Urošević, Jovana

Link to this page

Authority KeyName Variants
orcid::0009-0001-5043-4187
  • Urošević, Jovana (4)

Author's Bibliography

Превенција вршњачког насиља на предшколском узрасту

Urošević, Jovana; Žunić Pavlović, Vesna

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - CONF
AU  - Urošević, Jovana
AU  - Žunić Pavlović, Vesna
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5396
AB  - Вршњачко насиље представља широко распрострањен проблем који може почети

већ на предшколском узрасту. Досадашња истраживања овог феномена
углавном су се бавила децом у основним и средњим школама, због чега имамо
мало података о феноменологији и превенцији булинга на млађем узрасту. Овај
рад има за циљ да представи савремена сазнања о специфичним карактеристикама
вршњачког
насиља
на
предшколском
узрасту
и
ефективним
антибулинг
програмима
превенције
и
ране
интервенције
који
се
могу
применити
у
предшколској

установи.

Претраживањем литературе издвојени су новији систематски прегледи
о
вршњачком
насиљу
на
предшколском
узрасту.
Затим
су
сумирани
налази

о
појавним
облицима,
полним
разликама
и
улогама
у
булингу,
као
и
о
програмима

који
се
примењују
у
савременој
пракси.
Вршњачко
насиље
предшколаца
разликује

се

од овог проблема на каснијем узрасту, пре свега у погледу улога које деца
заузимају и њихове стабилности. Иако се предшколски узраст сматра идеалним
за превенцију и рану интервенцију, готово да нема програма намењених за рад
са овом популацијом. Потребно је посветити већу пажњу испитивању обележја
вршњачког насиља на предшколском узрасту и развијању антибулинг програма
на темељу тих резултата.
AB  - Bullying is a widespread problem that can
begin as early as preschool age. Previous
research of this phenomenon has mostly
dealt with children in primary and secondary
schools, which is why we have little data on the
phenomenology and prevention of bullying
at a younger age. The aim of this paper is
to present contemporary knowledge about
the specific characteristics of peer violence
at preschool age and effective anti-bullying
prevention and early intervention programs
that can be applied in kindergarten. By
searching the literature, recent systematic
reviews on peer violence at preschool age
were singled out. Then the findings about the
forms, gender differences and roles in bullying,
as well as the programs that are applied in
contemporary practice, are summarized.
Bullying among preschoolers differs from this
problem at a later age, primarily in terms of
the roles children occupy and their stability. 
Although the preschool age is considered 
ideal for prevention and early intervention,
there are almost no programs designed to
work with this population. It is necessary
to pay more attention to examining the
characteristics of bullying at preschool age
and developing anti-bullying programs based
on those results.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова
T1  - Превенција вршњачког насиља на  предшколском узрасту
T1  - Prevention of peer violence at preschool age
EP  - 86
SP  - 81
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5396
ER  - 
@conference{
author = "Urošević, Jovana and Žunić Pavlović, Vesna",
year = "2023",
abstract = "Вршњачко насиље представља широко распрострањен проблем који може почети

већ на предшколском узрасту. Досадашња истраживања овог феномена
углавном су се бавила децом у основним и средњим школама, због чега имамо
мало података о феноменологији и превенцији булинга на млађем узрасту. Овај
рад има за циљ да представи савремена сазнања о специфичним карактеристикама
вршњачког
насиља
на
предшколском
узрасту
и
ефективним
антибулинг
програмима
превенције
и
ране
интервенције
који
се
могу
применити
у
предшколској

установи.

Претраживањем литературе издвојени су новији систематски прегледи
о
вршњачком
насиљу
на
предшколском
узрасту.
Затим
су
сумирани
налази

