Приказ основних података о документу
Repetitivno ponašanje kod učenika sa lakom i umerenom intelektualnom ometenošću
dc.creator | Đorđević, Mirjana | |
dc.creator | Glumbić, Nenad | |
dc.date.accessioned | 2021-06-17T13:58:58Z | |
dc.date.available | 2021-06-17T13:58:58Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.isbn | 978-86-89713-06-0 | |
dc.identifier.uri | http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3122 | |
dc.description.abstract | Repetitivno ponašanje karakterišu ponavljajući pokreti, neobični senzorni odgovori, ograničena interesovanja, rutine i rituali. Iako se repetitivna ponašanja najčešće dovode u vezu sa poremećajima iz spektra autizma, poznato je da ona mogu pratitii neka psihijatrijska stanja, oštećenje vida, sindromske poremećaje, kao i intelektualn uometenost. Nalazi u literaturi pokazuju da se prisustvo repetitivnih ponašanja povećava sa dubinom intelektualne ometenosti. Cilj ovog istraživanja je utvrditi da li se učenici sa lakom i umerenom intelektualnom ometenošću razlikuju u učestalosti i intenzitetu ispoljavanja repetitivnog ponašanja, kao i da li pojava ovog ponašanja korelira sa nivoom funkcionisanja ovih osoba u konceptualnim, praktičnim i socijalnim veštinama. Uzorkom ovog istraživanja obuhvaćeno je 40 učenika sa intelektualnom ometenošću nepoznate etiologije uzrasta od 8-14 godina, podeljenih u dveg rupe – učenike sa lakom (N = 18, ASuzrast = 10, 61, SDuzrast = 1,819) i učenike sa umerenom intelektualnom ometenošču (N = 22, ASuzrast = 10, 69, SDuzrast = 1,861). Za potrebe procene prisustva repetitivnog ponašanja korišćen je Upitnik za procenu repetitivnog ponašanja (Development of Repetitive Behaviour Questionnaire-2 – RBQ-2, Leekam et al., 2007), a za utvrđivanje nivoa funkcionisanja kriterijumi iz DSM-5 klasifikacije (APA, 2013). Primenom t-testa nezavisnih uzoraka dobijeno je da nema značajnih razlika u ispoljavanju repetitivnog ponašanja između grupe ispitanika sa lakom (AS = 26,55, SD = 6,45) i ispitanika sa umerenom intelektualnom ometenošću (AS = 27,18, SD = 5,34) (t (38) = -0,336, p = 0,739). Statistički značajne korelacije između repepetitivnog ponašanja i nivoa funkcionisanja pronađene su samo u grupi ispitanika sa umerenom intelektualnom ometenošću i to za polje konceptualnih veština (r = 0,552, p = 0,008). Dobijeni rezultati pokazuju da je niži nivo konceptualnih veština kod učenika sa umerenom intelektualnom ometenošću u vezi sa povećanim ispoljavanjem ponavljajućih ponašanja. | |
dc.language | sr | |
dc.publisher | Resursni centar za specijalnu edukaciju | |
dc.relation | info:eu-repo/grantAgreement/MESTD/Basic Research (BR or ON)/179017/RS// | |
dc.rights | openAccess | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | |
dc.source | Zbornik rezimea / VI stručno-naučni skup sa međunarodnim učešćem "Aktuelnosti u edukaciji i rehabilitaciji osoba sa smetnjama u razvoju", Beograd, 25-26. maj 2019. godine | |
dc.subject | ponavljajuće ponašanje | |
dc.subject | konceptualne veštine | |
dc.subject | intelektualna ometenost | |
dc.title | Repetitivno ponašanje kod učenika sa lakom i umerenom intelektualnom ometenošću | sr |
dc.type | conferenceObject | |
dc.rights.license | BY-SA | |
dc.citation.epage | 52 | |
dc.citation.other | : 52-52 | |
dc.citation.spage | 52 | |
dc.identifier.fulltext | http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/bitstream/id/8767/zbornik_beograd_2019_icip_pdftodo_143bviqo2f4lb1q2bh0ema2n_DeletedPages-2.pdf | |
dc.identifier.rcub | https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3122 | |
dc.type.version | publishedVersion |