Strižak, Nevena

Link to this page

Authority KeyName Variants
7b58040c-245f-4aa5-ada3-55d2880a8a6e
  • Strižak, Nevena (2)

Author's Bibliography

Рана интервенција за децу са искуством трауме: приказ модела заснованог на афективној везаности, саморегулацији и компетенцијама

Strižak, Nevena

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - CONF
AU  - Strižak, Nevena
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5402
AB  - Када однос детета и оних који о њему брину карактерише несигурност, непредвидивост

и страх, а према детету се његови најближи одрасли опходе на
застрашујуће и преплављујуће начине, то утиче на базични доживљај поверења
детета у људе и у свет који га окружује. Дугорочне последице остају на плану
дечјег развоја, менталног и физичког здравља, академског постигнућа и квалитета
живота
и
односа
у
одраслом
добу.
Због
последица
које
траума
оставља
на

развој
и
здравље,
које
могу
бити
видљиве
већ
у
раном
детињству,
деца
са
искуством
трауме
често
су
популација
која
користи
услуге
раних
интервенција.
Но,

постоје
оправдане
бриге
да
комплексност
њиховог
искуства
није
довољно
уважена
уобичајеним
репертоаром
поступака
и
да
због
тога
не
могу
остварити
потпуну
добит
од
учешћа
у
програмима
ране
интервенције. 
Ране
интервенције
усмерене
на
трауму
наглашавају
систем
афективног
везивања
као
базу
на
којој
се
гради

клиничка
интервенција
и
критичну
тачку
за
опоравак.
АСК
модел
интервенције

заснован
на
афективној
везаности,
саморегулацији
и
компетенцијама
(ARC
-
The

Attachment,
Self-Regulation,
and
Competency
Framework)
један
је
од
оквира
рада
који

се
тренутно
развија
за
потребе
подршке
деци
са
искуством
трауме.
У
овом
раду

биће

дат преглед основних сазнања о траумама код деце раног узраста, као и
АСК модела као једног од могућих приступа са децом која имају искуство траума.
AB  - When the relationship between the child and
those who care for him is characterized by
insecurity, unpredictability and fear, and the
closest adults treat the child in frightening
and overwhelming ways, it affects the child’s
basic experience of trust in people and the
world around him. Long-term consequences
remain in terms of child development, mental
and physical health, academic achievement,
and quality of life and relationships in
adulthood. Due to the developmental and
health consequences of trauma, which can
be seen in early childhood, children who have
experienced trauma are often a population
that uses early intervention services.
However, there are legitimate concerns
that the complexity of their experience is
not sufficiently recognized by the usual
repertoire of procedures and that, as a result,
they cannot fully benefit from participation 
in early intervention programs. Early 
trauma-focused interventions emphasize
the attachment system as the foundation
upon which to build clinical intervention
and a critical point for recovery. The ARC
intervention model, based on Attachment,
Self-regulation and Competence is one of the
currently developed frameworks,  aiming to
provide a comprehensive intervention for
supporting children with trauma experiences.
This paper will provide an overview of basic
knowledge about trauma in early-age
children, as well as the ARC model as one of
the possible approaches with children who
have experienced trauma.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова
T1  - Рана интервенција за децу са искуством трауме: приказ модела заснованог на афективној  везаности, саморегулацији и компетенцијама
T1  - Early intervention for children exposed to trauma: arc intervention model
EP  - 29
SP  - 21
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5402
ER  - 
@conference{
author = "Strižak, Nevena",
year = "2023",
abstract = "Када однос детета и оних који о њему брину карактерише несигурност, непредвидивост

и страх, а према детету се његови најближи одрасли опходе на
застрашујуће и преплављујуће начине, то утиче на базични доживљај поверења
детета у људе и у свет који га окружује. Дугорочне последице остају на плану
дечјег развоја, менталног и физичког здравља, академског постигнућа и квалитета
живота
и
односа
у
одраслом
добу.
Због
последица
које
траума
оставља
на

развој
и
здравље,
које
могу
бити
видљиве
већ
у
раном
детињству,
деца
са
искуством
трауме
често
су
популација
која
користи
услуге
раних
интервенција.
Но,

постоје
оправдане
бриге
да
комплексност
њиховог
искуства
није
довољно
уважена
уобичајеним
репертоаром
поступака
и
да
због
тога
не
могу
остварити
потпуну
добит
од
учешћа
у
програмима
ране
интервенције. 
Ране
интервенције
усмерене
на
трауму
наглашавају
систем
афективног
везивања
као
базу
на
којој
се
гради

