Antonijević, Marina

Link to this page

Authority KeyName Variants
7e87ca23-2861-4595-b739-db9a6832216e
  • Antonijević, Marina (3)
Projects

Author's Bibliography

Primenljivost procedura za razvoj i unapređivanje socijalnih Veština u osnovnoj školi – perspektiva defektologa

Banković, Slobodan; Brojčin, Branislav; Antonijević, Marina; Vasilevska Petrovska, Ivana; Bukovica, Aleksandra; Trajkovski, Vladimir

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - CONF
AU  - Banković, Slobodan
AU  - Brojčin, Branislav
AU  - Antonijević, Marina
AU  - Vasilevska Petrovska, Ivana
AU  - Bukovica, Aleksandra
AU  - Trajkovski, Vladimir
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5330
AB  - Uvod: Pri definisanju programa učenja socijalnih veština učenika sa ometenošću
važno je, između ostalog, uzimanje u obzir mišljenja profesionalaca o
pojednim metodama i procedurama koje će potencijalno biti korišćene tokom
tretmana, kao i mogućnostima njihove primene u praksi.
Cilj: Cilj ovog rada je da se utvrdi perspektiva defektologa u pogledu primenljivosti
pojedinih procedura za razvoj i unapređivanje socijalnih veština u školskom
okruženju.
Metod: Uzorak čini 57 defektologa koji rade u odeljenjima osnovnih škola za
učenike sa smetnjama u razvoju u Srbiji i Makedoniji. Za potrebe ovog istraživanja
konstruisan je poseban upitnik za procenu primenljivosti 25 procedura
zasnovanih na dokazima za razvoj i unapređivanje socijalnih veština dece i
mladih.
Rezultati: Više od polovine defektologa smatra da su procedure, poput podsticanja
(70,1%), socijalnih priča (68,4%), treninga socijalnih veština (66,7%),
vizuelne podrške (63,2%) i potkrepljivanja (63,2%), video-modelovanja (57,9%)
i modelovanja (56,1%) primenljive u velikoj meri ili u potpunosti. S druge strane,
približno polovina njih (45,6%) veruje da se samousmeravanje ne može primeniti
ili se može primeniti samo u određenim situacijama. Manje od trećine
ispitanika smatra da su intervencije koje sprovode vršnjaci (31,6%), analiza zadatka
(29,9%), funkcionalni komunikacioni trening (29,8%), samousmeravanje
(28Zaključak: Dobijeni rezultati ukazuju na potrebu dodatne edukacije defektologa
u pogledu primene pojedinih procedura, kao i identifikovanja drugih faktora
koji ometaju njihovu primenljivost.%) i skripting (26,3%) primenljive u velikoj meri ili u potpunosti.
*
AB  - Introduction: When defining the social skills learning program for students with
disabilities, it is important, among other things, to take into account the opinions of
professionals about certain methods and procedures that will potentially be used during
treatment, as well as the possibilities of their application in practice.
Objective: The aim of this work is to determine the perspective of special education
teachers regarding the applicability of certain procedures for the development and
improvement of social skills in the school environment.
Methods: The sample consists of 57 special education teachers working in elementary
school classes for students with developmental disabilities in Serbia and Macedonia. For the
purposes of this research, a special questionnaire was constructed to assess the applicability
of 25 evidence-based procedures for the development and improvement of social skills of
children and youth.
Results: More than half of special education teachers believe that practices such as
incentives (70.1%), social stories (68.4%), social skills training (66.7%), visual support (63.2%)
and reinforcement (63.2%), video modeling (57.9%) and modeling (56.1%) applicable to a
large extent or completely. On the other hand, approximately half of them (45.6%) believe
that self-management cannot be applied or can only be applied in certain situations. Less
than a third of the respondents believe that peer-mediated interventions (31.6%), task
analysis (29.9%), functional communication training (29.8%), self-management (28%) and
scripting (26.3%) applicable to a large extent or completely.
Conclusion: The obtained results indicate the need for additional education of
special education teachers regarding the application of certain procedures, as well as the
identification of other factors that hinder their applicability.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
T1  - Primenljivost procedura za razvoj i unapređivanje socijalnih Veština u osnovnoj školi – perspektiva defektologa
T1  - Applicability of procedures for the development and Improvement of social skills in primary school – the Perspective of special educators
EP  - 176
SP  - 169
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5330
ER  - 
@conference{
author = "Banković, Slobodan and Brojčin, Branislav and Antonijević, Marina and Vasilevska Petrovska, Ivana and Bukovica, Aleksandra and Trajkovski, Vladimir",
year = "2023",
abstract = "Uvod: Pri definisanju programa učenja socijalnih veština učenika sa ometenošću
