dc.description.abstract | Kod najvećeg broja učenika sa autizmom kao jake strane, koje
se mogu koristiti u nastavnom procesu, navode se vizuelni stilovi
procesiranja informacija i sklonost sistematizaciji, tj. uviđanju
pravila, šema, organizacije i modela, za razliku od oštećene
sposobnosti teorije uma. Obe navedene sposobnosti mogu se
angažovati korišćenjem poštanskih markica u nastavi biologije. Prve
ideje o upotrebi biomedicinskih motiva na poštanskim markicama u
nastavi biologije iznete su 2011. godine u međunarodnom časopisu
American Biology Teacher. Calver, Addison i Annan ističu da se
veoma jeftine i lako dostupne zbirke poštanskih markica mogu
koristiti za opservaciju i opisivanje prikazanih motiva, pravljenje
kolekcija prema zadatim motivima, biološke klasifikacije, kao i za
učešće u kampanjama javnog zdravlja. U našoj zemlji u protekloj
deceniji izdate su brojne kolekcije sa biološkim motivima. Sa
izuzetkom 2007. godine, kada su u redovnim izdanjima štampane
markice sa motivima pupovice i dalije iz porodice glavočika
(Asteraceae) i vendela ruže, sve ostale markice sa biološkim
motivima vezuju se za tzv. prigodna izdanja. Motivi u prigodnim
izdanjima su pojedinačne familije biljaka (kolekcija “Orhideje u
svetu”), klase životinja (gmizavci), redovi životinja (detlići, sove,
sokolovke, kormorani, leptiri), rodovi (dabar, vidra), životinjske vrste
(beloglavi sup). Neretko se na našim markicama floralni i životinjski
motivi vezuju za određene oblasti (Grožđe i vinogradarske regije
Srbije, Ptice Stare planine, Gradske Ptice), dok su u sklopu
promovisanja važnih ekoloških pitanja u opticaj puštene kolekcije
Evropska zaštita prirode, Zaštićene životinjske vrste i Međunarodna godina biodiverziteta. Neslućene su mogućnosti korišćenja poštanskih
markica u radu sa decom sa poremećajem iz spektra autizma, ne samo
u nastavi biologije, već i u drugim predmetima. Raznovrsnost motiva,
kao i mogućnost nabavke personalizovanih markica pružaju dodatnu
priliku za prilagođavanje nastavnog rada karakteristikama svakog
pojedinačnog deteta sa autizmom. | |