Приказ основних података о документу

dc.creatorStanojević, Tanja
dc.date.accessioned2023-03-22T08:46:45Z
dc.date.available2023-03-22T08:46:45Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5124
dc.description.abstractРазумевање говорног језика је од изузетне важности за успешну комуникацију. Размена идеја, добијање потребних информација или уобичајна свакоднвна конверзација могућа је само уколико се разуме порука коју добијамо од саговорника. Основа за разумевање говора јесте очувано стање слуха које омогућава да се чује говор, међутим то није довољно. У мозгу се одвија низ различитих процеса који заједничким дејством доприносе декодирању вербалне поруке. Главни циљ овог истраживања јесте утврдити способност разумевања код старијих људи. Старим особама сматрају се људи старији изнад 65 година. За процену способности разумевања коришћен је Токен тест, субтест разумевања налога из Скрининг теста за афазије (Вуковић, М., 2010) и субтест сложеног језичког материја из Бостонског дијагностичког теста за афазије. Истраживање је спороведено у Дому за старе, у Лозници. Узорком је обухваћено 40 испитаника, оба пола, старијих од 65 година, који су били подељени у две старосне групе. Прву групу чинили су испитаници између 65 и 75 година, док су другу групу чинили испитаници преко 75 година. Анализом резултата нису пронађене значајне разлике у способности аудитивног разумевања, разумевања налога и разумевања сложеног идеационог материјала између старијих испитаника мушког и старијих испитаника женског пола. Док у односу на узраст постоје статистички значајне разликеу овим доменима, где особе које су страије од 75 година имају лошије аудитивно разумевање, разумевање налога и разумевање сложеног идеационог материјала. Недостатак разлика може се објаснити различитим факторима, који могу утицати на способност разумевања ( емоционлани фактори, здравствено стање испитаника, степен образовања, заинтересованост за читање, опште психо-физичко стање… ). У раду су детаљније представљени резултати истраживања, као и његова ограничења, а дате су и препоруке будућим истраживачима.sr
dc.description.abstractUnderstanding spoken language is extremely important for successful communication. Exchange of ideas, obtaining necessary information or normal everyday conversation is only possible if the message we receive from the interlocutor is understood. The basis for understanding speech is a preserved state of hearing that allows speech to be heard, but this is not enough. A number of different processes take place in the brain, which together contribute to the decoding of a verbal message. The main goal of this research is to determine the ability to understand in older people. Elderly persons are considered to be people older than 65 years. The Token test, the order comprehension subtest from the Screening Test for Aphasia (Vuković, M., 2010) and the complex language subtest from the Boston Diagnostic Test for Aphasia were used to assess the ability to understand. The research was conducted in the Home for the Elderly in Loznica, Serbia. The sample included 40 respondents, both sexes, older than 65 years, who were divided into two age groups. The first group consisted of respondents between 65 and 75 years of age, while the second group consisted of respondents over 75 years of age. Analyzing the results, no significant differences were found in the ability of auditory comprehension, comprehension of orders, and comprehension of complex ideational material between older male respondents and older female respondents. While in relation to age, there are statistically significant differences in these domains, where people who are older than 75 years have worse auditory comprehension, comprehension of orders and comprehension of complex ideational material. The lack of differences can be explained by various factors, which can affect the ability to understand (emotional factors, health condition of the examinee, level of education, interest in reading, general psycho-physical condition...). The paper presents the results of the research in more detail, as well as its limitations, and recommendations for future researchers are given.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectспособност разумевањаsr
dc.subjectстарије особеsr
dc.subjectcomprehension abilitysr
dc.subjectelderly peoplesr
dc.titleOdnos tipa jezičkog materijala i sposobnosti razumevanja jezika kod starijih osobasr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage54
dc.citation.spage5
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5124
dc.type.versionpublishedVersionsr


Документи

Thumbnail

Овај документ се појављује у следећим колекцијама

Приказ основних података о документу