dc.description.abstract | Cilj ovog istraživanja bio je da se utvrdi fonološka svesnost kod dece
prvog razreda. Istraživanje je realizovano tokom aprila meseca 2018. godine u
OŠ „Isidora Sekulić“ u Beogradu. U istraživanje je uključeno 60 dece, od čega
32 dečaka (53%) i 28 devojčica (47%), uzrasta između sedam godina i osam godina i
tri meseca, koji su prema uzrastu podeljeni u tri grupe: sedam godina (N=18), sedam
i po godina (N=20) i osam godina (N=22 dece). Za procenu fonološke svesnosti
korišćen je Test fonološke svesnosti-FONT test (Subotić, 2011).
Rezultati pokazuju da deca najviše prosečne vrednosti ostvaruju na
sledećim tipovima zadataka: spajanje slogova (100% uspešnosti),
identifikovanje početnog fonema (93.6% uspešnosti) i fonemska segmentacija
(92.8% uspešnosti). Zadaci prepoznavanja rime (89.6% uspešnosti),
identifikovanja završnog fonema (86.1% uspešnosti) i slogovne segmentacije
(83.8% uspešnosti) su za decu iz uzorka takođe predstavljali „lakši“ tip
zadataka, čemu govori u prilog prosečan broj ostvarenih poena, koji je blizu
maksimuma. Najteži tipovi zadataka za decu iz našeg uzorka bili su: fonemska
supstitucija (početnog fonema) (82.8% uspešnosti) i eliminacija početnog
fonema (80% uspešnosti). Uspešnost dece na „lakšem“ tipu zadataka:
identifikovanje početnog fonema i prepoznavanje rime je statistički značajno
povezan sa uspehom dece na „težim“ tipovima zadataka koji uključuju fonemsku
segmentaciju, eliminaciju i manipulaciju fonemama, čemu govore u prilog visoke
vrednosti korelacijske analize.
Poredeći uspešnost dečaka i devojčica na zadacima fonološke
svesnosti, utvrđeno je da su dečaci i devojčice bili najuspešniji na zadacima
spajanja slogova i identifikovanja početnog fonema. Dečaci su bili najmanje
uspešni na zadacima eliminacije početnog fonema i slogovne segmentacije, dok
su devojčice ostvarile najmanji uspeh na zadacima eliminacije početnog fonema
i fonemske supstitucije (početni fonem). Analizom rezultata utvrđeno je da ne
postoje statistički značajne razlike u postignuću između dečaka i devojčica na
zadacima fonološke svesnosti (p>.05).
Ispitivanjem je utvrđeno da nema statistički značajnih razlika u
uspešnosti na zadacima fonološke svesnosti u odnosu na uzrast dece (p>.05).
Razlike u uspešnosti između dece svih uzrasta najuočljivije su na zadatku
fonemske supstitucije (početnog fonema), gde su osmogodišnjaci imali 86.3%
uspešnosti, za razliku od dece uzrasta od sedam i po (85% uspešnosti) i sedam
godina (70%), bez utvrđivanja statistički značajnih razlika (χ2=16.73; df=10;
p>.05). Deci prvog razreda treba više davati zadatke koji podstiču razvoj
fonološke svesnosti, koja predstavlja značajan preduslov za uspeh u razvoju
sposobnosti čitanja i pisanja. | |