dc.description.abstract | Tekst, koji je pred čitaocima, namenjen je defektolozima, nastavni-
cima razredne i predmetne nastave, stručnim saradnicima, kao i svim
stručnjacima zainteresovanim za široko istraživačko polje inkluzivnog
obrazovanja. Nastao je višegodišnjim izučavanjem teorije i prakse obra-
zovanja i vaspitanja učenika sa cerebralnom paralizom, kako u zasebnim,
tako i u inkluzivnim uslovima, kod nas i u svetu.
Cerebralna paraliza, kao stanje koje je izuzetno heterogeno prema svojoj
etiologiji, manifestaciji i udruženosti sa drugim smetnjama i pore-
mećajima, može predstavljati osnovni okvir kreiranja specifičnosti
inkluzivnog obrazovanja gotovo svih učenika, koji se svrstavaju u grupu
učenika sa motoričkim poremećajima. Upravo zbog toga, ovaj rukopis je
nastao kao lični profesionalni izazov da se empirijska saznanja i te-
orijska znanja o cerebralnoj paralizi povežu sa inkluzivnim uslovima
obrazovanja i na taj način ponudi metodologija evaluacije uspešnosti in-
kluzivnog obrazovanja svih učenika sa motoričkim poremećajima.
Nijedna knjiga ne može da obuhvati sve probleme nauke na koju se odno-
si, niti može da odgovori na sva pitanja i probleme sa kojima se stručnja-
ci susreću u svom radu. Osnovna namera ovog rukopisa bila je da, vodeći
čitaoca kroz empirijski potvrđene i proverene činjenice, ukaže na
važne i nezaobilazne tačke sagledavanja cerebralne paralize u kontekstu
inkluzivnog obrazovanja. Rukopis je zamišljen kao prvi i najopštiji u
nizu sledećih, koji bi detaljnije obradili svako od pitanja uspešnog in-
kluzivnog obrazovanja učenika sa cerebralnom paralizom.
Nastojala sam da, izborom sadržaja, načinom njegove interpretacije,
argumentacijom i stilom izlaganja ukažem gde se danas nalazi inkluzivno
obrazovanje ovih učenika kod nas i na šta bi trebalo obratiti pažnju, da
bi ono bilo uspešno.
Posebnu zahvalnost dugujem svim nastavnicima i saradnicima
Odeljenja za somatopediju Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabi-
litaciju, Univerziteta u Beogradu na nesebičnoj podršci i razumevanju.
Veliku zahvalnost dugujem nastavnicima OŠ „Dr Dragan Hercog“, kao i
nastavnicima OŠ „Miodrag Matić“ za strpljenje koje su pokazivali pred
mojom profesionalnom radoznalošću i za spremnost da prime i podele znanje, mišljenja i ideje. Koleginici mr Snežani Nišević, defektologu
somatopedu, hvala što je sa mnom podelila neposredna i bogata iskustva
u pružanju podrške nastavnicima i učenicima uključenim u inkluziv-
no obrazovanje. Ova iskustva bila su dragoceni vodič za struktuiranje
poglavlja i sistematizaciju ideja. | sr |