Превенција вршњачког насиља на предшколском узрасту
Prevention of peer violence at preschool age
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Вршњачко насиље представља широко распрострањен проблем који може почети
већ на предшколском узрасту. Досадашња истраживања овог феномена
углавном су се бавила децом у основним и средњим школама, због чега имамо
мало података о феноменологији и превенцији булинга на млађем узрасту. Овај
рад има за циљ да представи савремена сазнања о специфичним карактеристикама
вршњачког
насиља
на
предшколском
узрасту
и
ефективним
антибулинг
програмима
превенције
и
ране
интервенције
који
се
могу
применити
у
предшколској
установи.
Претраживањем литературе издвојени су новији систематски прегледи
о
вршњачком
насиљу
на
предшколском
узрасту.
Затим
су
сумирани
налази
о
појавним
облицима,
полним
разликама
и
улогама
у
булингу,
као
и
о
програмима
који
се
примењују
у
савременој
пракси.
Вршњачко
насиље
предшколаца
разликује
се
од овог проблема на каснијем узрасту, пре свега у погледу улога које деца
заузимају и њихове стабилности. Иако с...е предшколски узраст сматра идеалним
за превенцију и рану интервенцију, готово да нема програма намењених за рад
са овом популацијом. Потребно је посветити већу пажњу испитивању обележја
вршњачког насиља на предшколском узрасту и развијању антибулинг програма
на темељу тих резултата.
Bullying is a widespread problem that can
begin as early as preschool age. Previous
research of this phenomenon has mostly
dealt with children in primary and secondary
schools, which is why we have little data on the
phenomenology and prevention of bullying
at a younger age. The aim of this paper is
to present contemporary knowledge about
the specific characteristics of peer violence
at preschool age and effective anti-bullying
prevention and early intervention programs
that can be applied in kindergarten. By
searching the literature, recent systematic
reviews on peer violence at preschool age
were singled out. Then the findings about the
forms, gender differences and roles in bullying,
as well as the programs that are applied in
contemporary practice, are summarized.
Bullying among preschoolers differs from this
problem at a later age, primarily in terms of
the roles children occupy and their stability.
Although the preschool age is considered
ideal for prevent...ion and early intervention,
there are almost no programs designed to
work with this population. It is necessary
to pay more attention to examining the
characteristics of bullying at preschool age
and developing anti-bullying programs based
on those results.
Кључне речи:
булинг / предшколски узраст / превенција / bullying / preschool age / preventionИзвор:
Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова, 2023, 81-86Издавач:
- Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
Финансирање / пројекти:
- Зборник радова је настао као резултат Пројекта „Интервенције у раном детињству и предшколству” чију реализацију је сопственим средствима подржао Факултет за специјалну едукацију и рехабилитацију (руководилац Пројекта проф. др Мирјана Ђорђевић), као и резултат пројеката које финансира Министарство науке, технолошког развоја и иновација Републике Србије (број уговора 451-03-47/2023-01/200096).
