dc.description.abstract | Uobličavanjem jedinstvenog konceptualno-metodološkog pri-
stupa prevenciji poremećaja ponašanja stvoreni su teorijski
okviri neophodni za naučno zasnovano planiranje raznovrsnih
preventivnih programa, ciljno usmerenih ka stvaranju uslova
koji podstiču i omogućavaju pozitivan razvoj dece i omladine.
Visok nivo saglasnosti naučnika o faktorima koji su u osnovi
nastajanja i održavanja poremećaja ponašanja, jasno koncipiranje
konkretnih preventivnih modela, ustanovljavanje principa i
efektivnih strategija preventivnog delovanja, omogućili su si-
stematsko i plansko kreiranje velikog broja programa prevencije
poremećaja ponašanja. Ti programi, ostvaruju značajne efekte u
razvijanju prosocijalnih i sprečavanju javljanja različitih ob-
lika problematičnih ponašanja.
Knjiga Programi prevencije poremećaja ponašanja u školi
predstavlja odraz nastojanja Fakulteta za specijalnu edukaciju
i rehabilitaciju i Odeljenja za prevenciju i tretman poremećaja
ponašanja da promovišu kvalitet i kvantitet preventivnih
programa u obrazovno-vaspitnim ustanovama. Ključni preduslov
za uspešnu prevenciju poremećaja ponašanja je poznavanje
savremenih dostignuća teorije, istraživanja i prakse u ovoj
oblasti. Tako se, ova publikacija nadovezuje na knjigu Prevencija
prestupništva dece i omladine u kojoj su, na osnovu kritičkog
pregleda i analize savremenih teorijskih i praktičnih saznanja o
uspešnom preventivnom delovanju, sumirane bazične pretpostavke
i postulati na kojima se zasniva razvijanje efektivnih aktivnosti
preventivnog karaktera. Svrha knjige je da profesionalcima
i službama ponudi informacije i uputstva koji mogu biti od
pomoći u identifikovanju, izboru i primeni rešenja za narastajući
problem poremećaja ponašanja dece i omladine.
Koncipiranje uspešnih preventivnih programa je zahtevan,
ali ne i nemoguć zadatak. Uvažavanje i pridržavanje ključnih
pravila u kontinuiranom i postepenom procesu prventivnog
delovanja je osnovni zahtev za izgrađivanje efektivnog sistema
prevencije poremećaja ponašanja. Nažalost, naša sredina
još uvek ne raspolaže dovoljnim brojem efektivnih programa
prevencije poremećaja ponašanja. Razlozi tome su brojni | |