клиничка
интервенција
и
критичну
тачку
за
опоравак.
АСК
модел
интервенције

заснован
на
афективној
везаности,
саморегулацији
и
компетенцијама
(ARC
-
The

Attachment,
Self-Regulation,
and
Competency
Framework)
један
је
од
оквира
рада
који

се
тренутно
развија
за
потребе
подршке
деци
са
искуством
трауме.
У
овом
раду

биће

дат преглед основних сазнања о траумама код деце раног узраста, као и
АСК модела као једног од могућих приступа са децом која имају искуство траума., When the relationship between the child and
those who care for him is characterized by
insecurity, unpredictability and fear, and the
closest adults treat the child in frightening
and overwhelming ways, it affects the child’s
basic experience of trust in people and the
world around him. Long-term consequences
remain in terms of child development, mental
and physical health, academic achievement,
and quality of life and relationships in
adulthood. Due to the developmental and
health consequences of trauma, which can
be seen in early childhood, children who have
experienced trauma are often a population
that uses early intervention services.
However, there are legitimate concerns
that the complexity of their experience is
not sufficiently recognized by the usual
repertoire of procedures and that, as a result,
they cannot fully benefit from participation 
in early intervention programs. Early 
trauma-focused interventions emphasize
the attachment system as the foundation
upon which to build clinical intervention
and a critical point for recovery. The ARC
intervention model, based on Attachment,
Self-regulation and Competence is one of the
currently developed frameworks,  aiming to
provide a comprehensive intervention for
supporting children with trauma experiences.
This paper will provide an overview of basic
knowledge about trauma in early-age
children, as well as the ARC model as one of
the possible approaches with children who
have experienced trauma.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова",
title = "Рана интервенција за децу са искуством трауме: приказ модела заснованог на афективној  везаности, саморегулацији и компетенцијама, Early intervention for children exposed to trauma: arc intervention model",
pages = "29-21",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5402"
}
Strižak, N.. (2023). Рана интервенција за децу са искуством трауме: приказ модела заснованог на афективној  везаности, саморегулацији и компетенцијама. in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 21-29.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5402
Strižak N. Рана интервенција за децу са искуством трауме: приказ модела заснованог на афективној  везаности, саморегулацији и компетенцијама. in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова. 2023;:21-29.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5402 .
Strižak, Nevena, "Рана интервенција за децу са искуством трауме: приказ модела заснованог на афективној  везаности, саморегулацији и компетенцијама" in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова (2023):21-29,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5402 .

Socijalno – relacioni model ometenosti Carol Thomas i njegov značaj za studije ometenosti

Strižak, Nevena; Mijatović, Luka; Dimoski, Sanja

(Viktimološko društvo Srbije, 2023)

