dc.description.abstract | Fizičke (motoričke) aktivnosti omogućavaju zadovoljenje čovekovih
fizičkih i psiholoških potreba, uz nemerljivu dobrobit na zdravstvenom planu.
Pozitivno utiču na razvoj sposobnosti i kompetencija i olakšavaju snalaženje
u mnogim situacijama u porodici, društvu ili na radnom mestu. Odvijaju se u
socijalnom kontekstu, što doprinosi razvoju prijateljskih odnosa, pozitivno utiče
na raspoloženje i emocionalno stanje i dovodi do osećanja zadovoljstva. Za osobe
sa ometenošću značaj fizičkih aktivnosti je još izraženiji, a koristi od njihovog
upražnjavanja su višestruke.
• Na fizičkom nivou vežbanje pospešuje rast i razvoj, ispravlja loše držanje
tela i poboljšava rad fizioloških organa i sistema, što smanjuje rizik od
nastanka bolesti.
• Na psihološkom nivou vežbanje razvija poverenje u sopstvene snage
i povećava samostalnost, doprinosi psihičkom zdravlju i boljem
prilagođavanju okruženju.
• Na socijalnom nivou vežbanje doprinosi izgradnji pozitivnih karakternih
osobina ličnosti i olakšava integraciju u društvo.
Fizičke aktivnosti su direktno povezane sa motoričkim znanjima, veštinama
i sposobnostima, što u slučaju prisutnog oštećenja vida zahteva sistematsko i
plansko podučavanje i specijalizovana znanja instruktora/nastavnika. U ovom
rukopisu razmatraju se aktuelni problemi i specifični pristupi vežbanju u slučaju
oštećenja vida, a pokriva vremenski raspon od rođenja slepog deteta do odraslog
doba. Čitalac se upoznaje sa specifičnostima motoričkog razvoja i sa faktorima
koji određuju motoričku aktivnost slepe i slabovide dece. Opisana su neophodna
prilagođavanja koja povećavaju dostupnost fizičkih aktivnosti osobama sa
oštećenjem vida. Deo rukopisa posvećen je specifičnostima izvođenja nastave
fizičkog vaspitanja sa slepim i slabovidim učenicima i dat je osvrt na mogućnosti
uključivanja osoba sa oštećenjem vida u aktivan stil života, kroz opis načina
prilagođavanja mnogih popularnih sportsko-rekreativnih aktivnosti.
Rukopis je prvenstveno namenjen studentima Fakulteta za specijalnu
edukaciju i rehabilitaciju, ali i drugim stručnjacima (profesorima fizičke kulture,
nastavnicima razredne nastave, trenerima i vaspitačima) koji u okviru svog
polja rada mogu imati potrebu za realizacijom fizičkih aktivnosti bilo sa decom i
mladima ili sa odraslim osobama sa oštećenjem vida. | sr |