Bašić, Aleksandra

Link to this page

Authority KeyName Variants
64c3d072-3b5c-4723-b638-feee08a6160e
  • Bašić, Aleksandra (2)
Projects
No records found.

Author's Bibliography

Senzorni integrativni pristup: sistemski pregled efikasnosti Intervencija usmerenih na decu

Bašić, Aleksandra; Nikolić, Jovana; Maćešić Petrović, Dragana

(Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation, 2023)

TY  - CONF
AU  - Bašić, Aleksandra
AU  - Nikolić, Jovana
AU  - Maćešić Petrović, Dragana
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5334
AB  - Uvod: Teorija senzorne integracije koju je predložila Džin Ers predstavlja kamen
temeljac raznovrsnim i, u današnje vreme, sve mnogobrojnijim intervencijama
usmerenim na decu sa teškoćama senzornog procesiranja. Počevši od
sedamdesetih godina kada je teorija postavljena, senzorna integrativna disfunkcija
sve se češće uočava kod dece tipične populacije i dece sa smetnjama u
razvoju, pri čemu je najuočljivija i najčešće opisivana kod dece sa poremećajem
iz spektra autizma. Ove teškoće značajno negativno utiču na neurološki, motorni
i govorno-jezički razvoj dece, na mogućnost komunikacije, socijalizacije i
usvajanja adaptivnih veština. To je uslovilo razvoj različitih intervencija koje se
sprovode u cilju ublažavanja ili eliminisanja teškoća senzornog procesiranja.
Međutim, nisu sve intervencije usklađene sa principima teorije Džin Ers i njihova
efikasnost nije u adekvatnoj meri ispitana.
Cilj: Cilj ovog rada je da se analiziraju i opišu rezultati istraživanja koja se bave
evaluacijom efikasnosti različitih intervencija zasnovanih na senzornom pristupu.
Metode: Pretraživanje literature u skladu sa odabranim ključnim rečima izvršeno
je uz pomoć servisa Konzorcijuma biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku
i pretraživača Google Scholar.
Rezultati: Nastojali smo da u izbor uključimo istraživanja koja se bave novijim i nedovoljno
istraženim senzornim intervencijama za decu tipičnog razvoja i decu sa
poremećajem iz spektra autizma. Istraživanja koja su ušla u konačan izbor pružaju
interesantne i relevantne informacije o efikasnosti senzornog pristupa u intervencijama
usmerenim na probleme hranjenja i ishrane, spavanja, emocionalno-bihevioralnih
i kognitivnih teškoća dece sa teškoćama senzornog procesiranja.
Zaključak: Na osnovu pregleda dosadašnje literature možemo zaključiti da intervencije
zasnovane na senzornom pristupu imaju pozitivne efekte na različite
domene funkcionisanja dece TR i dece sa PSA. Takođe, da nisu sve intervencije
podjednako efikasne, niti imaju pozitivne efekte na različite domene života.
AB  - Introduction: The theory of Sensory Integration proposed by Jean Ayres represents
the cornerstone of various and, nowadays, more and more numerous interventions aimed
at children with sensory processing difficulties. Beginning in the 1970s, when the theory was
established, sensory integrative dysfunction is increasingly observed in children of the typical
population and children with developmental disabilities, and is more noticeable and most
often described in children with autism spectrum disorders. These difficulties significantly
negatively affect the neurological, motor and speech-language development of children, the
ability to communicate, socialize and adopt adaptive skills. This has led to the development
of various interventions that are carried out with the aim of mitigating or eliminating the
difficulties of sensory processing. However, not all interventions are in line with the principles
of Jean Ayres theory and their effectiveness has not been adequately evaluated.
Aim: The aim of this paper is to analyze and describe the results of research that