о
појавним
облицима,
полним
разликама
и
улогама
у
булингу,
као
и
о
програмима

који
се
примењују
у
савременој
пракси.
Вршњачко
насиље
предшколаца
разликује

се

од овог проблема на каснијем узрасту, пре свега у погледу улога које деца
заузимају и њихове стабилности. Иако се предшколски узраст сматра идеалним
за превенцију и рану интервенцију, готово да нема програма намењених за рад
са овом популацијом. Потребно је посветити већу пажњу испитивању обележја
вршњачког насиља на предшколском узрасту и развијању антибулинг програма
на темељу тих резултата., Bullying is a widespread problem that can
begin as early as preschool age. Previous
research of this phenomenon has mostly
dealt with children in primary and secondary
schools, which is why we have little data on the
phenomenology and prevention of bullying
at a younger age. The aim of this paper is
to present contemporary knowledge about
the specific characteristics of peer violence
at preschool age and effective anti-bullying
prevention and early intervention programs
that can be applied in kindergarten. By
searching the literature, recent systematic
reviews on peer violence at preschool age
were singled out. Then the findings about the
forms, gender differences and roles in bullying,
as well as the programs that are applied in
contemporary practice, are summarized.
Bullying among preschoolers differs from this
problem at a later age, primarily in terms of
the roles children occupy and their stability. 
Although the preschool age is considered 
ideal for prevention and early intervention,
there are almost no programs designed to
work with this population. It is necessary
to pay more attention to examining the
characteristics of bullying at preschool age
and developing anti-bullying programs based
on those results.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова",
title = "Превенција вршњачког насиља на  предшколском узрасту, Prevention of peer violence at preschool age",
pages = "86-81",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5396"
}
Urošević, J.,& Žunić Pavlović, V.. (2023). Превенција вршњачког насиља на  предшколском узрасту. in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 81-86.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5396
Urošević J, Žunić Pavlović V. Превенција вршњачког насиља на  предшколском узрасту. in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова. 2023;:81-86.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5396 .
Urošević, Jovana, Žunić Pavlović, Vesna, "Превенција вршњачког насиља на  предшколском узрасту" in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова (2023):81-86,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5396 .

Maloletnici bez roditeljskog staranja kojima su izrečene vaspitne mere

Žunić Pavlović, Vesna; Urošević, Jovana

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - CONF
AU  - Žunić Pavlović, Vesna
AU  - Urošević, Jovana
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5382
AB  - Uvod: Rezultati inostranih istraživanja pokazuju da više od trećine maloletnika
bez
roditeljskog
staranja
dolazi
u
kontakt
sa
sistemom
maloletničkog
pravosuđa.
Empirijski
nalazi
o
njihovim
iskustvima,
potrebama
i
razvojnim
ishodima
sugerišu
postojanje
značajnih
razlika
u
odnosu
na
maloletnike
uključene

u
samo
jedan
sistem.
Cilj:
Ovo
istraživanje
ima
za
cilj
utvrđivanje
razlika
u
individualnim
karakteristikama
i
istoriji
domskog
smeštaja
između
maloletnika
bez
roditeljskog
staranja i
drugih
maloletnika
kojima
su
izrečene
vaspitne
mere.
Metode:
Uzorak
čine
svi
korisnici
sa
izrečenom
vaspitnom
merom
koji
su
bili

na
smeštaju
u
Zavodu
za
vaspitanje
dece
i
omladine
Beograd
u
periodu
2018–
2022.
godinе
(N
=
25).
Korisnici
iz
uzorka
su
oba
pola
(muški
68.0%),
uzrasta

14–19
godina

(AS = 16,66, SD = 1,21), a 40.0% je bez roditeljskog staranja.
Potrebni podaci prikupljeni su analizom službene dokumentacije.
Rezultati: Prema većini ispitivanih varijabli, nema značajnih razlika između 
maloletnika bez roditeljskog staranja i drugih korisnika sa izrečenom vaspitnom
merom.
Ove
dve
grupe
se
značajno
razlikuju
prema
polu
(χ
2
 = 6,00, df =
1, p < .05), učestalosti mentalnih poremećaja (χ
2
 = 4,57, df = 1, p < .05) i načinu
otpusta (χ
2
 = 6,25, df = 1, p < .05).
Zaključak: Maloletnici bez roditeljskog staranja sa izrečenom vaspitnom merom

zaslužuju posebnu pažnju zbog povećane izloženosti rizičnim faktorima
koji su povezani sa recidivizmom. Nalazi ovog istraživanja mogu da doprinesu
razvoju efektivnijih programa prevencije i tretmana za ovu grupu maloletnih
prestupnika.
AB  - Introduction: The results of international research show that more than a third of
minors without parental care come into contact with the juvenile justice system. Empirical
findings about their experiences, needs and developmental outcomes suggest the existence
of significant differences compared to minors included in only one system.
Aim: This research aims to determine the differences in individual characteristics and
history of home placement between minors without parental care and other minors who
have been subjected to educational measures.
Methods: The sample consists of all users who have been subjected to educational
measures and were housed in the Institute for the Education of Children and Youth Belgrade in
the period 2018–2022 (N = 25). The users in the sample are of both sexes (male 68.0%), aged
14–19 years (AS = 16.66, SD = 1.21), and 40.0% are without parental care. The required data
were collected by analyzing official documentation.
Results: For most of the examined variables, no significant differences were found
between minors without parental care and other users who have been subjected to
educational measures. These two groups differ significantly according to gender (χ
2