važno je, između ostalog, uzimanje u obzir mišljenja profesionalaca o
pojednim metodama i procedurama koje će potencijalno biti korišćene tokom
tretmana, kao i mogućnostima njihove primene u praksi.
Cilj: Cilj ovog rada je da se utvrdi perspektiva defektologa u pogledu primenljivosti
pojedinih procedura za razvoj i unapređivanje socijalnih veština u školskom
okruženju.
Metod: Uzorak čini 57 defektologa koji rade u odeljenjima osnovnih škola za
učenike sa smetnjama u razvoju u Srbiji i Makedoniji. Za potrebe ovog istraživanja
konstruisan je poseban upitnik za procenu primenljivosti 25 procedura
zasnovanih na dokazima za razvoj i unapređivanje socijalnih veština dece i
mladih.
Rezultati: Više od polovine defektologa smatra da su procedure, poput podsticanja
(70,1%), socijalnih priča (68,4%), treninga socijalnih veština (66,7%),
vizuelne podrške (63,2%) i potkrepljivanja (63,2%), video-modelovanja (57,9%)
i modelovanja (56,1%) primenljive u velikoj meri ili u potpunosti. S druge strane,
približno polovina njih (45,6%) veruje da se samousmeravanje ne može primeniti
ili se može primeniti samo u određenim situacijama. Manje od trećine
ispitanika smatra da su intervencije koje sprovode vršnjaci (31,6%), analiza zadatka
(29,9%), funkcionalni komunikacioni trening (29,8%), samousmeravanje
(28Zaključak: Dobijeni rezultati ukazuju na potrebu dodatne edukacije defektologa
u pogledu primene pojedinih procedura, kao i identifikovanja drugih faktora
koji ometaju njihovu primenljivost.%) i skripting (26,3%) primenljive u velikoj meri ili u potpunosti.
*, Introduction: When defining the social skills learning program for students with
disabilities, it is important, among other things, to take into account the opinions of
professionals about certain methods and procedures that will potentially be used during
treatment, as well as the possibilities of their application in practice.
Objective: The aim of this work is to determine the perspective of special education
teachers regarding the applicability of certain procedures for the development and
improvement of social skills in the school environment.
Methods: The sample consists of 57 special education teachers working in elementary
school classes for students with developmental disabilities in Serbia and Macedonia. For the
purposes of this research, a special questionnaire was constructed to assess the applicability
of 25 evidence-based procedures for the development and improvement of social skills of
children and youth.
Results: More than half of special education teachers believe that practices such as
incentives (70.1%), social stories (68.4%), social skills training (66.7%), visual support (63.2%)
and reinforcement (63.2%), video modeling (57.9%) and modeling (56.1%) applicable to a
large extent or completely. On the other hand, approximately half of them (45.6%) believe
that self-management cannot be applied or can only be applied in certain situations. Less
than a third of the respondents believe that peer-mediated interventions (31.6%), task
analysis (29.9%), functional communication training (29.8%), self-management (28%) and
scripting (26.3%) applicable to a large extent or completely.
Conclusion: The obtained results indicate the need for additional education of
special education teachers regarding the application of certain procedures, as well as the
identification of other factors that hinder their applicability.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine",
title = "Primenljivost procedura za razvoj i unapređivanje socijalnih Veština u osnovnoj školi – perspektiva defektologa, Applicability of procedures for the development and Improvement of social skills in primary school – the Perspective of special educators",
pages = "176-169",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5330"
}
Banković, S., Brojčin, B., Antonijević, M., Vasilevska Petrovska, I., Bukovica, A.,& Trajkovski, V.. (2023). Primenljivost procedura za razvoj i unapređivanje socijalnih Veština u osnovnoj školi – perspektiva defektologa. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 169-176.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5330
Banković S, Brojčin B, Antonijević M, Vasilevska Petrovska I, Bukovica A, Trajkovski V. Primenljivost procedura za razvoj i unapređivanje socijalnih Veština u osnovnoj školi – perspektiva defektologa. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine. 2023;:169-176.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5330 .
Banković, Slobodan, Brojčin, Branislav, Antonijević, Marina, Vasilevska Petrovska, Ivana, Bukovica, Aleksandra, Trajkovski, Vladimir, "Primenljivost procedura za razvoj i unapređivanje socijalnih Veština u osnovnoj školi – perspektiva defektologa" in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine (2023):169-176,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5330 .

