponovljene
EEG mape su pokazale značajno poboljšanje na planu pažnje i na
planu ponašanja i učenja. U radu se diskutuje o određenim aspektima
učenja, pažnje i ponašanja u odnosu na promene na standardnom EEGu,
posebno kartografskom EEG-u i NFB saznanjima.
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
T2  - Specijalna edukacija i rehabilitacija
T1  - The changes in relation of auditory and visual input acitivity between hemispheres analized in cartographic EEG in a child with hyperactivity syndrome
T1  - Promene pri preusmeravanju auditivne i vizuelne informacije između hemisvera analizirane kartografskim EEG - om kod deteta sa sindromom hiperaktivnosti
EP  - 458
IS  - 4
SP  - 441
VL  - 14
DO  - 10.5937/specedreh14-8622
ER  - 
@article{
author = "Radičević, Zoran and Jeličić, Ljiljana and Bogavac, Ivana and Stokić, Miodrag and Sovilj, Mirjana and Subotić, Miško",
year = "2015",
abstract = "The paper discusses the changes in relations of visual and auditory inputs between the hemispheres in a child with hyperactive syndrome and its effects which may lead to better attention engagement in auditory and visual information analysis. The method included the use of cartographic EEG and clinical procedure in a 10-year-old boy with hyperactive syndrome and attention deficit disorder, who has theta dysfunction manifested in standard EEG. Cartographic EEG patterns was performed on NihonKohden Corporation, EEG – 1200K Neurofax apparatus in longitudinal bipolar electrode assembly schedule by utilizing10/20 International electrode positioning. Impedance was maintained below 5 kΩ, with not more than 1 kΩ differences between the electrodes. Lower filter was set at 0.53 Hz and higher filter at 35 Hz. Recording was performed in a quiet period and during stimulation procedures that include speech and language basis.Standard EEG and Neurofeedback (NFB) treatment indicated
higher theta load, alpha 2 and beta 1 activity measured in the
cartographic EEG which was done after the relative failure of NFB
treatment. After this, the NFB treatment was applied which lasted for
six months, in a way that when the boy was reading, the visual input
was enhanced to the left hemisphere and auditory input was reduced
to the right hemisphere. Repeated EEG mapping analysis showed that
there was a significant improvement, both in EEG findings as well as
in attention, behavioural and learning disorders. The paper discusses
some aspects of learning, attention and behaviour in relation to
changes in the standard EEG, especially in cartographic EEG and
NFB findings., U radu se analiziraju promene pri preusmeravanju vizuelne i auditivne
informacije između hemisfera kod deteta sa sindromom hiperakrivnosti
i njihovi efekti koji mogu dovesti do boljeg angažovanja pažnje
pri analizi auditivne i vizuelne informacije. Metod je uključio upotrebu
kartografskog EEG-a u toku kliničke procedure kod desetogodišnjeg
dečaka sa poremećajem pažnje i sindromom hiperaktivnosti, koji je
imao theta disfunkciju manifestovanu na standardnom EEG-u. Kvantitativni
EEG profil je meren pomoću NihonKohden Corporation, EEG
– 1200K Neurofaxaparata, koji obezbeđuje 19 EEG kanala. Elektrode su
pozicionirane prema 10/20 Internacionalnom sistemu za pozicioniranje
elektroda. Impendanca je bila održavana ispod 5кΩ, sa ne više od 1кΩ
razlike između elektroda. Niži filter je bio postavljen na 0,53Hz i viši
filter na 35Hz. Snimanje je vršeno tokom mirnog perioda kao i tokom
stimulacije koja je uključivala osnove govora i jezika.
Standardni EEG i Neurofidbek (NFB) tretman su indikovali više
theta opterećenje, alpha 2 i beta 1 aktivnost, merene kartografskim
EEG-om, što je urađeno nakon relativnog neuspeha NFB tretmana.