= 6.00, 
df = 1, p < .05), the frequency of mental disorders (χ
2

= 4.57, df = 1, p < .05) and type of exit 
(χ
2
= 6.25, df = 1, p < .05).
Conclusion: Minors without parental care who have been subjected to educational 
measures deserve special attention due to their increased exposure to risk factors associated 
with recidivism. The findings of this research can contribute to the development of more
effective prevention and treatment programs for this group of juvenile offenders.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
T1  - Maloletnici bez roditeljskog staranja kojima su izrečene vaspitne mere
T1  - Maloletnici bez roditeljskog staranja kojima su izrečene vaspitne mere
EP  - 505
SP  - 499
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5382
ER  - 
@conference{
author = "Žunić Pavlović, Vesna and Urošević, Jovana",
year = "2023",
abstract = "Uvod: Rezultati inostranih istraživanja pokazuju da više od trećine maloletnika
bez
roditeljskog
staranja
dolazi
u
kontakt
sa
sistemom
maloletničkog
pravosuđa.
Empirijski
nalazi
o
njihovim
iskustvima,
potrebama
i
razvojnim
ishodima
sugerišu
postojanje
značajnih
razlika
u
odnosu
na
maloletnike
uključene

u
samo
jedan
sistem.
Cilj:
Ovo
istraživanje
ima
za
cilj
utvrđivanje
razlika
u
individualnim
karakteristikama
i
istoriji
domskog
smeštaja
između
maloletnika
bez
roditeljskog
staranja i
drugih
maloletnika
kojima
su
izrečene
vaspitne
mere.
Metode:
Uzorak
čine
svi
korisnici
sa
izrečenom
vaspitnom
merom
koji
su
bili

na
smeštaju
u
Zavodu
za
vaspitanje
dece
i
omladine
Beograd
u
periodu
2018–
2022.
godinе
(N
=
25).
Korisnici
iz
uzorka
su
oba
pola
(muški
68.0%),
uzrasta

14–19
godina

(AS = 16,66, SD = 1,21), a 40.0% je bez roditeljskog staranja.
Potrebni podaci prikupljeni su analizom službene dokumentacije.
Rezultati: Prema većini ispitivanih varijabli, nema značajnih razlika između 
maloletnika bez roditeljskog staranja i drugih korisnika sa izrečenom vaspitnom
merom.
Ove
dve
grupe
se
značajno
razlikuju
prema
polu
(χ
2
 = 6,00, df =
1, p < .05), učestalosti mentalnih poremećaja (χ
2
 = 4,57, df = 1, p < .05) i načinu
otpusta (χ
2
 = 6,25, df = 1, p < .05).
Zaključak: Maloletnici bez roditeljskog staranja sa izrečenom vaspitnom merom

zaslužuju posebnu pažnju zbog povećane izloženosti rizičnim faktorima
koji su povezani sa recidivizmom. Nalazi ovog istraživanja mogu da doprinesu
razvoju efektivnijih programa prevencije i tretmana za ovu grupu maloletnih
prestupnika., Introduction: The results of international research show that more than a third of
minors without parental care come into contact with the juvenile justice system. Empirical
findings about their experiences, needs and developmental outcomes suggest the existence
of significant differences compared to minors included in only one system.
Aim: This research aims to determine the differences in individual characteristics and
history of home placement between minors without parental care and other minors who
have been subjected to educational measures.
Methods: The sample consists of all users who have been subjected to educational
measures and were housed in the Institute for the Education of Children and Youth Belgrade in
the period 2018–2022 (N = 25). The users in the sample are of both sexes (male 68.0%), aged
14–19 years (AS = 16.66, SD = 1.21), and 40.0% are without parental care. The required data
were collected by analyzing official documentation.
Results: For most of the examined variables, no significant differences were found
between minors without parental care and other users who have been subjected to
educational measures. These two groups differ significantly according to gender (χ
2

