Akademska rezilijentnost kod gluvih i nagluvih učenika
Academic resilience in deaf and hard of haring students
Conference object (Published version)
Metadata
Show full item recordAbstract
Uvod: Postizanje akademskog uspeha zavisi od raznih spoljašnjih i
unutrašnjih faktora. U spoljašnje faktore ubrajamo porodicu, školu i
društvenu sredinu, dok u unutrašnje ubrajamo različite individualne
faktore, zdravstveno stanje, motivaciju učenika i slično. Jedan od
značajnih individualnih faktora je i „akademska rezilijentnost”, termin koji
je novijeg datuma, ali je ipak sve prisutniji u inostranim studijama u kojima
se analiziraju faktori koji utiču na školski uspeh. Akademska rezilijentnost
se definiše kao sposobnost pojedinca da se suoči i uspešno izbori sa
akademskim stresom, kao što su nazadovanje u školskom uspehu ili
pritisak u školskom okruženju. Uopšteno, rezilijentnost je definisana kao
sposobnost adaptacije pojedinca na stresne situacije uprkos otežanim ili
negativnim okolnostima.
Cilj: Cilj istraživanja je bio da se utvrdi doprinos individualnih faktora
(uzrast, pol, stepen oštećenja sluha, tip amplifikacije, način komunikacije
i školski uspeh...) gluvih i nagluvih učenika nivou akademske rezilijentnosti
gluvih i nagluvih učenika srednje škole.
Metod: U istraživanju je korišćena akademska skala rezilijentnosti (The
Acedemic Resilience Scale ARS-30). Istraživanjem je obuhvaćeno 45
gluvih i nagluvih učenika oba pola, očuvanih intelektualnih sposobnosti,
uzrasta od 15 do 19 godina. Ispitivanje učenika je obavljeno individualno
u učionici. Svakom učeniku su data precizna uputstva, u zavisnosti od
dominatnog modela komunikacije, usmeno ili na znakovnom jeziku.
Objašnjeno im je da se od njih očekuje da samostalno pročitaju svaku od
tvrdnji i da zaokruže odgovor sa kojim se u najvećoj meri slažu, a ispitivač
je bio tu da daje dodatna objašnjenja, ukoliko bude potrebno.
Rezultati: Rezultati istraživanja su pokazali da uzrast (F=3,24; df=4;
p=0,022; η2
=0,24), pol (t=-2,219; df=43; p=0,032) i stepen oštećenja sluha
(F=3,91; df=4; p=0,018; η2
=0,25) u značajnoj meri doprinose ostvarenom
nivou akademske rezilijentnosti gluvih i nagluvih učenika, za razliku od
tipa amplifikacije.
Zaključak: Na osnovu dobijenih rezultata možemo zaključiti da razlike
u nivou akademske rezilijentnosti gluvih i nagluvih učenika postoje u
odnosu na uzrast, pol i stepen oštećenja sluha.
and internal factors. External factors include family, school and social
environment, while internal factors include various individual factors,
health status, student motivation and the like. One of the important
individual factors is “academic resilience”, a term that is more recent but
is still increasingly present in foreign studies which analyze the factors
that affect school success. Academic resilience is defined as the ability of
an individual to face and successfully cope with stress, setbacks in school
success or pressure in the school environment. In general, resilience
is defined as the ability of an individual to adapt to stressful situations
despite difficult or negative circumstances.
Aim: The aim of the research was to determine the contribution of
individual factors (age, gender, degree of hearing impairment, type of
amplification, way of communication and school success) of deaf and
hard of hearing students to the level of academic resilience ...of deaf and
hard of hearing high school students.
Method: The Academic Resilience Scale ARS-30 was used in this
research. The research included 45 deaf and hard of hearing students
of both genders, with preserved intellectual abilities, aged 15 to 19. The
students were examined individually in the classroom. Each student
was given precise instructions, depending on the dominant model of
communication, orally or in sign language. It was explained to them that
they were expected to read each of the statements on their own and to
circle the answer with which they most agreed, and the examiner was
there to give additional explanations, if necessary.
Results: The results showed that age (F=3.24; df=4; p=.022; η2
=.24), gender
(t=-2.219; df=43; p=.032) and the degree of hearing impairment (F=3.91;
df=4; p=.018; η2
=.25) significantly contributed to the achieved level of
academic resilience of deaf and hard of hearing students, in contrast to
the type of amplification.
Conclusion: Based on the obtained results, we can conclude that
differences in the level of academic resilience of deaf and hard of hearing
students exist in relation to age, gender and the degree of hearing
impairment.
