Vukotić, Tamara

Link to this page

Authority KeyName Variants
8add6b6e-abb6-483f-8047-8a2fdcb163aa
  • Vukotić, Tamara (2)
Projects

Author's Bibliography

Карактеристике игровних интеракција близанаца са поремећајем из спектра аутизма

Đorđević, Mirjana; Vukotić, Tamara; Glumbić, Nenad; Teovanović, Predrag; Golubović, Špela

(Institut za pedagoska istrazivanja, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Đorđević, Mirjana
AU  - Vukotić, Tamara
AU  - Glumbić, Nenad
AU  - Teovanović, Predrag
AU  - Golubović, Špela
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5186
AB  - Игра је природно стање у коме деца уживају, али и вежбају различите когнитивне,

друштвене и моторичке вештине. Посматрање игре у природном окружењу за учење по-
маже практичарима и истраживачима да развију прикладне интервенције. Досадашња

истраживања заснована на запажањима у природном окружењу за учење указују на ве-
лики јаз између понашања деце са аутизмом и њихових вршњака. Иако се аутизам рела-
тивно често јавља код близанаца, нема много истраживања која се баве њиховим игров-
ним интеракцијама. Циљ овог истраживања био је да се утврди доминантан тип игре и

интеракције код три пара близанаца код којих је дијагностикован поремећај из спектра
аутизма у свакодневном школском окружењу, дужину трајања интеракција, најчешће покретаче интеракција и постојање разлика у њиховом трајању у зависности од тога ка
коме су биле усмерене. У овом истраживању учествовало је шест дечака са аутизмом,
односно три пара близанаца. Подаци су прикупљени коришћењем упитника (The general
questionnaire; ZQYT; GARS-3), као и путем опсервација (The Social Interaction Coding
Protocol). Понашање и интеракције близанаца снимљени су видео-камером. Резултати су
показали да су близанци најчешће учествовали у манипулативној и репетитивној игри,

нешто ређе у релационој, док у симболичкој игри нису учествовали. Није било статистич-
ки значајне разлике у трајању интеракција када је иницијатор био близанац у односу на

оне које је започело друго дете, док су интеракције које је иницирао наставник трајале

значајно дуже. Близанци су најмање комуницирали са својим близаначким паром. До-
датно, резултати истраживања су показали да је једноставно друштвено усмерено пона-
шање најчешћи тип интеракције, а затим координисано друштвено усмерено понашање.

На основу добијених резултата можемо закључити да близанци са аутизмом најчешће

учествују у два типа игре, као и да интеракције које остварују различито трају у завис-
ности од тога да ли је иницијатор дете или одрасла особа. Игра деце са аутизмом заузи-
ма значајно место у образовном контексту. Стога су подаци добијени посматрањем игре

близанаца са аутизмом значајни за практичаре у циљу процене како се карактеристике
постојеће игре могу искористити за планирање интервенција којима ће се унапредити
социјалне интеракције деце са аутизмом.
PB  - Institut za pedagoska istrazivanja
T2  - Зборник Института за педагошка истраживања
T1  - Карактеристике игровних интеракција близанаца са поремећајем из спектра аутизма
EP  - 234
IS  - 1
SP  - 211
VL  - 55
DO  - 10.2298/ZIPI2301211D
ER  - 
@article{
author = "Đorđević, Mirjana and Vukotić, Tamara and Glumbić, Nenad and Teovanović, Predrag and Golubović, Špela",
year = "2023",
abstract = "Игра је природно стање у коме деца уживају, али и вежбају различите когнитивне,

друштвене и моторичке вештине. Посматрање игре у природном окружењу за учење по-
маже практичарима и истраживачима да развију прикладне интервенције. Досадашња

истраживања заснована на запажањима у природном окружењу за учење указују на ве-
лики јаз између понашања деце са аутизмом и њихових вршњака. Иако се аутизам рела-
тивно често јавља код близанаца, нема много истраживања која се баве њиховим игров-
ним интеракцијама. Циљ овог истраживања био је да се утврди доминантан тип игре и

интеракције код три пара близанаца код којих је дијагностикован поремећај из спектра
аутизма у свакодневном школском окружењу, дужину трајања интеракција, најчешће покретаче интеракција и постојање разлика у њиховом трајању у зависности од тога ка
коме су биле усмерене. У овом истраживању учествовало је шест дечака са аутизмом,
односно три пара близанаца. Подаци су прикупљени коришћењем упитника (The general
questionnaire; ZQYT; GARS-3), као и путем опсервација (The Social Interaction Coding
Protocol). Понашање и интеракције близанаца снимљени су видео-камером. Резултати су
показали да су близанци најчешће учествовали у манипулативној и репетитивној игри,