= 6.00, 
df = 1, p < .05), the frequency of mental disorders (χ
2

= 4.57, df = 1, p < .05) and type of exit 
(χ
2
= 6.25, df = 1, p < .05).
Conclusion: Minors without parental care who have been subjected to educational 
measures deserve special attention due to their increased exposure to risk factors associated 
with recidivism. The findings of this research can contribute to the development of more
effective prevention and treatment programs for this group of juvenile offenders.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine",
title = "Maloletnici bez roditeljskog staranja kojima su izrečene vaspitne mere, Maloletnici bez roditeljskog staranja kojima su izrečene vaspitne mere",
pages = "505-499",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5382"
}
Žunić Pavlović, V.,& Urošević, J.. (2023). Maloletnici bez roditeljskog staranja kojima su izrečene vaspitne mere. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 499-505.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5382
Žunić Pavlović V, Urošević J. Maloletnici bez roditeljskog staranja kojima su izrečene vaspitne mere. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine. 2023;:499-505.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5382 .
Žunić Pavlović, Vesna, Urošević, Jovana, "Maloletnici bez roditeljskog staranja kojima su izrečene vaspitne mere" in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine (2023):499-505,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5382 .

Efektivni programi prevencije i tretmana problema ponašanja Usmereni na porodičnu sredinu

Urošević, Jovana; Žunić-Pavlović, Vesna

(Drustvo defektologa Srbije, 2022)