Nakon ovoga, primenjen je NBF tretman u trajanju od šest meseci, na
način da kada dečak čita vizuelna informacija je prosleđivana levoj hemisferi,
a auditivna informacija ograničena na desnu hemisferu. Ponovljene
EEG mape su pokazale značajno poboljšanje na planu pažnje i na
planu ponašanja i učenja. U radu se diskutuje o određenim aspektima
učenja, pažnje i ponašanja u odnosu na promene na standardnom EEGu,
posebno kartografskom EEG-u i NFB saznanjima.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
journal = "Specijalna edukacija i rehabilitacija",
title = "The changes in relation of auditory and visual input acitivity between hemispheres analized in cartographic EEG in a child with hyperactivity syndrome, Promene pri preusmeravanju auditivne i vizuelne informacije između hemisvera analizirane kartografskim EEG - om kod deteta sa sindromom hiperaktivnosti",
pages = "458-441",
number = "4",
volume = "14",
doi = "10.5937/specedreh14-8622"
}
Radičević, Z., Jeličić, L., Bogavac, I., Stokić, M., Sovilj, M.,& Subotić, M.. (2015). The changes in relation of auditory and visual input acitivity between hemispheres analized in cartographic EEG in a child with hyperactivity syndrome. in Specijalna edukacija i rehabilitacija
Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju., 14(4), 441-458.
https://doi.org/10.5937/specedreh14-8622
Radičević Z, Jeličić L, Bogavac I, Stokić M, Sovilj M, Subotić M. The changes in relation of auditory and visual input acitivity between hemispheres analized in cartographic EEG in a child with hyperactivity syndrome. in Specijalna edukacija i rehabilitacija. 2015;14(4):441-458.
doi:10.5937/specedreh14-8622 .
Radičević, Zoran, Jeličić, Ljiljana, Bogavac, Ivana, Stokić, Miodrag, Sovilj, Mirjana, Subotić, Miško, "The changes in relation of auditory and visual input acitivity between hemispheres analized in cartographic EEG in a child with hyperactivity syndrome" in Specijalna edukacija i rehabilitacija, 14, no. 4 (2015):441-458,
https://doi.org/10.5937/specedreh14-8622 . .

Govorno – jezički status dece rođene iz rh aloimunizovanih trudnoća

Barlov, Ivana; Slavnić, Svetlana; Jeličić, Ljiljana

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2009)

TY  - CONF
AU  - Barlov, Ivana
AU  - Slavnić, Svetlana
AU  - Jeličić, Ljiljana
PY  - 2009
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4506
AB  - Prenatalni, perinatalni i rani postnatalni riziko faktori mogu kompromitovati
celokupan razvoj ljudske jedinke, a samim tim i govorno – jezički razvoj.
Cilj rada bio je da se ispita uticaj Rh aloimunizacije kao prenatalnog riziko
faktora na govorno – jezički razvoj dece.
Uzorak istraživanja je obuhvatio N=15 ispitanika, uzrasta 4 do 7 godina,
koji su rođeni iz Rh aloimunizovanih trudnoća. Kod sve dece iz posmatranog
uzorka primenjena je intrauterusna intravaskularna transfuzija, kao i eksangvinotransfuzija.
Podaci o broju primljenih intrauterusnih intravaskularnih
transfuzija, eksangvinotransfuzija i dodatnih transfuzija prikupljeni
su na osnovu anamnestičkih podataka i uvidom u medicinsku dokumentaciju.
Sva deca iz uzorka su ispitivana testovima Baterije testova IEFPG
(Test oralne praksije, Test fonemskog sluha, Globalni artikulacioni test, Test
verbalnog pamćenja, Test govorno-jezičke produkcije, Test definicija i opozita,
Skala za procenu psihofizioloških sposobnosti deteta od 0-7 godina),
na osnovu kojih je izvršena procena kompletnog govorno-jezičkog statusa
ispitivane dece. Rezultati istraživanja se diskutuju u odnosu na postiguće
ispitanika prilikom procene razvijenosti govorno – jezičkih sposobnosti
AB  - Prenatal, perinatal and postnatal risk factors can affect child development as
well as his speech and language abilities.
Research aim was to examine the influence of Rh alloimmunization as risk
factor on children speech-language development.