Prikaz Erasmus plus projekta “Inclusion through social skills for learners with autism and intellectual impairments”

Antonijević, Marina; Bukovica, Aleksandra; Brojčin, Branislav; Banković, Slobodan

(2023)

TY  - CONF
AU  - Antonijević, Marina
AU  - Bukovica, Aleksandra
AU  - Brojčin, Branislav
AU  - Banković, Slobodan
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5067
AB  - Problemi u oblasti socijalnih veština kod učenika sa poremećajem iz spektra autizma i/ili intelektualnom ometenošću (PSA i/ili IO) predstavljaju značajnu prepreku njihovom uključivanju, adaptaciji i učešću u zajednici i školi. Poznavanje i primena metoda zasnovanih na empirijskim dokazima, sprovođenje specifičnih obrazovnih intervencija kao i korišćenje adekvatnih, prilagođenih materijala u tom procesu može unaprediti socijalne veštine ove populacije.
Cilj ovog rada je predstavljanje projekata Inkluzija kroz razvoj socijalnih veština učenika sa PSA i/ili IO (Inclusion through social skills for learners with autism and intellectual impairments, ITSS-LAII).
Realizacija projekta započeta je u decembru 2021. godine. Projektni tim čini Osnovna škola “Miloje Pavlović”, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju i Makedonsko naučno udruženje za autizam. Opšti ciljevi projekta usmereni su na podršku uključivanju pomenutih učenika u školsko okruženje, umanjivanju neuspeha u učenju i ranog napuštanja školovanja, kao i na podršku nastavnicima u primeni programa razvoja socijalnih veština za ove učenike. Projekat se izvodi kroz tri faze: 1) primenu kontekstualnog pristupa u identifikovanju socijalnih veština potrebnih za uspešno uključivanje i adaptaciju učenika na školsko okruženje, 2) kreiranje metodološkog priručnika za nastavnike i 3) kreiranje specifičnih, digitalnih nastavnih materijala i video-sadržaja za razvoj i unapređivanje socijalnih veština.
U skladu sa postavljenim ciljevima projekta, koji je još uvek u toku, očekujemo da će dobijeni rezultati povećati senzitivnost nastavnika na socijalne potrebe učenika sa PSA i/ili IO i olakšati imlpementaciju različitih strategija za razvoj i unapređivanje socijalnih veština, koje predstavljaju važan aspekt školovanja ovih učenika.
C3  - Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023
T1  - Prikaz Erasmus plus projekta “Inclusion through social skills for learners with autism and intellectual impairments”
EP  - 151
SP  - 151
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5067
ER  - 
@conference{
author = "Antonijević, Marina and Bukovica, Aleksandra and Brojčin, Branislav and Banković, Slobodan",
year = "2023",
