Teorija uma kod dece i odraslih sa motoričkim poremećajima
Само за регистроване кориснике
2020
Мастер/магистарски рад (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Најбитнији развој у раном детињству, када говоримо о социјалној или друштвеној спознаји, јесте управо развој Теорије ума. Теорију ума можемо да дефинишемо као способност особе да разуме, односно да припише ментална стања као што су емоције, жеље, веровања и намере, како себи, тако и другима. Социјална когниција представља способност обраде социјалних стимулуса, што даље омогућава интеракцију и разумевање себе и других људи, те као таква обухвата и теорију ума.
Циљ овог рада је да, увидом у резултате различитих студија које су се бавиле истраживањем Теорије ума код деце и одраслих особа са моторичким поремећајима, укаже на то која су најчешћа одступања и како се она могу манифестовати на целокупно функционисање ових особа, као и како аутори, у различитим облицима моторичких поремећаја, разумеју узроке појаве проблема у развоју или поседовању Теорије ума.
У складу са постављеним циљем прикупљено је, преко претраживача Google Scholar-a, Кобсон-а, као и осталих академској заједници досту...них претраживача, али и увидом у докторске дисертације и публикације Факултета за специјалну едукацију и рехабилитацију, 150 радова, а који су као кључне речи имали: теорија ума, церебрална парализа, радна меморија, краткорочна меморија, дугорочна меморија, спина бифида, мултипла склероза, мишићна дистрофија, трауматске повреде мозга. Критеријуме је задовољило 101 рад и овде су представљени резултати тих истраживања.
Додступна истраживања показују да код особа са моторичким поремећајима постоји оштећење теорије ума, које може настати као последица абнормалности когнитивних структура, оштећења егзекутивних функција, поремећаја говорно језичких способности или као последица дефицита социјалне когниције. Оштећење теорије ума онемогућава особама са моторичким поремећајима адекватну социјалну партиципацију у друштвеној средини.
Speaking of social cognition, the most important development in early childhood is the development of theory of mind. Theory of mind can be defined as individuals’ ability to comprehend and attribute mental states such as emotions, wishes, beliefs, and intentions to oneself and others. Social cognition represents ability of processing social stimuli, which further leads to interaction and understanding of oneself and others, therefore it covers theory of mind.
Aim of this study is to get an insight in the various researches which investigated theory of mind in children and adults with motor disabilities; understand authors’ perception on the cause of the problems in the development of theory of mind in different motor impairments and according to that present the most common deviations and their manifestation on overall functioning of these individuals.
According to the aim of the study, 150 studies were collected through web browsers such as Google Scholar, Kobson, and other availab...le academic sources; as well as doctoral dissertations and publications of Faculty for Special Education and Rehabilitation. Keywords used for the search were: theory of mind, cerebral palsy, working memory, short-term memory, long-term memory, spina bifida, multiple sclerosis, muscular dystrophy, traumatic brain injuries. The criteria were met by 101 studies, and this paper will present their findings and results.
Available studies indicate the presence of impaired theory of mind in individuals with motor disabilities, which might be a consequence of abnormal cognitive structures, impaired executive functions, speech and language impairments, or social cognition deficits. Theory of mind impairments disable adequate social participation of individuals with motor disabilities.
Кључне речи:
теорија ума / моторички поремећаји / социјални развој / церебрална парализа / theory of mind / motor disabilities / social development / cerebral palsyИзвор:
2020, 1-54Колекције
Институција/група
rFASPERTY - THES AU - Jakovljević, Nevena PY - 2020 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3995 AB - Најбитнији развој у раном детињству, када говоримо о социјалној или друштвеној спознаји, јесте управо развој Теорије ума. Теорију ума можемо да дефинишемо као способност особе да разуме, односно да припише ментална стања као што су емоције, жеље, веровања и намере, како себи, тако и другима. Социјална когниција представља способност обраде социјалних стимулуса, што даље омогућава интеракцију и разумевање себе и других људи, те као таква обухвата и теорију ума. Циљ овог рада је да, увидом у резултате различитих студија које су се бавиле истраживањем Теорије ума код деце и одраслих особа са моторичким поремећајима, укаже на то која су најчешћа одступања и како се она могу манифестовати на целокупно функционисање ових особа, као и како аутори, у различитим облицима моторичких поремећаја, разумеју узроке појаве проблема у развоју или поседовању Теорије ума. У складу са постављеним циљем прикупљено је, преко претраживача Google Scholar-a, Кобсон-а, као и осталих академској заједници достуних претраживача, али и увидом у докторске дисертације и публикације Факултета за специјалну едукацију и рехабилитацију, 150 радова, а који су као кључне речи имали: теорија ума, церебрална парализа, радна меморија, краткорочна меморија, дугорочна меморија, спина бифида, мултипла склероза, мишићна дистрофија, трауматске повреде мозга. Критеријуме је задовољило 101 рад и овде су представљени резултати тих истраживања. Додступна истраживања показују да код особа са моторичким поремећајима постоји оштећење теорије ума, које може настати као последица абнормалности когнитивних структура, оштећења егзекутивних функција, поремећаја говорно језичких способности или као последица дефицита социјалне когниције. Оштећење теорије ума онемогућава особама са моторичким поремећајима адекватну социјалну партиципацију у друштвеној средини. AB - Speaking of social cognition, the most important development in early childhood is the development of theory of mind. Theory of