@conference{
author = "Nišević, Snežana and Nikolić, Snežana",
year = "2019",
abstract = "Ovo istraživanje bavi se odnosom motoričkog funkcionisanja i matematičkih
(numeričkih) veština u kontekstu čestog komorbiditeta kod neurorazvojnih poremećaja,
pre svega motoričkog poremećaja sa teškoćama u učenju / egzekutivnim
funkcijama. Cilj rada je da ispita da li se razvoj logičkih operacija (LO),
kao preduslova za efikasno rešavanja matematičkih (numeričkih) problema,
može objasniti motoričkim funkcionisanjem. Uzorak je činilo 331 dete školskog
uzrasta oba pola, starosti od 7,3 do 11 godina bez medicinskog rizika i bolesti,
prosečne i natprosečne inteligencije. Procenjeno je motoričko funkcionisanje,
kao prediktivna varijabla, u domenima neuromaturacija, opšte motoričke sposobnosti,
senzorno-motorna integracija, izvođenje pokreta na verbalni nalog
i imitacijom, a logičke operacije u aspektima inkluzija broja (IN), kontekstualno
korišćenje informacija (CI), odabir relevantne informacije (RI), korišćenje
aritmetičkog principa (AP) kao zavisna varijabla. Hijerarhijska regresiona
analiza, nakon uklanjanja uticaja IQ, pokazala je da skup prediktorskih varijabli
objašnjava 22,2% (p < 0,001) uspešnosti u zadacima logičkih operacija.
Pojedinačno, model objašnjava 18,9% (p < 0,001) varijanse za zadatak inkluzija
broja, 17,7% (p < 0,001) kontekst informacija, 13,2% (p = 0,004) odabir
relevantne informacije i 19,0% (p = 0,001) korišćenje aritmetičkog principa.
Nađena je značajna korelacija između posmatranih domena motoričkog funkcionisanja
i logičkih operacija. Rezultati pokazuju da je motoričko funkcionisanje
značajan indikator razvoja logičkih operacija kao pretpostavke numeričkih
veština. Korišćeni model procene mogao bi biti koristan u identifikaciji dece
koja su u riziku od podbacivanja u matematici, a profil motoričkog razvoja u kreiranju individualnih rehabilitacionih i korektivnih programa i strategija
podrške u nastavi matematike., This research deals with the relation between motor functioning and mathematical
(numerical) skills in accordance with comorbidity in neurodevelopmental disorders, in
particular motor disorder with learning disabilities / executive functions. The aim of this
paper was to investigate whether logical operations (LO) as the prerequisite of efficient
mathematical (numerical) problem solving can be explained by motor functioning. The
sample consisted of 331 school-age children of both genders, aged between 7.3 to 11, without medical risk and diseases, with average and above-average intelligence. In the study,
we examined motor functioning in the domain of neuromaturation, general motor abilities,
sensory-motor integration, execution of movements on verbal order and imitation, as a
predictive variable, and logical operations in aspects of inclusion of number (IN), contextual
use of information (CI), selection of relevant information (RI), using the arithmetic principle
(AP) as a dependent variable. Hierarchical regression analysis, after removing the impact of
IQ, showed that a set of predictor variables explains 22.2% (p < 0.001) of variance in logical
operations. The model explained 18.9% (p < 0.001) of variance in inclusion of number, 17.7%
(p < 0.001) in context of information, 13.2% (p = 0.004) in selection of relevant information
and 19.0% (p = 0.001) in using the arithmetic principle. A significant correlation between
observed domains of motor functioning and logical operations was found. The results show
motor functioning as a significant indicator of the development of logical operations as
the assumption of numerical skills. The used assessment model can be useful in identifying
children at risk for mathematical underachievement. Motor development profile can be
used in creating individual rehabilitation and corrective programs and support strategies in
mathematics teaching.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 10. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Beograd, Srbija, 25–26. 10.2019.",
title = "Motoričko funkcionisanje kao indikator numeričkih
sposobnosti, Motor functioning as an indicator of numerical abilities",
pages = "136-129",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3187"
}