abstract = "Problemi u oblasti socijalnih veština kod učenika sa poremećajem iz spektra autizma i/ili intelektualnom ometenošću (PSA i/ili IO) predstavljaju značajnu prepreku njihovom uključivanju, adaptaciji i učešću u zajednici i školi. Poznavanje i primena metoda zasnovanih na empirijskim dokazima, sprovođenje specifičnih obrazovnih intervencija kao i korišćenje adekvatnih, prilagođenih materijala u tom procesu može unaprediti socijalne veštine ove populacije.
Cilj ovog rada je predstavljanje projekata Inkluzija kroz razvoj socijalnih veština učenika sa PSA i/ili IO (Inclusion through social skills for learners with autism and intellectual impairments, ITSS-LAII).
Realizacija projekta započeta je u decembru 2021. godine. Projektni tim čini Osnovna škola “Miloje Pavlović”, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju i Makedonsko naučno udruženje za autizam. Opšti ciljevi projekta usmereni su na podršku uključivanju pomenutih učenika u školsko okruženje, umanjivanju neuspeha u učenju i ranog napuštanja školovanja, kao i na podršku nastavnicima u primeni programa razvoja socijalnih veština za ove učenike. Projekat se izvodi kroz tri faze: 1) primenu kontekstualnog pristupa u identifikovanju socijalnih veština potrebnih za uspešno uključivanje i adaptaciju učenika na školsko okruženje, 2) kreiranje metodološkog priručnika za nastavnike i 3) kreiranje specifičnih, digitalnih nastavnih materijala i video-sadržaja za razvoj i unapređivanje socijalnih veština.
U skladu sa postavljenim ciljevima projekta, koji je još uvek u toku, očekujemo da će dobijeni rezultati povećati senzitivnost nastavnika na socijalne potrebe učenika sa PSA i/ili IO i olakšati imlpementaciju različitih strategija za razvoj i unapređivanje socijalnih veština, koje predstavljaju važan aspekt školovanja ovih učenika.",
journal = "Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023",
title = "Prikaz Erasmus plus projekta “Inclusion through social skills for learners with autism and intellectual impairments”",
pages = "151-151",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5067"
}
Antonijević, M., Bukovica, A., Brojčin, B.,& Banković, S.. (2023). Prikaz Erasmus plus projekta “Inclusion through social skills for learners with autism and intellectual impairments”. in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023, 151-151.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5067
Antonijević M, Bukovica A, Brojčin B, Banković S. Prikaz Erasmus plus projekta “Inclusion through social skills for learners with autism and intellectual impairments”. in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023. 2023;:151-151.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5067 .
Antonijević, Marina, Bukovica, Aleksandra, Brojčin, Branislav, Banković, Slobodan, "Prikaz Erasmus plus projekta “Inclusion through social skills for learners with autism and intellectual impairments”" in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023 (2023):151-151,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5067 .