TY  - CONF
AU  - Urošević, Jovana
AU  - Žunić-Pavlović, Vesna
PY  - 2022
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4160
AB  - Porodica, kao primarna sredina odrastanja i razvoja, može predstavljati zdravo i
podsticajno, ali i rizično i ugrožavajuće okruženje za dete. Rezultati brojnih istraživanja
dovode u vezu probleme ponašanja sa narušenim porodičnim funkcionisanjem i drugim
rizičnim faktorima u porodici. Shodno navedenim nalazima, autori velikog broja
programa prevencije i tretmana problema ponašanja prepoznali su bitnu ulogu
porodičnog sistema i opredelili se za tehnike i intervencije koje doprinose unapređenju
sveukupnog porodičnog funkcionisanja.
Cilj ovog rada je identifikovanje i analiza efektivnih programa prevencije i
tretmana problema ponašanja usmerenih na porodičnu sredinu. Efektivni programi su
identifikovani na osnovu pregleda dve najpoznatije elektronske baze programa,
„Programi za zdrav razvoj mladih“ (Blueprints for Healthy Youth Development) i
„Vodič za model programe“ (Model Programs Guide). Prilikom pretraživanja baza
obeležena su dva relevantna kriterijuma – rizični faktori u porodici i najviša kategorija
efektivnosti programa. Na taj način izdvojeno je pet delotvornih, na dokazima
zasnovanih programa koji su usmereni na porodičnu sredinu: Funkcionalna porodična
terapija kojom se podstiču bolja komunikacija i međusobna podrška članova porodice;
Multisistemska terapija kao intenzivan oblik tretmana namenjen adolescentima sa
izraženim problemima ponašanja i njihovim porodicama; Program pozitivne podrške
porodici koji je usmeren na podsticanje pozitivnog ponašanja, postavljanje granica i
usvajanje veština komunikacije i rešavanja problema u porodici; Multidimenzionalna
porodična terapija koja obuhvata višestruke procene i intervencije na četiri osnovna nivoa
(adolescent, roditelji, porodica i zajednica); Oregonski model treninga za roditelje koji
ima za cilj prevenciju problema ponašanja deteta putem učenja roditelja osnovnim
veštinama pozitivnog roditeljstva.
Na osnovu analize izdvojenih programa možemo zaključiti da dokazano
delotvorni programi orijentisani na porodicu dele sledeće zajedničke karakteristike:
zasnovanost na postavkama porodične terapije, usmerenost na razvijanje roditeljskih
veština i socijalnih veština kod dece, podsticanje pozitivnog angažovanja roditelja i
pružanje raznih vidova socijalne i emocionalne podrške.
PB  - Drustvo defektologa Srbije
C3  - Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.
T1  - Efektivni programi prevencije i tretmana problema ponašanja Usmereni na porodičnu sredinu
EP  - 219
SP  - 219
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4160
ER  - 
@conference{
author = "Urošević, Jovana and Žunić-Pavlović, Vesna",
year = "2022",
abstract = "Porodica, kao primarna sredina odrastanja i razvoja, može predstavljati zdravo i
podsticajno, ali i rizično i ugrožavajuće okruženje za dete. Rezultati brojnih istraživanja
dovode u vezu probleme ponašanja sa narušenim porodičnim funkcionisanjem i drugim
rizičnim faktorima u porodici. Shodno navedenim nalazima, autori velikog broja
programa prevencije i tretmana problema ponašanja prepoznali su bitnu ulogu
porodičnog sistema i opredelili se za tehnike i intervencije koje doprinose unapređenju
sveukupnog porodičnog funkcionisanja.
Cilj ovog rada je identifikovanje i analiza efektivnih programa prevencije i
tretmana problema ponašanja usmerenih na porodičnu sredinu. Efektivni programi su
identifikovani na osnovu pregleda dve najpoznatije elektronske baze programa,
„Programi za zdrav razvoj mladih“ (Blueprints for Healthy Youth Development) i
„Vodič za model programe“ (Model Programs Guide). Prilikom pretraživanja baza
obeležena su dva relevantna kriterijuma – rizični faktori u porodici i najviša kategorija
efektivnosti programa. Na taj način izdvojeno je pet delotvornih, na dokazima
zasnovanih programa koji su usmereni na porodičnu sredinu: Funkcionalna porodična
terapija kojom se podstiču bolja komunikacija i međusobna podrška članova porodice;
Multisistemska terapija kao intenzivan oblik tretmana namenjen adolescentima sa
izraženim problemima ponašanja i njihovim porodicama; Program pozitivne podrške
porodici koji je usmeren na podsticanje pozitivnog ponašanja, postavljanje granica i
usvajanje veština komunikacije i rešavanja problema u porodici; Multidimenzionalna
porodična terapija koja obuhvata višestruke procene i intervencije na četiri osnovna nivoa
(adolescent, roditelji, porodica i zajednica); Oregonski model treninga za roditelje koji
ima za cilj prevenciju problema ponašanja deteta putem učenja roditelja osnovnim
veštinama pozitivnog roditeljstva.
Na osnovu analize izdvojenih programa možemo zaključiti da dokazano
delotvorni programi orijentisani na porodicu dele sledeće zajedničke karakteristike:
zasnovanost na postavkama porodične terapije, usmerenost na razvijanje roditeljskih
veština i socijalnih veština kod dece, podsticanje pozitivnog angažovanja roditelja i
pružanje raznih vidova socijalne i emocionalne podrške.",
publisher = "Drustvo defektologa Srbije",
journal = "Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.",
title = "Efektivni programi prevencije i tretmana problema ponašanja Usmereni na porodičnu sredinu",
pages = "219-219",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4160"
}
Urošević, J.,& Žunić-Pavlović, V.. (2022). Efektivni programi prevencije i tretmana problema ponašanja Usmereni na porodičnu sredinu. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.
Drustvo defektologa Srbije., 219-219.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4160
Urošević J, Žunić-Pavlović V. Efektivni programi prevencije i tretmana problema ponašanja Usmereni na porodičnu sredinu. in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022.. 2022;:219-219.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4160 .
Urošević, Jovana, Žunić-Pavlović, Vesna, "Efektivni programi prevencije i tretmana problema ponašanja Usmereni na porodičnu sredinu" in Zbornik rezimea – Međunarodna stručno naučna konferencija„Dani defektologa Srbije” , Zlatibor,17- 20. Februar, 2022. (2022):219-219,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4160 .

Efektivni programi prevencije i tretmana problema ponašanja usmereni na porodicu

Urošević, Jovana

(2021)