Keywords:
akademska rezilijentnost / gluvi i nagluvi učenici / obrazovanje / academic resilience / deaf and hard of hearing students / educationSource:
Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine, 2021, 55-56Publisher:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Collections
Institution/Community
rFASPERTY - CONF AU - Mijatović, Svetlana PY - 2021 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/3613 AB - Uvod: Postizanje akademskog uspeha zavisi od raznih spoljašnjih i unutrašnjih faktora. U spoljašnje faktore ubrajamo porodicu, školu i društvenu sredinu, dok u unutrašnje ubrajamo različite individualne faktore, zdravstveno stanje, motivaciju učenika i slično. Jedan od značajnih individualnih faktora je i „akademska rezilijentnost”, termin koji je novijeg datuma, ali je ipak sve prisutniji u inostranim studijama u kojima se analiziraju faktori koji utiču na školski uspeh. Akademska rezilijentnost se definiše kao sposobnost pojedinca da se suoči i uspešno izbori sa akademskim stresom, kao što su nazadovanje u školskom uspehu ili pritisak u školskom okruženju. Uopšteno, rezilijentnost je definisana kao sposobnost adaptacije pojedinca na stresne situacije uprkos otežanim ili negativnim okolnostima. Cilj: Cilj istraživanja je bio da se utvrdi doprinos individualnih faktora (uzrast, pol, stepen oštećenja sluha, tip amplifikacije, način komunikacije i školski uspeh) gluvih i nagluvih učenika nivou akademske rezilijentnosti gluvih i nagluvih učenika srednje škole. Metod: U istraživanju je korišćena akademska skala rezilijentnosti (The Acedemic Resilience Scale ARS-30). Istraživanjem je obuhvaćeno 45 gluvih i nagluvih učenika oba pola, očuvanih intelektualnih sposobnosti, uzrasta od 15 do 19 godina. Ispitivanje učenika je obavljeno individualno u učionici. Svakom učeniku su data precizna uputstva, u zavisnosti od dominatnog modela komunikacije, usmeno ili na znakovnom jeziku. Objašnjeno im je da se od njih očekuje da samostalno pročitaju svaku od tvrdnji i da zaokruže odgovor sa kojim se u najvećoj meri slažu, a ispitivač je bio tu da daje dodatna objašnjenja, ukoliko bude potrebno. Rezultati: Rezultati istraživanja su pokazali da uzrast (F=3,24; df=4; p=0,022; η2 =0,24), pol (t=-2,219; df=43; p=0,032) i stepen oštećenja sluha (F=3,91; df=4; p=0,018; η2 =0,25) u značajnoj meri doprinose ostvarenom nivou akademske rezilijentnosti gluvih i nagluvih učenika, za razliku od tipa amplifikacije. Zaključak: Na osnovu dobijenih rezultata možemo zaključiti da razlike u nivou akademske rezilijentnosti gluvih i nagluvih učenika postoje u odnosu na uzrast, pol i stepen oštećenja sluha. AB - and internal factors. External factors include family, school and social environment, while internal factors include various individual factors, health status, student motivation and the like. One of the important individual factors is “academic resilience”, a term that is more recent but is still increasingly present in foreign studies which analyze the factors that affect school success. Academic resilience is defined as the ability of an individual to face and successfully cope with stress, setbacks in school success or pressure in the school environment. In general, resilience is defined as the ability of an individual to adapt to stressful situations despite difficult or negative circumstances. Aim: The aim of the research was to determine the contribution of individual factors (age, gender, degree of hearing impairment, type of amplification, way of communication and school success) of deaf and hard of hearing students to the level of academic resilience of deaf and hard of hearing high school students. Method: The Academic Resilience Scale ARS-30 was used in this research. The research included 45 deaf and hard of hearing students of both genders, with preserved intellectual abilities, aged 15 to 19. The students were examined individually in the classroom. Each student was given precise instructions, depending on the dominant model of communication, orally or in sign language. It was explained to them that they were expected to read each of the statements on their own and to circle the answer with which they most agreed, and the examiner was there to give additional explanations, if necessary. Results: The results showed that age (F=3.24; df=4; p=.022; η2 =.24), gender (t=-2.219; df=43; p=.032) and the degree of hearing impairment (F=3.91; df=4; p=.018; η2 =.25) significantly contributed to the achieved level of academic resilience of deaf and hard of hearing students, in contrast to the type of amplification. Conclusion: Based on the obtained results, we can conclude that differences in the level of academic resilience of deaf and hard of hearing students exist in relation to age, gender and the degree of hearing impairment. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine T1 - Akademska rezilijentnost kod gluvih i nagluvih učenika T1 - Academic resilience in deaf and hard of haring students EP - 56 SP - 55 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3613 ER -