Trening socijalnih veština sa učenicima sa Aspergerovim sindromom/visokofunkcionalnim autizmom

Banković, Slobodan; Vidojković, Sara; Antonijević, Marina; Milošević, Simonida

(Društvo defektologa Srbije, 2023)

TY  - CONF
AU  - Banković, Slobodan
AU  - Vidojković, Sara
AU  - Antonijević, Marina
AU  - Milošević, Simonida
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5042
AB  - Deficiti u domenu socijalnih veština kod učenika sa Aspergerovim sindromom/visokofunkcionalnim autizmom mogu dovesti do pojave vršnjačkog odbacivanja, rizika da budu žrtve vršnjačkog nasilja, anksioznosti i depresije.
Trening socijalnih veština predstavlja jednu od potencijalnih intervencija kojom se može unaprediti socijalno funkcionisanje dece, ali se pregledom dostupne literature uočava nedovoljan broj radova na teritoriji Republike Srbije u vezi sa primenom treninga u ovoj populaciji učenika.
Cilj ovog rada je da se predstavi grupni trening socijalnih veština za učenike sa Aspergerovim sindromom/visokofunkcionalnim autizmom koji se realizuje u Osnovnoj školi za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom „Miloje Pavlović“, u Beogradu.
Realizacija treninga se oslanja na metodologiju dr Džeda Bejkera, jednog od poznatijih autora u oblasti treninga socijalnih veština dece sa poremećajem iz spektra autizma. Nakon aktivnosti procene socijalnih veština koje je potrebno razvijati i unapređivati, određuju se adekvatne strategije koje bi bile najefikasnije za podučavanje.
Direktan rad sa decom odvija se kroz strukturisano učenje koje podrazumeva identifikovanje potrebe za učenje određene veštine, davanje didaktičkih instrukcija, modelovanje, igranje uloga i vežbanja unutar i van grupe. Trening se na ovaj način realizuje dva puta nedeljno, za dve grupe učenika (mlađi i stariji školski uzrast) u trajanju od 60 minuta.
Dosadašanja primena treninga i procena njegove socijalne validnosti iz perspektive roditelja ukazuju na to da je trening prihvatljiv i efikasan način za unapređivanje socijalnog funkcionisanja ove dece.
PB  - Društvo defektologa Srbije
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
C3  - Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023
T1  - Trening socijalnih veština sa učenicima sa Aspergerovim sindromom/visokofunkcionalnim autizmom
EP  - 56
SP  - 56
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5042
ER  - 
@conference{
author = "Banković, Slobodan and Vidojković, Sara and Antonijević, Marina and Milošević, Simonida",
year = "2023",
abstract = "Deficiti u domenu socijalnih veština kod učenika sa Aspergerovim sindromom/visokofunkcionalnim autizmom mogu dovesti do pojave vršnjačkog odbacivanja, rizika da budu žrtve vršnjačkog nasilja, anksioznosti i depresije.
Trening socijalnih veština predstavlja jednu od potencijalnih intervencija kojom se može unaprediti socijalno funkcionisanje dece, ali se pregledom dostupne literature uočava nedovoljan broj radova na teritoriji Republike Srbije u vezi sa primenom treninga u ovoj populaciji učenika.
Cilj ovog rada je da se predstavi grupni trening socijalnih veština za učenike sa Aspergerovim sindromom/visokofunkcionalnim autizmom koji se realizuje u Osnovnoj školi za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom „Miloje Pavlović“, u Beogradu.
Realizacija treninga se oslanja na metodologiju dr Džeda Bejkera, jednog od poznatijih autora u oblasti treninga socijalnih veština dece sa poremećajem iz spektra autizma. Nakon aktivnosti procene socijalnih veština koje je potrebno razvijati i unapređivati, određuju se adekvatne strategije koje bi bile najefikasnije za podučavanje.
Direktan rad sa decom odvija se kroz strukturisano učenje koje podrazumeva identifikovanje potrebe za učenje određene veštine, davanje didaktičkih instrukcija, modelovanje, igranje uloga i vežbanja unutar i van grupe. Trening se na ovaj način realizuje dva puta nedeljno, za dve grupe učenika (mlađi i stariji školski uzrast) u trajanju od 60 minuta.
Dosadašanja primena treninga i procena njegove socijalne validnosti iz perspektive roditelja ukazuju na to da je trening prihvatljiv i efikasan način za unapređivanje socijalnog funkcionisanja ove dece.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
journal = "Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023",
title = "Trening socijalnih veština sa učenicima sa Aspergerovim sindromom/visokofunkcionalnim autizmom",
pages = "56-56",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5042"
}
Banković, S., Vidojković, S., Antonijević, M.,& Milošević, S.. (2023). Trening socijalnih veština sa učenicima sa Aspergerovim sindromom/visokofunkcionalnim autizmom. in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023
Društvo defektologa Srbije., 56-56.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5042
Banković S, Vidojković S, Antonijević M, Milošević S. Trening socijalnih veština sa učenicima sa Aspergerovim sindromom/visokofunkcionalnim autizmom. in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023. 2023;:56-56.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5042 .
Banković, Slobodan, Vidojković, Sara, Antonijević, Marina, Milošević, Simonida, "Trening socijalnih veština sa učenicima sa Aspergerovim sindromom/visokofunkcionalnim autizmom" in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023 (2023):56-56,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5042 .