број уговора 451-03-68/2022-14 од 17.01.2022.

Link to this page

број уговора 451-03-68/2022-14 од 17.01.2022.

Authors

Publications

Карактеристике игровних интеракција близанаца са поремећајем из спектра аутизма

Đorđević, Mirjana; Vukotić, Tamara; Glumbić, Nenad; Teovanović, Predrag; Golubović, Špela

(Institut za pedagoska istrazivanja, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Đorđević, Mirjana
AU  - Vukotić, Tamara
AU  - Glumbić, Nenad
AU  - Teovanović, Predrag
AU  - Golubović, Špela
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5186
AB  - Игра је природно стање у коме деца уживају, али и вежбају различите когнитивне,

друштвене и моторичке вештине. Посматрање игре у природном окружењу за учење по-
маже практичарима и истраживачима да развију прикладне интервенције. Досадашња

истраживања заснована на запажањима у природном окружењу за учење указују на ве-
лики јаз између понашања деце са аутизмом и њихових вршњака. Иако се аутизам рела-
тивно често јавља код близанаца, нема много истраживања која се баве њиховим игров-
ним интеракцијама. Циљ овог истраживања био је да се утврди доминантан тип игре и

интеракције код три пара близанаца код којих је дијагностикован поремећај из спектра
аутизма у свакодневном школском окружењу, дужину трајања интеракција, најчешће покретаче интеракција и постојање разлика у њиховом трајању у зависности од тога ка
коме су биле усмерене. У овом истраживању учествовало је шест дечака са аутизмом,
односно три пара близанаца. Подаци су прикупљени коришћењем упитника (The general
questionnaire; ZQYT; GARS-3), као и путем опсервација (The Social Interaction Coding
Protocol). Понашање и интеракције близанаца снимљени су видео-камером. Резултати су
показали да су близанци најчешће учествовали у манипулативној и репетитивној игри,

нешто ређе у релационој, док у симболичкој игри нису учествовали. Није било статистич-
ки значајне разлике у трајању интеракција када је иницијатор био близанац у односу на

оне које је започело друго дете, док су интеракције које је иницирао наставник трајале

значајно дуже. Близанци су најмање комуницирали са својим близаначким паром. До-
датно, резултати истраживања су показали да је једноставно друштвено усмерено пона-
шање најчешћи тип интеракције, а затим координисано друштвено усмерено понашање.

На основу добијених резултата можемо закључити да близанци са аутизмом најчешће

учествују у два типа игре, као и да интеракције које остварују различито трају у завис-
ности од тога да ли је иницијатор дете или одрасла особа. Игра деце са аутизмом заузи-
ма значајно место у образовном контексту. Стога су подаци добијени посматрањем игре

близанаца са аутизмом значајни за практичаре у циљу процене како се карактеристике
постојеће игре могу искористити за планирање интервенција којима ће се унапредити
социјалне интеракције деце са аутизмом.
PB  - Institut za pedagoska istrazivanja
T2  - Зборник Института за педагошка истраживања
T1  - Карактеристике игровних интеракција близанаца са поремећајем из спектра аутизма
EP  - 234
IS  - 1
SP  - 211
VL  - 55
DO  - 10.2298/ZIPI2301211D
ER  - 
@article{
author = "Đorđević, Mirjana and Vukotić, Tamara and Glumbić, Nenad and Teovanović, Predrag and Golubović, Špela",
year = "2023",
abstract = "Игра је природно стање у коме деца уживају, али и вежбају различите когнитивне,

друштвене и моторичке вештине. Посматрање игре у природном окружењу за учење по-
маже практичарима и истраживачима да развију прикладне интервенције. Досадашња

истраживања заснована на запажањима у природном окружењу за учење указују на ве-
лики јаз између понашања деце са аутизмом и њихових вршњака. Иако се аутизам рела-
тивно често јавља код близанаца, нема много истраживања која се баве њиховим игров-
ним интеракцијама. Циљ овог истраживања био је да се утврди доминантан тип игре и

интеракције код три пара близанаца код којих је дијагностикован поремећај из спектра
аутизма у свакодневном школском окружењу, дужину трајања интеракција, најчешће покретаче интеракција и постојање разлика у њиховом трајању у зависности од тога ка
коме су биле усмерене. У овом истраживању учествовало је шест дечака са аутизмом,
односно три пара близанаца. Подаци су прикупљени коришћењем упитника (The general
questionnaire; ZQYT; GARS-3), као и путем опсервација (The Social Interaction Coding
Protocol). Понашање и интеракције близанаца снимљени су видео-камером. Резултати су
показали да су близанци најчешће учествовали у манипулативној и репетитивној игри,

нешто ређе у релационој, док у симболичкој игри нису учествовали. Није било статистич-
ки значајне разлике у трајању интеракција када је иницијатор био близанац у односу на

оне које је започело друго дете, док су интеракције које је иницирао наставник трајале

значајно дуже. Близанци су најмање комуницирали са својим близаначким паром. До-
датно, резултати истраживања су показали да је једноставно друштвено усмерено пона-
шање најчешћи тип интеракције, а затим координисано друштвено усмерено понашање.

На основу добијених резултата можемо закључити да близанци са аутизмом најчешће

учествују у два типа игре, као и да интеракције које остварују различито трају у завис-
ности од тога да ли је иницијатор дете или одрасла особа. Игра деце са аутизмом заузи-
ма значајно место у образовном контексту. Стога су подаци добијени посматрањем игре

близанаца са аутизмом значајни за практичаре у циљу процене како се карактеристике
постојеће игре могу искористити за планирање интервенција којима ће се унапредити
социјалне интеракције деце са аутизмом.",
publisher = "Institut za pedagoska istrazivanja",
journal = "Зборник Института за педагошка истраживања",
title = "Карактеристике игровних интеракција близанаца са поремећајем из спектра аутизма",
pages = "234-211",
number = "1",
volume = "55",
doi = "10.2298/ZIPI2301211D"
}
Đorđević, M., Vukotić, T., Glumbić, N., Teovanović, P.,& Golubović, Š.. (2023). Карактеристике игровних интеракција близанаца са поремећајем из спектра аутизма. in Зборник Института за педагошка истраживања
Institut za pedagoska istrazivanja., 55(1), 211-234.
https://doi.org/10.2298/ZIPI2301211D
Đorđević M, Vukotić T, Glumbić N, Teovanović P, Golubović Š. Карактеристике игровних интеракција близанаца са поремећајем из спектра аутизма. in Зборник Института за педагошка истраживања. 2023;55(1):211-234.
doi:10.2298/ZIPI2301211D .
Đorđević, Mirjana, Vukotić, Tamara, Glumbić, Nenad, Teovanović, Predrag, Golubović, Špela, "Карактеристике игровних интеракција близанаца са поремећајем из спектра аутизма" in Зборник Института за педагошка истраживања, 55, no. 1 (2023):211-234,
https://doi.org/10.2298/ZIPI2301211D . .