Show simple item record

Problematic use of internet in people with intellectual disability

dc.creatorParezanović, Marija
dc.date.accessioned2022-10-10T12:06:09Z
dc.date.available2022-10-10T12:06:09Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4813
dc.description.abstractИнтернет је постао део свакодневнице сваког појединца у модерном добу. Појавом интернета отклоњене су многе баријере у комуникацији и едукацији, како за особе типичне популације (ТП) тако и за особе са интелектуалном ометеношћу (ИО). Међутим, могућности које нам пружа интернет праћене су и огромним ризиком. Сајбер насиље, експлоатација, виктимизација, сексуално изнуђивање преко интернета, само су неке од последица проблематичне употребе интернета. Неадекватном употребом интернета може доћи до отуђивања особе од стварности, стварања нереалног и дистанцирање од реалног идентитета, проблема у комуникацији са пријатељима и ближњима што доводи до осећања изопштености и усамљености. Генерално, проблематична употреба интернета утиче на квалитет живота појединца. Особе са ИО, услед специфичног био-психо-социјалног статуса, подложније су проблематичној употреби интернета, а последице могу бити немерљиве. Циљ истраживања приказаног у овом раду је да се утврди образац коришћења интернета и проблематичне употребе интернета код испитаника ТП и испитаника са ИО, као и да се испита повезаност проблематичне употребе интернета и социодемографских варијабли, осећаја усамљености и везаности за родитеље и вршњаке и самопоштовања. Узорак обухвата 59 испитаника ТП и 59 испитаника са ИО, оба пола, основношколског и средњешколског узраста. Резултати су показали да не постоје разлике у учесталости употребе интернета између испитаника ТП и ученика са ИО, али су утврђене разлике у начину коришћења интернета при чему ученици ТП чешће користе интернет за претраживање едукативних информација, док испитаници са ИО више користе интернет у забавне сврхе и за играње онлајн игрица. У обе групе проблематична употреба интернета праћена је нижим степеном везаности за родитеље, док ова повезаност није утврђена када је у питању везаност за вршњаке. Повезаност осећаја усамљености и проблематичне употребе интернета утврђена је само у подузорку деце ТП. Нису утврђене полне разлике у погледу проблематичне употребе интернета, ни код испитаника ТП нити код ученика са ИО, док су узрасне разлике присутне само у подузорку ТП, при чему млађа деца чешће испољавају проблематичну употребу интернета.sr
dc.description.abstractThe Internet has become part of the daily life of every individual in the modern age. With the advent of the Internet, many barriers to communication and education have been removed, both for the typical population (TP) and for people with intellectual disabilities (ID). However, the opportunities provided by the Internet are accompanied by a huge risk. Cyber violence, exploitation, victimization, sexual extortion over the Internet are just some of the consequences of problematic use of the Internet. Inadequate use of the Internet can lead to the alienation of a person from reality, the creation of the unreal and distancing from the real identity, problems in communicating with friends and relatives, which will cause a feeling of isolation and loneliness, etc. In general, problematic Internet use affects an individual's quality of life. People with ID, due to their specific bio-psycho-social status, are more susceptible to problematic use of the Internet, and the consequences can be immeasurable. The aim of the research presented in this paper is to determine the pattern of Internet use and problematic Internet use in respondents from a typical population (TP) and respondents with intellectual disabilities (ID), as well as to examine the relationship between problematic Internet use and sociodemographic variables, loneliness and attachment for parents and peers, as well as relationship with self-esteem. The sample includes 59 respondents from TP and 59 respondents with ID, both sexes, primary and secondary school age. The results showed that there are no differences in the frequency of Internet use between TP and students with ID, but there were differences in the way of using the Internet, where TP uses the Internet more often to search for educational information, while ID respondents use the Internet more for entertainment and to play online games. In both groups, problematic Internet use was accompanied by a lower degree of attachment to parents, while this relationship was not established when it comes to attachment to peers. The relation between feelings of loneliness and problematic use of the Internet was found only in a sample of typicaly developed (TD) children. No gender differences were found in terms of problematic Internet use, both in TD children and in students with ID, while age differences were present only amongst TD students, with younger children being more likely to exhibit problematic Internet use.sr
dc.language.isosrsr
dc.rightsclosedAccesssr
dc.subjectвезаностsr
dc.subjectинтелектуална ометеностsr
dc.subjectпроблематична употреба интернетаsr
dc.subjectсамопоштовањеsr
dc.subjectусамљеностsr
dc.subjectattachmentsr
dc.subjectintellectual disabilitysr
dc.subjectlonelinesssr
dc.subjectproblematic Internet usesr
dc.subjectself- esteemsr
dc.titleProblematična upotreba interneta kod osoba sa intelektualnom ometenošćusr
dc.titleProblematic use of internet in people with intellectual disabilitysr
dc.typemasterThesissr
dc.rights.licenseARRsr
dc.citation.epage47
dc.citation.spage2
dc.identifier.rcubhttps://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4813
dc.type.versionpublishedVersionsr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record