dc.description.abstract | Zabrinjavajuće razmere agresivnog, antisocijalnog i devijantnog
ponašanja dece i adolescenata kojima se krše norme ponašanja i ugro-
žavaju prava i potrebe drugih ljudi beleže se i kod nas i u svetu. Otuda
je upravo područje poremećaja u ponašanju najkrupniji izazov načinjen
savremenoj akademskoj psihologiji koja kao nauka o ponašanju ljudi tre-
ba da da svoj puni doprinos u njihovom razumevanju, objašnjenju i prak-
tičnim rešenjima u ovom domenu.
Dosadašnja iskustva i validni naučni argumenti jasno svedoče da se
značajan napredak u razumevanju uzroka poremećaja u ponašanju i ozbilj-
ne delinkvencije ne može postići bez dobrog poznavanja psiholoških
osnova ove forme ponašanja dece i mladih. Ta bazična znanja nužna za
prevenciju i tretman pruža nova mlada grana psihologije-Psihologija
poremećaja u ponašanju. Pred njom je složen zadatak da odgovori na broj-
na kompleksna suštinska pitanja o fenomenu poremećaja u ponašanju
koje velikim delom tretira i ova knjiga. Ona ima za cilj da upozna na-
učno-stručnu i širu javnost kao i studente opredeljene za ovu oblast o
dosadašnjim teorijsko-istraživačkim saznanjima, nejasnoćama i di-
lemama u ovom području, a naročito da pruži orijentire u daljem istra-
živačkom i praktičnom radu.
Knjiga se sastoji od pet celina.
U prvoj je uobličen konceptualni okvir poremećaja u ponašanju,
trasirane su smernice u proučavanju i definisane osobenosti psiho-
loškog pristupa u identifikaciji poremećaja u ponašanju; a potom su
i detaljno, kritički analizirane dominantne biološke, psihološke i
socijalne teorije poremećaja u ponašanju.
U drugom delu su, uz osvrt na probleme klasifikacije uopšte, šire
prikazane različite vrste poremećaja u ponašanju sa kojima se naj-
češće susreću stručnjaci u praksi, a oko kojih su brojna pitanja, čak i
na nivou definisanja još uvek otvorena. Obrađeni su poremećaji koje
srećemo u porodici (poremećaji ophođenja, bežanje od kuće i laganje i
manipulacija), u školi (poremećaj učenja, bežanje od škole i nasilje
u školi) i poremećaji zavisnosti (alkoholizam, zavisnost od droga
i nehemijske forme zavisnosti: od interneta, kupovine i kockanja).
U ovoj celini su detaljno predstavljene glavne psihološke varijable koje definišu prirodu fenomena poremećaja u ponašanju u prvom redu
agresivnost, potom i anksioznost, impulsivno traganje za stimula-
cijom, psihoticizam, moralnost i kognitivne sposobnosti.
U trećoj celini su analizirane psihološke osnove maloletničke
delinkvencije kao najteže forme poremećaja u ponašanju. Uz defini-
sanje i pregled rasprostranjenosti prikazana su još neka teorijska
tumačenja koja dodatno rasvetljavaju prestupništvo maloletnika kao
i psihosocijalni činioci kriminala maloletnika i važni aspekti
prevencije.
Četvrta glava posvećena je raspravi o specifičnim fenomenima u
vezi sa poremećajima u ponašanju; i to najpre, taksonomski ustanovlje-
nim zakonitostima o trajnom i adolescencijom limitiranom antiso-
cijalnom ponašanju, a potom i o deficitu pažnje i poremećaju hipe-
raktivnosti, sagledanom iz nekliničke perspektive sa akcentom na
bitne aspekte rada sa ovom decom.
Najzad, u završnoj petoj celini razmotrene su mogućnosti psihote-
rapijskog tretmana kod poremećaja u ponašanju i prikazani psihotera-
pijski pristupi koji su se pokazali efikasnim u korektivnoj praksi.
Veliku zahvalnost dugujem recenzentima prof. Dr Dobrivoju
Radovanoviću, prof. dr Žarku Trebješaninu i prof.dr Ani Pešikan
na konstuktivnim sugestijama, kao i Fakultetu za specijalnu edukaciju
i rehabilitaciju koji je omogućio objavljivanje ove knjige. Zahvaljujem
i mojoj porodici na pomoći i razumevanju u dugotrajnom poslu oko nje-
nog priređivanja. | sr |