evaluates the effectiveness of various interventions based on the sensory approach.
Methods: The literature search in accordance with the selected keywords was
performed with the help of the service of the Serbian Library Consortium for Unified
Procurement (KOBSON) and the Google Scholar search engine.
Results: We tried to include research that deals with newer and insufficiently
researched sensory interventions for children with typical development and children with
autism spectrum disorder. The final research provides interesting and relevant information
on the effectiveness of sensory access in interventions focused on the problems of feeding
and nutrition, sleep, emotional-behavioral and cognitive difficulties of children with sensory
processing difficulties.
Conclusion: Based on the review of previous literature, we can conclude that
interventions based on the sensory approach have positive effects on different domains of
functioning of typically developed children and children with autism spectrum disorder. We
can also conclude that not all interventions are equally effective or have positive effects on
different domains of life.
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation
C3  - Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
T1  - Senzorni integrativni pristup: sistemski pregled efikasnosti Intervencija usmerenih na decu
T1  - Sensory integrative approach: a systematic review of the Effectiveness of child-centered interventions
EP  - 233
SP  - 227
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5334
ER  - 
@conference{
author = "Bašić, Aleksandra and Nikolić, Jovana and Maćešić Petrović, Dragana",
year = "2023",
abstract = "Uvod: Teorija senzorne integracije koju je predložila Džin Ers predstavlja kamen
temeljac raznovrsnim i, u današnje vreme, sve mnogobrojnijim intervencijama
usmerenim na decu sa teškoćama senzornog procesiranja. Počevši od
sedamdesetih godina kada je teorija postavljena, senzorna integrativna disfunkcija
sve se češće uočava kod dece tipične populacije i dece sa smetnjama u
razvoju, pri čemu je najuočljivija i najčešće opisivana kod dece sa poremećajem
iz spektra autizma. Ove teškoće značajno negativno utiču na neurološki, motorni
i govorno-jezički razvoj dece, na mogućnost komunikacije, socijalizacije i
usvajanja adaptivnih veština. To je uslovilo razvoj različitih intervencija koje se
sprovode u cilju ublažavanja ili eliminisanja teškoća senzornog procesiranja.
Međutim, nisu sve intervencije usklađene sa principima teorije Džin Ers i njihova
efikasnost nije u adekvatnoj meri ispitana.
Cilj: Cilj ovog rada je da se analiziraju i opišu rezultati istraživanja koja se bave
evaluacijom efikasnosti različitih intervencija zasnovanih na senzornom pristupu.
Metode: Pretraživanje literature u skladu sa odabranim ključnim rečima izvršeno
je uz pomoć servisa Konzorcijuma biblioteka Srbije za objedinjenu nabavku
i pretraživača Google Scholar.
Rezultati: Nastojali smo da u izbor uključimo istraživanja koja se bave novijim i nedovoljno
istraženim senzornim intervencijama za decu tipičnog razvoja i decu sa
poremećajem iz spektra autizma. Istraživanja koja su ušla u konačan izbor pružaju
interesantne i relevantne informacije o efikasnosti senzornog pristupa u intervencijama
usmerenim na probleme hranjenja i ishrane, spavanja, emocionalno-bihevioralnih
i kognitivnih teškoća dece sa teškoćama senzornog procesiranja.
Zaključak: Na osnovu pregleda dosadašnje literature možemo zaključiti da intervencije
zasnovane na senzornom pristupu imaju pozitivne efekte na različite
domene funkcionisanja dece TR i dece sa PSA. Takođe, da nisu sve intervencije
