Fonemski sluh i neki elementi fonološke svesnosti kod dece sa razvojnom disfazijom
Phonemic hearing and some elements of phonological awareness of children with developmental dysphasia
Само за регистроване кориснике
2018
Мастер/магистарски рад (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Фонемски слух представља аудитивну представу о фонеми као и њено разликовање. Поремећај фонемског слуха подразумева отежано разликовање говорних звукова при очуваном слуху. Фонолошка способност је организовани систем гласова у језику који омогућава формирање и разумевање језичког значења. Развојни фонолошки поремећаји представљају основу развојних дисфазија. Артикулација представља начин на који се гласови изговарају. Немогућност или неправилност у изговору гласова представља артикулациони поремећај и манифестује се у виду омисије (изостављање гласова), супституцијом (заменом) гласа неким другим гласом и дистрозијама (неправилном изговору) гласова. Развојна дисфазија је поремећај говора и језика у коме је разумевање и продукција говора и говорно-језичка развијеност детета испод његовог менталног и хронолошког узраста.
Циљ овог рада био је испитивање фонемског слуха, артикулационих способности и неких елемената фонолошке свесности код деце са развојном дисфазијом. Узорак је чинило 5...0 деце са развојном дисфазијом узраста 4-7 година. За испитивање способности артикулације гласова примењен је Глобални артикулациони тест, док је испитивање фонемског слуха је спроведено помоћу теста за испитивање разликовања фонема, а за испитивање фонолошке свесности примењен је ФОНТ тест. Резултати истраживања су показали да деца свих узраста са развојном дисфазијом имају све типове артикулационих поремећаја. Као најчешћи облик неправилног изговора јавља се супституција гласова.
Групе гласова која се најчешће супституишу су африкати и фрикативи, док се остале групе гласова супституишу у мањој мери. Супституција гласова се као облик неправилног изговора јавља чешће од дисторзије гласова. Резултати такође показују да су сонанти чешће омитовани од осталих група гласова. Такође, истраживање показује да деца са развојном дисфазијом старијег узраста имају боље развијен фонемски слух у односу на децу са развојном дисфазијом млађег узраста. Приликом анализирања фонолошке свесности као критеријум за поређење су узете старосне групе 4-5, 5-6, 6-7 година у свим задацима теста. Тест се састоји од 8 задатака, и код свих деца млађих старосних група су остварила лошије резултате у односу на децу старијег узраста, једино код задатка – спајање слогова су сва деца имала тачне одговоре.
Phonemic hearing is an audacious presentation of the phoneme as well as its distinction. The disorder of phonemic hearing implies a difficult differentiation of speech sounds in preserved hearing. Phonological ability is an organized voice system in a language that allows the formation and understanding of linguistic meaning. Developmental phonological disorders represent the basis of developmental dysphasia. Articulation represents the way voices are pronounced. The impossibility or irregularity in pronunciation of voices is an articulation disorder and manifests itself in the form of omission (omission of voices), by substitution by another voice and by distortions (irregular pronunciation) of voices. Developmental dysphasia is a disorder of speech and language in which understanding and production of speech and speech- language development of a child are below his mental and chronological age.
The aim of this paper was to examine phonemic hearing, articulation skills and some eleme...nts of phonological awareness of children with developmental dysphasia. The sample is consisted of 50
children with developmental dysphasia age 4-7 years. For testing the ability of articulation of voices the Global Articulation Test was applied, while the Phonemic Hearing Test was applied for testing the ability to distinguish phonemes, and FONT test was used to test the phonological awareness.
The results of the study showed that children of all ages with developmental dysphasia have all types of articulation disorders. The most common form of improper pronunciation is the substitution of votes. The groups of votes that are most often substituted are affricatives and fricatives, while other groups of votes are substituted to a lesser extent. The substitution of voices appears more often than a distortion of voices as a form of improper pronunciation. The results also show that sonatans are more ommited than other groups of voices. Research also indicates that children with developmental dysphasia of the older age have better developed phonemic hearing compared to children with developmental dysphasia of the younger age. When analyzing phonological awareness as a comparison criteria are age groups 4-5, 5-6, 6-7 through
all parts of the test. The test is consisted of 8 tasks, and in of the tasks, results have shwon that children of younger age groups have achieved worse results compared to children of the older age groups, only in the task - the conjugation of syllables - all of the children had the correct answers.
