Рана интервенција за децу са искуством трауме: приказ модела заснованог на афективној везаности, саморегулацији и компетенцијама
Early intervention for children exposed to trauma: arc intervention model
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Када однос детета и оних који о њему брину карактерише несигурност, непредвидивост
и страх, а према детету се његови најближи одрасли опходе на
застрашујуће и преплављујуће начине, то утиче на базични доживљај поверења
детета у људе и у свет који га окружује. Дугорочне последице остају на плану
дечјег развоја, менталног и физичког здравља, академског постигнућа и квалитета
живота
и
односа
у
одраслом
добу.
Због
последица
које
траума
оставља
на
развој
и
здравље,
које
могу
бити
видљиве
већ
у
раном
детињству,
деца
са
искуством
трауме
често
су
популација
која
користи
услуге
раних
интервенција.
Но,
постоје
оправдане
бриге
да
комплексност
њиховог
искуства
није
довољно
уважена
уобичајеним
репертоаром
поступака
и
да
због
тога
не
могу
остварити
потпуну
добит
од
учешћа
у
програмима
ране
интервенције.
Ране
интервенције
усмерене
на
трауму
наглашавају
систем
афективног
везивања
као
базу
на
којој
се
гради
кли...ничка
интервенција
и
критичну
тачку
за
опоравак.
АСК
модел
интервенције
заснован
на
афективној
везаности,
саморегулацији
и
компетенцијама
(ARC
-
The
Attachment,
Self-Regulation,
and
Competency
Framework)
један
је
од
оквира
рада
који
се
тренутно
развија
за
потребе
подршке
деци
са
искуством
трауме.
У
овом
раду
биће
дат преглед основних сазнања о траумама код деце раног узраста, као и
АСК модела као једног од могућих приступа са децом која имају искуство траума.
When the relationship between the child and
those who care for him is characterized by
insecurity, unpredictability and fear, and the
closest adults treat the child in frightening
and overwhelming ways, it affects the child’s
basic experience of trust in people and the
world around him. Long-term consequences
remain in terms of child development, mental
and physical health, academic achievement,
and quality of life and relationships in
adulthood. Due to the developmental and
health consequences of trauma, which can
be seen in early childhood, children who have
experienced trauma are often a population
that uses early intervention services.
However, there are legitimate concerns
that the complexity of their experience is
not sufficiently recognized by the usual
repertoire of procedures and that, as a result,
they cannot fully benefit from participation
in early intervention programs. Early
trauma-focused interventions emphasize
the attachment system as the founda...tion
upon which to build clinical intervention
and a critical point for recovery. The ARC
intervention model, based on Attachment,
Self-regulation and Competence is one of the
currently developed frameworks, aiming to
provide a comprehensive intervention for
supporting children with trauma experiences.
This paper will provide an overview of basic
knowledge about trauma in early-age
children, as well as the ARC model as one of
the possible approaches with children who
have experienced trauma.
Кључне речи:
рана интервенција / траума / афективна везаност / деца / АСК модел / early intervention / trauma / attachment theory / children / ARC modelИзвор:
Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова, 2023, 21-29Издавач:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Финансирање / пројекти:
- Зборник радова је настао као резултат Пројекта „Интервенције у раном детињству и предшколству” чију реализацију је сопственим средствима подржао Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију (руководилац Пројекта проф. др Мирјана Ђорђевић), као и резултат пројеката које финансира Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије (број уговора 451-03-47/2023-01/200096).