нешто ређе у релационој, док у симболичкој игри нису учествовали. Није било статистич-
ки значајне разлике у трајању интеракција када је иницијатор био близанац у односу на

оне које је започело друго дете, док су интеракције које је иницирао наставник трајале

значајно дуже. Близанци су најмање комуницирали са својим близаначким паром. До-
датно, резултати истраживања су показали да је једноставно друштвено усмерено пона-
шање најчешћи тип интеракције, а затим координисано друштвено усмерено понашање.

На основу добијених резултата можемо закључити да близанци са аутизмом најчешће

учествују у два типа игре, као и да интеракције које остварују различито трају у завис-
ности од тога да ли је иницијатор дете или одрасла особа. Игра деце са аутизмом заузи-
ма значајно место у образовном контексту. Стога су подаци добијени посматрањем игре

близанаца са аутизмом значајни за практичаре у циљу процене како се карактеристике
постојеће игре могу искористити за планирање интервенција којима ће се унапредити
социјалне интеракције деце са аутизмом.",
publisher = "Institut za pedagoska istrazivanja",
journal = "Зборник Института за педагошка истраживања",
title = "Карактеристике игровних интеракција близанаца са поремећајем из спектра аутизма",
pages = "234-211",
number = "1",
volume = "55",
doi = "10.2298/ZIPI2301211D"
}
Đorđević, M., Vukotić, T., Glumbić, N., Teovanović, P.,& Golubović, Š.. (2023). Карактеристике игровних интеракција близанаца са поремећајем из спектра аутизма. in Зборник Института за педагошка истраживања
Institut za pedagoska istrazivanja., 55(1), 211-234.
https://doi.org/10.2298/ZIPI2301211D
Đorđević M, Vukotić T, Glumbić N, Teovanović P, Golubović Š. Карактеристике игровних интеракција близанаца са поремећајем из спектра аутизма. in Зборник Института за педагошка истраживања. 2023;55(1):211-234.
doi:10.2298/ZIPI2301211D .
Đorđević, Mirjana, Vukotić, Tamara, Glumbić, Nenad, Teovanović, Predrag, Golubović, Špela, "Карактеристике игровних интеракција близанаца са поремећајем из спектра аутизма" in Зборник Института за педагошка истраживања, 55, no. 1 (2023):211-234,
https://doi.org/10.2298/ZIPI2301211D . .

Socijalno ponašanje blizanaca sa poremećajem iz spektra autizma

Vukotić, Tamara

(2019)