Колекције
Институција/група
rFASPERTY - CONF AU - Urošević, Jovana AU - Žunić Pavlović, Vesna PY - 2023 UR - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5396 AB - Вршњачко насиље представља широко распрострањен проблем који може почети већ на предшколском узрасту. Досадашња истраживања овог феномена углавном су се бавила децом у основним и средњим школама, због чега имамо мало података о феноменологији и превенцији булинга на млађем узрасту. Овај рад има за циљ да представи савремена сазнања о специфичним карактеристикама вршњачког насиља на предшколском узрасту и ефективним антибулинг програмима превенције и ране интервенције који се могу применити у предшколској установи. Претраживањем литературе издвојени су новији систематски прегледи о вршњачком насиљу на предшколском узрасту. Затим су сумирани налази о појавним облицима, полним разликама и улогама у булингу, као и о програмима који се примењују у савременој пракси. Вршњачко насиље предшколаца разликује се од овог проблема на каснијем узрасту, пре свега у погледу улога које деца заузимају и њихове стабилности. Иако се предшколски узраст сматра идеалним за превенцију и рану интервенцију, готово да нема програма намењених за рад са овом популацијом. Потребно је посветити већу пажњу испитивању обележја вршњачког насиља на предшколском узрасту и развијању антибулинг програма на темељу тих резултата. AB - Bullying is a widespread problem that can begin as early as preschool age. Previous research of this phenomenon has mostly dealt with children in primary and secondary schools, which is why we have little data on the phenomenology and prevention of bullying at a younger age. The aim of this paper is to present contemporary knowledge about the specific characteristics of peer violence at preschool age and effective anti-bullying prevention and early intervention programs that can be applied in kindergarten. By searching the literature, recent systematic reviews on peer violence at preschool age were singled out. Then the findings about the forms, gender differences and roles in bullying, as well as the programs that are applied in contemporary practice, are summarized. Bullying among preschoolers differs from this problem at a later age, primarily in terms of the roles children occupy and their stability. Although the preschool age is considered ideal for prevention and early intervention, there are almost no programs designed to work with this population. It is necessary to pay more attention to examining the characteristics of bullying at preschool age and developing anti-bullying programs based on those results. PB - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation C3 - Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова T1 - Превенција вршњачког насиља на предшколском узрасту T1 - Prevention of peer violence at preschool age EP - 86 SP - 81 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5396 ER -
@conference{ author = "Urošević, Jovana and Žunić Pavlović, Vesna", year = "2023", abstract = "Вршњачко насиље представља широко распрострањен проблем који може почети већ на предшколском узрасту. Досадашња истраживања овог феномена углавном су се бавила децом у основним и средњим школама, због чега имамо мало података о феноменологији и превенцији булинга на млађем узрасту. Овај рад има за циљ да представи савремена сазнања о специфичним карактеристикама вршњачког насиља на предшколском узрасту и ефективним антибулинг програмима превенције и ране интервенције који се могу применити у предшколској установи. Претраживањем литературе издвојени су новији систематски прегледи о вршњачком насиљу на предшколском узрасту. Затим су сумирани налази о појавним облицима, полним разликама и улогама у булингу, као и о програмима који се примењују у савременој пракси. Вршњачко насиље предшколаца разликује се од овог проблема на каснијем узрасту, пре свега у погледу улога које деца заузимају и њихове стабилности. Иако се предшколски узраст сматра идеалним за превенцију и рану интервенцију, готово да нема програма намењених за рад са овом популацијом. Потребно је посветити већу пажњу испитивању обележја вршњачког насиља на предшколском узрасту и развијању антибулинг програма на темељу тих резултата., Bullying is a widespread problem that can begin as early as preschool age. Previous research of this phenomenon has mostly dealt with children in primary and secondary schools, which is why we have little data on the phenomenology and prevention of bullying at a younger age. The aim of this paper is to present contemporary knowledge about the specific characteristics of peer violence at preschool age and effective anti-bullying prevention and early intervention programs that can be applied in kindergarten. By searching the literature, recent systematic reviews on peer violence at preschool age were singled out. Then the findings about the forms, gender differences and roles in bullying, as well as the programs that are applied in contemporary practice, are summarized. Bullying among preschoolers differs from this problem at a later age, primarily in terms of the roles children occupy and their stability. Although the preschool age is considered ideal for prevention and early intervention, there are almost no programs designed to work with this population. It is necessary to pay more attention to examining the characteristics of bullying at preschool age and developing anti-bullying programs based on those results.", publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation", journal = "Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова", title = "Превенција вршњачког насиља на предшколском узрасту, Prevention of peer violence at preschool age", pages = "86-81", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5396" }
Urošević, J.,& Žunić Pavlović, V.. (2023). Превенција вршњачког насиља на предшколском узрасту. in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 81-86. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5396
Urošević J, Žunić Pavlović V. Превенција вршњачког насиља на предшколском узрасту. in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова. 2023;:81-86. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5396 .
Urošević, Jovana, Žunić Pavlović, Vesna, "Превенција вршњачког насиља на предшколском узрасту" in Национални научни скуп „Интервенције у раном детињству и предшколству” Београд, 22. децембар 2023. Зборник радова (2023):81-86, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5396 .