Research sample comprised N=15 chidren at the age from 4 to 7, who were born
from Rh alloimmunized pregnancies. All children had received intrauterine
intravascular transfusion and exchange transfusion.
Chidren were examined by tests for examination of: oral praxia, phoneme
hearing, global pronaunciation, verbal memory, speech-language production,
definitions, opposites and psychophysiological abilities (IEPSP test material) and
on the basis of obtained tests results we estimated the level of children speechlanguage
development.
Results were discussed according to children achivements during estimation of
their speech-language development.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009
T1  - Govorno – jezički status dece rođene iz rh aloimunizovanih trudnoća
T1  - Speech - language status of children born from rh alloimmunization pregnancy
EP  - 116
SP  - 115
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4506
ER  - 
@conference{
author = "Barlov, Ivana and Slavnić, Svetlana and Jeličić, Ljiljana",
year = "2009",
abstract = "Prenatalni, perinatalni i rani postnatalni riziko faktori mogu kompromitovati
celokupan razvoj ljudske jedinke, a samim tim i govorno – jezički razvoj.
Cilj rada bio je da se ispita uticaj Rh aloimunizacije kao prenatalnog riziko
faktora na govorno – jezički razvoj dece.
Uzorak istraživanja je obuhvatio N=15 ispitanika, uzrasta 4 do 7 godina,
koji su rođeni iz Rh aloimunizovanih trudnoća. Kod sve dece iz posmatranog
uzorka primenjena je intrauterusna intravaskularna transfuzija, kao i eksangvinotransfuzija.
Podaci o broju primljenih intrauterusnih intravaskularnih
transfuzija, eksangvinotransfuzija i dodatnih transfuzija prikupljeni
su na osnovu anamnestičkih podataka i uvidom u medicinsku dokumentaciju.
Sva deca iz uzorka su ispitivana testovima Baterije testova IEFPG
(Test oralne praksije, Test fonemskog sluha, Globalni artikulacioni test, Test
verbalnog pamćenja, Test govorno-jezičke produkcije, Test definicija i opozita,
Skala za procenu psihofizioloških sposobnosti deteta od 0-7 godina),
na osnovu kojih je izvršena procena kompletnog govorno-jezičkog statusa
ispitivane dece. Rezultati istraživanja se diskutuju u odnosu na postiguće
ispitanika prilikom procene razvijenosti govorno – jezičkih sposobnosti, Prenatal, perinatal and postnatal risk factors can affect child development as
well as his speech and language abilities.
Research aim was to examine the influence of Rh alloimmunization as risk
factor on children speech-language development.
Research sample comprised N=15 chidren at the age from 4 to 7, who were born
from Rh alloimmunized pregnancies. All children had received intrauterine
intravascular transfusion and exchange transfusion.
Chidren were examined by tests for examination of: oral praxia, phoneme
hearing, global pronaunciation, verbal memory, speech-language production,
definitions, opposites and psychophysiological abilities (IEPSP test material) and
on the basis of obtained tests results we estimated the level of children speechlanguage
development.
Results were discussed according to children achivements during estimation of
their speech-language development.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009",
title = "Govorno – jezički status dece rođene iz rh aloimunizovanih trudnoća, Speech - language status of children born from rh alloimmunization pregnancy",
pages = "116-115",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4506"
}
Barlov, I., Slavnić, S.,& Jeličić, L.. (2009). Govorno – jezički status dece rođene iz rh aloimunizovanih trudnoća. in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 115-116.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4506
Barlov I, Slavnić S, Jeličić L. Govorno – jezički status dece rođene iz rh aloimunizovanih trudnoća. in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009. 2009;:115-116.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4506 .
Barlov, Ivana, Slavnić, Svetlana, Jeličić, Ljiljana, "Govorno – jezički status dece rođene iz rh aloimunizovanih trudnoća" in Zbornik radova - „Istraživanja u specijalnoj edukaciji i rehabilitaciji / Research in Special Education and Rehabilitation“,Beograd / Belgrade,2009 (2009):115-116,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4506 .