TY  - THES
AU  - Vukotić, Tamara
PY  - 2019
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4545
AB  - Социјалне интеракције близанаца са поремећајем из спектра аутизма (у даљем тексту ПСА) нису често истраживана тема у нашој земљи, а сведоци смо пораста броја деце и близанаца са овим тешкоћама у школама и вртићима. Интеракције близанаца су увек специфичне и различите од интеракција деце која нису близанци, без обзира на ток њиховог развоја.
Истраживање приказано у овом мастер раду спроведено је са циљем идентификовања специфичности социјалног понашања близанаца са ПСА у школском окружењу.
Истраживали смо разлике између различитих парова близанаца, затим унутар близаначког пара, између прворођених и другорођених, монозиготних и дизиготних, и то у односу на карактеристике које одликују њихово социјално понашање (иницирање, трајање интеракција, партнер у интеракцији, тип игре, тип интеракције, однос у интеракцији).
У истраживању су учествовала три пара близанаца, укупно шест дечака, узраста од четири и по до девет и по година.
Поред Општег упитника, који су попунили родитељи близанаца, користили смо и Протокол за кодирање социјалног понашања који је креиран за потребе овог истраживања на основу два постојећа протокола (Twin Interaction Rating Scale, DiLalla, 2006; Coding of Individual and Dyadic Play, Lieber & Beckman, 1991), Гилијамову рејтинг скалу за аутизам (Gilliam Autism Rating Scale – Third Edition, GARS-3; Gilliam, 2013) и Упитник за процену зиготности – адаптирану верзију (Zygosity Questionnaire for Young Twins; Goldsmith, 1991, адаптиран од стране Price et al., 2000).
Резултати овог истраживања су показали да се близанци најчешће укључују у игре манипулативног типа, као и да њихове интеракције трају кратко. Није уочена разлика у трајању интеракција које иницира близанац или друго дете, док интеракције које иницира наставник трају дуже. Избор типа игре се може довести у везу са партнером у интеракцији, као и са редоследом рођења и зиготношћу. Трајање интеракције са наставником је било значајно дуже од интеракције са другим дететом или унутар близаначког пара. Близанци су најређе ступали у међусобне интеракције, за разлику од интеракција са наставницима или са другом децом. Наставници и близанци су подједнако често иницирали интеракције. Као најзаступљенији тип интеракције уочили смо „једноставно социјално понашање“.
Забележене су значајне разлике у доминантности између проворођених и другорођених близанаца, док на пољу агресивности није било значајних разлика.
Крајњи резултати овог истраживања нам откривају неке од спефицичности социјалног понашања близанаца са ПСА. Разлике међу паровима близанаца, али и међу самим близанцима говоре о индивидуалности сваког од њих, независно од сличних генетских и срединских утицаја. У наредним истраживањима би требало детаљније испитати сличности и разлике у социјалном понашању већег броја близанаца са ПСА, као и близанаца типичног развоја у школском окружењу и ван њега.
AB  - Social interactions of twins with ASD are a not frequently researched subject in our country, and yet we are witnessing an increase in the number of children and twins with autism spectrum disorder in schools and kindergartens. Twin interactions are always specific and different from the interactions of non-twin children, regardless of the course of their development.
The research presented in this master thesis was conducted to identify specific social behavior of twins with ASD in school setting. We have examined differences between twin pairs, twins themselves, between first-born and second-born, monozygotic and dizygotic, in regard to characteristics that reflect their social behavior (initiation, duration of interactions, partners in interaction, type of play, type of interaction, attitudes during interaction).
Participants in this research were three pairs of twins, six boys in total, 4.5 to 9.5 years old.
In addition to the General Questionnaire completed by the twin parents, we also used the Social Behavior Coding Protocol, which was created for the purposes of this research based on two existing protocols (Twin Interaction Rating Scale, DiLalla, 2006; Coding of Individual and Dyadic Play, Lieber & Beckman, 1991), Gilliam Autism Rating Scale – Third Edition, GARS-3 (Gilliam, 2013) and Zygosity Questionnaire for Young Twins (Goldsmith, 1991, adapted by Price et al., 2000).
The results of this study showed that twins are most often involved in manipulative play, and that their interactions last for a short amount of time. No difference was observed in the duration of the interactions initiated by the twin or another child, while the interactions initiated by the teacher lasted longer. The choice of type of play can be related to the interaction partner as well as birth order and zygosity. Тhe duration of the interaction with the teacher was significantly longer than the interaction with the other child or within the twin pair. Twins rarely interacted with each other, as opposed to interacting with teachers or with other children. Teachers and twins alike often initiated interactions. As the most common type of interaction, we have observed "simple social behavior". Significant differences in dominance were observed between first-born and second-born twins, while no significant differences were found in the field of aggression.
The end results of this study reveal to us some of the specifics of social behavior of twins with ASD. The differences between the twin pairs, but also between the twins themselves, speak of the individuality of each of them, independently of similar genetic and environmental influences.
Future research should examine more closely the similarities and differences in social behavior of a larger number of twins with ASD, as well as typicaly developing twins, both within and outside the school setting.
T1  - Socijalno ponašanje blizanaca sa poremećajem iz spektra autizma
EP  - 58
SP  - 4
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4545
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Vukotić, Tamara",
year = "2019",
