Aktuelne metodološke tendencije u istraživanjima osoba sa oštećenjem vida
Current methodological tendencies in studies of Visually-impaired persons
2011
Preuzimanje 🢃
Autori
Stanimirović, DraganaMentus, Tatjana
Mijatović, Luka
Ostala autorstva
Glumbić NenadVučinić Vesna
Konferencijski prilog (Objavljena verzija)
Metapodaci
Prikaz svih podataka o dokumentuApstrakt
Istraživanja u oblasti ometenosti i rehabilitacije često su praćena brojnim metodološkim
teškoćama i propustima. Primena uobičajenih metodološko - statističkih procedura
neretko nije moguća i/ili je neopravdana. Osnovni cilj naše meta-analitičke studije je da
predstavi aktuelne metodološke tendencije u istraživanjima osoba sa oštećenjem vida. Analiza
je obavljena na osnovu uvida u strukturu radova objavljenih u protekle dve godine u
jednom od istaknutijih svetskih časopisa koji se bavi ovim tipom ometenosti - „Journal of
visual impairment and blindness“. Razmatraju se dominantne vrste istraživanja; struktura i
veličina uzoraka; snage efekata; metode analize podataka; kao i izvedeni zaključci. Primetna
je dominacija upotrebe kvantitativnog pristupa nasuprot kvalitativnom. Kvalitativna istraživanja
se po pravilu sprovode paralelno sa kvantitativnim, a isključivo kvalitativna orijentacija
je retkost. Poreenja sa kontrolnom grupom obično izostaju, a u retkim slučajevima
kada d...o njih dolazi, grupe nisu ujednačene. U najvećem broju studija se upotrebljavaju
parametrijski statistički postupci na uzorcima koji su uglavnom heterogeni u pogledu stepena
oštećenja vida, pola i uzrasta. Studije se sprovode na malom broju ispitanika, što onemogućava
velike snage efekata statističkih značajnosti. Ovo ima implikacije na mogućnost
uopštavanja rezultata, kao i načine njihove interpretacije. Pregled aktuelnih metodoloških
tendencija u oblasti specijalne edukacije i rehabilitacije osoba sa oštećenjem vida otvara
brojna pitanja i dileme: Da li je opravdano insistirati na što većim uzorcima pri čemu se
zamagljuju i poništavaju razlike izmeu ispitanika u pogledu stepena oštećenja vida i vremena
njegovog nastanka, a sa ciljem da se ispune odreeni uslovi da bi se izveo odreeni
statistički postupak? Kakva je plauzabilnost zaključaka koji se iznose na osnovu rezultata
dobijenih putem statističkih metoda primenjenih “na silu”? Može li kvalitativna paradigma
da ponudi odgovarajuća rešenja i pomiri potrebe istraživača za „naučnošću“ njihovih istraživanja
i potrebe korisnika za dovoljno preciznim i jasno utemeljenim preporukama i
mogućnostima za implementaciju?
Research in the area of disability and rehabilitation are often accompanied by a
number of methodological difficulties and gaps. Application of the usual methodology -
statistical procedures are often not possible and / or unwarranted. The main objective of
our meta-analytic study is to present current trends in methodological studies of people
with visual impairments. The analysis was conducted based on insight into the structure of
papers published in the last two years in one of the most prominent international journals
dealing with this type of disability - "Journal of visual impairment and blindness." It
discusses the dominant type of research, structure and size of samples; power effects; data
analysis methods, and conclusions drawn. There is an evident dominance of the use of
qualitative versus quantitative approach. Qualitative research is generally carried out in
parallel with the quantitative and qualitative orientation is only rare. By comparison with
the controls... usually absent in rare cases when they come, groups are not uniform. In most
studies used parametric statistical procedures on samples that are generally heterogeneous
in terms of the degree of visual impairment, gender and age. Studies are conducted on a
small sample size, which limits the effects of the high power of statistical significance. This
has implications for the possibility of generalizing the results, and ways of their
interpretation. View the current methodological tendencies in the field of special education
and rehabilitation of persons with visual impairment raises numerous questions and
dilemmas: Is it justified to insist on the larger patterns in which the cloud and the void
differences between respondents in terms of the degree of visual impairment and the time of
its creation, and with order to fulfill certain conditions in order to perform certain
statistical procedures? What is the plausibility of conclusions that are stated on the basis of
results obtained by statistical methods applied "force"? Can a qualitative paradigm to offer
appropriate solutions and reconcile the needs of researchers for "scienticizm" and their
research needs for precise and clear enough-based recommendations and options for
implementation?