Кључне речи:
фонемски слух / артикулациони поремећаји / фонолошка свесност / развојна дисфазија / phonemic hearing / articulation disorders / phonological awareness / developmental dysphasiaИзвор:
2018, 5-58Колекције
Институција/група
rFASPERTY - THES AU - Stevanović, Jelena PY - 2018 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4583 AB - Фонемски слух представља аудитивну представу о фонеми као и њено разликовање. Поремећај фонемског слуха подразумева отежано разликовање говорних звукова при очуваном слуху. Фонолошка способност је организовани систем гласова у језику који омогућава формирање и разумевање језичког значења. Развојни фонолошки поремећаји представљају основу развојних дисфазија. Артикулација представља начин на који се гласови изговарају. Немогућност или неправилност у изговору гласова представља артикулациони поремећај и манифестује се у виду омисије (изостављање гласова), супституцијом (заменом) гласа неким другим гласом и дистрозијама (неправилном изговору) гласова. Развојна дисфазија је поремећај говора и језика у коме је разумевање и продукција говора и говорно-језичка развијеност детета испод његовог менталног и хронолошког узраста. Циљ овог рада био је испитивање фонемског слуха, артикулационих способности и неких елемената фонолошке свесности код деце са развојном дисфазијом. Узорак је чинило 50 деце са развојном дисфазијом узраста 4-7 година. За испитивање способности артикулације гласова примењен је Глобални артикулациони тест, док је испитивање фонемског слуха је спроведено помоћу теста за испитивање разликовања фонема, а за испитивање фонолошке свесности примењен је ФОНТ тест. Резултати истраживања су показали да деца свих узраста са развојном дисфазијом имају све типове артикулационих поремећаја. Као најчешћи облик неправилног изговора јавља се супституција гласова. Групе гласова која се најчешће супституишу су африкати и фрикативи, док се остале групе гласова супституишу у мањој мери. Супституција гласова се као облик неправилног изговора јавља чешће од дисторзије гласова. Резултати такође показују да су сонанти чешће омитовани од осталих група гласова. Такође, истраживање показује да деца са развојном дисфазијом старијег узраста имају боље развијен фонемски слух у односу на децу са развојном дисфазијом млађег узраста. Приликом анализирања фонолошке свесности као критеријум за поређење су узете старосне групе 4-5, 5-6, 6-7 година у свим задацима теста. Тест се састоји од 8 задатака, и код свих деца млађих старосних група су остварила лошије резултате у односу на децу старијег узраста, једино код задатка – спајање слогова су сва деца имала тачне одговоре. AB - Phonemic hearing is an audacious presentation of the phoneme as well as its distinction. The disorder of phonemic hearing implies a difficult differentiation of speech sounds in preserved hearing. Phonological ability is an organized voice system in a language that allows the formation and understanding of linguistic meaning. Developmental phonological disorders represent the basis of developmental dysphasia. Articulation represents the way voices are pronounced. The impossibility or irregularity in pronunciation of voices is an articulation disorder and manifests itself in the form of omission (omission of voices), by substitution by another voice and by distortions (irregular pronunciation) of voices. Developmental dysphasia is a disorder of speech and language in which understanding and production of speech and speech- language development of a child are below his mental and chronological age. The aim of this paper was to examine phonemic hearing, articulation skills and some elements of phonological awareness of children with developmental dysphasia. The sample is consisted of 50 children with developmental dysphasia age 4-7 years. For testing the ability of articulation of voices the Global Articulation Test was applied, while the Phonemic Hearing Test was applied for testing the ability to distinguish phonemes, and FONT test was used to test the phonological awareness. The results of the study showed that children of all ages with developmental dysphasia have all types of articulation disorders. The most common form of improper pronunciation is the substitution of votes. The groups of votes that are most often substituted are affricatives and fricatives, while other groups of votes are substituted to a lesser extent. The substitution of voices appears more often than a distortion of voices as a form of improper pronunciation. The results also show that sonatans are more ommited than other groups of voices. Research also indicates that children with developmental dysphasia of the older age have better developed phonemic hearing compared to children with developmental dysphasia of the younger age. When analyzing phonological awareness as a comparison criteria are age groups 4-5, 5-6, 6-7 through all parts of the test. The test is consisted of 8 tasks, and in of the tasks, results have shwon that children of younger age groups have achieved worse results compared to children of the older age groups, only in the task - the conjugation of syllables - all of the children had the correct answers. T1 - Fonemski sluh i neki elementi fonološke svesnosti kod dece sa razvojnom disfazijom T1 - Phonemic hearing and some elements of phonological awareness of children with developmental dysphasia EP - 58 SP - 5 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4583 ER -