Колекције
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Strižak, Nevena PY - 2023 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5402 AB - Када однос детета и оних који о њему брину карактерише несигурност, непредвидивост и страх, а према детету се његови најближи одрасли опходе на застрашујуће и преплављујуће начине, то утиче на базични доживљај поверења детета у људе и у свет који га окружује. Дугорочне последице остају на плану дечјег развоја, менталног и физичког здравља, академског постигнућа и квалитета живота и односа у одраслом добу. Због последица које траума оставља на развој и здравље, које могу бити видљиве већ у раном детињству, деца са искуством трауме често су популација која користи услуге раних интервенција. Но, постоје оправдане бриге да комплексност њиховог искуства није довољно уважена уобичајеним репертоаром поступака и да због тога не могу остварити потпуну добит од учешћа у програмима ране интервенције. Ране интервенције усмерене на трауму наглашавају систем афективног везивања као базу на којој се гради клиничка интервенција и критичну тачку за опоравак. АСК модел интервенције заснован на афективној везаности, саморегулацији и компетенцијама (ARC - The Attachment, Self-Regulation, and Competency Framework) један је од оквира рада који се тренутно развија за потребе подршке деци са искуством трауме. У овом раду биће дат преглед основних сазнања о траумама код деце раног узраста, као и АСК модела као једног од могућих приступа са децом која имају искуство траума. AB - When the relationship between the child and those who care for him is characterized by insecurity, unpredictability and fear, and the closest adults treat the child in frightening and overwhelming ways, it affects the child’s basic experience of trust in people and the world around him. Long-term consequences remain in terms of child development, mental and physical health, academic achievement, and quality of life and relationships in adulthood. Due to the developmental and health consequences of trauma, which can be seen in early childhood, children who have experienced trauma are often a population that uses early intervention services. However, there are legitimate concerns that the complexity of their experience is not sufficiently recognized by the usual repertoire of procedures and that, as a result, they cannot fully benefit from participation in early intervention programs. Early trauma-focused interventions emphasize the attachment system as the foundation upon which to build clinical intervention and a critical point for recovery. The ARC intervention model, based on Attachment, Self-regulation and Competence is one of the currently developed frameworks, aiming to provide a comprehensive intervention for supporting children with trauma experiences. This paper will provide an overview of basic knowledge about trauma in early-age children, as well as the ARC model as one of the possible approaches with children who have experienced trauma. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова T1 - Рана интервенција за децу са искуством трауме: приказ модела заснованог на афективној везаности, саморегулацији и компетенцијама T1 - Early intervention for children exposed to trauma: arc intervention model EP - 29 SP - 21 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5402 ER -
@conference{ author = "Strižak, Nevena", year = "2023", abstract = "Када однос детета и оних који о њему брину карактерише несигурност, непредвидивост и страх, а према детету се његови најближи одрасли опходе на застрашујуће и преплављујуће начине, то утиче на базични доживљај поверења детета у људе и у свет који га окружује. Дугорочне последице остају на плану дечјег развоја, менталног и физичког здравља, академског постигнућа и квалитета живота и односа у одраслом добу. Због последица које траума оставља на развој и здравље, које могу бити видљиве већ у раном детињству, деца са искуством трауме често су популација која користи услуге раних интервенција. Но, постоје оправдане бриге да комплексност њиховог искуства није довољно уважена уобичајеним репертоаром поступака и да због тога не могу остварити потпуну добит од учешћа у програмима ране интервенције. Ране интервенције усмерене на трауму наглашавају систем афективног везивања као базу на којој се гради клиничка интервенција и критичну тачку за опоравак. АСК модел интервенције заснован на афективној везаности, саморегулацији и компетенцијама (ARC - The Attachment, Self-Regulation, and Competency Framework) један је од оквира рада који се тренутно развија за потребе подршке деци са искуством трауме. У овом раду биће дат преглед основних сазнања о траумама код деце раног узраста, као и АСК модела као једног од могућих приступа са децом која имају искуство траума., When the relationship between the child and those who care for him is characterized by insecurity, unpredictability and fear, and the closest adults treat the child in frightening and overwhelming ways, it affects the child’s basic experience of trust in people and the world around him. Long-term consequences remain in terms of child development, mental and physical health, academic achievement, and quality of life and relationships in adulthood. Due to the developmental and health consequences of trauma, which can be seen in early childhood, children who have experienced trauma are often a population that uses early intervention services. However, there are legitimate concerns that the complexity of their experience is not sufficiently recognized by the usual repertoire of procedures and that, as a result, they cannot fully benefit from participation in early intervention programs. Early trauma-focused interventions emphasize the attachment system as the foundation upon which to build clinical intervention and a critical point for recovery. The ARC intervention model, based on Attachment, Self-regulation and Competence is one of the currently developed frameworks, aiming to provide a comprehensive intervention for supporting children with trauma experiences. This paper will provide an overview of basic knowledge about trauma in early-age children, as well as the ARC model as one of the possible approaches with children who have experienced trauma.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова", title = "Рана интервенција за децу са искуством трауме: приказ модела заснованог на афективној везаности, саморегулацији и компетенцијама, Early intervention for children exposed to trauma: arc intervention model", pages = "29-21", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5402" }
Strižak, N.. (2023). Рана интервенција за децу са искуством трауме: приказ модела заснованог на афективној везаности, саморегулацији и компетенцијама. in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 21-29. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5402
Strižak N. Рана интервенција за децу са искуством трауме: приказ модела заснованог на афективној везаности, саморегулацији и компетенцијама. in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова. 2023;:21-29. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5402 .
Strižak, Nevena, "Рана интервенција за децу са искуством трауме: приказ модела заснованог на афективној везаности, саморегулацији и компетенцијама" in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова (2023):21-29, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5402 .