Ključne reči:
oštećenje vida / metodološke teškoće / kvalitativna istraživanja / visual impairment / methodological issues / qualitative researchIzvor:
Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011., 2011, 69-74Izdavač:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Institucija/grupa
rFASPERTY - CONF AU - Stanimirović, Dragana AU - Mentus, Tatjana AU - Mijatović, Luka PY - 2011 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/1883 AB - Istraživanja u oblasti ometenosti i rehabilitacije često su praćena brojnim metodološkim teškoćama i propustima. Primena uobičajenih metodološko - statističkih procedura neretko nije moguća i/ili je neopravdana. Osnovni cilj naše meta-analitičke studije je da predstavi aktuelne metodološke tendencije u istraživanjima osoba sa oštećenjem vida. Analiza je obavljena na osnovu uvida u strukturu radova objavljenih u protekle dve godine u jednom od istaknutijih svetskih časopisa koji se bavi ovim tipom ometenosti - „Journal of visual impairment and blindness“. Razmatraju se dominantne vrste istraživanja; struktura i veličina uzoraka; snage efekata; metode analize podataka; kao i izvedeni zaključci. Primetna je dominacija upotrebe kvantitativnog pristupa nasuprot kvalitativnom. Kvalitativna istraživanja se po pravilu sprovode paralelno sa kvantitativnim, a isključivo kvalitativna orijentacija je retkost. Poreenja sa kontrolnom grupom obično izostaju, a u retkim slučajevima kada do njih dolazi, grupe nisu ujednačene. U najvećem broju studija se upotrebljavaju parametrijski statistički postupci na uzorcima koji su uglavnom heterogeni u pogledu stepena oštećenja vida, pola i uzrasta. Studije se sprovode na malom broju ispitanika, što onemogućava velike snage efekata statističkih značajnosti. Ovo ima implikacije na mogućnost uopštavanja rezultata, kao i načine njihove interpretacije. Pregled aktuelnih metodoloških tendencija u oblasti specijalne edukacije i rehabilitacije osoba sa oštećenjem vida otvara brojna pitanja i dileme: Da li je opravdano insistirati na što većim uzorcima pri čemu se zamagljuju i poništavaju razlike izmeu ispitanika u pogledu stepena oštećenja vida i vremena njegovog nastanka, a sa ciljem da se ispune odreeni uslovi da bi se izveo odreeni statistički postupak? Kakva je plauzabilnost zaključaka koji se iznose na osnovu rezultata dobijenih putem statističkih metoda primenjenih “na silu”? Može li kvalitativna paradigma da ponudi odgovarajuća rešenja i pomiri potrebe istraživača za „naučnošću“ njihovih istraživanja i potrebe korisnika za dovoljno preciznim i jasno utemeljenim preporukama i mogućnostima za implementaciju? AB - Research in the area of disability and rehabilitation are often accompanied by a number of methodological difficulties and gaps. Application of the usual methodology - statistical procedures are often not possible and / or unwarranted. The main objective of our meta-analytic study is to present current trends in methodological studies of people with visual impairments. The analysis was conducted based on insight into the structure of papers published in the last two years in one of the most prominent international journals dealing with this type of disability - "Journal of visual impairment and blindness." It discusses the dominant type of research, structure and size of samples; power effects; data analysis methods, and conclusions drawn. There is an evident dominance of the use of qualitative versus quantitative approach. Qualitative research is generally carried out in parallel with the quantitative and qualitative orientation is only rare. By comparison with the controls usually absent in rare cases when they come, groups are not uniform. In most studies used parametric statistical procedures on samples that are generally heterogeneous in terms of the degree of visual impairment, gender and age. Studies are conducted on a small sample size, which limits the effects of the high power of statistical significance. This has implications for the possibility of generalizing the results, and ways of their interpretation. View the current methodological tendencies in the field of special education and rehabilitation of persons with visual impairment raises numerous questions and dilemmas: Is it justified to insist on the larger patterns in which the cloud and the void differences between respondents in terms of the degree of visual impairment and the time of its creation, and with order to fulfill certain conditions in order to perform certain statistical procedures? What is the plausibility of conclusions that are stated on the basis of results obtained by statistical methods applied "force"? Can a qualitative paradigm to offer appropriate solutions and reconcile the needs of researchers for "scienticizm" and their research needs for precise and clear enough-based recommendations and options for implementation? PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011. T1 - Aktuelne metodološke tendencije u istraživanjima osoba sa oštećenjem vida T1 - Current methodological tendencies in studies of Visually-impaired persons EP - 74 SP - 69 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1883 ER -
