dc.description.abstract | Proces pripreme za samostalni život i rad u društvu jedan je od nezaobilaz-
nih segmenata domske zaštite mladih bez roditeljskog staranja. Sticanjem pu-
noletstva ili završetkom školovanja, mladima po pravilu prestaje pravo na
smeštaj u ustanovama za decu i mlade, a sam proces napuštanja domske zaštite,
uprkos dostupnosti pojedinih usluga postinstitucionalne podrške, predsta-
vlja značajnu životnu tranziciju koja sa sobom nosi brojne izazove. Uvažavajući
značaj adekvatne pripreme mladih bez roditeljskog staranja za proces osamo-
staljivanja, pokrenut je, od strane Centra za pozitivan razvoj dece i omladi-
ne, uz podršku Ministarstva za rad, zapošljavanje, socijalna i boračka pitanja
RS, projekat usmeren na pružanje mogućnosti mladima da razviju i ojačaju svoje
unutrašnje potencijale, unaprede znanje i informisanost o problemima iz sva-
kodnevnog života, uvežbaju veštine suočavanja sa problemskim situacijama i
spremnije započnu samostalan život. Projekat se sastojao u sprovođenju inten-
zivne obuke, u trajanju od pet meseci, organizovane kroz rad u malim grupama i
vidove individualne podrške. U aktivnostima je učestvovalo 23 mladih, uzras-
ta od 17 do 23 godine, iz dva doma pri Centru za zaštitu odojčadi, dece i omladi-
ne – Beograd (dom „Moša Pijade“ i dom „Jovan Jovanović Zmaj“). Tokom obuke odr-
žano je 20 razvojnih, edukativnih i iskustvenih radionica. Set razvojnih radi-
onica, zasnovan na tehnikama primenjenog pozorišta, bio je usmeren na lični
razvoj i unapređenje socijalnih veština. Kroz edukativne radionice analizi-
rane su teme vezane za prava mladih bez roditeljskog staranja, pitanje stano-
vanja i materijalne podrške, konstruktivno rešavanje konflikata i veštine
asertivne komunikacije. U iskustvenim radionicama, baziranim na svakodnev-
nim problemskim situacijama, a uz pomoć tehnika plejbek i forum teatra, mladi
su bili u prilici da testiraju, uvežbaju i praktično primene stečena znanja i
veštine. Na osnovu rezultata zajedničkog rada kreiran je video snimak eduka-
tivnog karaktera u kome preporuke i savete za osamostaljivanje daju sami mladi
bez roditeljskog staranja. U radu će, pored opisa procesa i rezultata projekta,
biti izvedene preporuke za dalji razvoj usluga podrške mladima bez roditeljs-
kog staranja u procesu osamostaljivanja. | |