@mastersthesis{ author = "Stevanović, Jelena", year = "2018", abstract = "Фонемски слух представља аудитивну представу о фонеми као и њено разликовање. Поремећај фонемског слуха подразумева отежано разликовање говорних звукова при очуваном слуху. Фонолошка способност је организовани систем гласова у језику који омогућава формирање и разумевање језичког значења. Развојни фонолошки поремећаји представљају основу развојних дисфазија. Артикулација представља начин на који се гласови изговарају. Немогућност или неправилност у изговору гласова представља артикулациони поремећај и манифестује се у виду омисије (изостављање гласова), супституцијом (заменом) гласа неким другим гласом и дистрозијама (неправилном изговору) гласова. Развојна дисфазија је поремећај говора и језика у коме је разумевање и продукција говора и говорно-језичка развијеност детета испод његовог менталног и хронолошког узраста. Циљ овог рада био је испитивање фонемског слуха, артикулационих способности и неких елемената фонолошке свесности код деце са развојном дисфазијом. Узорак је чинило 50 деце са развојном дисфазијом узраста 4-7 година. За испитивање способности артикулације гласова примењен је Глобални артикулациони тест, док је испитивање фонемског слуха је спроведено помоћу теста за испитивање разликовања фонема, а за испитивање фонолошке свесности примењен је ФОНТ тест. Резултати истраживања су показали да деца свих узраста са развојном дисфазијом имају све типове артикулационих поремећаја. Као најчешћи облик неправилног изговора јавља се супституција гласова. Групе гласова која се најчешће супституишу су африкати и фрикативи, док се остале групе гласова супституишу у мањој мери. Супституција гласова се као облик неправилног изговора јавља чешће од дисторзије гласова. Резултати такође показују да су сонанти чешће омитовани од осталих група гласова. Такође, истраживање показује да деца са развојном дисфазијом старијег узраста имају боље развијен фонемски слух у односу на децу са развојном дисфазијом млађег узраста. Приликом анализирања фонолошке свесности као критеријум за поређење су узете старосне групе 4-5, 5-6, 6-7 година у свим задацима теста. Тест се састоји од 8 задатака, и код свих деца млађих старосних група су остварила лошије резултате у односу на децу старијег узраста, једино код задатка – спајање слогова су сва деца имала тачне одговоре., Phonemic hearing is an audacious presentation of the phoneme as well as its distinction. The disorder of phonemic hearing implies a difficult differentiation of speech sounds in preserved hearing. Phonological ability is an organized voice system in a language that allows the formation and understanding of linguistic meaning. Developmental phonological disorders represent the basis of developmental dysphasia. Articulation represents the way voices are pronounced. The impossibility or irregularity in pronunciation of voices is an articulation disorder and manifests itself in the form of omission (omission of voices), by substitution by another voice and by distortions (irregular pronunciation) of voices. Developmental dysphasia is a disorder of speech and language in which understanding and production of speech and speech- language development of a child are below his mental and chronological age. The aim of this paper was to examine phonemic hearing, articulation skills and some elements of phonological awareness of children with developmental dysphasia. The sample is consisted of 50 children with developmental dysphasia age 4-7 years. For testing the ability of articulation of voices the Global Articulation Test was applied, while the Phonemic Hearing Test was applied for testing the ability to distinguish phonemes, and FONT test was used to test the phonological awareness. The results of the study showed that children of all ages with developmental dysphasia have all types of articulation disorders. The most common form of improper pronunciation is the substitution of votes. The groups of votes that are most often substituted are affricatives and fricatives, while other groups of votes are substituted to a lesser extent. The substitution of voices appears more often than a distortion of voices as a form of improper pronunciation. The results also show that sonatans are more ommited than other groups of voices. Research also indicates that children with developmental dysphasia of the older age have better developed phonemic hearing compared to children with developmental dysphasia of the younger age. When analyzing phonological awareness as a comparison criteria are age groups 4-5, 5-6, 6-7 through all parts of the test. The test is consisted of 8 tasks, and in of the tasks, results have shwon that children of younger age groups have achieved worse results compared to children of the older age groups, only in the task - the conjugation of syllables - all of the children had the correct answers.", title = "Fonemski sluh i neki elementi fonološke svesnosti kod dece sa razvojnom disfazijom, Phonemic hearing and some elements of phonological awareness of children with developmental dysphasia", pages = "58-5", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4583" }
Stevanović, J.. (2018). Fonemski sluh i neki elementi fonološke svesnosti kod dece sa razvojnom disfazijom. , 5-58. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4583
Stevanović J. Fonemski sluh i neki elementi fonološke svesnosti kod dece sa razvojnom disfazijom. 2018;:5-58. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4583 .
Stevanović, Jelena, "Fonemski sluh i neki elementi fonološke svesnosti kod dece sa razvojnom disfazijom" (2018):5-58, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4583 .