podjednako efikasne, niti imaju pozitivne efekte na različite domene života., Introduction: The theory of Sensory Integration proposed by Jean Ayres represents
the cornerstone of various and, nowadays, more and more numerous interventions aimed
at children with sensory processing difficulties. Beginning in the 1970s, when the theory was
established, sensory integrative dysfunction is increasingly observed in children of the typical
population and children with developmental disabilities, and is more noticeable and most
often described in children with autism spectrum disorders. These difficulties significantly
negatively affect the neurological, motor and speech-language development of children, the
ability to communicate, socialize and adopt adaptive skills. This has led to the development
of various interventions that are carried out with the aim of mitigating or eliminating the
difficulties of sensory processing. However, not all interventions are in line with the principles
of Jean Ayres theory and their effectiveness has not been adequately evaluated.
Aim: The aim of this paper is to analyze and describe the results of research that
evaluates the effectiveness of various interventions based on the sensory approach.
Methods: The literature search in accordance with the selected keywords was
performed with the help of the service of the Serbian Library Consortium for Unified
Procurement (KOBSON) and the Google Scholar search engine.
Results: We tried to include research that deals with newer and insufficiently
researched sensory interventions for children with typical development and children with
autism spectrum disorder. The final research provides interesting and relevant information
on the effectiveness of sensory access in interventions focused on the problems of feeding
and nutrition, sleep, emotional-behavioral and cognitive difficulties of children with sensory
processing difficulties.
Conclusion: Based on the review of previous literature, we can conclude that
interventions based on the sensory approach have positive effects on different domains of
functioning of typically developed children and children with autism spectrum disorder. We
can also conclude that not all interventions are equally effective or have positive effects on
different domains of life.",
publisher = "Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation",
journal = "Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine",
title = "Senzorni integrativni pristup: sistemski pregled efikasnosti Intervencija usmerenih na decu, Sensory integrative approach: a systematic review of the Effectiveness of child-centered interventions",
pages = "233-227",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5334"
}
Bašić, A., Nikolić, J.,& Maćešić Petrović, D.. (2023). Senzorni integrativni pristup: sistemski pregled efikasnosti Intervencija usmerenih na decu. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine
Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju/ University of Belgrade – Faculty of Special Education and Rehabilitation., 227-233.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5334
Bašić A, Nikolić J, Maćešić Petrović D. Senzorni integrativni pristup: sistemski pregled efikasnosti Intervencija usmerenih na decu. in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine. 2023;:227-233.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5334 .
Bašić, Aleksandra, Nikolić, Jovana, Maćešić Petrović, Dragana, "Senzorni integrativni pristup: sistemski pregled efikasnosti Intervencija usmerenih na decu" in Zbornik radova - 12. Međunarodni naučni skup Specijalna edukacija i rehabilitacija danas Beograd, 27–28. oktobar 2023. Godine (2023):227-233,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5334 .