TY  - THES
AU  - Urošević, Jovana
PY  - 2021
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/4978
AB  - Крајем 20. века у науку о превенцији и третману проблема понашања уводи се приступ праксе засноване на доказима. Убрзо се формирају електронске базе ефективних програма намењених адолесцентима са овим проблемима, али и њиховим породицама и ширем окружењу. Премда прихваћен у развијеним земљама света, овај приступ још увек није заживео код нас. На темељима тих сазнања јавља се идеја о писању једног оваквог рада чији су предмет управо ефективни програми превенције и третмана проблема понашања усмерени на породицу.
Циљ рада је да се на основу прегледа електронских база програма издвоје и анализирају програми усмерени на породичне ризичне факторе. У складу са тим, У  раду су најпре представљене три познате електронске базе: „Програми за здрав развој младих“, „Водич за модел програме“ и „Социјални програми који делују“. Издвојене су информације о њиховом развоју, критеријумима за евалуацију ефективности програма и могућим начинима претраживања програма у оквиру сваке од њих. Компаративном анализом наведених база уочава се да, иако међу њима постоје одређене разлике, базе углавном дају највишу оцену ефективности програму на основу сличних критеријума (позитивни исходи потврђени у висококвалитетним рандомизирано контролисаним студијама, присуство доказа о високом степену одрживости промена шест или дванаест месеци након примене програма и потврђена успешност интервенције у једној или више независних репликационих студија). Други део рада посвећен је конкретним програмима намењеним адолесцентима и њиховим породицама који се могу пронаћи у овим базама. „Програми за здрав развој младих“ и „Водич за модел програме“ садрже велики број програма усмерених на породицу и породичне ризичне факторе, док је база „Социјални програми који делују“ углавном оријентисана на социјалну политику, па самим тим садржи и мањи број интервенција намењених породици. Претрагом најбоље оцењених програма у области превенције и третмана различитих проблема понашања, одабрано је шест програма: Функционална породична терапија, Мултисистемска терапија, Позитивна подршка породици, Мултидимензионална породична терапија, Орегонски модел тренинга за родитеље и Орегонски модел третмана у хранитељској заштити.
Закључна разматрања посвећена су истицању значаја примене ових и сличних програма у Републици Србији. Издвојене су бројне предности примене праксе засноване на доказима, међу којима се издвајају сигурност у успешност интервенције и уштеда ресурса.
AB  - An evidence-based approach was introduced in the science of prevention and intervention at the end of the 20th century. Online registries of effective programs designed for adolescents with behavioral problems, but also for their families and wider environment, were formed thereupon.
Although it is accepted in developed countries of the world, evidence-based approach has not yet found its use in our country. Based on this knowledge, the subject of this paper are effective programs of prevention and treatment of behavioral problems designed for whole families.
The aim of this paper is to single out and analyze programs focused on family risk factors based on a review of online evidence-based programs registry.. In accordance with that, the paper first presents three well-known online registries: "Blueprints for Healthy Youth Development", "Model Programs Guide" and "Social Programs That Work". Information on their development, criteria for the evaluation of the effectiveness of programs and possible ways of searching for programs within each of them are emphasized. A comparative analysis of these registries shows that, although there are some differences, the online registries generally give the highest rating to the program based on the similar criteria (positive outcomes confirmed in high-quality randomized controlled studies, the presence of evidence of high sustainability for six or twelve months after the program implementation and confirmed intervention success in one or more independent replication studies). The second part of the paper is dedicated to the specific programs designed for adolescents and their families that can be found in these registries. "Blueprints for Healthy Youth Development" and "Model Program Guide" contain a large number of programs focused on the family and family risk factors, while the registry "Social Programs That Work" is mainly focused on social policy, and therefore contains a smaller number of interventions designed for families. In searching for the best rated programs in the field of prevention and treatment of various behavioral problems, six programs were selected: Functional Family Therapy, Multisystemic Therapy, Positive Family Support, Multidimensional Family Therapy, Parent Management Training – Oregon Model and Treatment Foster Care Oregon.
Concluding remarks of the paper are dedicated to emphasizing the importance of the implementation of these and similar programs in the Republic of Serbia. Numerous advantages of the application of evidence-based practice have been singled out, among which the certainty in the success of the intervention and the saving of resources stand out.
T1  - Efektivni programi prevencije i tretmana problema ponašanja usmereni na porodicu
EP  - 53
SP  - 2
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4978
ER  - 
@mastersthesis{
author = "Urošević, Jovana",
year = "2021",