@conference{ author = "Stanimirović, Dragana and Mentus, Tatjana and Mijatović, Luka", year = "2011", abstract = "Istraživanja u oblasti ometenosti i rehabilitacije često su praćena brojnim metodološkim teškoćama i propustima. Primena uobičajenih metodološko - statističkih procedura neretko nije moguća i/ili je neopravdana. Osnovni cilj naše meta-analitičke studije je da predstavi aktuelne metodološke tendencije u istraživanjima osoba sa oštećenjem vida. Analiza je obavljena na osnovu uvida u strukturu radova objavljenih u protekle dve godine u jednom od istaknutijih svetskih časopisa koji se bavi ovim tipom ometenosti - „Journal of visual impairment and blindness“. Razmatraju se dominantne vrste istraživanja; struktura i veličina uzoraka; snage efekata; metode analize podataka; kao i izvedeni zaključci. Primetna je dominacija upotrebe kvantitativnog pristupa nasuprot kvalitativnom. Kvalitativna istraživanja se po pravilu sprovode paralelno sa kvantitativnim, a isključivo kvalitativna orijentacija je retkost. Poreenja sa kontrolnom grupom obično izostaju, a u retkim slučajevima kada do njih dolazi, grupe nisu ujednačene. U najvećem broju studija se upotrebljavaju parametrijski statistički postupci na uzorcima koji su uglavnom heterogeni u pogledu stepena oštećenja vida, pola i uzrasta. Studije se sprovode na malom broju ispitanika, što onemogućava velike snage efekata statističkih značajnosti. Ovo ima implikacije na mogućnost uopštavanja rezultata, kao i načine njihove interpretacije. Pregled aktuelnih metodoloških tendencija u oblasti specijalne edukacije i rehabilitacije osoba sa oštećenjem vida otvara brojna pitanja i dileme: Da li je opravdano insistirati na što većim uzorcima pri čemu se zamagljuju i poništavaju razlike izmeu ispitanika u pogledu stepena oštećenja vida i vremena njegovog nastanka, a sa ciljem da se ispune odreeni uslovi da bi se izveo odreeni statistički postupak? Kakva je plauzabilnost zaključaka koji se iznose na osnovu rezultata dobijenih putem statističkih metoda primenjenih “na silu”? Može li kvalitativna paradigma da ponudi odgovarajuća rešenja i pomiri potrebe istraživača za „naučnošću“ njihovih istraživanja i potrebe korisnika za dovoljno preciznim i jasno utemeljenim preporukama i mogućnostima za implementaciju?, Research in the area of disability and rehabilitation are often accompanied by a number of methodological difficulties and gaps. Application of the usual methodology - statistical procedures are often not possible and / or unwarranted. The main objective of our meta-analytic study is to present current trends in methodological studies of people with visual impairments. The analysis was conducted based on insight into the structure of papers published in the last two years in one of the most prominent international journals dealing with this type of disability - "Journal of visual impairment and blindness." It discusses the dominant type of research, structure and size of samples; power effects; data analysis methods, and conclusions drawn. There is an evident dominance of the use of qualitative versus quantitative approach. Qualitative research is generally carried out in parallel with the quantitative and qualitative orientation is only rare. By comparison with the controls usually absent in rare cases when they come, groups are not uniform. In most studies used parametric statistical procedures on samples that are generally heterogeneous in terms of the degree of visual impairment, gender and age. Studies are conducted on a small sample size, which limits the effects of the high power of statistical significance. This has implications for the possibility of generalizing the results, and ways of their interpretation. View the current methodological tendencies in the field of special education and rehabilitation of persons with visual impairment raises numerous questions and dilemmas: Is it justified to insist on the larger patterns in which the cloud and the void differences between respondents in terms of the degree of visual impairment and the time of its creation, and with order to fulfill certain conditions in order to perform certain statistical procedures? What is the plausibility of conclusions that are stated on the basis of results obtained by statistical methods applied "force"? Can a qualitative paradigm to offer appropriate solutions and reconcile the needs of researchers for "scienticizm" and their research needs for precise and clear enough-based recommendations and options for implementation?", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011.", title = "Aktuelne metodološke tendencije u istraživanjima osoba sa oštećenjem vida, Current methodological tendencies in studies of Visually-impaired persons", pages = "74-69", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1883" }
Stanimirović, D., Mentus, T.,& Mijatović, L.. (2011). Aktuelne metodološke tendencije u istraživanjima osoba sa oštećenjem vida. in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011. Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 69-74. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1883
Stanimirović D, Mentus T, Mijatović L. Aktuelne metodološke tendencije u istraživanjima osoba sa oštećenjem vida. in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011.. 2011;:69-74. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1883 .
Stanimirović, Dragana, Mentus, Tatjana, Mijatović, Luka, "Aktuelne metodološke tendencije u istraživanjima osoba sa oštećenjem vida" in Zbornik radova - 5. Međunarodni naučni skup „Specijalna edukacija i rehabilitacija danas“, Zlatibor, 24-27. septembar 2011. (2011):69-74, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_1883 .