Procena senzorne modulacije

Jovović, Kristina; Vušović, Magdalena-Mia; Perović, Jasna; Bašić, Aleksandra

(Društvo defektologa Srbije, 2023)

TY  - CONF
AU  - Jovović, Kristina
AU  - Vušović, Magdalena-Mia
AU  - Perović, Jasna
AU  - Bašić, Aleksandra
PY  - 2023
UR  - http://rfasper.fasper.bg.ac.rs/handle/123456789/5063
AB  - Poremećaj senzorne modulacije odnosi se na poteškoće u regulisanju odgovora na senzorni unos tako da oni nisu prilagođeni situaciji u kojoj se pojedinac nalazi. Teškoće u senzornoj modulaciji mogu da obuhvataju jedan ili više senzornih sistema i ispoljavaju se u tri podtipa: prekomerna čulna osetljivost, nedovoljna čulna osetljivost i čulno traženje. Poremećaj senzorne modulacije prisutan je kako u opštoj, tako i u populaciji osoba sa teškoćama u razvoju. Prema rezultatima brojnih istraživanja, učestalost ovog poremećaja najveća je u populaciji osoba sa autizmom i ADHD-om. U literaturi su opisani različiti instrumenti namenjeni proceni senzorne obrade i modulacije, pomoću kojih se mogu otkriti deficitarne oblasti, ali i utvrditi tipovi senzornog reagovanja ispitanika različitih uzrasnih grupa na određeni stimulus.
Primarni cilj ovog rada jeste da, kroz pregled relevantne literature, opiše instrumente koji se koriste za procenu senzorne modulacije i ukaže na njihov značaj u tretmanu osoba sa teškoćama u ovoj oblasti. Sekundarni cilj odnosi se na isticanje najznačajnijih karakteristika senzorne modulacije kod osoba sa autizmom  i ADHD-om i teškoća koje se ispoljavaju u ovom domenu. Uvid u dostupnu literaturu izvršen je pretraživanjem elektronskih baza podataka dostupnih preko Google Scholar-a.
Značaj instrumenata za procenu senzorne modulacije ogleda se u pravovremenom otkrivanju potencijalnih teškoća u ovoj oblasti, kao i pružanju objektivne slike o senzornom funkcionisanju osobe, razumevanju njenih specifičnih potreba i načina reagovanja u različitim kontekstima. Takođe je neophodno ukazati na činjenicu da je veliki broj instrumenata za procenu senzorne modulacije konstruisano u inostranim zemljama, te se kao potencijalni problemi prilikom standardizacije istih izdvajaju nemogućnost ili teškoće prevođenja pojedinih ajtema na maternji jezik.
PB  - Društvo defektologa Srbije
PB  - Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
C3  - Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023
T1  - Procena senzorne modulacije
EP  - 192
SP  - 192
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5063
ER  - 
@conference{
author = "Jovović, Kristina and Vušović, Magdalena-Mia and Perović, Jasna and Bašić, Aleksandra",
year = "2023",
abstract = "Poremećaj senzorne modulacije odnosi se na poteškoće u regulisanju odgovora na senzorni unos tako da oni nisu prilagođeni situaciji u kojoj se pojedinac nalazi. Teškoće u senzornoj modulaciji mogu da obuhvataju jedan ili više senzornih sistema i ispoljavaju se u tri podtipa: prekomerna čulna osetljivost, nedovoljna čulna osetljivost i čulno traženje. Poremećaj senzorne modulacije prisutan je kako u opštoj, tako i u populaciji osoba sa teškoćama u razvoju. Prema rezultatima brojnih istraživanja, učestalost ovog poremećaja najveća je u populaciji osoba sa autizmom i ADHD-om. U literaturi su opisani različiti instrumenti namenjeni proceni senzorne obrade i modulacije, pomoću kojih se mogu otkriti deficitarne oblasti, ali i utvrditi tipovi senzornog reagovanja ispitanika različitih uzrasnih grupa na određeni stimulus.
Primarni cilj ovog rada jeste da, kroz pregled relevantne literature, opiše instrumente koji se koriste za procenu senzorne modulacije i ukaže na njihov značaj u tretmanu osoba sa teškoćama u ovoj oblasti. Sekundarni cilj odnosi se na isticanje najznačajnijih karakteristika senzorne modulacije kod osoba sa autizmom  i ADHD-om i teškoća koje se ispoljavaju u ovom domenu. Uvid u dostupnu literaturu izvršen je pretraživanjem elektronskih baza podataka dostupnih preko Google Scholar-a.
Značaj instrumenata za procenu senzorne modulacije ogleda se u pravovremenom otkrivanju potencijalnih teškoća u ovoj oblasti, kao i pružanju objektivne slike o senzornom funkcionisanju osobe, razumevanju njenih specifičnih potreba i načina reagovanja u različitim kontekstima. Takođe je neophodno ukazati na činjenicu da je veliki broj instrumenata za procenu senzorne modulacije konstruisano u inostranim zemljama, te se kao potencijalni problemi prilikom standardizacije istih izdvajaju nemogućnost ili teškoće prevođenja pojedinih ajtema na maternji jezik.",
publisher = "Društvo defektologa Srbije, Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju",
journal = "Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023",
title = "Procena senzorne modulacije",
pages = "192-192",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5063"
}
Jovović, K., Vušović, M., Perović, J.,& Bašić, A.. (2023). Procena senzorne modulacije. in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023
Društvo defektologa Srbije., 192-192.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5063
Jovović K, Vušović M, Perović J, Bašić A. Procena senzorne modulacije. in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023. 2023;:192-192.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5063 .
Jovović, Kristina, Vušović, Magdalena-Mia, Perović, Jasna, Bašić, Aleksandra, "Procena senzorne modulacije" in Dani defektologa Srbije, stručno-naučna кonferencija sa međunarodnim učešćem; Zlatibor 16-19. februar 2023 (2023):192-192,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rfasper_5063 .