TY  - JOUR
AU  - Strižak, Nevena
AU  - Mijatović, Luka
AU  - Dimoski, Sanja
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5363
AB  - Modeli ometenosti su konceptualni okviri uz pomoć kojih se fenomen ometenosti istražuje i razume. Kao ključni u studijama ometenosti ističu se socijalni i medicinski model. Britanska sociološkinja Carol Thomas je u svojim radovima ponudila kritički osvrt na socijalni model ometenosti, kao i njegovu dopunu kojom je oblikovana nova konceptualizacija ometenosti nazvana socijalno-relacioni model. Nastojeći da prevaziđe isključivost dotadašnjih pristupa, suštinu ometenosti Thomas prepoznaje u zoni odnosa osoba sa i bez oštećenja, tragajući u tom domenu za ključnim činiocima ometenosti. Socijalno-relacioni model Thomas ponudio je perspektivu koja istovremeno uvažava telesne i socijalne aspekte oštećenja i omogućava analizu psiholoških implikacija iskustva oštećenja i ometenosti koja prevazilazi tradicionalne dihotomije medicinskog i socijalnog, zdravog i bolesnog. U ovom preglednom radu će u osnovnim crtama biti prikazani medicinski i socijalni model ometenosti, zatim ključni elementi i pojmovi socijalno-relacionog modela ometenosti iz originalnih publikacija Carol Thomas i drugih autora koji su se na njega oslanjali, kao i diskusija značaja socijalno – relacionog modela za studije ometenosti i srodne discipline.
AB  - Disability models are conceptual frameworks used to understand and investigate the phenomenon of disability. Social and medical models stand out as key in disability studies. In her works, British sociologist Carol Thomas offered a critical review of the social model of disability and its supplement, which formed a new conceptualization of disability called the social-relational model. Aiming to overcome the exclusivity of previous approaches, Thomas recognizes the essence of disability in the relational area, between persons with and without impairment, where according to her are the key elements of disability. This model offers a perspective that makes room for both the physical and social aspects of impairment and enables the analysis of the psychological implications of the experience of impairment and disability that transcends the traditional dichotomies of medical and social, healthy and diseased. In this overview paper, the medical and social model of disability will be presented in basic terms, followed by the key elements and concepts of the socialrelational model of disability from the original publications of Carol Thomas and other authors who relied on it, as well as a discussion of the importance of the socialrelational model for disability studies and related disciplines.
PB  - Viktimološko društvo Srbije
PB  - Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
T2  - Temida
T1  - Socijalno – relacioni model ometenosti  Carol Thomas i njegov značaj za studije ometenosti
T1  - Socio-relational Model of Disability by Carol Thomas and its Significance for Disability Studies
EP  - 306
IS  - 2
SP  - 285
VL  - 26
DO  - https://doi.org/10.2298/TEM2302285S
ER  - 
@article{
author = "Strižak, Nevena and Mijatović, Luka and Dimoski, Sanja",
year = "2023",
abstract = "Modeli ometenosti su konceptualni okviri uz pomoć kojih se fenomen ometenosti istražuje i razume. Kao ključni u studijama ometenosti ističu se socijalni i medicinski model. Britanska sociološkinja Carol Thomas je u svojim radovima ponudila kritički osvrt na socijalni model ometenosti, kao i njegovu dopunu kojom je oblikovana nova konceptualizacija ometenosti nazvana socijalno-relacioni model. Nastojeći da prevaziđe isključivost dotadašnjih pristupa, suštinu ometenosti Thomas prepoznaje u zoni odnosa osoba sa i bez oštećenja, tragajući u tom domenu za ključnim činiocima ometenosti. Socijalno-relacioni model Thomas ponudio je perspektivu koja istovremeno uvažava telesne i socijalne aspekte oštećenja i omogućava analizu psiholoških implikacija iskustva oštećenja i ometenosti koja prevazilazi tradicionalne dihotomije medicinskog i socijalnog, zdravog i bolesnog. U ovom preglednom radu će u osnovnim crtama biti prikazani medicinski i socijalni model ometenosti, zatim ključni elementi i pojmovi socijalno-relacionog modela ometenosti iz originalnih publikacija Carol Thomas i drugih autora koji su se na njega oslanjali, kao i diskusija značaja socijalno – relacionog modela za studije ometenosti i srodne discipline., Disability models are conceptual frameworks used to understand and investigate the phenomenon of disability. Social and medical models stand out as key in disability studies. In her works, British sociologist Carol Thomas offered a critical review of the social model of disability and its supplement, which formed a new conceptualization of disability called the social-relational model. Aiming to overcome the exclusivity of previous approaches, Thomas recognizes the essence of disability in the relational area, between persons with and without impairment, where according to her are the key elements of disability. This model offers a perspective that makes room for both the physical and social aspects of impairment and enables the analysis of the psychological implications of the experience of impairment and disability that transcends the traditional dichotomies of medical and social, healthy and diseased. In this overview paper, the medical and social model of disability will be presented in basic terms, followed by the key elements and concepts of the socialrelational model of disability from the original publications of Carol Thomas and other authors who relied on it, as well as a discussion of the importance of the socialrelational model for disability studies and related disciplines.",
publisher = "Viktimološko društvo Srbije, Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
journal = "Temida",
title = "Socijalno – relacioni model ometenosti  Carol Thomas i njegov značaj za studije ometenosti, Socio-relational Model of Disability by Carol Thomas and its Significance for Disability Studies",
pages = "306-285",
number = "2",
volume = "26",
doi = "https://doi.org/10.2298/TEM2302285S"
}
Strižak, N., Mijatović, L.,& Dimoski, S.. (2023). Socijalno – relacioni model ometenosti  Carol Thomas i njegov značaj za studije ometenosti. in Temida
Viktimološko društvo Srbije., 26(2), 285-306.
https://doi.org/https://doi.org/10.2298/TEM2302285S
Strižak N, Mijatović L, Dimoski S. Socijalno – relacioni model ometenosti  Carol Thomas i njegov značaj za studije ometenosti. in Temida. 2023;26(2):285-306.
doi:https://doi.org/10.2298/TEM2302285S .
Strižak, Nevena, Mijatović, Luka, Dimoski, Sanja, "Socijalno – relacioni model ometenosti  Carol Thomas i njegov značaj za studije ometenosti" in Temida, 26, no. 2 (2023):285-306,
https://doi.org/https://doi.org/10.2298/TEM2302285S . .