@conference{ author = "Mijatović, Svetlana", year = "2021", abstract = "Uvod: Postizanje akademskog uspeha zavisi od raznih spoljašnjih i unutrašnjih faktora. U spoljašnje faktore ubrajamo porodicu, školu i društvenu sredinu, dok u unutrašnje ubrajamo različite individualne faktore, zdravstveno stanje, motivaciju učenika i slično. Jedan od značajnih individualnih faktora je i „akademska rezilijentnost”, termin koji je novijeg datuma, ali je ipak sve prisutniji u inostranim studijama u kojima se analiziraju faktori koji utiču na školski uspeh. Akademska rezilijentnost se definiše kao sposobnost pojedinca da se suoči i uspešno izbori sa akademskim stresom, kao što su nazadovanje u školskom uspehu ili pritisak u školskom okruženju. Uopšteno, rezilijentnost je definisana kao sposobnost adaptacije pojedinca na stresne situacije uprkos otežanim ili negativnim okolnostima. Cilj: Cilj istraživanja je bio da se utvrdi doprinos individualnih faktora (uzrast, pol, stepen oštećenja sluha, tip amplifikacije, način komunikacije i školski uspeh) gluvih i nagluvih učenika nivou akademske rezilijentnosti gluvih i nagluvih učenika srednje škole. Metod: U istraživanju je korišćena akademska skala rezilijentnosti (The Acedemic Resilience Scale ARS-30). Istraživanjem je obuhvaćeno 45 gluvih i nagluvih učenika oba pola, očuvanih intelektualnih sposobnosti, uzrasta od 15 do 19 godina. Ispitivanje učenika je obavljeno individualno u učionici. Svakom učeniku su data precizna uputstva, u zavisnosti od dominatnog modela komunikacije, usmeno ili na znakovnom jeziku. Objašnjeno im je da se od njih očekuje da samostalno pročitaju svaku od tvrdnji i da zaokruže odgovor sa kojim se u najvećoj meri slažu, a ispitivač je bio tu da daje dodatna objašnjenja, ukoliko bude potrebno. Rezultati: Rezultati istraživanja su pokazali da uzrast (F=3,24; df=4; p=0,022; η2 =0,24), pol (t=-2,219; df=43; p=0,032) i stepen oštećenja sluha (F=3,91; df=4; p=0,018; η2 =0,25) u značajnoj meri doprinose ostvarenom nivou akademske rezilijentnosti gluvih i nagluvih učenika, za razliku od tipa amplifikacije. Zaključak: Na osnovu dobijenih rezultata možemo zaključiti da razlike u nivou akademske rezilijentnosti gluvih i nagluvih učenika postoje u odnosu na uzrast, pol i stepen oštećenja sluha., and internal factors. External factors include family, school and social environment, while internal factors include various individual factors, health status, student motivation and the like. One of the important individual factors is “academic resilience”, a term that is more recent but is still increasingly present in foreign studies which analyze the factors that affect school success. Academic resilience is defined as the ability of an individual to face and successfully cope with stress, setbacks in school success or pressure in the school environment. In general, resilience is defined as the ability of an individual to adapt to stressful situations despite difficult or negative circumstances. Aim: The aim of the research was to determine the contribution of individual factors (age, gender, degree of hearing impairment, type of amplification, way of communication and school success) of deaf and hard of hearing students to the level of academic resilience of deaf and hard of hearing high school students. Method: The Academic Resilience Scale ARS-30 was used in this research. The research included 45 deaf and hard of hearing students of both genders, with preserved intellectual abilities, aged 15 to 19. The students were examined individually in the classroom. Each student was given precise instructions, depending on the dominant model of communication, orally or in sign language. It was explained to them that they were expected to read each of the statements on their own and to circle the answer with which they most agreed, and the examiner was there to give additional explanations, if necessary. Results: The results showed that age (F=3.24; df=4; p=.022; η2 =.24), gender (t=-2.219; df=43; p=.032) and the degree of hearing impairment (F=3.91; df=4; p=.018; η2 =.25) significantly contributed to the achieved level of academic resilience of deaf and hard of hearing students, in contrast to the type of amplification. Conclusion: Based on the obtained results, we can conclude that differences in the level of academic resilience of deaf and hard of hearing students exist in relation to age, gender and the degree of hearing impairment.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine", title = "Akademska rezilijentnost kod gluvih i nagluvih učenika, Academic resilience in deaf and hard of haring students", pages = "56-55", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3613" }
Mijatović, S.. (2021). Akademska rezilijentnost kod gluvih i nagluvih učenika. in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 55-56. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3613
Mijatović S. Akademska rezilijentnost kod gluvih i nagluvih učenika. in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine. 2021;:55-56. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3613 .
Mijatović, Svetlana, "Akademska rezilijentnost kod gluvih i nagluvih učenika" in Zbornik rezimea 11. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 29–30. oktobar 2021. godine (2021):55-56, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_3613 .