mind can be defined as individuals’ ability to comprehend and attribute mental states such as emotions, wishes, beliefs, and intentions to oneself and others. Social cognition represents ability of processing social stimuli, which further leads to interaction and understanding of oneself and others, therefore it covers theory of mind. Aim of this study is to get an insight in the various researches which investigated theory of mind in children and adults with motor disabilities; understand authors’ perception on the cause of the problems in the development of theory of mind in different motor impairments and according to that present the most common deviations and their manifestation on overall functioning of these individuals. According to the aim of the study, 150 studies were collected through web browsers such as Google Scholar, Kobson, and other available academic sources; as well as doctoral dissertations and publications of Faculty for Special Education and Rehabilitation. Keywords used for the search were: theory of mind, cerebral palsy, working memory, short-term memory, long-term memory, spina bifida, multiple sclerosis, muscular dystrophy, traumatic brain injuries. The criteria were met by 101 studies, and this paper will present their findings and results. Available studies indicate the presence of impaired theory of mind in individuals with motor disabilities, which might be a consequence of abnormal cognitive structures, impaired executive functions, speech and language impairments, or social cognition deficits. Theory of mind impairments disable adequate social participation of individuals with motor disabilities. T1 - Teorija uma kod dece i odraslih sa motoričkim poremećajima EP - 54 SP - 1 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3995 ER -
@mastersthesis{ author = "Jakovljević, Nevena", year = "2020", abstract = "Најбитнији развој у раном детињству, када говоримо о социјалној или друштвеној спознаји, јесте управо развој Теорије ума. Теорију ума можемо да дефинишемо као способност особе да разуме, односно да припише ментална стања као што су емоције, жеље, веровања и намере, како себи, тако и другима. Социјална когниција представља способност обраде социјалних стимулуса, што даље омогућава интеракцију и разумевање себе и других људи, те као таква обухвата и теорију ума. Циљ овог рада је да, увидом у резултате различитих студија које су се бавиле истраживањем Теорије ума код деце и одраслих особа са моторичким поремећајима, укаже на то која су најчешћа одступања и како се она могу манифестовати на целокупно функционисање ових особа, као и како аутори, у различитим облицима моторичких поремећаја, разумеју узроке појаве проблема у развоју или поседовању Теорије ума. У складу са постављеним циљем прикупљено је, преко претраживача Google Scholar-a, Кобсон-а, као и осталих академској заједници достуних претраживача, али и увидом у докторске дисертације и публикације Факултета за специјалну едукацију и рехабилитацију, 150 радова, а који су као кључне речи имали: теорија ума, церебрална парализа, радна меморија, краткорочна меморија, дугорочна меморија, спина бифида, мултипла склероза, мишићна дистрофија, трауматске повреде мозга. Критеријуме је задовољило 101 рад и овде су представљени резултати тих истраживања. Додступна истраживања показују да код особа са моторичким поремећајима постоји оштећење теорије ума, које може настати као последица абнормалности когнитивних структура, оштећења егзекутивних функција, поремећаја говорно језичких способности или као последица дефицита социјалне когниције. Оштећење теорије ума онемогућава особама са моторичким поремећајима адекватну социјалну партиципацију у друштвеној средини., Speaking of social cognition, the most important development in early childhood is the development of theory of mind. Theory of mind can be defined as individuals’ ability to comprehend and attribute mental states such as emotions, wishes, beliefs, and intentions to oneself and others. Social cognition represents ability of processing social stimuli, which further leads to interaction and understanding of oneself and others, therefore it covers theory of mind. Aim of this study is to get an insight in the various researches which investigated theory of mind in children and adults with motor disabilities; understand authors’ perception on the cause of the problems in the development of theory of mind in different motor impairments and according to that present the most common deviations and their manifestation on overall functioning of these individuals. According to the aim of the study, 150 studies were collected through web browsers such as Google Scholar, Kobson, and other available academic sources; as well as doctoral dissertations and publications of Faculty for Special Education and Rehabilitation. Keywords used for the search were: theory of mind, cerebral palsy, working memory, short-term memory, long-term memory, spina bifida, multiple sclerosis, muscular dystrophy, traumatic brain injuries. The criteria were met by 101 studies, and this paper will present their findings and results. Available studies indicate the presence of impaired theory of mind in individuals with motor disabilities, which might be a consequence of abnormal cognitive structures, impaired executive functions, speech and language impairments, or social cognition deficits. Theory of mind impairments disable adequate social participation of individuals with motor disabilities.", title = "Teorija uma kod dece i odraslih sa motoričkim poremećajima", pages = "54-1", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3995" }
Jakovljević, N.. (2020). Teorija uma kod dece i odraslih sa motoričkim poremećajima. , 1-54. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3995
Jakovljević N. Teorija uma kod dece i odraslih sa motoričkim poremećajima. 2020;:1-54. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3995 .
Jakovljević, Nevena, "Teorija uma kod dece i odraslih sa motoričkim poremećajima" (2020):1-54, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3995 .