dc.description.abstract | Statistika je nauka o podacima koja se bavi postupcima prikupljanja, organizovanja i
analiziranja podataka, te tumačenjem i prikazom rezultata tih analiza. Kao saznajno
sredstvo, statistika predstavlja važan aspekt savremenog naučnog metoda čiji su
fundamentalni aspekti zajednički za sve naučne oblasti. Metod i statistiku treba
razlikovati od predmeta istraživanja specifičnih naučnih disciplina. Statistikom se
koriste istraživači u prirodnim, tehničkim, medicinskim i društvenim naukama, pa
tako govorimo o biostatistici, statističkoj fizici, medicinskoj statistici, ekonomskoj
statistici, inženjerskoj statistici, statistici u meteorologiji, kvantitativnoj lingvistici,
statistici u sociologiji, statistici u sportu, statistici u psihologiji, statistici u specijalnoj
edukaciji i rehabilitaciji itd. Ipak, osnovne postavke ovih naizgled različitih statističkih
disciplina suštinski su istovetne. Statistika se bavi podacima bez obzira na to da li se
oni odnose na svojstva atoma i molekula, društvenih pojava, tehnoloških procesa,
tržišnih pokazatelja, fizioloških parametara, vakcina, lekova i tretmana, motora i
mašina, obrazovnih programa, životinjskih migracija, meteoroloških pojava, sportskih
rezultata, učeničkog postignuća, govornog jezika, ili ponašanja i osobina ljudi. Osnovni
cilj statističke analize je da na osnovu mnoštva podataka dođe do pouzdanih zaključaka
o istraživanim fenomenima i njihovim međusobnim odnosima.
Upoznajući statistiku (budući) profesionalci u oblasti specijalne edukacije i rehabilitacije
upoznaju univerzalni jezik naučnog istraživanja što im olakšava sporazumevanje u
širokom interdisciplinarnom polju društvenih i biomedicinskih nauka. Statistika
profesionalcima pomaže u razumevanju i promišljanju rezultata empirijskih istraživanja,
primenjivanju naučnih saznanja u praksi, ali i testiranju pretpostavki generisanih u
kliničkom radu. Takvim delovanjem praktičari postaju i aktivni istraživači, što je radna
uloga koja može napraviti razliku između dobrog i vrsnog profesionalca. Ovaj udžbenik
pisan je sa namerom da pomogne čitaocu u tom nastojanju.
U tekstu su predstavljene konceptualne osnove statističkog metoda, a konkretni statistički
postupci su ilustrovani tipičnim problemima na koje nailaze istraživači u specijalnoj
edukaciji i rehabilitaciji. Prikaz postupaka je praćen primerima analize podataka koje je
moguće izvesti uz pomoć papira i olovke. Upustva za primenu statističkih postupaka u
računarskim programima SPSS i JASP mogu se pronaći u priručnima na koje se referiše
u samom tekstu, a koji predstavljaju korisnu dopunsku literaturu na akademskim kursevima
na kojima se koristi ovaj udžebnik. U pitanju su SPSS priručnik za preživljavanje
autorke Džuli Palant i JASP: Vodič za studente autora Marka Gos–Sampsona. Za potrebe
razrešavanja dilema vezanih za pravila izveštavanja o rezultatima statističkih analiza u
naučnim radovima, čitaocima se preporučuje da konsultuju sedmo izdanje Priručnika za
objavljivanje Američke Psihološke Asocijacije (takozvani APA 7), mada treba imati u vidu
da su osnovna pravila izveštavanja naznačena i u samom tekstu.Prateći sadržaji, poput pitanja i zadataka za proveru znanja, statističkih tablica i
sheme za izbor odgovarajućeg statističkog testa, imaju za cilj da pomognu čitaocu u
savladavanju gradiva i rešavanju praktičnih istraživačkih nedoumica. Metodološki i
statistički koncepti koji se obrađuju u tekstu izlistani su u indeksu pojmova na samom
kraju knjige. | sr |