abstract = "Крајем 20. века у науку о превенцији и третману проблема понашања уводи се приступ праксе засноване на доказима. Убрзо се формирају електронске базе ефективних програма намењених адолесцентима са овим проблемима, али и њиховим породицама и ширем окружењу. Премда прихваћен у развијеним земљама света, овај приступ још увек није заживео код нас. На темељима тих сазнања јавља се идеја о писању једног оваквог рада чији су предмет управо ефективни програми превенције и третмана проблема понашања усмерени на породицу.
Циљ рада је да се на основу прегледа електронских база програма издвоје и анализирају програми усмерени на породичне ризичне факторе. У складу са тим, У  раду су најпре представљене три познате електронске базе: „Програми за здрав развој младих“, „Водич за модел програме“ и „Социјални програми који делују“. Издвојене су информације о њиховом развоју, критеријумима за евалуацију ефективности програма и могућим начинима претраживања програма у оквиру сваке од њих. Компаративном анализом наведених база уочава се да, иако међу њима постоје одређене разлике, базе углавном дају највишу оцену ефективности програму на основу сличних критеријума (позитивни исходи потврђени у висококвалитетним рандомизирано контролисаним студијама, присуство доказа о високом степену одрживости промена шест или дванаест месеци након примене програма и потврђена успешност интервенције у једној или више независних репликационих студија). Други део рада посвећен је конкретним програмима намењеним адолесцентима и њиховим породицама који се могу пронаћи у овим базама. „Програми за здрав развој младих“ и „Водич за модел програме“ садрже велики број програма усмерених на породицу и породичне ризичне факторе, док је база „Социјални програми који делују“ углавном оријентисана на социјалну политику, па самим тим садржи и мањи број интервенција намењених породици. Претрагом најбоље оцењених програма у области превенције и третмана различитих проблема понашања, одабрано је шест програма: Функционална породична терапија, Мултисистемска терапија, Позитивна подршка породици, Мултидимензионална породична терапија, Орегонски модел тренинга за родитеље и Орегонски модел третмана у хранитељској заштити.
Закључна разматрања посвећена су истицању значаја примене ових и сличних програма у Републици Србији. Издвојене су бројне предности примене праксе засноване на доказима, међу којима се издвајају сигурност у успешност интервенције и уштеда ресурса., An evidence-based approach was introduced in the science of prevention and intervention at the end of the 20th century. Online registries of effective programs designed for adolescents with behavioral problems, but also for their families and wider environment, were formed thereupon.
Although it is accepted in developed countries of the world, evidence-based approach has not yet found its use in our country. Based on this knowledge, the subject of this paper are effective programs of prevention and treatment of behavioral problems designed for whole families.
The aim of this paper is to single out and analyze programs focused on family risk factors based on a review of online evidence-based programs registry.. In accordance with that, the paper first presents three well-known online registries: "Blueprints for Healthy Youth Development", "Model Programs Guide" and "Social Programs That Work". Information on their development, criteria for the evaluation of the effectiveness of programs and possible ways of searching for programs within each of them are emphasized. A comparative analysis of these registries shows that, although there are some differences, the online registries generally give the highest rating to the program based on the similar criteria (positive outcomes confirmed in high-quality randomized controlled studies, the presence of evidence of high sustainability for six or twelve months after the program implementation and confirmed intervention success in one or more independent replication studies). The second part of the paper is dedicated to the specific programs designed for adolescents and their families that can be found in these registries. "Blueprints for Healthy Youth Development" and "Model Program Guide" contain a large number of programs focused on the family and family risk factors, while the registry "Social Programs That Work" is mainly focused on social policy, and therefore contains a smaller number of interventions designed for families. In searching for the best rated programs in the field of prevention and treatment of various behavioral problems, six programs were selected: Functional Family Therapy, Multisystemic Therapy, Positive Family Support, Multidimensional Family Therapy, Parent Management Training – Oregon Model and Treatment Foster Care Oregon.
Concluding remarks of the paper are dedicated to emphasizing the importance of the implementation of these and similar programs in the Republic of Serbia. Numerous advantages of the application of evidence-based practice have been singled out, among which the certainty in the success of the intervention and the saving of resources stand out.",
title = "Efektivni programi prevencije i tretmana problema ponašanja usmereni na porodicu",
pages = "53-2",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4978"
}
Urošević, J.. (2021). Efektivni programi prevencije i tretmana problema ponašanja usmereni na porodicu. , 2-53.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4978
Urošević J. Efektivni programi prevencije i tretmana problema ponašanja usmereni na porodicu. 2021;:2-53.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4978 .
Urošević, Jovana, "Efektivni programi prevencije i tretmana problema ponašanja usmereni na porodicu" (2021):2-53,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_4978 .