abstract = "Социјалне интеракције близанаца са поремећајем из спектра аутизма (у даљем тексту ПСА) нису често истраживана тема у нашој земљи, а сведоци смо пораста броја деце и близанаца са овим тешкоћама у школама и вртићима. Интеракције близанаца су увек специфичне и различите од интеракција деце која нису близанци, без обзира на ток њиховог развоја.
Истраживање приказано у овом мастер раду спроведено је са циљем идентификовања специфичности социјалног понашања близанаца са ПСА у школском окружењу.
Истраживали смо разлике између различитих парова близанаца, затим унутар близаначког пара, између прворођених и другорођених, монозиготних и дизиготних, и то у односу на карактеристике које одликују њихово социјално понашање (иницирање, трајање интеракција, партнер у интеракцији, тип игре, тип интеракције, однос у интеракцији).
У истраживању су учествовала три пара близанаца, укупно шест дечака, узраста од четири и по до девет и по година.
Поред Општег упитника, који су попунили родитељи близанаца, користили смо и Протокол за кодирање социјалног понашања који је креиран за потребе овог истраживања на основу два постојећа протокола (Twin Interaction Rating Scale, DiLalla, 2006; Coding of Individual and Dyadic Play, Lieber & Beckman, 1991), Гилијамову рејтинг скалу за аутизам (Gilliam Autism Rating Scale – Third Edition, GARS-3; Gilliam, 2013) и Упитник за процену зиготности – адаптирану верзију (Zygosity Questionnaire for Young Twins; Goldsmith, 1991, адаптиран од стране Price et al., 2000).
Резултати овог истраживања су показали да се близанци најчешће укључују у игре манипулативног типа, као и да њихове интеракције трају кратко. Није уочена разлика у трајању интеракција које иницира близанац или друго дете, док интеракције које иницира наставник трају дуже. Избор типа игре се може довести у везу са партнером у интеракцији, као и са редоследом рођења и зиготношћу. Трајање интеракције са наставником је било значајно дуже од интеракције са другим дететом или унутар близаначког пара. Близанци су најређе ступали у међусобне интеракције, за разлику од интеракција са наставницима или са другом децом. Наставници и близанци су подједнако често иницирали интеракције. Као најзаступљенији тип интеракције уочили смо „једноставно социјално понашање“.
Забележене су значајне разлике у доминантности између проворођених и другорођених близанаца, док на пољу агресивности није било значајних разлика.
Крајњи резултати овог истраживања нам откривају неке од спефицичности социјалног понашања близанаца са ПСА. Разлике међу паровима близанаца, али и међу самим близанцима говоре о индивидуалности сваког од њих, независно од сличних генетских и срединских утицаја. У наредним истраживањима би требало детаљније испитати сличности и разлике у социјалном понашању већег броја близанаца са ПСА, као и близанаца типичног развоја у школском окружењу и ван њега., Social interactions of twins with ASD are a not frequently researched subject in our country, and yet we are witnessing an increase in the number of children and twins with autism spectrum disorder in schools and kindergartens. Twin interactions are always specific and different from the interactions of non-twin children, regardless of the course of their development.
The research presented in this master thesis was conducted to identify specific social behavior of twins with ASD in school setting. We have examined differences between twin pairs, twins themselves, between first-born and second-born, monozygotic and dizygotic, in regard to characteristics that reflect their social behavior (initiation, duration of interactions, partners in interaction, type of play, type of interaction, attitudes during interaction).
Participants in this research were three pairs of twins, six boys in total, 4.5 to 9.5 years old.
In addition to the General Questionnaire completed by the twin parents, we also used the Social Behavior Coding Protocol, which was created for the purposes of this research based on two existing protocols (Twin Interaction Rating Scale, DiLalla, 2006; Coding of Individual and Dyadic Play, Lieber & Beckman, 1991), Gilliam Autism Rating Scale – Third Edition, GARS-3 (Gilliam, 2013) and Zygosity Questionnaire for Young Twins (Goldsmith, 1991, adapted by Price et al., 2000).
The results of this study showed that twins are most often involved in manipulative play, and that their interactions last for a short amount of time. No difference was observed in the duration of the interactions initiated by the twin or another child, while the interactions initiated by the teacher lasted longer. The choice of type of play can be related to the interaction partner as well as birth order and zygosity. Тhe duration of the interaction with the teacher was significantly longer than the interaction with the other child or within the twin pair. Twins rarely interacted with each other, as opposed to interacting with teachers or with other children. Teachers and twins alike often initiated interactions. As the most common type of interaction, we have observed "simple social behavior". Significant differences in dominance were observed between first-born and second-born twins, while no significant differences were found in the field of aggression.
The end results of this study reveal to us some of the specifics of social behavior of twins with ASD. The differences between the twin pairs, but also between the twins themselves, speak of the individuality of each of them, independently of similar genetic and environmental influences.
Future research should examine more closely the similarities and differences in social behavior of a larger number of twins with ASD, as well as typicaly developing twins, both within and outside the school setting.",
title = "Socijalno ponašanje blizanaca sa poremećajem iz spektra autizma",
pages = "58-4",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4545"
}
Vukotić, T.. (2019). Socijalno ponašanje blizanaca sa poremećajem iz spektra autizma. , 4-58.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4545
Vukotić T. Socijalno ponašanje blizanaca sa poremećajem iz spektra autizma. 2019;:4-58.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4545 .
Vukotić, Tamara, "Socijalno ponašanje blizanaca sa poremećajem iz spektra autizma" (2019):4-58,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4545 .